היום יותר ויותר אנשים מבינים שלא צריך להיות גאון כדי לפתוח עסק באינטרנט ולהרוויח כסף בצורה מקוונת.
עם הזמן גם הקונספט של פתיחת עסק באינטרנט צובר יותר יותר תאוצה, ומגמה זו התגברה עוד יותר מאז הקורונה. מחפשים רעיונות לעסקים שניתן לפתוח באינטרנט? הישארו עימי.
רעיונות לעסקים – רגע, למה פתיחת עסק באינטרנט?
לעסק שמבוסס על פעילות באינטרנט יש יתרונות רבים לעומת ניהול של עסקים אחרים:
- אפשר לנהל אותו כמעט מכל מקום ובעיקר בכל זמן – למידע נוסף על עבודה מהבית.
- יכול לשמש הכנסה צדדית גם לשכירים וגם לעצמאיים
- מרבית ערוצי ההכנסות הם אמינים יותר יחסית למוסר התשלומים בארץ (אף על פי שלעיתים צריך להגיע למינימום רווחים)
- עסקים רבים הם פסיביים ומתפקדים, לפחות באופן חלקי, על "טייס אוטומטי"
יש הרבה סוגים של עסקים שאפשר לפתוח באינטרנט (הרחבתי עוד על איך עושים כסף מקידום אורגני) אבל לא כולם מתאימים לכל אחד.
במאמר הנוכחי אני הולך לתת לכם כמה רעיונות לעסק שאפשר להקים באינטרנט – 100% דיגיטלי או קרוב לזה.
לפני שנמשיך על פתיחת עסק באינטרנט, בוידאו הבא אני מרחיב על איך עושים כסף מהבית ונותן מספר אפשרויות:
בין שאר הפרמטרים שצריך להביא בחשבון יש את כמות הזמן הפנוי שיש לכם ללמידה וניהול שוטף, המיומנות הטכנית שלכם וכמה הון ראשוני יש לכם להשקעה בו (כדי לעשות כסף צריך כסף…).
אבל לדעתי הדבר הכי חשוב שאתם צריכים זה מוטיבציה חזקה ולמצוא משהו שבאמת מעניין אתכם.
אחרת יהיה לכם קשה למצוא את האנרגיות לפתח את העסק לאחר שעות העבודה הרגילות שלכם.
לפני שאני אפרט על כל עסק, חשוב לי להדגיש שאני לא אתייחס לעסקים כמו בניית אתרים, עיצוב גרפי ואפילו לא קידום אתרים (ידוע גם בשם SEO).
הסיבה היא שהעסקים האלו אומנם לא יכולים להתקיים בלי האינטרנט, אבל בסופו של דבר מדובר בעסקים של בעלי מקצועות חופשיים ולא עסקים שהמהות שלהם היא דיגיטלית.
1. בלוג או אתר אינטרנט מבוסס תוכן
יתרונות: קל וזמין, לא דורש להתעסק עם ספקים
חסרונות: דורש קידום מסיבי והשקעה יום יומית בתכנים וגם מציאת נותני חסויות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
זו אופציה פשוטה מאוד.
אתרי תוכן אומנם לא מרוויחים ישירות ממכירות, אבל כן יש להם מודל הכנסות באמצעות פרסומות או מתן חסויות.
העניין הוא שזה לא כל כך פשוט לבנות אתר תוכן איכותי עם כמה אלפי כניסות ביום לפחות, ולפעמיים מדובר בכלל בבלוג קטן או אתר אישי שהתחילו כתחביב וצברו מספיק פופולאריות כדי להתחיל להכניס כסף.
במילים אחרות, רק מעטים בוחרים באופציה הזו במחשבה תחילה.
אבל אם בכל זאת החלטתם ללכת על האתגר, אתם קודם כול צריכים למצוא נישה לא צפופה מאוד, אבל כזו שעדיין יש לה מספיק קהל יעד פוטנציאלי וגם יכולה למשוך מפרסמים.
לדוגמה, אתר שעוסק בתחום המדיה המקצועי (ציוד לאולפנים, מערכות הגברה, פגישות וועידה וכו').
דבר שני, אתם צריכים לקדם את האתר הזה בגוגל.
איך בדיוק? התחילו מהמדריך שלי על קידום אתרים.
אומנם לא יהיו לכם המון מתחרים אם בחרתם בנושא טוב, אבל האתר עדיין זקוק לאופטימיזציה בסיסית, מחקר מילות מפתח, בניית קישורים וכו'.
לוקח גם זמן לבנות את האמון מול גוגל וסביר להניח שהאתר לא יהיה רווחי בשנה הראשונה ואפילו לא בשנתיים הראשונות (בוודאי אם אתם מבצעים את הקידום בעצמכם).
עוד השקעה לא קטנה היא בתוכן: הדרך היחידה שבה תוכלו לעדכן את האתר בעצמכם על בסיס יום יומי ובצורה איכותית היא רק אם תהפכו אותו לעסק במשרה מלאה, אבל לרובינו אין את הפריבילגיה הזו.
לכן, תצטרכו לשכור כותבים בתשלום או לספק להם משהו אחר בתמורה לכתיבה: מוצר לסקירה, כניסה לאירוע אקסלוסיבי וכו'.
וגם אם יש לכם כבר כמה אלפי צפיות בדפים בחודש, אתם צריכים למצוא מפרסמים שיסכימו לשלם, ודווקא כאן לאתרי נישה שפונים לקהל יעד ספציפי מאוד יש יתרון.
אומנם תמיד אפשר לפנות לרשתות באנרים או מערכות אוטומטיות ששותלות מודעות באתר כגון Adsense, אבל אל תצפו להרוויח סכומים גבוהים במיוחד.
2. פתיחת חנות וירטואלית (אתר מסחר אלקטרוני, ecommerce)
יתרונות: חוסך את ההוצאות הכבדה ביותר, השכירות, נוח יותר מלעמוד בדלפק שמונה שעות ביום, נדרשים פחות עובדים (וההוצאה על משכורות בהתאם).
חסרונות: דורש קידום סופר מסיבי והשקעה בשיווק, עדיין צריך להתנהל מול ספקים, עלויות הקמה גבוהות, חשש משיימינג.
פתיחת חנות וירטואלית היא אופציה טובה למי שרוצה לפתוח עסק מכירות וירטואלי בלי להיות תלוי בפלטפורמה כמו זו של אמאזון או ebay.
החיסרון העיקרי כאן הוא שהאחריות על הפעלת הפלטפורמה וכל מה שמסביב הוא עליכם, אף על פי שהיום יש פתרונות נוחים מאוד לפלטפורמות חנויות וירטואליות מוכנות.
בכל מה שקשור לשיווק, היום קידום אורגני של חנות וירטואלית לא תמיד מספיק, וחנות וירטואלית ממוצעת משקיעה גם בערוצים ממומנים כמו מודעות של גוגל שופינג או אדוורדס מחוץ ובתוך אתרים (בתוך אתרים אפשר להכניס רשימת מוצרים על פי הביקור האחרון של הגולש).
עוד טיפים על קידום אתרי מסחר אני נותן בוידאו הבא:
לכן, עלויות השיווק הראשוניות יכולות להיות יקרות מאוד ולהגיע גם לעשרות אלפי שקלים.
עוד סיכון מקצועי שלא כולם מודעים אליו הוא תופעת השיימינג המכוערת שמרימה את ראשה.
זה לא שעסקים אחרים לא סובלים משיימינג, אבל היד של מי שכבר נפגע מעסק באינטרנט על העכבר היא קלה יותר מכיוון שהכול מתועד, שלא לדבר על ביקורות קטלניות בזאפ.
אם נקלעתם למצב כזה, אני ממליץ לכם להסתכל בפוסט על "התמודדות עם פרסום שלילי בגוגל ופייסבוק".
בסופו של דבר, חנות וירטואלית לא תמיד רווחית יותר מחנות רגילה וגם העלויות יקרות יותר ממה שאפשר לחשוב אם מביאים בחשבון את כל עניין השיווק.
לכן, זו אופציה שמתאימה בעיקר למי שמחפש נוחות ולא מתלהב לעמוד בדלפק שמונה שעות ביום.
3. פתיחת חנות דרך הפלטפורמות של ebay ואמזון
יתרונות: הרבה פחות עבודה טכנית, לוגיסטיקה פשוטה יותר, קל יותר לשווק לחו"ל
חסרונות: תחרות גדולה מאוד, סכנה לסגירה של חשבונות וקריסת העסק
מכירה דרך הפלטפורמות של ebay או אמזון יכולה להיות אופציה טובה למי שלא רוצה לפתוח חנות על גבי פלטפורמה משלו ולחסוך את עלויות ההקמה וההתעסקות הטכנית.
עוד יתרון הוא שקל יותר לשווק לקהל בין-לאומי מכיוון ששני האתרים האלו פונים לקהל יעד בהרבה מאוד מדינות שונות (למרות שיש גם גרסאות מקומיות).
באמזון קיים גם מודל של Dropshpping שבו אתם כלל לא מחזיקים מלאי, אלא אמזון עושה בשבילכם את כל העבודה.
למרבה הצער, המודל לא זמין נכון להיום בארץ אם אתם מחליטים לפתוח חנות שפונה לישראלים.
חיסרון בולט של שני האתרים האלו היא תחרות גבוהה מאוד כמעט על כל מוצר והרבה מאוד ניסיונות של מוכרים לפגוע אחד בשני בשיטות אכזריות יותר ופחות: החל מהתחזות ללקוחות לא מרוצים ועד לגניבת שם וניסיון להוכיח שהחנות של המתחרה היא זו שמפירה את הסימן המסחרי.
ומכיוון שיש עסקים שהמהות שלהם היא מכירה על גבי הפלטפורמות האלו, סגירה של חשבון יכולה להוביל לקריסה של העסק.
4. מכירת קורסים וירטואליים
יתרונות: עסק פסיבי יחסית, פוטנציאל לרווחים גבוהים מאוד, נוח לתפעול
חסרונות: דורש השקעה גדולה בחומרים וכוח שכנוע
נכון, יש עסקים שהפכו העלאת סרטונים ליוטיוב לעסק מכניס, אבל בארץ מספר הצופים עדיין קטן וכל עוד לא קוראים לכם קווין רובין או דניס צ'רקוב (ואני לא מדבר על כל כוכבי הנוער…).
סביר להניח שלא תוכלו באמת להרוויח מיוטיוב משהו משמעותי בלי לשרוף המון זמן על צילום מקצועי ועריכה של הסרטונים במשרה מלאה או כמעט מלאה.
מה שאתם כן יכולים לעשות זה למכור קורסים וירטואליים או ספרי הדרכה.
גם כאן אומנם דרושה השקעה גדולה יחסית בצילום הסרטונים או עריכת הספר, בניית הסילבוס והרכבת החומרים.
ההבדל הוא שבמקרה הזה אתם לא מרוויחים כמה שקלים על כל צפייה, אלא מוכרים את הקורס עצמו בכמה אלפי שקלים, ולכן זו הכנסה מצטברת.
החלק הקשה הוא לא רק הקידום בגוגל, אלא בעיקר כושר השכנוע שלכם.
אם אתם לא מצליחים להעביר את הרושם שיש לכם מה למכור בסרטון או הפרק הראשון שתשלחו בחינם, תתקשו להחזיר את ההשקעה.
כדי להתגבר על הבעיה הזו חשוב לבנות פרסונה מדויקת של מיהו בדיוק קהל היעד.
לאחר מכן בצעו סקרים ממוקדים בהעדפות של המשתמשים: מה מעניין אותם, מהי רמת הידע הנוכחית שלהם, כמה היו מוכנים לשלם על הקורס וכו'.
בזמן ההשקה של הקורס אפשר לתת מחיר מוזל לזמן מוגבל, הרי את העבודה המרכזית כבר עשיתם (זהו למעשה היתרון העצום של כל סחורה וירטואלית).
ברגע שתגיעו למאסה כמעט קריטית של משתמשים, תוכלו לעבור למחיר מלא.
5. הקמת פלטפורמה של תוכנה כשירות (Software as a Service)
יתרונות: מוצר ייחודי ואפשרות לרווחים הרבה יותר גבוהים מאשר בכל ערוץ אחר
חסרונות: זמן פיתוח ארוך יותר ולרוב גם יקר
אם פעם כל אחד היה רוצה להקים אינדקס של בעלי עסקים או לוח יד שנייה ולהרוויח ממי שרוצה להופיע במקום גבוה ובולט, היום אתרים שמציעים שירותים וירטואליים כבר הפכו להיות הרבה יותר מתוחכמים.
למעשה אפשר להסתכל עליהם כסוג של אפליקציה, אבל ברשת האינטרנט המסורתית (אם כי לעיתים יש גם אפליקציה נלווית).
דוגמאות לא חסרות:
- מערכת להנהלת חשבונות (כמו איזיקאונט לדוגמא)
- מערכת לייצור אלבומים מתמונות דיגיטליות
- מערכת לניהול חשבונות חברתיים מרובים
- מערכת למידה מרחוק
- מערכת קשרי לקוחות
אף על פי שהכי קל לבחור בתחום ידוע ומוכר, כדאי לנסות ולמצוא שירות ייחודי או כזה שאין לו מענה טוב מספיק בשוק המקומי (קשה מאוד להתחרות בשוק הבין-לאומי).
לדוגמה, אפשר לבנות מערכת שתקבל פרטים על תקלות מחשב ותספק פרטים נוספים על הבעיות, האפשרויות והפתרונות שלהן צעד אחרי צעד (עם צמצום של התקלה כל פעם).
זו אומנם לא מערכת שתעשה את העבודה במקום הטכנאי, אבל היא כן תוכל לעזור למי שרוצה להבין מאיפה להתחיל ולוודא שהטכנאי לא ינסה לעבוד עליו עם הצעות להחלפת חלקים יקרים בלי סיבה אמיתית.
היא גם מבלבלת פחות מעשרים תגובות בפייסבוק שכל אחת אומרת משהו אחר.
אם אני אעשה חיפוש קצר ברשת, אגלה שיש כבר אתר כזה בשם takala.co.il, (וסליחה מראש לבעלים), אבל הוא נראה כמו משהו מימי הביניים וכולל בעיקר אוסף של דיונים בפורומים (אפילו לא מאמרים) עם מנוע חיפוש מותאם אישית של גוגל.
מה שחסר לי כרגע הוא מודל כלכלי, אבל ברור לי שאם האתר יצליח, טכנאים יעמדו בתור כדי להיות ראשונים ברגע שהאתר מפנה לתיקון חיצוני (לדוגמה, כרטיס מסך פגום).
אפשר גם להשתמש בתוכניות שותפים של אנטי וירוסים, תוכנות לניקוי המחשב וכו'.
עוד מדריכים על כסף: