סרטונים הם ללא ספק אחת מן התופעות הלוהטות ביותר ברשת, ואת ההצלחה שלהם ניתן לזקוף, לפחות חלקית, לטלפונים החכמים אשר מאפשרים לנו לצפות בהם בכל רגע ובכל מקום (בתנאי שלא נגמרת לנו חבילת הגלישה…). קידום וידאו ביוטיוב הוא כלי נהדר למטרות שיווק ורלוונטי כמעט לכל סוג של עסק.
במדריך הבא אדבר על קידום סרטונים ביוטיוב:
🎬 למה וידאו זה כלי שיווקי כל כך עוצמתי (גם עבור מיתוג עסקי וגם עבור מיתוג אישי)
🎬 כל הסיבות לקדם סרטונים באינטרנט וספציפית קידום סרטוני יוטיוב בגוגל
🎬 האם להפיץ ולקדם סרטונים ביוטיוב או בפייסבוק?
🎬 איך לקדם סרטונים ביוטיוב בדגש על קידום אורגני ביוטיוב – כמה טיפים חזקים עבור קידום סרטונים ביוטיוב (בבעלות מנוע החיפוש של גוגל…)
🎬 איך לקדם סרטונים בגוגל
🎬 ועוד…
מוכנים? יאללה…
קצת רקע על קידום סרטונים בגוגל ויוטיוב:
קידום ביוטיוב ככלי שיווקי: יתרונות של קידום סרטוני יוטיוב
לפני שאדבר על קידום וידאו ביוטיוב ואפרט איך לקדם סרטון ביוטיוב או איך לקדם סרטון יוטיוב בגוגל – אתן קצת רקע על היתרונות של וידאו (ויוטיוב ספציפית) ככלי שיווקי.
הסרטונים כבר מזמן אינם פשוט עוד דרך לבלוגרים וגולשים לבטא את עצמם, אלא הם משמשים גם כערוץ פרסום ושיווק לכל דבר ועניין.
אז לפניכם מדריך של איך לקדם סרטונים ביוטיוב ובכלל, וקצת על התחום הזה שנקרא Video Search Engine Optimization או בקצרה VSEO, זאת בשונה מ- SEO שמדבר על קידום אורגני של תוצאות רגילות בגוגל (אתרי אינטרנט בעיקר).
למה להקשיב לי בכלל?
אלו מבינכם שנתקלים בי בפעם הראשונה – אז נעים מאד, אני דניאל זריהן ואני מקדם אתרים משנת 2009.
יש לי חברת קידום אתרים עם נסיון עשיר של קידום מעל 1000 אתרים נכון לכתיבת שורות אלו.
בנוסף, יש לי ערוץ יוטיוב על קידום אתרים ושיווק באינטרנט שבו שאני פעיל מאד בשנים האחרונות (בערוץ יש אלפי סרטונים), כך שלמדתי עם השנים דבר או שניים על קידום סרטונים ביוטיוב ובגוגל.
בנוסף, רבים פונים אליי גם לגבי ייעוץ קידום אורגני של סרטונים, למרות שאני מגדיר את עצמי מומחה קידום אתרים (SEO) וקידום ביוטיוב זוהי התמחות מעט שונה, אם כי יש הרבה מן המשותף עם קידום אורגני רגיל.
בסרטון הבא אני מדגים הלכה למעשה איך אני מקדם סרטונים ביוטיוב (קידום אורגני ביוטיוב):
קידום בוידאו – מה השתנה בזמן האחרון בתחום של קידום סרטונים ביוטיוב?
אז מה חדש בהקשר של קידום סרטונים ביוטיוב, בדגש על קידום אורגני ביוטיוב ואיך זה משפיע על האסטרטגיה של לקדם את הסרטונים שלכם?
אחת הסיבות לכך היא שהעלויות הנדרשות להפקת סרטונים ירדו בצורה משמעותית כאשר מצלמות HD ביתיות (או אפילו צילום מהסמארטפון) ותוכנות לעריכת ווידאו קלות יחסית לשימוש הפכו לדבר שבשגרה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בתכלס, היום כבר לא צריך צוות הפקה שלם כדי ליצור סרטון מקצועי ומקורי.
יותר מזה, יצא לי לא מזמן להיתקל בפרסומת בפייסבוק של קורס שמלמד אנשים לייצר סרטוני תדמית או סרטי וידאו שיווקיים באמצעות הסלולרי שלהם בלבד! אין ספק שיש פה מגמה רותחת.
קידום בוידאו: לקדם את הסרטונים שלכם בפייסבוק או יוטיוב?
היתרון של קידום סרטונים ביוטיוב או סרטונים עצמאיים (שיושבים באתרי אינטרנט) על פני סרטונים בפייסבוק הוא שהסרטונים האלו נשארים זמן רב ואפשר לחפש אותם דרך החיפוש הפנימי של יוטיוב ולעיתים הם אפילו מדורגים גבוה בגוגל אם האלגוריתם מסיק שהם רלוונטיים מספיק לשאילתה של המשתמש (לדוגמה, מי שיחפש "פעלולי אופניים", ימצא סרטונים בחמשת התוצאות הראשונות).
אה, וגם:
אין הדבר אומר שלא כדאי לפרסם את הסרטון גם בפייסבוק, אך חשוב לזכור שהפרסום יזכה למעמד זמני בהשוואה להעלות סרטון ביוטיוב (אלא אם כן מחליטים להפיץ אותה בצורה ממומנת לאורך זמן).
לפני שנדבר על איך לקדם סרטוני יוטיוב ומהם הגורמים החשובים ביותר לקידום סרטונים כאלה…
הנה כמה סיבות לעשות קידום בוידאו בשביל קידום העסק שלכם:
- אנשים אוהבים וידאו – בעידן של היום, לרוב האנשים אין יותר מדי סבלנות לצרוך תוכן על ידי קריאה. אבל הרבה אוהבים לצרוך וידאו – והיום זה קל מתמיד לצפות בסרטונים על הדרך – במכשירים ניידים ולא רק בנייח.
- גם גוגל וגם פייסבוק דוחפים תכני וידאו – כבעלים של יוטיוב, גוגל עושים זאת באמצעות "דחיפת" סרטונים לתוצאות האורגניות (כמובן זה תלוי שאילתא) ופייסבוק אוטומטית מגדילים את החשיפה האורגנית של תכני וידאו שמתארחים בפלטפורמה שלה (בטח בהשוואה לשיתוף תוכן וידאו מהמתחרה מס' 1 – גוגל/יוטיוב).
עובדה זו כמובן משחקת לטובת המשווקים שיודעים לנצל זאת ולייצר תכני וידאו שהקהל שלהם צמא אליהם. - יוטיוב – מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם. בואו לא נשכח שיוטיוב הוא גם מנוע חיפוש, כלומר – אתר שבו אנשים מחפשים באופן אקטיבי אחר תכנים מסוימים (ולא רק דרך גוגל). משמע, אם תדע לייצר וידאו שיש לו ביקוש בקרב קהל היעד שלך – תקבל יתרון תחרותי בהשוואה למתחרה שלך שלא עושה את זה.
- מגדיל סמכות ובטחון – וידאו מאפשר לקהל שלך וללקוחות הפוטנציאליים להבין מול מי יש להם עסק. זה עוזר לקלף את הקליפות ולתת תחושת בטחון בקרב גולשים שיכולים להפוך לקהל משלם.
- ניתן להכניס המון מידע – אם תמונה שווה 1000 מילים. כמה שווה סרטון? יש אנשים (שהם לא אני), שמביעים את עצמם הרבה יותר בעל פה מאשר בכתב. לאנשים כאלו כדאי לעשות סרטון ולהעביר את המסר שלהם בצורה הרבה יותר טובה, אותנטית ומשכנעת. לאנשים כאלה, קידום סרטוני יוטיוב בגוגל יכול להיות שווה הרבה כסף (ולא רק).
בנוסף, גם אם אתם רוצים להשקיע בוידאו אבל מרגישים שאין לכם את זה – תמיד ניתן לשלם למישהו שיעשה זאת בשבילכם בצורה מקצועית. - רף כניסה נמוך – כאמור, נגמר העידן שבו תכני וידאו שייך רק לחברות הגדולות. היום, כל אחד עם סמארטפון (שזה בעצם 99% מהאנשים) יכול לצלם סרטון וידאו ברמה גבוהה, עם ידע טכני בסיסי וקצת מיומנות.
מבחינת KPI – קצת קשה למדוד את האפקטיביות של פעילות ביוטיוב, אבל מנסיון אישי זה משהו שבהחלט מורגש אצלי בשטח – כאשר כמעט כל פנייה שניה שאני מקבל מהאתר, זה כאלה שאומרים שהגיעו אליי לאחר שצפו בסרטון כזה או אחר שלי (וזה רק כאלה שמציינים זאת, אני בטוח שיש עוד הרבה שלא מציינים את זה…).
קידום סרטונים בגוגל או ביוטיוב: מה ההבדל בעצם?
אמנם יוטיוב וגוגל זה אותם בעלים, אבל הפרמטרים לקידום בכל פלטפורמה שונים.
הפרמטרים עליהם ארחיב ממש אוטוטו, רובם תופסים הן לגוגל והן ליוטיוב – אבל עדיין במקרים רבים לא תראו קורלציה בין ביצועי סרטונים בחיפוש ביוטיוב לעומת ביצועי סרטונים בחיפוש גוגל רגיל.
כך או כך, המלצה שלי היא כן להתחיל להשקיע ולהתחיל לייצר תוכן וידאו בתדירות גבוהה עד כמה שאפשר, וברגע שלש לכם תוכן מצולם אפשר לעשות לו Repurpose (שימוש חוזר) למגוון שימושים, לדוגמא:
- לפרסם את הסרטון ביוטיוב (מן הסתם)
- להטמיע את הסרטון באתר
- לפרסם את הוידאו בפייסבוק ובכל רשת חברתית המאפשרת זאת
- להמיר את הסרטון לקובץ אודיו ולפרסם בתור פודקאסט (במדריך הזה אני מסביר איך עושים את זה).
קידום סרטון ביוטיוב: איך גורמים לגוגל או ליוטיוב "לאהוב" את הסרטון שלנו?
איך אז לקדם סרטון ביוטיוב, בדגש על קידום אורגני לסרטון ביוטיוב?
מכיוון שהן גוגל והן יוטיוב מתייחסים לדף סרטון באמצעות פרמטרים קלאסיים של קידום אתרים בתוספת מספר מאפיינים נוספים, הרי שיש דמיון רב בין קידום סרטונים לבין קידום של אתרים ועמודי אינטרנט. עם זאת, יש הרבה דברים שמאפיינים קידום סרטונים בלבד, שחשוב להכיר – ועליהם אדבר במאמר הנוכחי.
קידום יוטיוב בגוגל: כמה מהפרמטרים החשובים ביותר עבור קידום סרטונים ביוטיוב & גוגל
1. כותרת, תיאור ותמונה מקדימה
כשמדברים על איך לקדם סרטון ביוטיוב – תגיות מטא של הסרטון זהו אחד הדברים הבסייסים ביותר.
קידום ביוטיוב מושפע רבות גם מהטקסט המתאר את הסרטון.
הכותרת והתיאור של הסרטון מופיעים לא רק בעמוד עצמו ביוטיוב, אלא גם בתגי הכותרת והתיאור שגוגל מתייחס אליהם במקור הדף (כמובן שאם מדובר בוידאו עצמאי, עליכם ליצור אותם בעצמכם). לכן, אין פלא שיש להם השפעה הן על הדירוג ביוטיוב והן על הדירוג בגוגל. חשוב שהם יהיו מושכים ותיאוריים ככל הניתן בלי שימוש מוגזם במילות מפתח.
להלן צילומסך עם הסבר קל על מבנה של עריכת סרטון יוטיוב (ללחוץ להגדלה):
גם לתמונה המקדימה יש יכולת לתרום לפופולאריות של הסרטון וזהו למעשה הדבר הראשון שגוגל מציג בתוצאות החיפוש שלו ליד הקישור לסרטון. לטיפים לכתיבת טייטל כמו מאדר פאקר אמיתי ליחצו כאן.
ממליץ גם ללמוד איך מייצרים תמונה מקדימה לסרטונים שיכולי להגדיל משמעותית את החשיפה של הסרטון, בעיקר כאשר מגיעים אליו כתוצאה מחיפוש פנימי (ביוטיוב או כל מנוע חיפוש של סרטונים).
2. אורך הסרטון
כשמדברים על קידום בוידאו וספציפית על קידום סרטונים ביוטיוב – אורך הסרטון הוא מרכיב משמעותי.
קידום סרטון ביוטיוב מושפע בין היתר גם מאורך הסרטון.
אורך הסרטון עשוי להשפיע על הדירוג שלו מכיוון שסרטון קצר במיוחד (פחות מדקה או שתיים) עלול להיתפס כפחות איכותי לעומת סרטונים אחרים באותה הקטגוריה, ממש כמו שעמוד דל בתוכן לא יזכה כנראה לדירוג גבוה בגוגל (למרות שישנם גם סרטונים קצרים שעושים את העבודה כמו שצריך ועל כן חשוב להזכיר מדובר רק בפרמטר אחד מיני רבים).
מספר מחקרים בתחום הראו שממוצע של סרטונים המככבים בתוצאות הראשונות הם באורך של 14 דקות לפחות.
3. מספר התגובות שיש לסרטון
סרטונים שיוצרים הרבה אינטראקציה עם הצופים (בין אם חיובית או שלילית) הם סרטונים שיוטיוב ישמח להמליץ עליהם בשל הפופולאריות שלהם ועל מנת שהמומנטום החיובי שהם יוצרים יימשך.
אגב, יש גם קורלציה בין דירוגים גבוהים לבין עמודי אתר רגילים שמקבלים הרבה פידבקים (תגובות ספאם לא נחשבות).
שימו לב לכמות האינטראקציות והצפיות שיש לקליפ של Gangnam Style (נכון לכתיבת שורות אלו, הסרטון הכי נצפה ביוטיוב בכל הזמנים):
4. מילות המפתח ותגים
כאן יש להפריד בין מילות המפתח לתגים :
- מילות מפתח – הימצאות של מילות מפתח באלמנטים שונים בסרטון (כותרת, תיאור וכו'), כמו SEO מסורתי – יכולות לעזור לו להתקדם על מונחים רלוונטיים. אם כי מנסיוני זה גורם פחות קריטי בהשוואה לאופטימיזציה מסורתית של קידום עמודים רגילים.
- תגים – התגים משמשים בדרך כלל את יוטיוב עצמו על מנת להציג את הסרט לצד סרטונים קשורים וכך לעודד גולשים לצפות בו (באתרים עצמאיים אפשר ליצור דפי קטגוריה באופן ידני). יחד עם זאת, מכיוון שהתגים יכולים להופיע גם במפת האתר של גוגל לסרטונים, סביר להניח שיש להם השפעה גם על הדירוג שם.
5. הערוץ בו נמצא הסרטון
קידום סרטונים מיוטיוב מושפע רבות מהערוץ שבו פורסם הסרטון. זה די דומה לפרסום מאמר באתר חזק וסמכותי לעומת אתר שרק עלה אתמול לאוויר.
על מי נראה לכם שגוגל יסמוך יותר ויציג יותר גבוה בתוצאות?
ניחשתם נכון.
על כן, מבחינת יוטיוב, סביר להניח שככל שהסרטון נמצא בערוץ איכותי יותר, כך הוא יהיה איכותי יותר בעצמו.
על מנת למדוד את איכות הערוץ, יוטיוב כנראה מתייחס בראש ובראשונה למספר העוקבים (מנויים) שלו, אך סביר להניח שגם לאופי הדיון שיש בו (לכל ערוץ יש מעין פורום פנימי).
כמו כן, אם סרטון מסוים מגדיל מאוד את מספר ההרשמות, זה עוד איתות ליוטיוב שמדובר בסרטון איכותי.
6. ביצועי הסרטון
מלבד מספר הצפיות בסרטון בו רוב האנשים אוהבים לנופף, מסתבר שליוטיוב יש מספר פרמטרים נוספים המשפיעים על קידום אורגני לסרטון ביוטיוב (בחלק מהם ניתן לצפות תחת הסטטיקה הפומבית של כל סרטון). למשל :
- מספר השיתופים של כל סרטון
- זמן הצפייה הכולל והממוצע שלו
- כמה צופים נטשו את הסרטון באמצע ואחרי כמה זמן?
7. קידום ביוטיוב: מאפיינים חברתיים ודירוג
קידום סרטונים ביוטיוב מושפע לא מעט גם מהפידבקים של הגולשים על הסרטון.
לכל סרטון ביוטיוב ישנה יכולת לעשות לייק, אך גם דיס – לייק (לא אוהב). מכיוון שיוטיוב הם טובים יחסית בספירה של צפיות מזויפות, סביר להניח שגם הנתונים האלו הם די אמינים ויוטיוב סומך עליהם. מעבר לכך, הגיוני מאוד שיוטיוב לוקח בחשבון גם את היחס בין מספר האנשים שאהבו את הסרטון לבין אלו שלא…
אגב, אם יש לכם וידאו מוטמע באתר אותו הגולשים יכולים לדרג (בין כוכב אחד לחמישה), אפשר לשלוח את המידע הזה לגוגל דרך מפת אתר לווידאו בתור מידע מובנה.
למרות שלא סביר שהוא ישתמש במספר הזה כדי לדרג את הסרטון באלגוריתם הכללי שלו (אחרי הכול, קל מאוד לשלוח מידע מוטעה בכוונה או לא בכוונה…), אבל הוא בהחלט יכול להשתמש בו על מנת לסדר את הסרטונים בתוך האתר לפי דרגת הרלוונטיות שלהם. בכל מקרה, הדירוג יופיע לצד הדף בתוצאות החיפוש, כך שהוא יכול להעלות את מספר הכניסות לסרטונים פופולאריים מגוגל.
האם הטמעת סרטונים באתרים עוזרת לקידום האתר? אני מתייחס לסוגיה הזאת בסרטון הבא:
8. איכות הווידאו (רזולוציה)
כיום רזולוציה של 1080p או Full HD כבר נחשבת לסטנדרט, ובעתיד הקרוב סטנדרט זה יעלה ל – 4K כאשר מסכי מחשב וטלוויזיות התומכים ברזולוציה זו יהפכו לנפוצים (כמו גם חיבורי אינטרנט מספיק מהירים שיוכלו להעביר את המידע בקצב הנדרש).
קשה לומר אם לרזולוציה של הווידאו יש השפעה ישירה על דירוג הסרטון, אבל עובדתית יש יותר סרטונים ברזולוציה גבוהה בתוצאות הראשונות ובתכלס הם מספקים חווית משתמש טובה יותר ולכן הגיוני שגם יקבלו בוסט בדירוגים בעקבות כך.
9. קישורים לעמוד הסרטון
כל כך הרבה מילים ואף מילה על קישורים? אז כן, גם קישורים חיצוניים לסרטוני יוטיוב הם אחד מהפקטורים שישפיעו על דירוג הסרטון בגוגל.
כמו כן, מספר ההטמעות של הסרטון באתרים חיצוניים יכול להיות גם הוא סיגנל חיובי לפופולאריות הסרטון.
עם זאת – חשוב להדגיש כי קישורים חיצוניים לסרטונים ביוטיוב לא תורמים באותה מידה כמו קידום עמודים רגילים באינטרנט. בכל הקשור לדירוג סרטונים – גוגל מתייחס הרבה יותר ל-Onsite, כלומר לסרטון עצמו ולאינטראקציה שהוא מייצר.
10. טקסט מתחת לסרטון וכתוביות
ביוטיוב ישנה אפשרות לכתוב תיאור ארוך למדי מתחת לסרטונים וכדאי לנצל את המקום הזה כדי לכתוב טקסט אינפורמטיבי שגם כולל כמה מילות מפתח רלוונטיות.
למרות שיש כאלו שמצרפים לתיאור הזה גם את התמליל של הווידאו, יש אופציה להעלות כתוביות לסרטון בכל שפה בה תבחרו.
אם אתם רוצים להוסיף טקסט מתחת לסרטונים באתר, רצוי לשים רק סרטון אחד בכל עמוד על מנת שגוגל יוכל לקשר את הטקסט עם הסרטון המתאים בקלות (מעבר לכך שתגי המטה יהיו גם הם ייחודים לכל סרטון).
11. סכמה של וידאו – להעשיר את תצוגת הוידאו שלכם בגוגל
לקינוח – על מנת לגרום לסרטונים שלכם להיות יותר בולטים בתוצאות של גוגל, מומלץ מאד לעבוד עם סכמה / נתונים מובנים.
תפקיד הסכמה היא לעזור לגוגל להבין באיזה סוג של תוכן מדובר – ולהציג עליו מידע עשיר בתוצאות החיפוש – כמו התוצאות שאתם מכירים מאתר יוטיוב.
בסרטון הבא אני מרחיב עוד על הנושא המעניין הזה:
כיצד שיווק בווידאו יעזור לכם להשיג עוד קישורים לאתר?
מעבר להעלאת הדירוגים של הסרטון עצמו, לסרטונים מוצלחים שהופכים לוויראליים בדרך כלל יש השפעה חיובית גם על האתר או החברה אליהם הם משויכים מכיוון שרוב האתרים שמטמיעים או מזכירים את הסרטון יתנו קרדיט ליוצר.
זה בדיוק מה שקרה ל – DollarShaveClube.com שפרסם את הסרטון הזה שזכה ללא פחות מ – 24 מיליון צפיות! באופן צפוי, גם כמות הקישורים הנכנסים לאתר קפצה באופן מרשים כשחלק מהקישורים האלו הגיעו מאתרים נחשבים ביותר כמו פורבס…
על מנת שיוכלו לקשר את הסרטון שלכם עם האתר שלכם, עליכם למתג את הערוץ בצורה מתאימה, להזכיר אותו בווידאו עצמו וכמובן לקשר אליו מהתיאור (למי שמתכנן לעשות קמפיין קישורים מתוך יוטיוב כדאי לדעת שאלו קישורי nofollow…).
לסיכום – קידום יוטיוב בגוגל (VSEO)
בשלב זה כבר בטח הבנתים את הבסיס של איך לקדם סרטון יוטיוב בגוגל.
וידאו זה כלי עוצמתי במיוחד, אם יודעים להשתמש בו נכון. אם עדיין לא התחלתם להשתמש בוידאו לקידום העסק שלכם – זה הזמן להתחיל.
בארץ הנושא הזה עוד בחיתוליו ומי שייתן על זה גז כבר היום יוכל לקבל יתרון תחרותי על פני המתחרים. אל תפחדו לעשות פדיחות בהתחלה ואל תחששו לייצר סרטונים שנראים קצת חובבניים – אנשים אוהבים אותנטיות!
אפילו אני, שניחנתי בכריזמה של צנצנת, מייצר סרטונים פה ושם ומעלה ליוטיוב. בהזדמנות זו אני מזמין אתכם להיכנס לערוץ שלי ביוטיוב, לעשות Subscribe ולצפות בשטויות שאני מעלה מדי פעם.
טיפים נוספים לקידום סרטונים ביוטיוב?
מוזמנים לתרום מהידע שלכם, כאן בתגובות 🙂
מדריכים נוספים על קידום וידאו: