לכאורה, קידום אתרים לעמותות לא אמור להיות שונה מקידום אתרים אחרים, אבל כמו שכל מקדם אתרי אינטרנט יודע, ההבדלים הם בניואנסים והניואנסים הם לפעמיים מה שעושים את כל ההבדל.
אז מה הקטע עם שיווק באינטרנט לעמותות?
בתור חברת קידום אתרים, פונים אליי לא מעט לגבי קידום אתר עמותה.
כשמדברים על קידום אורגני לעמותות, יש אתגר עיקרי והוא כמובן – התקציב (עוד על עלויות של קידום אתרים).
אחת המטרות העיקריות של עמותות היא קודם כול לדאוג לכך שיהיה לה מספיק עובדים שיקבלו תרומות מאנשים ואולי גם לפרסם חומרי הסברה.
אתרי אינטרנט ובעיקר אתרי אינטרנט ייצוגים לא תמיד נתפסים ככלים שיכולים לעודד תרומות, אלא יותר בתור כלים שמגבירים את ההיענות לתרומות אצל מי שכבר שמע על העמותה.
באופן די משעשע, גם אם לרוב העמותות אין תקציבים לקידום אורגני, הן מקבלות מגוגל תמריצים לקידום ממומן בתוכנית שנקראת Google Grants.
בתנאים מסוימים, עמותות שלא מקבלות תקצוב ממשלתי יכולות לקבל תקציבים אסטרונומיים של 10,000$ או הסכום המקביל בשקלים לחודש עבור קידום ממומן במערכת הפרסום של גוגל.
קידום אתרי עמותות או מלכ"רים: למה עמותה צריכה בכלל קידום אורגני?
התשובה שלי היא שאף פעם לא כדאי לשים את כל הביצים בסל אחד… אומנם למודעות ממומנות של עמותות עשויות להיות אחוזי לחיצה גבוהים יותר מכיוון שמדובר בפרסום למען החברה, אבל גם להן יש בסופו של דבר אופי מכירתי, ויש גולשים שפשוט לא אוהבים את זה.
בדיוק כמו שהם לא אוהבים שדוחפים להם עלונים של תרומות לעמותות בתחנת רכבת ומתחילים להרצות להם…
דומייין .org: הטוב, הרע והמכוער
ברשת אפשר למצוא דומיינים בסיומת .org ובישראל .org.il אלו הם דומיינים שמיועדים לארגונים, אבל אין שום מניעה גם לאתרים מסחריים להשתמש בהם.
מבחינת SEO (קידום האתר באופן אורגני בגוגל) אין שום הבדל בין הדומיינים, שאחרת הייתה תחרות רבה הרבה יותר על הדומיינים האלו מאשר על דומיינים רגילים אחרים. הם משמשים בעיקר את מי שרוצה לסחור בדומיינים, אבל לא יכול למצוא את הדומיין בסיומת .com או רוצה לבנות "סטוקים" של דומיינים זהים עם כמה סיומות דומות.
מה מגביל קידום אתרי עמותות ולמה כדאי בכל זאת לעשות זאת?
לנצל את היתרונות הבלעדיים של העמותות
אוקי, אז לעמותות אין אולי תקציבים גדולים כמו לאתרים אחרים, אבל יש להם משהו אחר שלאחרים לא תמיד יש: מגוון גדול של חומרי הסברה ונתונים היסטוריים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אלו יכולים לשמש בתור מקור נהדר לדפי תוכן מקוריים עם סמכות גבוהה, וזהו יתרון עצום בלי להתחיל בכלל לחשוב על בניית קישורים.
הדרך שנראית הכי קלה להשתמש בתוכן הזה היא פשוט לשים את ה-PDFים באתר ולתת לגולשים להוריד אותם.
בפועל כדאי להשקיע קצת יותר, לקחת את התוכן ולסדר אותו בהתאם למילות המפתח (למידע נוסף על מחקר מילות מפתח) שרוצים לקדם (למשל, שיעור העוני בישראל) כשלכל תמונה או גרף יש תיאור ALT. אפשר עדיין לשים את הקובץ PDF המלא כרפרנס, אבל לא במקום.
עוד כלי שבו פשוט חובה להשתמש הן עדויות והמלצות מאנשים שהעמותה עזרה להם.
אם יש לעמותה סרטונים, כדאי מאוד להטמיע אותם באתר ולהוסיף כמה פסקאות על כל סרטון וסרטון, לא להסתפק רק בחיפושים בתוך יוטיוב.
למידע נוסף על קידום סרטונים צפו בוידאו:
מחקר מילות מפתח
מחקר מילות מפתח הוא עניין מורכב גם כשמדובר על קידום אתרים לעמותות ואפילו עוד בשלב של בניית אתרים לעמותות.
אם תיקחו למשל מושג כמו "ילדים בסיכון", לא סביר שיש עליו תחרות מאוד גבוהה בגוגל, אבל הוא כן עשוי להופיע תחת אתרים ממשלתיים וכל מיני משרדים שונים. לכן אנחנו צריכים לקחת זאת בחשבון כשאנחנו בונים לעצמנו את סדר העדיפויות.
במקרים אחרים אנחנו עשויים לגלות שבעצם יש לנו לא מעט מתחרים מסחריים.
דוגמה קלאסית היא "סיוע לקשיש". לא רק שיש הרבה עמותות כאלו, אלא שגם חברות להעסקת עובדים זרים וחברות לייעוץ משפטי עשויות להתחרות על הביטוי הזה.
במצב הזה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אם יש טעם להתמקד בביטוי הזה או שאולי כדאי לנו לקחת ביטוי פופולארי פחות שיש לו כוונה ברורה, למשל "סיוע לקשישים" או "התנדבות בבתי אבות". במקרים כאלו הסיכוי שהגולש יגיע לאתר מסחרי הוא קטן יותר, ואפשר גם לראות שאין עליו ממש תחרות בגוגל.
למדריך שלי על מחקר מילות מפתח.
בניית קישורים: אפשר גם בלי לעבור דרך מאות מחליפי קישורים
אצל לא מעט חברות SEO, התקציב של הלקוח לבניית הקישורים הולך לטובת כתיבת עמודי תוכן ושתילה באתרים של חברת הקידום או החלפות קישורים מול חברות אחרות.
הבעיה היא שזה גוזל זמן ובעיקר חלק מאוד גדול מתקציב הקידום.
אז מה אפשר לעשות?
בניגוד לגורמים מסחריים, לעמותות קל יחסית לבקש מאתרים ממשלתיים, פורטלים ואפילו אתרי חדשות מקומיים שרוצים לפרסם כתבות פרופיל לקשר אליהם מכיוון שאין כאן אינטרס מסחרי מובהק שיכול לעורר התנגדות.
לדוגמה, לגוף כמו משרד הבריאות בוודאי לא תהיה התנגדות ליצור דף של עמותות שפועלות לגיוס של תרומות עבור חולים.
אם אין דף כזה, יהיה אפשר לשכנע את הבנאדם המתאים (לרוב מנהל האתר) ליצור אותו. נכון שבעתיד הדף הזה יתמלא בקישורים לעוד עמותות "מתחרות", אבל עדיף קישור מדף קישורים של אתר חזק מאשר אפס קישורים ממנו…
מלבד קישורים עם מילות מפתח (אנקור טקסט), במקרה של עמותות חשוב מאוד לבנות גם קישורים עם שם העמותה או חלק ממנה.
אלו מחזקים את המיתוג של העמותה בגוגל.
חיזוק המותג של העמותה בגוגל יכול למנוע מצבים מוזרים כמו אלו שבהם עמוד העמותה בויקיפדיה או באינדקסים מופיע לפני האתר הרשמי שלה (ובמהלך הכתיבה של הפוסט הזה נתקלתי לפחות בשלושה – ארבעה מקרים כאלו).
מספיק לבצע את החיפוש "רשימת עמותות" ו-site:gov.il כדי למצוא עשרות אתרים ממשלתיים שאפשר לקבל מהם קישורים.
בחלק מהאתרים כבר יש רשימות כאלו, ולכן עדיף לשלב את החיפוש הזה עם שירות מסוים לבדיקה של קישורים נכנסים (זוהי אחת ההשקעות שכן הייתי מבצע אפילו אם התקציב מוגבל). אם מצאתם כבר קישור, וודאו שהוא מעודכן ושהמידע לצידו נכון.
הדבר נכון גם לגבי סיומות כמו muni.il (רשויות מקומיות) ו-edu.il (מוסדות אקדמאיים).
אני מדבר על עוד דרכים להשגת קישורם בחינם בסרטון הזה:
בניית אתר לעמותה: לא חייבים ביוקר
הקמת אתר לעמותה לא חייבת להיות עניין יקר וקשה לי למצוא סיבה טובה למה עמותה תצטרך יותר מאתר וורדפרס עם קישור פשוט לתרומה דרך PayPal או טפסים להורדה עבור מי שרוצה לעשות הוראת קבע.
ההיררכיה של אתר כזה תהיה לרוב פשוטה ואין באמת צורך ביותר מכמה עשרות עמודים. הגולש בסך הכול רוצה לקרוא קצת ולהחליט אם הוא מזדהה עם המטרות של העמותה ברמה שהוא יהיה מעוניין לתרום לה או לא.
אפשר לכפר על עיצוב בסיסי או אפילו תבנית מוכנה מראש באמצעות גלריות וחומרים שונים שהעמותה בלאו הכי מחזיקה (באופן דומה למקורות התוכן).
כשמדברים על קידום אתרים בדגש על קידום אתרים לעמותות – ככל שיש יותר תוכן באתר, כך זה יותר יכול לשרת את מטרות הקידום.
במידה ומצטבר המון חומר שאפשר להשתמש בו, הייתי מבצע חלוקה לעמודים על פי נושאים ולא זורק את כולו בעמוד אחד, כמו שהרבה אתרים עושים בכלל בלי להרגיש.
לגוגל זה לא עד כדי כך משנה, אבל זה יכול להעלות את אחוזי ההיענות בצורה ניכרת. זו גם הזדמנות טובה לשלב עוד מילות מפתח.
אתר שכזה עם היררכיה פשוטה ומספר סביר של עמודים אפשר לקדם בתקציב נמוך יחסית. אם נלך על פי תוכנית העבודה שהתוונו. החלוקה בין ה-On Page לבין ה-Off Page תהיה מאוזנת יותר מאשר קידום של אתר סטנדרטי, שבו רוב הזמן והתקציב הולכים דווקא על ה-Off Page.
מערכת ניהול תוכן והתאמה למובייל
כל מה שכתבתי למעלה אולי נשמע למי שמתעסק ב-SEO כמובן מאליו, אבל עדיין יוצא לי לראות הרבה אתרי עמותות שבנויים על מערכות ניהול תוכן מיושנות יחסית.
יש לכך השפעה ישירה (ולא טובה) על מהירות האתר, ההתאמה שלו למובייל, האופטימיזציה של הקוד והאופן שבו גוגל קורא אותו. במקרים כאלו הייתי מבצע הפניות מסוג 301 לאתר חדש.
ואם כבר התאמה למובייל, עוד תופעה נפוצה שאני רואה היא אתרים שגרסת המובייל שלהם אומנם מותאמת מבחינה טכנית נטו, אבל עמוד הבית הוא סופר ארוך ומלא בהמון טקסט.
חשוב לזכור שמי שגולש בהאתר בנייד בדרך כלל יכול להשקיע הרבה פחות זמן בקריאה של הטקסט עקב שורות קצרות, גודל פונט (שהוא בכל זאת לא גדול כמו במחשב) ועוד.
קידום אתרים מקומי לעמותות
יש גם לדבר על הפן המקומי.
על כן, עוד אספקט שיכול להביא הרבה פניות לעמותה ולא דורש כמעט תקציב הוא רישום או השלמת פרטים במפות גוגל ו-Google My Business.
אני מסביר בהרחבה על GMB בסרטון הבא:
למידע נוסף על קידום אתרים מקומי.
אני אומנם כותב על זה כמעט בכל פוסט היום כי רואים יותר ויותר תוצאות כאלו גם בתחומים שפעם החזירו בעיקר את התוצאות הקלאסיות, אבל הסיבה שאני מזכיר את הקידום המקומי שוב היא שאם מישהו ירצה להתנדב בעמותה, סביר להניח שהוא לא ייסע רחוק מדי.
זו הזדמנות מצוינת עבור עמותות קטנות להבליט את עצמן בתוצאות. למרבה הצער, הרבה עמותות (ועסקים בכלל) עדיין לא מנצלים את כל מה שגוגל מספקת כמו למשל העלאת פוסטים ישירות לתוך דפי התוצאות, רשימת שירותים, שעות פעילות, הוספת תמונות ועוד.
מדריכים נוספים: