לא מעט פעמים במהלך הקריירה שלי, ראיתי אתרי אינטרנט וחשבתי לעצמי:
"וואלאק, חבל שמי שבנה את האתר לא עשה את זה בצורה "טיפה" שונה, והיה יכול לחסוך לא מעט כסף לבעלי האתר על קידום אורגני" (הציטוט בנוסח אשכנז, לפעמים יוצא לי קצת יותר ספרדי).
אז הפעם, חשבתי לעצמי, שאולי כדאי שאכתוב אחת ולתמיד פוסט שקשור בנושא של ייעוץ בניית אתרים מהאספקט של קידום אתרים.
למידע נוסף על בניית אתרים לפני שנמשיך.
הרי – מה הטעם בלהשקיע בבניית אתר – אם המטרה היא לא לקדם אותו לאחר מכן?
עולמות ה-SEO (קידום אורגני) ובניית אתרים שזורים מאד זה ובזה, ובמידה והאתר לא בנוי כהלכה – יהיה יותר קשר לקדם אותו, ולפעמים אפילו כמעט בלתי אפשרי.
רוצה לקבל הצעה לבניית אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם
המדריך הבא מתאים בעיקר ל:
- מי שלקראת בניית אתר חדש ורוצה לעשות זאת כמו שצריך
- מי שיש לו אתר ורוצה לבנות אתר חדש שיחליף אותו, וחושש מהשלכות הקידום
- מי שהתחום של בניית אתרים מעניין אותו ורוצה ללמוד על כך יותר
לפני שנתחיל, בסרטון הבא אני מדבר על חשיבות בניית אתרי אינטרנט:
בפוסט הזה אנסה לתאר בקצרה מהם המרכיבים שחשוב להתייחס אליהם במהלך התכנון והבניה של אתר אינטרנט חדש, כדי שאפשר יהיה לעשות שימוש בתשתית הזאת בהמשך ולקדם את האתר בצורה אורגנית במנועי החיפוש השונים.
אז הנה התובנות העיקריות שלי בהקשר הזה:
1. מבנה האתר ויצירת היררכיה
במהלך שלב התכנון של האתר חשוב יהיה לייצר היררכיה נכונה לאתר.
מהי היררכיה נכונה? באופן עקרוני, היררכיה שמשרתת היטב את מסע הלקוח באתר.
ועם קצת פחות סיסמאות?
- היררכיה שבנויה מכמה רמות עומק, אבל לא יותר מידי רמות עומק (בין 3 ל – 4 רמות עומק זה מספיק בהחלט).
- היררכיה שיש בה הגיון. שבה לפריטים או תפריטים שנמצאים באותה רמה יש מכנה משותף.
- היררכיה צריכה להיות בנויה מן הכלל אל הפרט. כלומר, אל רמת ההיררכיה העליונה צריכים להוביל הביטויים הכלליים, ואילו אל רמות ההיררכיה הנמוכות יותר הביטויים הספציפיים.
למה תכנון נכון של היררכיה הוא כל כך חשוב דווקא בשלבים כל כך מוקדמים של בניית האתר?
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
משום שהיררכיה גוזרת לאחר מכן שורה של החלטות, כמו מבנה ה – url באתר, אופן הניווט באתר, וסידור ויזואלי של האתר, וכל שינוי ברמות ההיררכיה לאחר מכן עלול לבלבל את מנוע החיפוש ולפגוע בדירוגים של האתר על מילות המפתח העיקריות.
2. שילוב מילות מפתח במקומות אסטרטגיים
מילות המפתח העיקריות צריכות, באופן עקרוני, להיות משולבות בצורה מושכלת באזורי מפתח שונים באתר:
- בכותרות הראשיות ובכותרות המשניות,
- בגוף הטקסט
- בכותרות המטא ותיאורי המטא
- בתפריטים
- בפוטר
- ועוד…
התפקיד של יועץ בניית אתרים במקרה הזה הוא לוודא שבונה האתר משאיר מספיק מקום כדי לשלב טקסט ייחודי ומקורי, בכלל המקומות האסטרטגיים האלו באתר, ושמתבצע איזון נכון בין היבטים של עיצוב, שהם חשובים ביותר להצלחה של האתר ולשיפור מסע הלקוח, ובין היבטים של קידום אתרים.
3. התאמה למובייל
בלתי אפשר לדבר היו על בניית אתרים מבלי לדבר על אתרי מובייל.
אין היום הרבה בוני אתרים שיבנו לכם אתר שאינו מותאם בצורה כזו או אחרת למובייל, בין אם מדובר בבניה של אתר רספונסיבי ובין אם מדובר ביצירת גרסת מובייל נפרדת.
אבל חשוב להבין, שמעבר להתאמה של האתר למובייל, שהיא כבר ברירת מחדל סטנדרט עולמי כבר מספר שנים, צריך ממש לחשוב על חווית משתמש כמה שיותר טובה לגולשים מהנייד, וכן על אספקטים של קידום כמו למשל גודל הטקסט, מבנה התפריט, שילוב טפסים באתר, צבעים וכו'.
אני ממליץ גם לקרוא עוד על Mobile First.
4. הימנעות מטקסט ברירת מחדל
חלק מבוני האתרים עושים עדיין שימוש בתבניות כאלו ואחרות לצורך יצירת הבסיס לעיצוב האתר.
חשוב מאוד יהיה לשים לב במקרים האלו שלא נותר טקסט שהוא ברירת מחדל של הרכיבים השונים בתבנית שבה נעשה שימוש, בעיקר משום שרכיבי ברירת מחדל אלו פוגעים בתהליך הקידום.
בנוסף, הרבה פעמים יכולים להיווצר עמודי זבל בעקבות זאת. זהו, כמובן, תפקידו של היועץ לזהות אזורים בעייתיים אלו ולהתריע עליהם.
5. ניווט פשוט ונוח
חווית משתמש היא חלק אינטגרלי בתהליך של בניית אתרים.
חווית משתמש טובה באה לידי ביטוי, בין היתר, באמצעות הצבת תפריטי ניווט ברורים ונוחים, תוך שימוש בפקדים מקובלים ומוכרים לכל משתמש.
הניווט באתר צריך להיות קל, אפקטיבי ונוח, ותפקידו של יועץ לבניית אתרים לוודא שכך אכן מוטמעות אפשרויות הניווט באתר.
6. דפי מוצרים – טקסט כפול של תיאורי מוצרים וקנוניקליזציה
הדברים מתחילים להסתבך כאשר האתר המדובר הוא חנות שמכילה מוצרים רבים.
כדי שלא לייצר תוכן משוכפל באתר, על מקדם האתרים שמשמש כיועץ לבניית האתר לוודא כי לא הוטמע בעמודים שונים טקסט שחוזר על עצמו יותר מפעם אחת, שהטקסט הזה לא הועתק מטקסט ברירת המחדל של היצרן, ושאם אכן מספר עמודים מכילים טקסט זהה, נעשה שימוש נכון בתגית קנוניקל על מת למנוע חשד לכפילות מיותרת באמצעות דחיסת מילות מפתח.
7. כיווץ תמונות ושימוש בטקסט אלטרנטיבי
בניית אתרים מודרניים צריכים להתחשב גם במשקל התמונות של האתר, וגם לדעת לעשות שימוש בתגיות רלוונטיות הן לצרכי קידום אורגני ולהן על מנת לשרת קהילות מוגבלות (עיוורים וכו').
בכדי שהאתר יוכל לספק חווית שימוש טובה וחלקה, וכן לאפשר לבעלי מוגבלויות ראיה לצרוך את התוכן באתר בצורה איכותית, חייב יועץ בניית האתרים לוודא כי עבור התמונות החשובות באתר הוטמעה תגית האלט, שתספק טקסט אלטרנטיבי לדפדפן ולמנועי החיפוש השונים, ותאפשר הבנה טובה יותר של התוכן באתר מצד מנועי החיפוש.
8. שיפור מהירות האתר
בניית אתרים כיום חייבת לקחת בחשבון את עניין המהירות.
מהירות אתר היא פקטור חשוב שמשפיע רבות על חווית המשתמש באתר, על שיעורי הנטישה, על מספר הצפיות בדפים באתר, ועל משך השהיה של גולשים – זאת, כאשר מדברים על המהירות בפועל ולא על פי הכלי של גוגל או כלים אחרים, בהכרח.
גם בהקשר הזה, תפקידו של יועץ לבניית אתרים לוודא כי האתר מציג מדדי מהירות טובים, ומאפשר לצרוך אתת התוכן באופן חלק וחוויתי. הדבר נכון כפליים אם באתר מוטמעות תמונות איכותיות או סרטונים.
הרחבתי על החלק הראשון בסעיף הזה, בסרטון הבא:
9. יצירת פוטר באתר
יועץ בניית אתרים שמלווה את תהליך, הבניה צריך לוודא כי בונה האתר יצר אזור תחתון קבוע באתר (פוטר) שחוזר יחד עם כל דפי האתר.
הפוטר צריך לכלול קישורים פנימיים לעמודים חשובים באתר, לחזק אותם, ולייצר תפריט משני במקרה שהתפריט הראשי באתר עמוס מידי.
10. בחירת מבנה ה – URL
אפשר לכתוב על מבנה כתובות ה – url של האתר מאמרים שלמים, בעיקר משום שלאתרים שונים מתאימים מבנים שונים של כתובות אתר.
יועץ לבניית אתרים טוב אמור לשקלל את הנתונים הידועים לו אודות התפקוד הצפוי של האתר ומטרותיו, ולהתאים לו את מבנה כתובות האתר הנחוץ.
בחלק מן הפעמים יבקש המקדם לשלב אלמנטים המצביעים על מועד היצירה של התוכן המופיע בקישור (למשל באתרי חדשות, כדי לסמן לאיזו תקופה בזמן התוכן הוא רלוונטי), באתרים אחרים זה דווקא הדבר האחרון שירצה בעל האתר לעשות, יש אתרים שעבורם יבקש היועץ או המקדם לעשות שימוש בקטגוריות משנה כחלק ממבנה ה – url, ובחלק מן המקרים יתבקש בונה לשלב דווקא כתובות url בעברית כחלק מאסטרטגיית הקידום של האתר, ועוד ועוד.
מה שלא יהיה – על מבנה כתובות ה – url של האתר כדאי מאוד להחליט בשלבים ההתחלתיים של עיצוב מבנה האתר, בעיקר בשל השלכות הרוחב שיש לשינוי ועדכון מבנה ה – url בשלב מאוחר יותר של תהליך הקידום.