קידום בעלי מקצוע היא עבודת SEO שיש לה המון ביקוש, אבל גם התחרות בענף גבוהה מאוד.
לכן, אם אין לכם ניסיון קודם בתחום, כדאי לכם לקרוא את המדריך הבא שייתן לכם טיפים איך לעשות את זה בצורה נכונה בגוגל של היום, ולא בג'ונגל שהיה כאן עד 2010 🙂
אז קודם כל – למה קידום בעלי מקצוע באינטרנט הוא עסק מורכב?
רוב האתרים של בעלי המקצוע השונים הם אתרים קטנים יחסית וגם חברות שמאגדות מספר בעלי מקצוע או מעסיקות עובדים הן לרוב לא חברות מאוד גדולות. מהבחינה הזו, המבנה של האתרים לא מאוד מורכב, מה שהופך את עבודת ה-On Page הטכנית לדי פשוטה.
מנגד, זוהי ללא ספק אחת הקטגוריות שיש בהן הכי הרבה ספאם, מה שהופך את ה-off page (קישורים וכו') לא אחת למאתגר.
פרסום בעלי מקצוע באינטרנט – האתגרים
חשבו כמה בעלי מקצוע קטנים יש בשוק. לחברות קידום לא מקצועיות או כאלו שמוכנות לקחת סיכונים מאוד גבוהים קל לתפוס את הלקוחות האלו ולהבטיח להם הרים וגבעות.
קחו בחשבון שיש גם הרבה בעלי מקצוע שממש לא ייצאו צדיקים ב"יצאת צדיק", ותבינו מאוד בקלות למה חלק מהם ייקחו גם חברת קידום שלא בדיוק תציג את עצמה כטלית שכולה תכלת…
במצב כזה, דווקא למי שמקדם לפי הספר יכולה להיות בעיה כשאתרים שמשתמשים בשיטות כובע שחור עוקפים אותו על ימין ועל שמאל. גם אם אף אחד מהם לא נשאר למעלה מיותר משלושה ימים.
אז מה עושים?
שיווק וקידום בעלי מקצוע אולי נשמע כמו עסק אבוד, אבל מי שעוקב אחרי לא מעט זמן, יודע שמיקומים הם לא הכול. וזה נכון גם כאן.
כשמדברים על פרסום בעלי מקצוע באינטרנט וקידום באופן כללי – יש המון דרכים להשתמש בביטויי זנב ארוך כדי לתפוס את כל אותם גולשים שמקדמים אחרים לא מנסים לתפוס בגלל קוצר זמן, מגבלות תקציב או פשוט קידום לא נכון (להזכיר ביטוי של זנב ארוך פעמיים בכל פיסקה זו טקטיקה מאוד מיושנת שלרוב גם לא תעבוד).
במדריך הזה אני אעבור על הנקודות הבאות:
- מחקר מילות מפתח
- שיפור התוכן
- אסטרטגיית בניית קישורים
- אלמנטים שיווקיים באתר
- הגדלת האמינות של האתר בעיני גוגל
- הוספת העסק למפות גוגל
- קידום העסק מחוץ לגוגל
מחקר מילות מפתח
מחקר מילים רציני הוא אחד הדברים הבסיסיים והחשובים שיש להתחיל איתם בפרויקט קידום אתרים.
את הכלים הבסיסיים של גוגל כולם מכירים, אבל הם נוטים לתת לנו חיפושים מאוד כללים או יותר מדי ספציפיים. בהקשר של בעלי מקצוע, יש כמה כלים אחרים שאפשר לקבל מהם רעיונות קצת יותר מגוונים. אלו ממש לא כל הכלים, אלא כאלו שמתאימים יותר לקטגוריה של בעלי מקצוע.
1.Scrapebox – הכלי הזה אמנם עובד על ההשלמה האוטומטית של גוגל ולכן לכאורה הוא גם יחזיר רק חיפושים מדויקים, אבל הוא יכול לקחת מילה כללית מאוד כמו "שיפוץ" ולמצוא עבורה המון קומבינציות של 3-4 או אפילו 5 מילים שמהן אפשר לקחת את היותר נוחות לקידום. כשכתבתי על כלים למחקר מילות מפתח, הכנתי גם סרטון שמראה איך מחפשים ביטויים שקשורים ל-"שיפוץ דירה", והוא הופך את הדברים ליותר ברורים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
2.Search Console – מכיוון שבתחום של בעלי המקצוע יש כל כך הרבה זנבות ארוכים, קל לפספס מילות מפתח שהובילו לאתר שלנו, אך היה להן CTR נמוך או מיקום נמוך בגוגל. בעזרת ה-Search Console קל לראות אותם ולכן גם לשפר חלקים קיימים באתר.פורומים, קבוצות פייסבוק ואתרי שאלות ותשובות: מדובר במכרה זהב של ממש.
3. מי מאתנו לא התחבט וניסה לקבל כמה שיותר מידע כדי שבעל המקצוע לא יסובב אותו על האצבע?
פורומים וקבוצות בפייסבוק באמת לא בעיה למצוא, חשוב רק שהם בעצמם יהיו אמינים ולא מלאים בספאם. אתרי שאלות ותשובות טובים בעברית הם Stips ו-AskPeople. אני מציע ללכת ישר לחיפוש מכיוון שהקטגוריות מאוד כלליות ועמוד הבית "צהבהב" יחסית.
שיפור התוכן
אם יש מקום אחד שבו כל הספאם מתרכז בתחום של בעלי המקצוע חוץ מאשר בקישורים, זה חייב להיות תחום התוכן. ממה שאני רואה בשטח, יש מקדמים שיכולים להזמין גם מאה מאמרים על צביעת בתים שאותם הם מפזרים מחוץ ובתוך האתר. כמו שאתם יכולים להבין, הם לא משלמים יותר מדי לאנשי התוכן וככה גם נראית התוצאה בדרך כלל.
אז קודם כל, אם אתם מפזרים 100 מאמרים בחודש שכולם קשורים באופן כזה או אחר לדומיין אחד, זה כבר יכול להדליק אצל גוגל כמה נורות ספאם רציניות. רעיון יותר טוב הוא לספק תכנים איכותיים לאתר עצמו ותכנים קצת יותר דלילים לאתרים איתם אתם מחליפים תכנים.
נניח שיש לכם אתר על שיפוצים בגובה, הנה כמה מאמרים שאתם יכולים לכתוב:
שיקום קירות בניין: למה חשוב לעשות זאת, איך עושים זאת (בכמה שלבים) והאם יש פעולות אחרות שצריכות להתבצע במקביל.
עבודות בגובה: אילו סוגי עבודות מבצעים בגובה וכיצד (באופן כללי), איך שומרים על בטיחות העובדים ועל מי האחריות לשמור עליה.
סילוק יונים: מהם הנזקים האפשריים של יונים שמקננות על הגג, אילו שיטות קיימות כדי להרחיק אותן ולמה מרחיק יונים שמגיע פעם בכמה חודשים לא מספק פתרון קבוע (עדיף להתקין מכשולים).
אלו מאמרים שבאמת לא צריך להיות גאון כדי לקרוא אותם וכל אחד מהם יכול להגיע בקלות ל-600 מילים. זה אורך שכבר קל לעבוד אתו מבחינת שילוב של מילות מפתח בצורה שלא נראית יותר מדי רפטטיבית.
עוד דגש חשוב הוא בנוגע לכפילות של מאמרים (עוד על תוכן משוכפל): נסו שתוכן רענן באתר לא יחזור בדיוק על אותן מילות מפתח של מאמרים קודמים גם אם מתחילים להיגמר לכם הרעיונות (אולי זה הזמן להמשיך את מחקר מילות המפתח?). אפשר גם להקפיץ מאמרים שעדכנתם לראש הדף. בכל מקרה, חשוב למפות את כל המאמרים ומילות המפתח שלהם בקובץ אקסל.
אסטרטגיית בניית קישורים
גם אסטרטגיית בניית קישורים צריכה להתבצע בזהירות באמצעות פרסום מאמרים באתרים חיצוניים וגם פה ושם רישום לאינדקסים (ספציפית בתחום של בעלי מקצוע זה יכול להיות יעיל).
קידום בעלי מקצוע ורישום באינדקסים
בראש ובראשונה נחפש אינדקסים שעדיין יש להם תו איכות מסוים כמו למשל דפי זהב או בזק. כדי להבדיל בין אינדקס מלא בספאם לבין אינדקס איכותי, יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:
- עיצוב: האם יש לאינדקס עיצוב ייחודי או שהוא נראה כמו תבנית ישנה של ג'ומלה עם קופסאות מרובעות בכל מקום…?
- עדכניות: מתי היה העדכון האחרון?
- המלצות: האם יש המלצות על בעלי מקצוע, או שהכרטיס שלהם נראה ריק?
- תיאור: האם יש תיאורים נורמליים לכל עסק, או דחיסת מילות מפתח מוגזמת?
- קישור: ננסה להימנע מאתרים שמבצעים הפניה או משתמשים בקישורי JS. לעומת זאת, קישורי nofollow יכולים עדיין להיות יעילים.
- בקרה – האם יש בקרה מינימילת על הרשומות המתפרסמות או שכל בוט סוג ז' יכול לפוצץ את האינדקס עם עסקים פיקטיביים?
החלפת תכנים
במידה ואין לכם רשת אתרי תמיכה / PBN, כנראה שתצטרכו לעשות לא מעט עבודה של החלפת תכנים / החלפת קישורים.
האסטרטגיה כאן צריכה להיות חיפוש בעלי מקצוע משלימים או חברות שיש להן גישה אחרת לתחום מזווית שונה.
למשל:
- טכנאי מזגנים יכול לרשום טיפים לתחזוקה נכונה של המזגן עבור חברה שמוכרת מזגנים
- טכנאי מחשבים יכול לכתוב מדריך כיצד להפוך את המחשב למרכז מדיה ביתית עבור חברה שמספקת ציוד סאונד לקולנוע ביתי.
- רואה חשבון יכול לכתוב מאמר על כל השלבים הנדרשים לפתיחת עסק חדש במס הכנסה ומע"מ באתר של יועץ כלכלי לעסקים
כמו שאתם רואים, לעיתים צריכים להיות יצירתיים יותר ולעיתים מספיק היגיון בריא כדי למצוא הזדמנויות. ככל שתעבדו עם יותר מקדמי אתרים אחרים, כך תוכלו לגוון יותר ולמנוע מצבים של החלפות תכנים הדדיות (בהן משולבות רק שני אתרים).
יש הרבה מקדמים שאוהבים שכל הלקוחות שלהם מגיעים מאותו תחום (לדוגמה, מעצבי שיער ופדיקוריסטים שניהם יכולים להתאים ל"טיפוח עצמי").
עוד דרך לקבל קישורים היא באמצעות אתרים גדולים שיסכימו לקשר אל האתר כחלק ממדריכים ורשימות טיפים, אבל אני אגע בהם בחלק האחרון.
קישורים פנימיים
בהקשר של קישורים פנימיים, קידום בעלי מקצוע אינו שונה מתחומים אחרים.
אסור לשכוח את הקישורים הפנימיים. ככל שהאתר יתמלא במאמרים, כך יהיו לכם יותר הזדמנויות לקשר בין המאמרים לבין עצמם או בינם לבין עמודי שירותים מסוימים.
חשבו איך למקם את הקישורים כך שיהיה סיכוי שהגולש באמת ילחץ עליהם. למשל, במאמר על הרחקת יונים יהיה הגיוני יותר לקשר לשירותי עבודה בגובה ולא למאמר על חיזוק יסודות בניין…
פרסום בעלי מקצוע: אלמנטים שיווקיים באתר
אי אפשר לדבר על קידום בגוגל של בעלי מקצוע מבלי להזכיר את האלמנטים השיווקיים באתר. קודם כל, חשוב לשים בכל עמודי האתר מספר טלפון זמין בו יוכלו למצוא את בעל העסק ואת גבולות האזור בו הוא פעיל (בלי לדחוס שמות של עשרים יישובים).
חשוב גם לשלב קריאה לפעולה בצורה של כפתורי יצירת קשר גם ל-Whatsapp או Messenger (למי שמשום מה רוצה להתכתב דווקא דרך שם) ולא רק לציין מספר טלפון.
אני אפילו ממליץ שהם יהיו חלק קבוע מהחלק העיקרי בכל דף באתר (כמו שאני משלב כאן טפסים) ולא ירחפו בצד. כך הם יבלטו יותר. רוב הגולשים ירצו ליצור אתכם קשר ולא בהכרח להתחיל לשוטט בתוך האתר יותר מדי. שימו אותם לפני הגלילה (Above the Fold) בגרסה הניידת (מובייל).
חשוב גם לצרף המלצות מלקוחות כדי להגדיל המרות, כשהאורך שלהן חייב להתאים לסוג בעל המקצוע. לדוגמה, המלצה עבור רואה חשבון אמורה להיות ארוכה יחסית מכיוון שהייתם מצפים שבעל העסק יכתוב על עצמו כמה שורות ואיך רואה החשבון חוסך לו כאב ראש. לעומת זאת, המלצה על טכנאי מזגנים אמורה להיות באורך של שורה שתיים.
הגדלת האמון בעיני גוגל
אחד העדכונים החשובים ביותר של גוגל בשנים האחרונות הוא עדכון ה-Medic.
העדכון נותן עדיפות לאתרים שאפשר לתת בהם רמת אמון גבוהה, בעיקר מבחינת המקצועיות. כלומר, לא מספיק שהתוכן שבו יהיה רלוונטי, הוא גם צריך להיות מדויק, נכון ולהיכתב על ידי מי שבאמת מבין בתחום. עוד בהקשר הזה אפשר לקרוא במדריך שכתבתי על YMYL (Your Money Your Life).
הגדלת האמון בקטגוריה של בעלי מקצוע מורכבת בעיקר ממה שכבר ציינתי:
- תוכן מקצועי עם טיפים למקרים שבעל המקצוע נתקל בהם בעבודה
- מספר יצירת קשר ישיר, לא כזה שמופיע על מגנט ומפנה "למרכזיה"
- אזורי שירות וכתובת (אם רלוונטית).
- המלצות (עדיף בשם מלא, אבל לא חובה)
- באנרים וקישורים לאיגודים מקצועיים או אישורים שונים (לדוגמה, אישור ממשטרת ישראל לשירותי מנעולנות).
דבר נוסף :כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, גם בניית הקישורים צריכה להתחשב באמינות של האתרים. לכן, בדקו היטב את רמת האמינות של האתרים מהם אתם מקבלים קישורים ולא רק את הרלוונטיות שלהם או המיקום.
לסיום: בין אם באתר שלכם יש טפסים ובין אם לא, עברו לפורמט בטוח (https) באמצעות התקנת תעודת אבטחה על גבי השרת. האלגוריתם של גוגל נותן לכך עדיפות.
קידום בעלי מקצוע על בסיס עסקים מקומיים
גוגל מאפשרת גם למי שאין לו מקום בו הוא מקבל קהל (כמו אצל חלק גדול מבעלי המקצוע) לפתוח לעצמו רשומה עסקית (Google My Business). שימו לב לפרטים הבאים:
- בחרו קטגוריה ראשית מתאימה
- הוסיפו מספר טלפון
- אל תשכחו להוסיף את האתר שלכם, ניתן להוסיף גם עמוד יצירת קשר ל"דף פגישות"
- שירותים מאפשרים לכם למקד את הקטגוריה
- תיאור קצר: זה המקום לשלב כמה מילות מפתח ולתאר את היתרונות שלכם
- הוסיפו תמונות שלכם או של הצוות בעבודה. אפשר גם של המשרד (אם יש)
למידע נוסף על קידום בגוגל מפות אני ממליץ לצפות במדריך וידאו הבא:
קידום העסק מחוץ לגוגל
לסיום, אני אדבר קצת על קידום מחוץ לגוגל.
כתבות ממומנות והופעה באתרים חיצונים
יש ברחבי הרשת המון מדריכים וכתבות שמופיעות באתרים גדולים ונותנים טיפים מבעלי מקצוע. לפעמיים צריך לדחוף קצת כסף מתחת לשולחן כדי להגיע למקומות האלו, אבל זה יכול להשתלם מבחינת הכח שזה נותן לאתר (אל תבנו יותר מדי על טראפיק מכתבות ממומנות מסוג זה). למידע נוסף על קניית קישורים.
אני גם מרחיב עוד בנושא בסרטון הבא:
כמה זה בדיוק עולה? זו כבר שאלה יותר מורכבת. הרחבתי על פרסום מאמרים בתשלום במאמר הזה.
ככל שהאתר יותר גדול, כך המחירים כמובן עולם ויכולים להגיע גם ליותר מ-10,000 ₪ עבור פרסום כתבה בודדת.
כך שהם זוללים את מרבית תקציב השיווק של העסקים הקטנים יותר. לכן, לפעמיים עדיף להצטרף לכתבה שבה מראיינים כמה מומחים לנושא מסוים, החל מעיצוב גינות ועד לאדריכלים, או לפרסם באתרים קטנים אך ממוקדים יותר.
לדוגמה, פורטל של אזור מסוים שהוא פורטל עצמאי ולא חלק מאתר גדול יותר.
כאן כבר יהיה מדובר על סכומים של כמה אלפי שקלים או אפילו מאות בודדות.
אם ממש בא לכם, אפשר לנסות לאמת את מספר הגולשים שמוסרים באמצעות צילומי מסך של Google Analytics עבור הדפים הרלוונטים. אם לא נותנים לכם גישה אליהם, יש את שירות SimiilarWeb שיכול לתת לכם הערכה של מספר המבקרים (אם לא מוצג מידע, כנראה שמספר הביקורים באתר לא מספיק גדול).
קבוצות חברתיות ופורומים
דפים עסקיים פרטיים של בעלי מקצוע הם לא תמיד מגנט הלייקים הכי גדול, אלא אם כן יש ערך מוסף של ממש (לדוגמה, עצות משפטיות של עמוד המייצג עורך דין). דרך אחרת היא לפרסם בקבוצות או לבקש מלקוחות שלכם שיתייגו אתכם. אל תשכחו שמעכשיו אתם יכולים לפרסם בקבוצות גם בתור פרופיל עסקי, כך שלפעמיים כן יש לפרופילים כאלו יתרונות מסוימים.
תמיד חשוב להקפיד על חוקי הקבוצה, נסו להימנע מקבוצות ספאם שאף אחד לא מפקח עליהן. יש קבוצות שבהן יש יום קבוע שבו מותר לבעלי מקצוע בתחום מסוים (לדוגמה, מורים פרטיים) לפרסם את עצמם.
עוד דרך טובה לקבל חשיפה נוספת היא באמצעות ניהול פורומים או מענה בפורומים מקצועיים.
למרות הספאם הגולש ועולה בקידום האורגני, האיכות של רוב הפורומים דווקא השתפרה בשנים האחרונות מכיוון שאתרים שמיועדים לבעלי מקצוע נעשו גם הם מקצועיים יותר. לדוגמה, "טוב תודה", "שיפוצים פלוס" , "גן ונוף", "המקצוענים" ועוד. באתרים האלו יש בדרך כלל גם אפשרויות קידום ממומן שאפשר לבדוק.
דוגמאות לתחומים של בעלי מקצוע
- קידום אתרי אינסטלטורים: מהתחומים האלה שהתחרות בהם גבוהה, אבל לרוב בעלי העסקים בתחום אין התקציב הדרוש כדי לתת בראש כמו שצריך, מה שיוצר מצב שמי שלרוב שולט בתוצאות בתחום הזה הם הפורטלים הגדולים כמו מדרג, המקצוענים, דפי זהב, איזי וגם כמה פורטלים שהקימו מקדמי אתרים…
- קידום אתרי מדבירים: על מדבירים עשיתי מדריך בנפרד – גם פה, הקונספט דומה מאד לסעיף הקודם
- קידום אתרים לרופאים: האם רופאים הם "בעלי מקצוע"? טכנית, כמובן. אבל כשמדברים על בעלי מקצוע לרוב לא מדברים על רופאים או עורכי דין – להם יש קטגוריה משלהם. ובכל זאת, אם כבר הזכרתי רופאים, ראוי לציין שיש לי מדריך בנפרד על קידום אתרי רופאים.
- קידום עסקים קטנים: יש הרבה בעלי עסקים קטנים שהם לא בדיוק בעלי מקצוע רשמי – למשל בעלי חנויות כמו חנויות תכשיטים, חנויות סלולר ועוד. כאלה אתרים יצא לי לקדם המון – כמה מאות במצטבר. גם על כך יש לי (כמובן) מדריכים בנפרד. מוזמנים לבקר: קידום עסקים קטנים וגם קידום אתרי תכשיטים.
קידום בעלי מקצוע: עכשיו התור שלכם
אלו כל הטיפים המרכזיים שאני יכול לתת לכם, מכירים עוד? תנו לי בראש בתגובות!,
מדריכים נוספים:
- חברה לקידום ובניית אתרים
- מחיר כתיבת מאמרים
- מה זה SEO
- מומחה קידום אתרים
2 תגובות
היי דניאל,
יש לי אתר עם 30 עמודים.
איך אני מודד "התקדמות" העמודים בתוצאות החיפוש בגוגל?
והאם יש כלי או כלים למדוד התקדמות של כל דף באתר שלי?
אהלן סאם. 2 כלים עיקריים: בדיקת מיקומים בגוגל עבור הביטויים הרלוונטיים לאותם עמודים, וכניסות אורגניות לאתר שניתן לבדוק בעזרת גוגל אנליטיקס.
תמצא מדריכים אצלי באתר על כל הדברים האלה. בהצלחה 🙂
Comments are closed.