מה זה קידום אתרים רובוטי ולמה צריך להיזהר מזה?

קידום אתרים רובוטי – האם זה העתיד של התחום או שזה חרטוטים?

"בוטים", "בוטים אנושיים" או "בוטים לקידום בגוגל" ותוכנות אוטומטיות הם ממש לא תופעה חדשה, בטח שלא בעולם ה-SEO. העתיד של האנושות הולך לכיוון הרובוטיקה – והמון עבודות שהיום מאוישות על ידי בני אדם, יתבצעו בעתיד הלא כל כך רחוק על ידי רובוטים ומכונות ו/או כלי AI (בינה מלאכותית) למיניהם.

לפני הכל – יישור קו על מה זה קידום SEO אורגני.

בחזרה אל קידום בגוגל – למה לעבוד קשה כשאפשר לתת לתוכנה לקידום אתרים לעשות את כל העבודה? מצד שני, אם זה נשמע טוב מדי כדי להיות אמיתי, אולי זה באמת לא אמיתי…

הדבר הראשון שחשוב לי להבהיר הוא שלא כל שימוש בכלים אוטומטים הוא קידום אתרים שחור או מסוכן.

יש הרבה כלים שיכולים לעזור לנו בתהליכי אופטימיזציה למנוע חיפוש – בקידום עצמו או במשיכת תנועה נוספת מתוכן שכבר העלינו לאתר.

לדוגמה:

  • יצירת פוסטים ברשתות חברתיות מעמודים שהעלנו לאתר דרך שירותים שונים
  • מעקב אחרי מילות מפתח בעזרת שירותי צד שלישי (מהסיבה שהרצת תוכנה כזו מהמחשב תוביל לחסימה זמנית של כתובת ה-IP שלנו מגוגל)
  • מעקב אחרי קישורים שהוסרו או קישורי 404

כתבתי על כך בהרחבה בפוסט על "תהליכי אוטומציה בקידום אתרים"

אבל כמו שאמרתי, לא חסרים כלים שעושים שימוש "רע", באוטומציה ונכנסים באופן ברור מאוד תחת ההגדרה של קידום אתרים שחור (Blackhat). כלומר, מדובר בטקטיקת קידום שנוגדת לחלוטין את ההוראות של גוגל והסיכון הוא בהתאם.

אחד האינטרסים העיקריים לשקול קידום רובוטי – זה כמובן נושא המחיר.

קידום אורגני זהו שירות לא זול לרוב, וקידום רובוטי אפשר להציע גם בעלות של מאות שקלים.

למדריך המורחב שלי על מחירים של קידום אורגני בגוגל.

לפני שנתחיל, סרטון קצר בו אני מסביר על קידום אתרים רובוטי:

אבל כדי לשכנע אתכם למה זה יכול להיות באמת מסוכן, אני אסביר קצת איך כל העסק הזה עובד:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

1. רובוטים שמזייפים לחיצות

חלק מאיתנו מקשרים זיוף לחיצות לקידום ממומן.

כלומר, אני בונה או קונה בוט שלוחץ על המודעות של המתחרים שלי כדי לבזבז להם את התקציב או אפילו כדי לגרום לאלגוריתם של גוגל לחשוב שהם בעצמם מזייפים קליקים, כך שהוא יעניש אותם ויתריע בפניהם על אזהרות שאולי בהמשך אפילו יובילו להשהיית או סגירת החשבון.

שיטת הפעולה כאן היא דומה, אבל התוצאה אמורה להיות הפוכה: הזיוף של הקליקים נועד ליצור מצג שווא שאחוז הלחיצות של האתר עולה כדי שגוגל יצ'פר אותו לאורך זמן.

חלק מהבוטים היותר מתוחכמים ממש עוברים בתוך האתר ומנסים לדמות תנועה של גולשים אמיתיים, זאת לעומת בוטים "טיפשים" יותר עם מדדים נמוכים שאנחנו לפעמיים רואים ב-Analytics. לדוגמה, אלו שיוצאים תמיד מהאתר אחרי דף אחד ואם הם כבר עוברים בין עמודים, מדובר בזמן שהייה של כמה שניות.

רגע, אבל האם לחיצות והתנהגות גולשים בתוך האתר משפיעות על הדירוגים? לדעתי כן, או לפחות במידה מסוימת.

בכל אופן, מי שעושה שימוש בשיטות אוטומטיות בדרך כלל לא חושב יותר מדי על השאלה הזו מתוך הנחה מקדימה שהוא בכל מקרה שווה לנסות.

עכשיו השאלה היא האם גוגל יודע שמדובר בזיוף. גם כאן התשובה היא חיובית (לדעתי): האלגוריתם של גוגל הוא כנראה הרבה יותר מתוחכם מכל בוט שינסה לזייף תנועה מגוונות ממדינות שונות או כתובות IP שונות.

גוגל לא מגדירה קליקים אוטומטים כמשהו שאסור על פי הקווים שלה אבל היא כן מדברת על שליחת שאילתות אוטומטיות, שזהו האופן בו הבוטים האלו פועלים.

אגב, אני עוד לא שמעתי על אתרים שנענשו בשל "הונאת קליקים" בצורה ידנית ב-Search Console, אבל זה ממש לא אומר שהאלגוריתם של גוגל לא יכול להעניש אתרים בגלל פעולות כאלו אם הוא מזהה שהבוט פועל באופן ספציפי על אתרים ספציפיים.

2. "גירוד תוכן"

"גירוד תוכן" (Scraping) היא עוד טקטיקה שבוטים טובים בה ברמה הטכנית: הם לוקחים תוכן על פי כותרת או מילות מפתח מכל מיני אתרים ומשלבים אותם כדי לבנות טקסטים ארוכים יותר. כך גוגל לא יכול לכאורה לזהות שמדובר בהעתקה והוא מתייחס אל התוכן שהם "גירדו" כתוכן מקורי.

יכול להיות שכבר ניחשתם מה הבעיה כאן: התוכן הזה הוא באיכות נמוכה מאוד ולגוגל יש הרבה מה להגיד על תוכן אוטומטי.

למרבה המזל, במקרה הזה יש גם אלטרנטיבות בדמות כתיבת תוכן אוטומטי חכמה: יש שירותים שיודעים לקחת פסקאות מאתרים אחרים, לנסח אותם מחדש ולפלוט מאמר שברוב המכריע של המקרים גוגל לא יכול לזהות.

בכל מקרה, אפילו עם הכלים האלו, צריך בדרך כלל לסדר את התוכן ולתקן טעויות קלות, כך שהוא לא באמת פועל על "טייס אוטומטי".

3. תרגום אוטומטי של תוכן

גם תרגום אוטומטי של תוכן נכנס תחת המטריה של תוכן אוטומטי. לדוגמה, אתם לוקחים תוכן שנוצר באמצעות Google Translate והופכים אותו לחלק קבוע באתר במקום להשאיר את הבחירה לגולשים.

בדף המנחה שקישרתי אליו למעלה, גוגל מדברת ספציפית על תוכן שלא עבר בקרה אנושית, וברוב המקרים זה אכן המצב במקרה של בוטים.

מצד שני, תרגום אוטומטי של תוכן היא שיטה יחסית "רכה", ויכול להיות שראיתם תוכן מתורגם באופן הזה בתוצאות. קל לזהות את האתרים האלו כשמדובר בתרגום לעברית מכיוון שכל שאר האתר נראה עדיין מיושר לכיוון הלא נכון.

אז האם כדאי לנסות את זה באתר שלכם? נניח, באמצעות תוסף ל-WordPress או אפילו העתק הדבק?

לדעתי כדאי לקחת בהתחלה כמו עמודי מפתח ולעבור עליהם באופן ידני כדי לראות מהן התוצאות. ממה שאני רואה בשטח, קל יותר לקחת אתר .com באנגלית ולקדם אותו בשפות אחרות באמצעות סאב דומיין מאשר לקחת אתר ישראלי ולקדם אותו במדינות אחרות.

בכל מקרה, זו אחת מהטקטיקות האלו שיכולה יום אחד לעבוד לא רע ויום אחר כך לרסק את האתר בדירוגים… אפילו אם מדובר רק בגרסאות המתורגמות ולא בצורה רוחבית (עם העמודים המקוריים), התנועה האורגנית לאתר נפגעת באופן קשה.

4. תגובות ספאם בבלוגים

זו השיטה הכי וותיקה בספר, ואם שמעתם על תוכנה בשם Xrumer, זה לא במקרה: זוהי אחת התוכנות היותר נפוצות שמסוגלות לזחול לתוך אתרים שאנחנו מגדירים מראש ולשתול בהם תגובות.

הבעיה הכי גדולה עם שימוש ב-Xrumer היא שיש גבול כמה תגובות אפשר להמציא שגם ייראו אותנטיות, ובאמת, ברוב האתרים האיכותיים יש מסנן תגובות זבל שהופך את השיטה הזו לכמעט לא רלוונטית היום.

ומה עם הגישה של כמות לפני איכות? גם כאן חייבים לזכור שכמעט בכל הבלוגים היום (גם כאלו שבהן הסינון האוטומטי לא מופעל), הקישורים שאנחנו יוצרים הם nofollow שלא אמורים בכלל להשפיע על הדירוגים, בטח שלא אם הם מהווים 99% מהקישורים לאתר.

5. הזמנת שירותים בפייבר (ג'וקר)

הקטגוריה האחרונה שאני רוצה לדבר עליה היא שימוש באתרים כמו Fiverr. הם אומנם לא יעדכנו את האתר שלכם בצורה אוטומטית, אבל לא חסרים שם אנשים שתמורת מעט מאוד כסף יעשו עבורכם המון עבודה בזמן קצר, כך שהמשותף עולה על השונה.

מלבד בניית קישורים מכל מיני אתרים במדינות זרות, יש עוד כמה שירותים שנויים במחלוקת כמו למשל כתיבת ביקורות ב-Google My Business  ואתרים אחרים כמו Trip Advisor.

גם כאן, אם מישהו ממליץ לכם לבנות 150 קישורי Dofollow בחודש, כנראה שהוא יוצא מנקודת הנחה שאתם לא באמת יודעים להבדיל בין הסוגים או שהוא משתמש ברשת לא איכותית של אתרים (מה שיכול לסכן אתכם אפילו יותר מכיוון שתהפכו לחלק מהרשת).

קידום אתרים רובוטי – לסיכום

גם אם קידום אתרים רובוטי באמצעות בוטים לקידום אורגני נשמע מאוד מפתה, תעשו לעצמכם טובה ותשאירו אותו למי שמשתמש בקידום שחור מהסיבות שלו.

רובוטים לא יכולים להחליף מקדמי אתרים מקצועיים שיודעים מה הם עושים, לפחות לא כרגע.

רובוט אינו תחליף למומחה קידום אתרים אמיתי שיש לו נסיון של קידום מעל 1000 אתרים ואינספור תחומים שונים במצטבר.

אתם לא צריכים לעשות כל מיני ניסויים כדי להבין שהשיטות האלו לא עובדות בטווח הארוך והן עלולות לסכן אתרים שהשקעתם בהם המון עבודה קשה ולגיטימית.

רוצים להתקשר עם חברת קידום אתרים אמיתית? מומלץ לעבור על המדריך שלי בנושא.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו