הנושא של ניהול אתרים או השאלה "מיהו מנהל אתרים" הוא אחד החמקמקים ביותר בעידן הנוכחי של הרשת.
בעבר רוב אתרי האינטרנט היו מנוהלים באופן מרוכז על ידי אדם שהיה מכונה "וובמאסטר" (Webmaster).
לעיתים עדיין משתמשים במונח הזה, לדוגמה, בקורסים ללימוד של בניית אתרים או במשרות דרושים, אבל הוא כבר פחות רווח מאשר פעם (באתר אולג'ובס למשל יש 14 משרות בלבד ורק באחת מהן המילה וובמאסטר מופיעה בכותרת).
ניהול אתרים – אז מי בתכלס אחראי על זה?
אז איך באמת אחראי על ניהול אתרי אינטרנט / תחזוקת אתרים? 🤔 הכול תלוי באיזה אתר מדובר.
אם אני מסתכל על סדרי גודל של אתרים והסוג שלהם (חדשות, מידע, אתרי תדמית ואתרי מסחר), אני יכול להגיע להרבה מאוד שילובים או קטגוריות.
אבל מכיוון שאני לא יכול להתייחס לכולם כאן, הנה כמה מייצגים:
ניהול אתרים – אתרי תדמית קטנים
אלו הם אתרי תדמית של חברות או עסקים קטנים שלא משתנים באופן תדיר.
רוב התכנים שמתעדכנים הם בפינת הבלוג או המאמרים (רוב פעולות ה-SEO ובניית הקישורים מתבצעים דרך שם).
אתרי תדמית קטנים בדרך כלל מנוהלים ישירות על ידי בעל העסק שיש לו שליטה מלאה עליו דרך לוח הבקרה.
הוא עשוי להזדקק לסיוע של מעצב גרפי, מעצב חווית משתמש או מתכנת מדי פעם.
ניהול אתרים של אתרי תדמית בינוניים וגדולים
אלו הם אתרי תדמית של חברות גדולות יותר ולכן גם תקציב האתר יהיה גדול יותר באופן משמעותי. בדרך כלל הם דינאמיים ומשתנים באופן תדיר יותר.
לדוגמה, מוסיפים פרוספקט מוצר חדש כל כמה ימים (לא בהכרח למכירה דרך האתר), מוציאים הודעות לעיתונות ושמים אותן בעמוד הבית, מעלים פוסט חדש לבלוג כמעט כל יום וכו'.
כאן מנהל האתר עשוי להיות אחראי על כל העניינים הטכניים וגם לשמש כעורך שמחליט מה ואיך בדיוק צריך לעדכן.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מתחתיו יושבים בעלי תפקידים שאחראים לתוכן העמודים, פעילות ברשתות חברתיות, מוקדי תמיכה טכנית, עיצוב וכו'. לעיתים הם שכירים ולעיתים פרילנסרים.
ניהול אתרים – אתרי חדשות
ניהול אתרים בעלי אופי חדשותי זהו תפקיד תובעני שלרוב דורש מספר אנשי צוות – תלוי בגודל האופרציה.
אתרי חדשות אלו הם בדרך כלל אתרים גדולים למדי הן מבחינת מספר העמודים והן מבחינת כמות האנשים שנדרשת כדי לנהל אותם.
מהבחינה הזו, אתרי חדשות דומים יותר למערכת עיתון.
למשל, בדרך כלל ישנו את מנהל האתר שמקביל לעורך הראשי, לאחר מכן מנהלי מדורים (שעובדים עם מעצבים גרפים) ולאחר מכן כתבים.
בנוסף, ישנם גם מנהלי שיווק ויחצנות שאחראים על הקשר עם המפרסמים או נותני החסות (רוב אתרי החדשות היום עדיין לא מתבססים על דמי מנוי, בטח שלא בארץ).
עוד תפקיד שעשוי להתקיים הוא מנהל טכני. אחרי הכול, אתרי החדשות צריכים לפעול 24/7 ולכן זה לא מאוד אפקטיבי לפנות לחברת בניית האתרים כל פעם שיש בעיה.
ניהול אתרים – חנויות וירטואליות
חנויות וירטואליות יכולות להגיע בסדר גודל קטן או גדול וחלוקת התפקידים עשויה להיות די דומה לזו של אתרי תדמית.
אתרי מסחר, בעיקר הגדולים שבהם – זקוקים לעבודה שוטפת של ניהול אתרים, שזה בעיקר מה שקשור להזנה / הוספה / עדכון של מוצרים וקטגוריות באתר.
העדכון של המוצרים השונים אומנם דורש לא מעט זמן ומשאבים, אבל לרוב לא משתלם להעסיק עובדים במשרה מלאה ואז משתמשים בפרילנסרים, אלא אם כן מדובר בחנות מאוד גדולה או פורטל (למשל, טרמינל X של קבוצת עזריאלי).
ניהול אתרים – פורטלים ואתרי מידע
פורטלים ואתרי מידע (מתקדין ועד "כל זכות" וגם אתרי דרושים) אולי נראים חזותית כמו אתרי חדשות (עם עיצוב פשוט יותר), אבל הפעילות הנדרשת מהעובדים היא פעילות של תחקור וחיפוש מידע, והיא יכולה להיות מורכבת למדי, במיוחד כשמעורב בכך תוכן גולשים שנכנס כל הזמן למערכת וצריך לעבור עליו.
על מנהל האתר לנהל את כל האופרציה הזו חלוקת התחקירים וחילוץ המידע הרלוונטי ולדאוג לכך שתדירות העדכון תהיה גבוהה מספיק.
ניהול אתרי אינטרנט בהיקפים גדולים – אילו כישורים נדרשים?
יש מנהלי אינטרנט עם כל מיני רמות ידע, אבל אם נחזור ונסתכל על מודעות הדרושים, שהן אולי המדד הטוב ביותר למה בדיוק נדרש ממנהל אתרים כיום, נוכל לראות שרשימת הדרישות הממוצעת היא די ארוכה.
אני לא חושב שבאמת מצפים שמנהל אתר יעמוד בכל הדרישות האלו בהצטיינות יתרה, אבל יש בהחלט כמה דרישות מוצדקות (מלבד ניסיון קודם כמובן…):
✔️ הכרת התחום: לדוגמה, אם מדובר באתר לרשת חנויות לעיצוב הבית, עדיף שמנהל האתר יגיע מהתחום הזה. אחרי הכול, הוא יצטרך לעבוד עם מנהלי מכירות ולהתייעץ איתם לגבי המוצרים הכי אטרקטיביים, לאשר פוסטים, לעבוד עם מקדמי אתרים בהקשר של מילות מפתח וביטויים וכו'.
✔️ הכרה של מערכת ניהול התוכן: זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל בסופו של דבר צריך לזכור שלא כל האתרים עובדים על וורדפרס… יש אתרים שפועלים על מג'נטו ומערכות אחרות של חנויות וירטואליות, דרופל, מערכות מותאמות אישית וכו'.
יש גם אתרים שפועלים על כמה מערכות במקביל באמצעות סאב דומיינים או סאב תיקיות.
✔️ עבודה עם Google Analytics: כשמדובר באתר גדול, מנהל האתר חייב לדעת איך לתפעל את המערכת באופן הבסיסי ביותר ובטח איך לקרוא את הדוחות, גם אם יש אנשים כמו מנתחי מידע שזה התפקיד שלהם…
✔️ יחסי אנוש מצוינים: אני לא סתם כותב "מצוינים": אי אפשר לנהל צוות בלי יחסי אנוש טובים, וזה מן הסתם נכון לכל תפקיד ניהולי. אם כל בעל תפקיד באתר יעשה מה שהוא רוצה, האתר ייראה מבולגן, לא אחיד וסביר להניח שגם רצוף בקישורים וכל מיני אלמנטים שבורים או לא מעודכנים…
בדרך כלל התקשורת מתחילה להישבר במיילים (אין מי שלא מכיר את זה…), לכן בדרך כלל אין תחליף לפגישות פנים מול פנים או ישיבות זום.
✔️ הכרה של הרשתות החברתיות הפופולאריות: ככל שיש יותר רשתות, הכתפיים של אנשי המדיה החברתית נעשות עמוסות יותר. הצפי הוא שמנהל האתר יידע לכל הפחות להבין מהם ההבדלים בין הרשתות השונות ומה מאפיין אותם. לדוגמה, אם מדובר באתר שעוסק בין היתר גם בגיוס עובדים, מנהל האתר צריך לדעת איך Linkedin מתפקדת. אם הוא פונה לבני נוער, הוא צריך להבין מה ילדים ובני נוער עושים בטיקטוק (מישהו באמת יודע 😉)?
✔️ הבנה בסיסית בקידום אתרים וקידום ממומן: אין הרבה מנהלי אתרים שעושים קידום אתרים אורגני ופרסום ממומן בעצמם (למרות שחלק לא קטן מהם כנראה עשו זאת בעבר), אבל יש לפחות כמה דברים בסיסיים שמצופה מהם לדעת:
- איך מקשרים את מילות המפתח לעמודים השונים ועוקבים אחרי מדדים כמו CTR ו-Bounce Rate
- מעקב אחרי יעדים ב-Google Ads (וגם, Analytics, כפי שכבר הזכרתי) קביעת יעדים ומתן הצעות מחיר למילות מפתח ממומנות
- מיקוד על פי קהלים בפייסבוק
- הבנה של האופן בו עובד המשפך השיווקי ברשת (לא המשפך השיווקי הזה…😏)
- הזדמנויות לקישורים (עם איזה אתר שווה להתעסק ואיזה לא).
- ניהול אפילייטיס והבסיס של רשתות שותפים
- וכו'
אם אתם רוצים עוד קצת מידע על קידום אתרים ממומן וקידום אתרים אורגני, הנה סרטון שיעשה לכם סדר בנושא👇
✔️ הכנת גאנט חודשי ועבודה עם מערכות כמו Zoho: מנהל אתר בדרך כלל יצטרך להיעזר בלוח משימות שנקרא גם גאנט.
בנוסף לגאנט יש מערכות לניהול צוותים שיכולות לעזור בעקב אחרי המשימות בגאנט.
לדוגמה Zoho, Trello, Asana ועוד.
אני רוצה להיכנס לעולם הזה של ניהול אתרים – איך אני מתחיל?
יש המון מידע ברשת וגם כאן באתר על רוב הנושאים והדרישות שציינתי למעלה, אבל אני ממליץ בהתחלה להפוך לחלק מחוליה או להחזיק בתפקיד ניהולי קטן באתר בסדר גודל מתאים. אתם לא חייבים לבנות אתר בעצמכם.
בזמן הזה כדאי ללמוד את מערכת ניהול התוכן לעומק ואיך בדיוק היא מתפקדת. בנוסף לכך, שימו לב מה עובד ומה לא עובד בתקשורת עם בעלי התפקידים האחרים.
בסופו של דבר, אם תעברו לניהול של אתרים גדולים יותר, מאוד יכול להיות שתצטרכו לעבוד עם עשרות אנשים אחרות, ולא עם מספר חד ספרתי.
העיקר שלא תנסו לקפוץ מעל לכריש ולנהל אתר שגדול עליכם, אלא אם כן מדובר באתר משלכם שאתם בונים באופן הדרגתי.