איך לבנות אתר אינטרנט לבד או איך פותחים אתר – זאת שאלה שעולה יותר ויותר בשנים האחרונות.
כשכל כוכב רשת יכול להגיע למיליוני עוקבים באמצעות פרופיל אינסטגרם או טיקטוק, הרבה עסקים (בעיקר) שואלים את עצמם אם הקונספט הזה של אתר אינטרנט הוא לא מיושן.
התשובה היא שעם אינסטגרם או בלי אינסטגרם, רוב אתרי האינטרנט המסחריים עדיין מקבלים את החלק הארי של התנועה שלהם דרך גוגל וזוהי גם תנועה איכותית יותר מבחינת כוונת הגולש. כלומר, מדובר בגולשים שהגיעו לחפש מידע על העסק או לקנות ממנו ישירות.
מלבד זאת, כשיש לכם אתר אינטרנט משלכם, אתם בעלי הבית.
אף אחד לא יכול לחסום לכם את החשבון, לשנות לכם את העיצוב, לקבוע מה אתם יכולים או לא יכולים לעשות עם הפרופיל שלכם וכו'.
אז איך בונים אתרי אינטרנט (הגרסה המקוצרת)?
אז איך לבנות אתרים זוהי שאלה שאולי נראית לא רלוונטית, אבל היא דווקא חשובה: אתרי אינטרנט מוצגים באמצעות קוד שנקרא HTML ומפורש על ידי הדפדפן על מנת שהוא יידע בדיוק מה להציג.
בכל הנוגע לבניית אתר בעבר הרחוק הקוד הזה לא היה בדרך כלל דינאמי. כלומר, אם היה לכם אתר אינטרנט ורציתם לעדכן בו דף או חלק מסוים, הייתם צריכים לגשת אל הקוד ולשנות אותו או לבקש ממישהו לעשות זאת עבורכם.
התוצאה הייתה תלות גדולה מאוד בחברת בניית האתרים. גם כשהחלו להופיע אתרים מתקדמים יותר הודות ליכולת לשנות את הקוד באופן דינאמי (מאחורי הקלעים האתר רץ באופן דומה יותר לתוכנה על המחשב), העדכון שלהם היה קשה ומסורבל עם ממשקים לא נוחים ואפילו עברית משובשת.
כשנכנסנו לסוף העשור הראשון של המאה ה-20, השאלה של איך בונים אתר אינטרנט ושל עולם בניית האתרים, עבר מטמורפוזה רצינית והחלו לצוץ מערכות שנתנו למשתמש הקצה את היכולת לנהל את האתר שלו בקלות יחסית.
חלק עשו זאת בדרך הקלאסית של עורכי טקסט בסגנון וורד וחלק כבר התקדמו יותר ועשו זאת בצורה ויזואלית לחלוטין, באופן מעט דומה לעריכת מצגת אופיס, רק עם יותר אפשרויות שהותאמו לאינטרנט.
רוצה לקבל הצעה לבניית אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם
מה קורה היום?
היום חלה התקדמות עוד יותר משמעותית בתחום בניית אתר ובמיוחד בתחום מערכת ניהול תוכן. לדוגמה, מערכות שלא היו וויזואלית קיבלו פונקציות ויזואליות בסיסיות או מתקדמות (לעיתים כהרחבה).
לעומת זאת, מערכת ניהול תוכן ששמה דגש על ידידותיות הפכה להיות הרבה יותר מתקדמת והיום ניתן ליצור באמצעותן אתרים גדולים ומורכבים באופן יחסי (במיוחד אם מדובר במערכות שמיועדת למסחר אלקטרוני שאציין חלק מהן בהמשך).
כמה באמת עולות מערכות סגורות ופתוחות?
בכל מה שקשור למחיר בניית אתר, אם אתם רוצים לבנות אתר טוב שישרת אתכם גם בעתיד ויהיה אפשר גם לקדם אותו בגוגל, תתקשו מאוד למצוא פתרון שהוא באמת בחינם.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
הסיבה היא ששוק האתרים מתחלק לכמה קטגוריות:
- מערכות סגורות בניהול עצמי (אתר שאפשר לפתוח בלי עזרה חיצונית)
- מערכות פתוחות שדורשות בדרך כלל שכירת חבילת אחסון וגם אותן ניתן להתקין עצמאית
- אתרים מותאמים אישית שנבנו באמצעות חברה לבניית אתרים
- חבילות אתרים שמוצעות על ידי חברות לבניית אתרים (כאן ההתאמה האישית היא ברמה נמוכה יותר)
איך בונים אתר אינטרנט עם מערכות סגורות (או סגורות למחצה)
אלו הן מערכות שהקוד שלהן לא חשוף לכלל הציבור והוא מהווה סוד מסחרי של החברה שמפתחת אותן. יש גם מערכות סגורות למחצה שאפשר להתחבר אל חלקים מסוימים בהן ולייצא מהן מידע או לייצא מהן מידע למערכת אחרת כמו למשל CRM, מערכת ניהול לקוחות (המונח המקצועי הוא API).
המסלולים החינמיים ברוב המערכות האלו לא באמת מיועדות לאתרים מסחריים מכיוון שיש בהם פרסומות ולא ובתצורה זו לא ניתן לחבר את המערכת לכתובת אינטרנט משלכם (דומיין).
כלומר, אם בחרתם מחרוזת מקוצרת לאתר שלכם בשם privatelessons, הכתובת שתקבלו בפועל תהיה משהו כמו privatelessons.wix.com.
כמו כן, יש תכונות מתקדמות שלא זמינות בחבילות בחינם.
כל אלו משאירים את האופציה החינמית בעיקר עבור מי שרוצה לבדוק את המערכת לפני שהוא מתנסה בה ולמי שרוצה לפתוח בלוג או אתר אישי שהוא לא מסחרי.
מבחינת עלויות, השימוש החודשי במערכת יכול להתחיל מכמה עשרות שקלים ולהגיע למאות שקלים, תלוי בחבילה שבוחרים.
למשל, הוספת פונקציות של מסחר אלקטרוני למסלול הבסיסי יכולה להעלות את המחיר אל מעבר לרף ה-100 ₪ לחודש.
האתרים היקרים ביותר הם אלו שמיועדים לכמות רבה של תנועה והיקף פעילות גדול.
איך בונים אתר אינטרנט עם מערכות פתוחות
מערכות פתוחות הן מערכות שבנויות בקוד פתוח. כלומר, מדובר בקוד שנכתב על ידי קהילה של מפתחים.
למערכות כאלו יש כמה יתרונות משמעותיים:
- ניתן להרחיב את היכולות שלהן באמצעות תוספים על פי הפורמט הפנימי של המערכת (קוד בשפת תכנות מוכרת, אך כזה שהותאם במיוחד אליה).
- המערכת הבסיסית היא בדרך כלל בחינם או שהתשלום הוא על בסיס תמיכה
- ניתן לבחור מבין מגוון גדול מאוד של עיצובים, כולל לפחות עיצוב אחד שמגיע איתה
- הן מתעדכנות באופן רציף ולקהילה יש מוטיבציה גדולה יותר לעשות זאת
החיסרון המשמעותי של המערכות הפתוחות הוא שלרוב אי אפשר להתקין אותן ללא רכישה של חבילת אחסון מתאימה וחיבור של דומיין חיצוני (אלא אם כן מדובר במערכת היברידית).
יחד עם זאת, גם העניין הזה נעשה מאוד פשוט: יש חבילות אחסון שמאפשרות להתקין את המערכת בלחיצת כפתור כש"מערכת ההפעלה" של השרת דואגת לכל היתר.
עכשיו אתם בוודאי שואלים את עצמכם אם המערכת הזו באמת בחינם? התשובה היא שאתר מקצועי על מערכת קוד פתוח עדיין יעלה לכם כסף מלבד התשלום החודשי או השנתי לחבילת האחסון והדומיין מכיוון שרוב האנשים עדיין מעדיפים ליווי של חברת בניית אתרים.
למשל, חברת בניית האתרים יכולה לבצע התקנה ראשונית וסידור של המערכת (תפריטים ועמודי מפתח), לספק לכם חבילת עיצוב, לתחזק את האתר באופן קבוע או להציע את כל השירותים האלו ביחד.
העלות הסופית תלויה בלא מעט גורמים, אני מציע לכם גם לקרוא את המאמר על מחירי אתר אינטרנט.
אולי יעניין אתכם – כמה עולה לבנות אתר אינטרנט👇
איך פותחים אתר: אפשרות של בניית אתר מותאם אישית
קטגוריה שלישית של אתרים הם אתרים מותאמים אישית שנבנים בחברת בניית אתרים.
מדובר במערכות קוד סגור שלא נמכרות על בסיס אחיד, אלא לפי הזמנה אישית של הלקוח או מערכת קוד פתוח שנראית ומתנהגת באופן שונה למדי מהמערכת עליה היא מבוססת הודות למספר גדול מאוד של שינויים.
חבילות אתרים
זוהי מעין קטגוריית ביניים של אתרים שמוצעים כחבילה על ידי חברות לבניית אתרים ובדרך כלל אפשרויות ההתאמה האישית עבורם הן מוגבלות יותר. לדוגמה, חברת בניית אתרים פרטית שמציעה שלוש חבילות שונות מהקלילה ועד המתקדמת ביותר.
ההבדל משאר האפשרויות הוא שבדרך כלל לא ניתן לפתוח את האתר באופן עצמאי ואין מודל חינמי. אחת הסיבות לכך היא שמדובר בחברות קטנות יותר ולא בחברות ענקיות ששוות מיליוני ואף מיליארדי דולרים.
מערכות פופולארית לבנייה וניהול של אתרים
זוהי רשימה קצרה של המערכות הפופולאריות ביותר בשוק. יש גם פוסט נפרד על מערכות לניהול תוכן.
וורדפרס – המערכת הכי נפוצה כיום לניהול של אתרים שדורשת התקנה די פשוטה על גבי חבילת אחסון. מבוססת על קוד פתוח ומתאימה מאוד לקידום אתרים. תבניות העיצוב בעברית הן די מוגבלות וייתכן שאתרים מורכבים יותר יהיה עדיף לבנות בסיוע של חברה לבניית אתרים. (בין היתר מכיוון שכל תבנית כיום מותאמת לאתר מעט שונה).
ווקומרס – מערכת למסחר אלקטרוני שמתלבשת על וורדפרס. מורכבת למדי ומי שאין לו ניסיון קודם עם וורדפרס יתקשה כנראה להתקין אותה בפעם הראשונה בעצמו.
Wix – עוד מערכת פופולארית בישראל שפועלת על סמך עורך וויזואלי. ניתן לפתוח אתר בחינם, אך על מנת להיפטר מהמודעות ולאפשר הרצת האתר על כתובת משלכם, יש לרכוש חבילה בתשלום.
מתאימה גם לאתרי מסחר אלקטרוני קטנים עד בינוניים.
Wix פחות מתאימה לאתרים מורכבים והיא איטית למדי, מה שיכול להשפיע לרעה על המיקומים בגוגל.
בחו"ל יש ל-Wix מתחרה רצינית בשם Squarespace על בסיס אותם עקרונות.
e-shop, קונימבו ו-CashCow – שלוש מערכות ישראליות לאתרי מסחר אלקטרוני שמתאימות למי שמעוניין לפתוח אתר מסחר אלקטרוני בישראל עם תמיכה מלאה בעברית ופתרונות סליקה מקומיים. e-shop היא הוותיקה ביותר, קונימבו מציעה הכי הרבה תכונות, ול-CashCow יש עורך ויזואלי בסגנון Wix.
לאחרונה הצטרפה לתחרות גם מערכת דומה של ישראכרד בשם istores (אין קשר לאפל…).
כל המערכות מותאמות לא רע לקידום אתרים.
Shopify – מערכת בינלאומית למסחר אלקטרוני, צוברת תאוצה גם בארץ וגם בעולם. מגוון מצומצם של תבניות שיש להתאים לעברית באמצעות חברות מקומיות (למרבה המזל יש לא מעט כאלו). אפשרויות קידום אתרים נרחבות, אם כי לא כמו של וורדפרס.
Drupal – מערכת בקוד פתוח שבנויה על אותם עקרונות קהילתיים של וורדפרס. יחד עם זאת, היא הרבה יותר מורכבת ובדרך כלל משתמשים בה לפרויקטים ספציפיים מאוד ואתרים מורכבים שלא רוצים לכתוב את הקוד שלהם מאפס. דורשת פיתוח נרחב ולא מתאימה למשתמשי הקצה.
מהן הדרישות שלכם מאתר אינטרנט?
מעבר לרמת הידע שלכם, מחיר והזמינות של חברת בניית אתרים שגם נראית לכם הגונה, רצוי להכין מראש רשימת דרישות בסיסת עם קווים מנחים על פיהם אתם רוצים שהאתר שלכם ייראה ויתנהג. למשל:
- עיצוב – האם עיצוב בסיסי של טקסט פשוט בשילוב תמונות או סרטונים יעבוד עבורכם, או שאתם רוצים עיצוב מקצועי יותר שמזכיר יותר תיק עבודות או קטלוג? בדרך כלל קל מאוד לקבל השראה מאתרים בתחום שלכם ולא צריך להמציא את הגלגל.
- SEO (קידום אתרים) – קידום אתרים אורגני עוסק בתוצאות שאינן ממומנות (אין לידן את המילה מודעה). היום אין אתר שלא זקוק לנוכחות בגוגל. לכן השאיפה היא תמיד שהאתר יהיה כמה שיותר קל לקידום.
מערכות בקוד פתוח או כאלו שנבנו בהתאמה אישית בדרך כלל יהיו המותאמות ביותר לקידום, אבל גם את זה צריך לדעת איך לעשות.
ההמלצה שלי (ואני אולי מעט משוחד…) היא תמיד לנסות וליצור ערוץ פתוח בין המקדם לבין מה שבונה עבורכם את האתר עוד לפני שבכלל יש לכם סקיצה ראשונית ביד.
האם מדובר באתר ייעודי? ישנם אתרים שאמורים לשרת מטרה ספציפית והם יהיו חייבים להיות מתוכננים בהתאם. דיברנו על חנויות וירטואליות, אבל יש גם דוגמאות נוספות:
- אתרי טבע ותיירות עשויים לכלול מפות מותאמות אישית (אלו של גוגל לא תמיד יעשו את העבודה)
- באתרי אופנה מורכבים ניתן להתקין מערכת של מדידה וירטואלית
- אתרים אינטראקטיביים שבהם הגולש יכול ליצור או לתכנן משהו בדומה לאפליקציה. למשל, להזמין כרטיסי טיסה הלוך ושוב, לעצב לוגו, להזמין תמונה אחרי העלאה של קובץ (בדומה לאתר "לופה") ועוד
התהליך הזה נקרא גם "אפיון אתר". הוא לא דורש מכם ידע טכני, אבל כן להיות שותפים מלאים בתהליך ולהיות קשובים לאנשי המקצוע כגון מעצבים ומומחי חווית משתמש.
אפיון האתר יעזור לכם להבין עד כמה האתר אמור להיות תובעני מבחינת משאבים ולתכנן באופן נכון את ההשקה שלו. למרות זאת, חשוב לי להדגיש שרוב המערכות היום הן די גמישות בעניין הזה.
איך בונים אתר אינטרנט: לסיכום
רוצים לדעת איך לבנות אתר אינטרנט לבד? זה אפשרי כמובן, אך דורש לעיתים לא מעט השקעה של זמן ואנרגיה – במיוחד אם אתם לא באים מרקע טכני.
עם זאת, כיום יש לא מעט פתרונות טכנולוגיים שמנגישים מאד את העניין, ומאפשרים לבנות אתרים ברמה גבוהה ללא שום ידע קודם.
בכל הנוגע לשאלה של איך בונים אתר אינטרנט חשוב לזכור שבניית אתרים היא עסק הרבה פחות מסובך מאשר בעבר והשוק מציע מגוון של מחירים שונים בהתאם למערכת בה תבחרו והשאלה עד כמה תוכלו לתחזק את האתר באופן עצמאי (עקומת הלמידה משתנה ממערכת למערכת).
מלבד העניינים הטכניים עצמם, אחד הנושאים החשובים ביותר הוא לדעת כיצד להתאים את התוכנית (או החזון אם תרצו) שיש לכם בראש למציאות ובעיקר איך תוכלו למצוא אנשי מקצוע טובים שאפשר לסמוך עליהם.
מדריכים נוספים: