אם אתם רופאים או קשורים לעולם הרפואי והטיפולי, המדריך הבא יעשה לכם הרבה סדר בנושא. המטרה של תהליך הקידום לרופאים ובכלל היא כמובן למקסם את החשיפה של אתר הרופא או המרפאה במנועי חיפוש ולהגדיל תנועה רלוונטית ובעקבות כך גם פניות לאתר.
מדריך זה נכתב לאחר ניסיון מצטבר של קידום עשרות אתרים של רופאים, מרפאות, בתי טבע ותחומים רפואיים שונים.
מהי המורכבות עם קידום אתרים בריאותיים בגוגל?
בניגוד לאתרים אחרים בהם אנחנו מפרסמים עסק שמוכר מוצר או שירות ובמקרה הכי גרוע הלקוח לא יהיה מרוצה ממה שקיבל, קבלת עצה לא מקצועית מרופא או הליך שלא בוצע כנכון יכולים לגרום לפגיעות בגוף או בנפש.
לכן, זה סופר קריטי לשמור על רמת אמון כמה שיותר גבוהה ולשכנע את הלקוח שהוא בידיים טובות עוד לפני בכלל שהוא מרים טלפון למרפאה.
חשוב גם לזכור שבהרבה מקרים מדובר באתרים של One Man's Show (אם כי יש יוצאים מן הכלל כמו מרפאות בינוניות וקטנות).
האתר שלכם קשור לתחום רפואי? כדאי לכם מאד לקרוא את כל המדריך הבא.
ואולי תרצו להתחיל עם המדריך שלי בנושא בניית אתרים לרופאים.
על מה נדבר?
⚕️ אסביר במה שונה קידום תחומים רפואיים או קידום אתר לרופא מתחומים אחרים
⚕️ למה רופאים צריכים לייצר תוכן בעצם (או לכל הפחות, להיות מעורבים בתוכן שעולה לאתר)
⚕️ מה זה YMYL + EEAT ואיך זה קשור אל קידום אורגני של רופאים
⚕️ טיפים מעשיים בכל הקשור ל-SEO (קידום אורגני בגוגל) עבור אתרי בריאות ואתרים בתחומים רפואיים
מה מיוחד בקידום מרפאה רופאים אונליין?
כאשר מדברים על קידום רופאים או קידום מרפאות, אנחנו מדברים על:
- קידום אתר של רופאים – בדגש על קידום אורגני לרופאים, בין אם זה קידום אתר של רופא פרטי, רופא שעובד דרך קופות חולים וכו
- קידום אתרים של מטפלים
- קידום אתרים של קופות חולים
- קידום אתרים של בתי חולים
- קידום אתרי מרפאה
- קידום אתרים של מרכזים רפואיים
- קידום אתרים של פורטלים רפואיים
- ועוד…
רוצים ללמוד יותר על קידום אורגני לרופאים? קבלו מדריך קצר בוידאו על קידום אתרים רפואיים:
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
חובה להכיר בהקשר של קידום אתרי בריאות: YMYL + E-E-A-T
אתרי בריאות / אתרי רפואה נופלים תחת הקטגוריה של Your Money or Your Life (או בקיצור YMYL).
על פי גוגל, אלו תחומים בעלי חשיבות גבוהה עבור הכסף או לחיים של מי שצורך אותם – תחומים אלה כוללים בריאות/רפואה, כסף, נדל"ן וכו'.
לכן, לא סביר שתראו בתוצאות החיפוש של גוגל אתרים קיקיוניים בתחומים הנ"ל. במידה וכן – זה אומר שאיזשהו מהנדס של גוגל עשה פאשלה רצינית…
ומה זה לעזאזל E-E-A-T, ואיך זה קשור אל קידום אתרי רופאים ואתרים בתחום הבריאות?
E-E-A-T הוא כאמור, אלמנט חשוב במיוחד בהקשר של קידום אתרים בתחום הרפואה.
על נושא זה יצרתי מדריך שלם.
בקצרה, אגיד ש-E-E-A-T אלו ראשי תיבות של:
- Expertise – מומחיות
- Experience – נסיון
- Authoritativeness – סמכותיות
- Trustworthiness – אמינות
אלו אלמנטים באתר שגוגל מחפש, על מנת לבדוק עד כמה הוא אמין, סמכותי ובעל מומחיות.
אלו מדדים שכאמור, סופר חשובים בהקשר של קידום אתר רופא או כל אתר בתחום בריאותי כלשהו.
אז מה כל הנ"ל בדיוק אומר על קידום אתרי רופאים?
בעיקרון, כאשר מדובר על קידום בגוגל של אתרי רפואה, הרבה יותר קשה לנו לחפף ולעגל פינות (וגם, לא כדאי).
אני אתן כמה דוגמאות של אספקטים נפוצים בתהליך קידום אתרי רפואה ומהן הדרכים הטובות ביותר לעקוף אותן בלי להינזק:
1. קידום על ידי מאמרים ותוכן
קידום אורגני למרפאות או רופאים, אינו שונה מהותית מקידום אתרים בתחומים אחרים.
ברוב האתרים אפשר עדיין לזרוק הרבה מאוד מאמרים שיהיו סך הכול די דומים אחד לשני, כאשר בכל מאמר מתרכזים במילות מפתח מעט שונות.
כל עוד המאמר לא נראה כמו משהו שנכתב בשקל תשעים וצפיפות מילות המפתח לא מוגזמת, סביר להניח שהוא לא ייפגע באף אחד. למעשה, רוב המקדמים וגם בעלי האתרים יודעים שכנראה לא הרבה אנשים קוראים את המאמרים האלו (גם אם הם מגיעים אליהם ישירות מגוגל).
כל זה לא תקף לגבי קידום אתרים של רופאים: מאמר לא מקצועי או שיש בו חס וחלילה אי דיוקים גסים יכול לגרום לנזק תדמיתי משמעותי.
אז מה עושים?
כשמדברים על קידום רופאים אונליין – העדיפות היא, אם זה אפשרי, שהרופא עצמו יכתוב את החלק המקצועי במאמרים ("הליבה"), או לפחות יערוך את הטקסטים בטרם פרסומם וייתן את הטאץ' הסופי והמקצועי.
שנית כל, עדיף לקחת כותב תוכן שהוא סטודנט בפקולטה שיכולה להיות רלוונטית וגם יש לו ראש על הכתפיים.
לא מדובר בהכרח בסטודנט לרפואה, וגם סטודנט למדעי החיים יכול להיות לעזר. לאחר שהוא מבצע תיקוני ניסוח בלי לפגוע בליבה של המאמר, המאמר חייב לעבור עוד אישור של הרופא.
כך או כך, על הרופא או מי מטעמו (בהנחה שיש לו את הידע המתאים) חייב לעבור על כל פיסת תוכן לפני שמוסיפים אותה באתר.
דרך נוספת ומאוד פשוטה להעשיר את האתר בתוכן היא להוסיף בלוג עם חידושים בתחום.
למה הכוונה?
ברשת יושבים עשרות מחקרים רפואיים שונים שאפשר למצוא את התקצירים (ה-Abstract) שלהם מאוד בקלות ולתמצת אותם לעברית (מונחים רפואיים מומלץ לתרגם עם מורפיקס, לא עם גוגל טרנסלייט!). בדרך כלל תקציר של מחקר אחד או אפילו שניים יספיקו כדי לכתוב פוסט או מאמר חדשותי.
2. מאמרים רפואיים לצורך החלפת קישורים
כאשר מדובר במאמרים שיושבים באתרים אחרים, אפשר להיות קצת יותר חופשיים, ולפעמים הכי פשוט לא להיכנס ליותר מדי מונחים מקצועיים.
למרות זאת, עדיף שמי שכותב את המאמר יידע להסתמך על מקורות טובים. לדוגמה, מאמרים מאתרים של קופות החולים, מאמרים שנכתבו בבלוגים רפואיים, הודעות לעיתונות על מחקרים וכו'.
במידה והרופא/ה הוא/היא טיפוס זורם ומאפשר לפרסם גם מאמרים אורחים באתר, בין אם זה לצורך החלפת קישורים או סתם בשביל הפרגון המקצועי – מומלץ לציין במקום בולט שמדובר במאמר אורח שכתב רופא או גורם רפואי אחר, ולא הרופא עצמו.
בלי קשר להיבט התוכן עצמו, להוספת תיבת מחבר וקרדיט לכותב יש משמעות גדולה באתרי YMYL ואף כתבתי על קייס סטאדי מוצלח בהקשר הזה.
3. E-E-A-T
EEAT הוא נושא קריטי בהיבט של קידום אורגני, במיוחד בהקשר של עולם הרפואה.
בעבר הלא רחוק היה מדובר על E-A-T בלבד (ללא ה-Expertise) הסבר על כך תוכלו לראות בנושא הבא:
בהתאם למה שניתן להסיק מהשינויים האלו וגם על פי ההנחיות של גוגל להערכת אתרים ידנית, ניתן להבין שהיא שמה דגש חשוב מאוד על הוכחת המקצועיות של מי שכותב באתר, גם מבחינת הידע והניסיון שלו, וגם מבחינת הוכחות למה שהוא כותב.
לכן, חייבים לשלב באתר כמה שיותר מידע ביבליוגרפי, לא רק תארים אקדמאיים, אלא גם מקומות עבודה ותפקידים, מחקרים בולטים וכל דבר שאתם יכולים לחשוב עליו ויהיה רלוונטי. בטקסט צריך לשלב גם קישורים שיתפקדו כמראי מקום או ביבליוגרפיה.
חשוב גם לקשר לפרופילים חברתיים ומקומות אחרים עם אזכורים של הרופא או הרופאים. אולי לא לפייסבוק, אבל כן ללינקדין, אגודות מקצועיות, עמודי מחלקות בבתי חולים וכו'. כל זה כדי לחזק את השם של הרופא.
4. שימוש באינדקסים רפואיים
זה לא סוד שיש בארץ כמה אינדקסים בתחום הרפואה בולטים ששולטים בשוק, והשאלה אם שווה להשקיע זמן ברישום אליהם. התשובה היא כן! כמו שהמלצתי על רישום לאינדקסים במאמר של קידום אתרים לעורכי דין, גם פה אני ממליץ. רישום לאינדקסים טובים למטרת חשיפה ואזכורים ברחבי הרשת.
אם אך, להוסיף אתר של רופא לאינדקס כזה או אחר יכול להיות רעיון טוב – גם אם לא למטרות קידום אורגני נטו, אלא למטרות חשיפה ואזכורים באתרים נוספים.
בנוסף, אינדקסים רבים מאפשרים להוסיף בהם קישורים חיצוניים, למרות שרובים הם קישורי nofollow.
אם מדובר בחבילות בתשלום, התמונה מעט משתנה וזה בהחלט לגיטימי לבקש מספר חשיפות מוערך לקטגוריה הספציפית בהם הרופא אמור להיות מפורסם. יש גם לבדוק היטב את תנאי הפרסום מכיוון שיש כל מיני טריקים כמו למשל הופעה מובטחת במקומות גבוהים רק בקטגוריות סופר ספציפיות.
מה שכן חובה לעשות זה לפתוח עסק מקומי ב-Google My Business. אם תעקבו אחרי הטיפים ל-E-A-T, תוכלו לקבל המון תנועה יחסית בקלות.
5. מחקר מילות מפתח עבור אתרים רפואיים
ברוב האתרים מחקר מילות המפתח לא אמור להיות מסובך מדי.
כאשר מדברים על קידום רופאים ובתחומי הבריאות בכלל – מחקר מילים הוא קריטי ויכול לעזור להתמקד בחיפושים יצירתיים יותר עם פחות תחרות במחנית קידום אורגני.
מה שהגולש מחפש זה מה שאתם נותנים לו. לעומת זאת, כאשר מדובר על מונחים רפואיים, אי אפשר לצאת מנקודת הנחה שהגולשים מכירים אותם.
בואו ניקח דוגמא קצת קיצונית: מחלת העור "אטופיק דרמטיטיס" מוכרת יותר בשם "אסתמה של העור", וזאת למרות שאין לה קשר ישיר לאסתמה. אם נשתמש רק בשם המוכר שלה ולא נשתמש במילה אסתמה כי היא לא נכונה מבחינה רפואית, סביר להניח שנפסיד המון תנועה.
לכן, חשוב לשלב את כל הכינויים השונים, גם אם כלי מילות המפתח לא מציע לכם אותן כאופציה. אל תשכחו שבתחום כמו רפואה, כל המרה יכולה להיות שווה המון כסף!
מעבר לכך, אסור לשכוח גם שילובים של שמות ישובים בטקסט, אבל גם פה לא להגזים – אנחנו לא מדברים פה על אתר של אינסטלטור 🙂
מדריך פרקטי ויעיל על מחקר מילות מפתח, תמצאו בסרטון הבא:
6. בניית קישורים לרופאים
בניית קישורים זהו תהליך קריטי של SEO (קידום אורגני) כל מי שאומר אחרת – מחרטט או לא באמת חי את התחום (ובטח שלא מקדם תחומים תחרותיים).
קישורים חיצוניים הם סופר חשובים בתהליך קידום בגוגל, ובטח ובטח כאשר מדברים על קידום רופאים – שרובם הם בתחומים בעלי תחרות בינונית עד גבוהה.
דיברנו כבר על החלפת מאמרים עם אתרים אחרים, אבל יש עוד דרכים בהן אפשר לגוון את מקורות הקישורים בדרכים שלא ייראו מעפנות.
לדוגמה, כתיבת מדריכים באתרים שונים שהם קצת יותר ממאמר של 400 מילים, השתתפות בפודקאסט, ריאיון ביוטיוב, ניהול פורום, כתיבת תשובות בסטיפס (או Quora) וכל דבר שיוביל בחזרה לאתר באופן כלשהו, גם אם מדובר בקישור שהוא nofollow. ואגב, סרטונים ביוטיוב אפשר גם לתמלל באתר עצמו, זה יכול להיות יעיל במיוחד אם בסרטון עצמו כתוביות ("צרובות" או לא).
7. שימוש במדיה עשירה
קידום בגוגל לרופאים ובכלל – חייב לשמש גם שימוש בתמונות ובמדיה בכלל.
שימוש במדיה עשירה יכול להעלות את אחוזי ההמרה בשיעור ניכר מכיוון שלגולש לא תמיד יש כוח לקרוא הסברים רפואיים ארוכים.
תמונות או אפילו סרטונים של הדמיות יכולות מאוד לעזור.
את התמונות האלו אפשר לתייג עם תגי ALT וכך להביא גם כניסות מחיפוש התמונות של גוגל (לדוגמה, אם מישהו מחפש איך נראית נסיגת חניכיים…). סוג התמונות עצמן קשורות לתחום הרפואי, אבל לפעמיים עדיף קצת לייפות את המציאות ולא להכניס תמונות של מחלות בשלבים מתקדמים 🙂
8. לא ללכת עם הראש בקיר
בהקשר של קידום רופא באינטרנט, נקודה שאולי לא חושבים עליה ובכל זאת חשוב לי להדגיש: המון פעמיים אתר לא יכול להתקדם בלי שיתוף פעולה של הלקוח, והלקוח מצדו לפעמיים חושב שקידום אתרים זה משהו אוטומטי או רשימה של צעדים שצריך לעשות עליה Check.
במקרה ומדובר באנשים עם לוח זמנים תובעני כמו רופאים ועורכי דין (אפילו אם הם לא עובדים מסביב לשעון בבית חולים), אנחנו צריכים להתנהג באופן חכם ויעיל עם הזמן שלנו: מצד אחד לא לצפות שהם יהיו זמינים לנו כל פעם שנרצה להוסיף תוכן לאתר, אך מצד שני כן להזכיר להם שהשקעת זמן באתר מצדם היא לא פחות חשובה מריאיון בטלוויזיה או אפילו "מינגלינג" בכנס מקצועי.
9. זיהוי חוזקות על פני מתחרים
אתרים של רופאים ומרפאות צצים כמו פטריות אחרי הגשם, לכן במצב כזה שהשוק רווי יש צורך במחקר מתחרים איכותי, כדי להבין מה החוזקות של הלקוח אל מול המתחרים שלו. האם הוא מציע שיטת טיפול חדשנית, האם הוא מומחה בתחומו וכו', חוזקות אלו מומלץ להדגיש.
10. מענה לשאלה ובעיה
חלק מהתנועה לאתר שלכם תגיע לא בעקבות השם שלכם, אלא בעקבות חיפוש תשובה לבעיה רפואית של הגולשים עצמם או של בני משפחתם. לדוגמה גולש אשר יחפש "סחרחורות בשכיבה" או "כאבי בטן עליונה" וכדומה יחפש מידע על סחרחורות: סוגים השונים, סיפטומים נוספים, מקור הבעיה ואופן הטיפול, אותו כנ"ל גם לכאבי בטן. כך שאתם אתם רופאים אשר מתמחים במרפאת א.א.ג מומלץ שיהיה לכם באתר הסבר על מהו ורטיגו וכמובן על המערכת הוסטיבולרית וכיוצא בזה. וזו על מנת שהתוכן באתר שלכם יהיה רלוונטי, יספק מידע רפואי לבעיה וכמובן ינחה את הגולש להשאיר פרטים באתר או ליצור קשר עמכם לקבלת ייעוץ רפואי וטיפול רפואי הולם.
מצב אידאלי, שהאתר שלכם סיפק מענה מושלם לשאלת/ בעיית הגולש. הגולש קרא את התוכן ואף יצר עמכם קשר. כתוצאה מכך גוגל יבין שהאתר שלכם סמכותי ורלוונטי ויעדיף לשים אותו במקומות הראשונים על פני אתרים אחרים. לכן בכל מה שנוגע לקידום אורגני לרופאים, מענה לבעיות גולשים מתחום הרפואה חשוב מאין כמותו. חשוב שתיצרו עמודי תוכן סמכותיים, לאוו דווקא לבניית קישורים אלא באמת לתת מענה אמיתי לגולש שמחפש תשובה לבעיה הרפואית שלו.
בונוס: סכמה של נושאים רפואיים
גוגל אמנם עדיין לא תומכת במידע סכמתי רפואי, אבל חשוב לשים לב שקיים פורמט כזה באתר הרשמי של סכמה עליו גוגל מסתמכת. סביר להניח שבעתיד היא תוסיף תמיכה שכזו (במיוחד לאור עדכוני המדיקל), ואז גם יהיה קל יותר לדעת במה להתרכז.
לא רק קידום אתר לרופא! מדריכים נוספים באתר: