קידום אתרים “SOS” – איך לטפל באתרים במשבר?

במצב אופטימלי אתר שאנחנו מקבלים לקידום הוא אתר חדש שעוד לא מקבל מספיק תנועה אורגנית או אתר קיים עם אופטימיזציה לא טובה מספיק.

במצבים כאלו, אף אחד לא באמת מצפה שהאתרים האלו יגיעו לטופ של גוגל תוך שבוע ואפילו לא תוך חודש…

במציאות יש גם תרחיש שלישי והוא ממש לא נדיר: אתר יכול לחטוף “זאפטה” מגוגל, זה יכול להיות בגלל עדכון אלגוריתם, עבודה לא זהירה וכמובן פעולות בלק-הט.

לפעמיים מדובר בכלל בבעיה טכנית שגורמת לפגיעה בדירוגים או מספר החשיפות. 😣

אז מה עושים כשמגיע אלינו לקוח שצריך טיפול SOS או כשזה קורה בחברה שבה אנחנו עובדים?

קידום אתרים sos

קודם כל להבין באיזה סוג של בעיה מדובר

לזהות את הבעיה המדויקת זו לא תמיד משימה פשוטה 🔍, בטח כשאנחנו מוגבלים ליום או יומיים ולפעמיים גם פחות.

יחד עם זאת, אנחנו כן יכולים לנסות ולאתר את המקור הראשוני לבעיה.

בדרך כלל מדובר באחד מאלו:

  • בעיות טכניות באתר
  • פרופיל קישורים ש”קפץ לו הפיוז” עקב פעולה כמו עבודת “בלק הט” 🎩 או שהאתר פשוט נענש ידנית
  • מתחרה חזק מאוד שנכנס לשוק ולאט לאט השתלט על מילות מפתח עד לנקודה שבה הוא התחיל “לגנוב” תנועה לאתר שלנו. (בהחלט יכול להיות שגם הוא השתמש בפעולות “בלק הט”).

לכל אחת מהקטגוריות יש כלים ספציפיים ופעולות שיעזרו לנו לחקור אותה קצת יותר לעומק:

בעיות טכניות – בדיקת שינויים בקבצים חשובים

בדרך כלל השאלה הראשונה שננסה לשאול היא אם בוצע לאחרונה שינוי כלשהו שהשפיע בצורה רוחבית על האתר.

גם אם נקבל מצוות הפיתוח תשובה שלילית, זו יכולה להיות תקלה שלא תמיד שמים לב אליה.

לכן, תמיד כדאי להציץ בשרת עצמו ולבדוק אם יש קבצים רגישים שחלו בהם שינוי לפני כמה ימים או אפילו שבועות בעוד בקבצים שלידם לא חל שינוי באותו התאריך.

לדוגמה:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

  1. האתר לא עבר שינוי עיצובי בכוונה – אבל חל שינוי בקובץ CSS (קובץ העיצוב) מאיזושהי סיבה. גוגל רגיש מאוד להוראות שגורמות לטקסט להעלם בלי אפשרות לפתוח אותו (Display:none). אם יש גיבוי על השרת, יהיה קל יחסית להשוות בין הקבצים.
  2. שינויים בקובץ robots.txt – לא חייבים לחסום את כל העמודים בפני גוגל כדי לגרום לנזק. לפעמיים מספיק לחסום ספריות שמכילות סקריפטים וכו’
  3. קוד חשוד שהתברג לתוך אחד הקבצים.

בעיות טכניות ודרכי טיפול

בעיות טכניות – בדיקה עם Search Console

אם אנחנו חושדים שיש בעיה טכנית ועשינו בדיקה ראשונית של הקבצים הרגישים, הדבר הבא שאנחנו צריכים לעשות (אפשר גם במקביל) זה לקבל גישה אל ה-Search Console.

לאחר שנקבל גישה ל-Search Console, נתחיל לעבור קודם כל על הדוחות הטכניים:

  1. דוח “אינדקס וכיסוי” – כאן נבדוק אם חלה ירידה במספר הדפים המאונדקסים, ואם כן ננסה להבין למה (גוגל מחלק את הבעיות לפי “סוגים” שהן בעצם הסיבות להסרה או אי הכללה של העמודים באינדקס).
  2. דוח “אבטחה ופעולות ידניות” – בהחלט יכול להיות שאף אחד לא עלה על כך שגוגל העניש את האתר בפעולה ידנית מכיוון שהוא לא טרח לבדוק את הדו”ח הזה וההתראה נשלחה למייל לא מעודכן.
    כאן אפשר גם למצוא בעיות אבטחה: אתר שגוגל חושש שיכול להזיק לגולש ייחסם על ידו כשמישהו ינסה להיכנס אליו, ולכן גם אם הדירוגים נשמרים, התנועה האורגנית תצנח לאפס.
  3. דו”ח חווית משתמש – לא מאוד סביר שזו הבעיה כי לחוויית המשתמש אין השפעה כל כך גדולה על הדירוגים. אבל במקרים מסוימים האתר עשוי להתעוות בצורה שלא תמיד רואים. לדוגמה, אם העכביש של גוגל פתאום לא מצליח לקרוא את הדף כמו שצריך.

אם הדו”ח הזה מראה שיש בעיות, כדאי להציץ בגרסה הקודמת של האתר או בקאש.

בעיות טכניות – Screaming Frog

אפילו אם ה-Search Console לא הראה לנו על בעיות מיוחדות, אנחנו צריכים לזכור שהנתונים שם לא תמיד סופר מעודכנים והרבה פעמיים גוגל בעצמה מודה שלפעמיים יש תקלות תקופתיות שגורמות למידע להעלם.

לכן, אנחנו חייבים לבדוק את האתר גם עם כלי חיצוני כמו למשל Screaming Frog. 🐸

Screaming Frog יכול להראות לנו בין היתר אילו עמודים מחזירים שגיאות שלא מאפשרות לקרוא את העמוד (404 או 403 למשל), הפניות קבועות לעמודים לא קיימים באתר, עמודים שחסומים בפני גוגל, תגי קנוניקל, מציאת קישורים שבורים, זיהוי תוכן כפול וכו’.

אם משהו נראה לנו חשוד, לא כדאי להסס יותר מדי, אלא לבדוק אותו.

לדוגמה, תג קנוניקל שלא מוגדר טוב יכול להפוך המון עמודים באתר לכמעט בלתי נראים בעיני גוגל (למרות שבדרך כלל האלגוריתם מספיק חכם כדי להתעלם מתגים עם המלצות לא טובות כמו למשל הפיכת כל העמודים לגרסה משנית של עמוד חיצוני!).

אם אתם לא מכירים את ה Screaming frog קבלו מדריך למתחיל 

בעיות טכניות – לא לשכוח את מערכת ניהול התוכן

לבסוף, גם אם עשינו את כל הבדיקות הנ”ל, רצוי שנציץ גם במערכת ניהול התוכן מכיוון ששם קל יותר לראות תקלות.

למשל, ישנם תוספים מסוימים שמציגים אזהרות, שגיאות או אפילו המלצה לעדכן את התוסף.

ניקח סיטואציה פשוטה, אבל כזו שיכולה לגרום לנזק גדול: תוסף להגדרת אתר מאובטח אמור ליצור הפניות אוטומטיות מעמוד http לעמוד https, אבל אם לא הגדרנו אותו כמו שצריך, הוא יתחיל ליצור הפניות לעמודים שלא קיימים.

מעבר לזאת, היום יש בוורדפרס אופציה לעדכן את כל התוספים בצורה אוטומטית שכדאי להפעיל.

מתחרה חזק 💪 שנכנס לשוק

למרות שזו סיטואציה שקשה לטפל בה במהירות, קל יחסית לאתר אותה באמצעות בדיקת מיקומים.

מלבד בדיקה אוטומטית, כדאי מאוד גם לקחת מילות מפתח שהביאו לאתר נפח תנועה גבוה עד עכשיו ולבדוק את עמודי התוצאות בצורה ידנית.

גוגל היום מציג לא רק אתרים פשוטים, אלא גם סרטוני וידאו, תמונות, “תוצאות אפס” וכו’.

יש לו גם נטייה להציג אותם דווקא בחלק הכי עליון של העמוד, שלא לדבר על מודעות ממומנות שאולי עד עכשיו לא הופיעו על מילות המפתח שאנחנו מקדמים.

במקרה הזה יכול להיות שהדבר הכי טוב שנוכל לעשות חוץ מלהתחיל לבנות קישורים כמו מטורפים (ולסכן עוד יותר את האתר) יהיה למצוא מילות מפתח חדשות או להשתמש בסוגי מידע ומדיה שלא השתמשנו בהם קודם (שאלות ותשובות, תמונות, סרטונים וכו’).

יש גם כלים כמו ahrefs שיכולים להראות לנו מראש אילו סוגי תוצאות עולות עבור כל מילת מפתח (“serps features”) או אפילו דפי תוצאות היסטוריים ולחסוך לנו הרבה כאב ראש.

בניית קישורים בעייתית

מלבד בעיות טכניות, בעיות עם קישורים יכולים גם הם לגרום לירידה בדירוגים. כמו עם מתחרים שיוצרים שינויים בדפי התוצאות, לא תמיד מרגישים את ההשפעה שלהם באופן מידיי.

לדוגמה, יכול להיות שביטויים חשובים יורדים לאט לאט למקומות לא ריאליים, אבל בגלל שלא ביצענו בדיקת מיקומים שוטפת, נתחיל לחשוד רק כשיהיה קצת מאוחד מדי…

למרבה הצער, גם פעולות קיצוניות יחסית כמו בניית קישורים מהירה או שימוש נרחב במילות מפתח בתוך אנקור טקסט לא תמיד יופיעו ב-Search Console כפעולה ידנית.

למעשה, ברוב המקרים יהיה מדובר בפגיעה אלגוריתמית עקב הדלקת יותר מדי נורות אדומות 🚨 אצל גוגל, שלא לדבר על עדכוני אלגוריתמים ספציפיים וידועים כמו עדכוני ליבה או עדכוני ספאם.

בהקשר הזה, מעבר לכלים כמו Moz או Majestic שיכולים להראות לנו קצב עליית קישורים לא טבעי או קישורים חשודים שלא אנחנו הוספנו, יש גם כלים כמו Zefo שיכולים לנטר שינויי אלגוריתם ידועים ולהשוות אותם מול מיקומים או תנועה מ-Analytics (יש גם כלים חינמיים למי שרוצה לבצע פשוט בדיקה ידנית).

אם אתם צריכים עזרה בבניית קישורים אולי הסרטון הזה יעניין אתכם 👇

בעיות תוכן

לבסוף, גם בעיות תוכן יכולות לגרום לירידה בדירוגים. הנה כמה דוגמות:

  1. יצירה של המון עמודים ריקים או כאלו שכוללים רק אלמנט אחד כמו למשל תמונה.
  2. שכפול תכנים של אתרים אחרים בטעות או במכוון (לדוגמה, התחלנו לעבוד עם כותב תוכן או מנהל אתר שלא בדקנו את העבודה שלו ואישר או כתב יותר מדי “מאמרי SEO” זולים).

תכנים כפולים קל יחסית לאתר עם Copyscape, אבל בדיקה ראשונית ניתן לבצע אפילו באמצעות גזירה של שורה אחת או שתיים מהטקסט והכנסה שלו כמו שהוא לגוגל.

עמודים קצרים מדי בדרך כלל יופיעו ב-Screaming Frog.

לפעמיים יש גם תוספים סוררים שעושים כל מיני שינויים בתוכן ובמיוחד יוצרים כל מיני עמודים מוזרים (כמו בדוגמה מספר 1).

לכן, שימו לב ❤️ שכל התוספים מעודכנים. אם אתם חושדים בתוסף מסוים, בדקו מהן הגדרות ברירת המחדל המומלצות שלו.

כמו כן, כדאי מאוד להיזהר עם יצירה של תגיות וקטגוריות ריקות או עם מעט מאוד פריטים. לפעמיים גוגל מוריד את הדירוגים של אתרים באופן רוחבי אפילו אם יש יחסית מעט “עשבים שוטים”.

מה לעשות הלאה?

אם עליתם על הבעיה המדויקת או שיש לכם כמה אינדיקציות טובות לגביה, אתם צריכים לשאול את עצמכם מה לעשות הלאה.

בעיות שקשורות ל-On Page בדרך כלל יהיה אפשר לתקן על פי תוכנית פעולה פשוטה יחסית, ואם תבצעו גיבוי של המצב הנוכחי, הפעולות יהיו לחלוטין הפיכות.

השאלה היא כמה זמן זה ייקח. לדוגמה, שכתוב של תכנים בעייתיים היא פעולה שלוקחת זמן.

לעומת זאת, אם עלינו על בעיה טכנית יחסית מהר, התיקון שלה יכול להיות סיפור של כמה דקות או שעות בסך הכול.

חשוב לזכור שגם זמן ההתאוששות של האתר עשוי להשתנות. לדוגמה, אם התנועה לאתר נפגעה בגלל בעיה של אינדוקס (גוגל הסיר דפים שלמים מהאינדקס, אבל סרק אותם קודם לכן), ההתאוששות עשויה להיות מהירה.

לעומת זאת, במקרים של שינויים ברמת התוכן, גוגל צריך לא רק לסרוק את העמודים מחדש, אלא גם “לעכל” אותם.

אם מדובר בבעיה של off page ובעיקר בניית קישורים בעייתית או פעולה של ענישה ידנית, התיקון עשוי לקחת אפילו מספר חודשים, וגם אז מדובר הרבה פעמיים על ניסוי וטעיה.

אז איך מכינים לכך את הלקוח?

קודם כל, חייבים להיות ריאליים ולא להסתיר ממנו מידע וכמובן להיות בטוחים ברמת וודאות גבוהה שאפשר להחזיר את האתר לקדמותו (בטח אם אנחנו נותני שירות ולא עובדים כמקדמים in house 🏠).

ניתן להציע ללקוח מספר פתרונות אפשריים שיחפו על הירידה בתנועה האורגנית, למשל:

  1. שימוש בקידום ממומן בגוגל, פייסבוק, אאוטבריין וכו’
  2. הזרמת תנועה אורגנית מפייסבוק (דרך פעילות בקבוצות או הפניות מהקיר האישי)
  3. רכישת לידים (אם זה משתלם)

אלו הן פעולות שמזרימות תנועה איכותית ומהירה יחסית, אבל הלקוח צריך להיות מודע לכך שגם ההשקעה הכספית תגדל בהתאם מכיוון שהוא צריך לשלם במקביל על “תיקון הקידום” של האתר.

לסיכום

קידום אתרי 🆘 היא סיטואציה מורכבת שלא כל אחד ירצה לקחת על עצמו, אבל אם אתם נהנים מאתגרים ובעיקר רוצים לעזור למי שנמצא במצוקה אמיתית, יש מעט מאוד דברים שיעניקו לכם תחושת סיפוק גדולה יותר.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו