דף הבית / ללקוח הפוטנציאלי / איך נקבע מחיר קידום אתרים? (ודוגמאות לתקציבים שונים)

איך נקבע מחיר קידום אתרים? (ודוגמאות לתקציבים שונים)

קידום אתרים אורגני, הוא תחום גדול, מורכב ואפור, ואחת ה"תופעות לוואי" שלו זוהי העמימות בכל הקשור למחיר. להבדיל ממוצר או שירות אחר, מחיר קידום אתרים מורכב מהרבה דברים, הלקוח לא תמיד יודע עבור מה הוא משלם, במיוחד שזה תחום שלא תלוי רק בנותן השירות אלא גם (ואולי בעיקר) בגורם צד ג' (תרתי משמע), הלוא זוהי חברת גוגל.

אם ניקח לדוגמא שירות של בניית אתר – הרי הלקוח יודע שהוא משלם X, מקבל Y תוך Z זמן. נכון שיש חריגות פה ושם – אבל בגדול ככה זה עובד. בקידום אורגני למשל, הלקוח יכול לשלם X, אך לא לקבל Y בכלל או אפילו גרוע מזה, לקבל -Y. אני מקווה שאתם זורמים איתי באנלוגיה הזו ומבינים את הכוונה.

מקדם אתרים מקצועי אמנם צריך להכיר את התחום על בוריו, לדעת כיצד מנוע החיפוש של גוגל עובד ואפילו להכין תרופה למכות פוטנציאליות, אבל – לא משנה עד כמה המקדם מקצועי ומנוסה, גוגל תמיד ידאגו להפתיע ולהנחית עלינו מכות חדשות. אין ספק שמדובר באחד התחומים הדינמיים והמרתקים ביותר בעולם האונליין.

כיצד מתמחרים קידום אתרים?

מחיר קידום אתרים הוא, בעיניי לפחות, פונקציה של כמה דברים:

  • מקצועיות המקדם (הצלחות מוכחות, בקיאות בחומר, עדכונים על חדשות בשוטף וכו').
  • נסיון – מה לעשות, כמעט ואין תחליף לנסיון רב שנים בתחום. יחד עם זאת נסיון בפני עצמו הוא לא מדד לכלום – צריך לשמור על "רעב" תמידי לתחום וחידושים שיש בו על בסיס יום יומי, וכמובן תשוקה גדולה שהיא בעיניי מרכיב לא פחות חשוב.
    מתוך שילוב של מקצועיות + נסיון, המקדם גוזר את התעריף השעתי שלו ומחשב כמה שעות ברוטו תידרשנה בעבודה מול הלקוח (ברוטו = זמן עבודה, מיילים, טלפונים, פגישות וכל המסביב).
  • הערכה עצמית של המקדם – יש מקדמי אתרים (שלפעמים הם בעצם "מקדמי אתרים") שהם יותר אנשי מכירות ויודעים לסגור עסקאות, ויש מקדמי אתרים שהם יותר נחבאים אל הכלים אבל עושים את העבודה במקצועיות ובשקט (סחבק יותר קרוב לסוג השני…).
    בעצם להיות מקדם אתרים טוב זה אומר להיות בנאדם רב-תחומי: גם איש מכירות, גם איש טכני, גם ביצועיסט, גם תקתקן, גם סקרן ובעל ותשוקה אינסופית לתחום, גם לדעת לכתוב ולדעת קצת שיווק ובאופן כללי בעל ידע נרחב בהרבה תחומים (שכך או כך יירכש עם הזמן והנסיון בתחום).
  • תחרותיות התחום – עד כמה הזירה תחרותית ועד כמה המתחרים חזקים בנישה הספציפית אותה אנו מקדמים?
  • תקציב הלקוח – תקציב הוא כמובן פרמטר מרכזי. גם המקדם המקצועי והיצירתי ביותר כנראה לא יצליח בתקציב של 500 ש"ח לחודש, להביא לקוח לדף הראשון בביטוי "עורך דין" תוך כמה חודשים בודדים (ולהישאר שם). מהצד השני של הסקאלה, יש גם מקדמים שעובדים עם ריטיינרים של אלפי שקלים בחודש ונותנים ללקוח תמורה מזערית עבורם.
  • הוצאות – כמו כל דבר, לבעל מקצוע יש הוצאות משלו. אם מדובר בפרילנס שעובד מהבית, מרבית ההוצאות יהיו תוכן, דומיינים, אחסונים, אולי גם קישורים מדי פעם וכו'. אם מדובר בחברה או מקדם שעובד במשרד, הרי שיש להוסיף לכאן הוצאות תקורה לא מבוטלות כגון שכר דירה עבור המשרד, ארנונה, חשמל, מים, אחזקה וכו'. כתבתי מאמר על איך ניתן להוזיל הוצאות קידום.
  • עד כמה הלקוח אסטרטגי – שיקול נוסף הוא – עד כמה הלקוח הספציפי יתרום לפורטפוליו של המקדם. אם מדובר בחברה גדולה ומוכרת – אך עם זאת קמצנית, ייתכן המקדם יהיה מוכן להתפשר במחיר ולו בכדי להתפאר בכך שהוא מקדם את אותה חברה, ובאמצעות זאת לסגור לקוחות נוספים.
  • עד כמה הלקוח תובעני – גם זה שיקול לא פחות חשוב. יש לקוחות קטנים שמציקים ומתקשרים כל יום – בין אם בגלל שהם פשוט לא מבינים כלום או כי הם פשוט כאלה, ומהצד השני יש לקוחות שעובדים בתקציב מכובד ולא שומעים מהם מילה. לקוחות הם קשת רחבה של צבעים וכל אחד שונה לחלוטין מהשני.

    לדעתי אף קצה הוא לא טוב, וגם אם לקוח לא משמיע קול ולא מתעניין, צריך לעדכן אותו ולהשאיר אותו בעניינים. מהצד השני – אם הלקוח גוזל מאיתנו זמן ואנרגיה רבה צריך לבדוק האם הוא בכלל משתלם לנו.

כמה עולה קידום אתרים?

הגענו לתכלס. אז ככה, באופן כללי התקציבים לקידום אורגני הם מאד רחבים, ונעים בסקאלה של 500 ש"ח (או אפילו פחות) ועד עשרות אלפי שקלים בחודש. להלן הסבר קטן, המבוסס על נסיוני ודעתי האישית, על מחירי קידום אתרים לפי תקציבים שונים.

קידום אתרים ב-500 ש"ח

לאחר שהסברתי קצת על ההוצאות של קידום אתרים איכותי, הרי שברור שלא ניתן להעניק שירות מקצועי של קידום אתרים ב-500 ש"ח (ולהישאר רווחי), אלא אם כן מדובר בתחום בעל תחרות אפסית וכמעט ללא כתיבת מאמרים.

קידום אתרים ב-1000 ש"ח

קידום אתרים באלף ש"ח הוא תקציב מינימלי ביותר לקידום. קידום אתרים במחיר זול אינו בלתי אפשרי, אך דורש יצירתיות ולא מעט מקצועיות על מנת לדעת לעבוד עפ"י חוק ה20/80 ולעשות את ה20% פעולות שיפיקו את ה-80% תוצאות עבור הלקוח – כלומר, ניצול מקסימלי של הזמן והתקציב. חשוב לדעת שמחיר כזה מצביע בהכרח על התפשרות או באיכות עבודה, או בתפוקה ומשך זמן הקידום.

קידום אתרים ב-1500 ש"ח

כאן כבר מדובר על תקציב ממוצע של לקוח קטן או בינוני – תקציב שלא מעט מקדמי אתרים פרילנסרים (ואף חברות) עובדים איתו.

הערה חשובה ללקוחות: איני מעוניין ללכלך או להשמיץ אף חברה כזו או אחרת. אבל דעו לכם: אם חברה גדולה מציעה לכם קידום אורגני בתקציב של 1000-1500 ש"ח, בידקו טוב טוב מה אתם מקבלים בתמורה. אל תסתפקו בדוח מיקומים חודשי אלא בקשו לראות מה קיבלתם בפועל! כלומר: כמה קישורים, כמה מאמרים, מהן הפעולות שבוצעו במהלך החודש? נתקלתי בלא מעט לקוחות שעבדו בחברות כאלו ואחרות, שילמו ממיטב כספם ולא היה להם מושג מה הם קיבלו חוץ מדוח חודשי מקושט עם גרפים מרשימים שאין מאחוריהם הרבה.

אני אומר זאת בתור אחד שעוסק בתחום משנת 2009 ומכיר מקרוב לא מעט חברות בארץ.

קידום אתרים ב-2000-2500 ש"ח

תקציב ממוצע עבור תחומים רבים בעלי תחרות בינונית. יחד עם זאת קשה מאד להביא תוצאות טובות (ולאורך זמן) עם תקציב כזה בתחומים תחרותיים מאד.

קידום אתרים ב-3000 ש"ח

כאן כבר מדובר על תקציב מכובד לחברה בסדר גודל בינוני ומעלה. תקציב כזה מאפשר גמישות רבה למקדם, מרווח נשימה לכתיבת תכנים איכותיים ובאופן כללי מספיק לקידום תחומים בתחרות בינונית ויותר מזה.

קידום אתרים ב-5000 ש"ח ויותר

תקציבים שלרוב יתאימו רק לחברות גדולות. בסכומים כאלה מגיעים לשלב שככל שהסכום גדול יותר – חברת הקידום / משרד הפרסום גוזרים קופון שמן יותר. בהרבה מקרים, רק חלק קטן מהתקציב מנוצל בפועל לקידום האתר.

קידום אתרים ב-10000 ש"ח ויותר

כן, יש גם כאלה. בתור אחד שעבד במשרד פרסום, יצא לי לראות את זה מקרוב. מתאים לחברות "שופוני" שיודעות לשפוך כסף אבל לא לתעל אותו למקומות הנכונים.

הערה לסיום – אני מוסיף הסתייגות לכל האמור לעיל – שמדברים על מחיר קידום אתרים, תמיד יש יוצאים מן הכלל, אבל רוח הדברים נכונה, בעיניי ומנסיוני, למרבית השוק בישראל.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

איך מחזיקים לקוח בביצים

איך מחזיקים לקוח בביצים ואיך לוודא שזה לא יקרה לכם

שוק הפרסום והשיווק באינטרנט הוא תחום פרוץ למדי ובניגוד לתחומים אחרים, אין שום לשכה אתית ...

קידום אתרים שלילי

קידום אתרים שלילי (Negative SEO): מה זה וכיצד מתגוננים?

קידום אתרים שלילי הוא כינוי לטקטיקה שבה מקדמי אתרים מנסים לפגוע באתרים של המתחרים שלהם ...

4 תגובות

  1. romanad8@gmail.com'

    זה לא כל כך נכון בהכרח, יש תקציבים של 30 אלף שקל לקידום.
    אני לא מדבר על אתר של עסק מקומי שלא דורש תקציב גדול, אלה אתרים של חברות גיימינג, פורקס, אתרים בנישות תחרותיות בחו"ל ובארץ (ביטוחים, בריאות)
    תקציב של 10 אלף יכול להיות מינמלי מאוד ולא מספיק לתחומים אלה.

    • כמו שאמרתי, מאד תלוי כמה מהתקציב הזה מנוצל בפועל לקידום. בד"כ בסכומים כאלה אחוז משמעותי הולך למנכ"ל, לבעלים וכו'
      ניתן לקדם גם נישות תחרותיות מאד ב10000 ואפילו פחות.

  2. eran.moshe@gmail.com'

    30,000 זה קצת מוגזם גם לפורקס אם לשפה אחת או שתיים. אם מדובר על 4 שפות או יותר הסכומים יכולים להתאים. רוב השכר לא הולך למנכל בתחומי פורקס וגימינג כי נדרשים אנשי מקצוע דוברי שפות שיכולים להביא קישורים בשפות ולקרוא בשפות שונות שפה המחיר עולה. מי שבתחום התחרותי יודע במה מדובר, עלויות, מאמרים על בסיס שבועי או יומי, קישורים, תוכן חדש לאתרים ועוד. כל זה עולה כסף וזה לא לוקח בחשבון משכורות לאנשים שמקדמים בשפות שונות.

    בתחומים פחות תחרותיים סכומים כאלה הם גבוהים אבל גם רוב חברות הקידומים לא נכנסות לזה בגוגל הקושי בקידום מסוג זה.

    • תודה על התגובה. אכן מדובר באחד התחומים התחרותיים ביותר אבל גם הרווחיים ביותר שיש. עם כל הכבוד לדוברי שפות, בדרך כלל גם המנכ"ל/בעלים ממש לא נשארים מקופחים (וזה בסדר גמור), מה שגם שמנסיוני לא מעט חברות שעוסקות בתחום הפורקס מקדמות נכסים בבעלותן ולכן עניין התקציב כריטיינר חודשי קצת פחות רלוונטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *