דף הבית / שיווק באמצעות וידאו / קידום סרטונים בגוגל ויוטיוב (VSEO)

קידום סרטונים בגוגל ויוטיוב (VSEO)

סרטונים הם ללא ספק אחת מן התופעות הלוהטות ביותר ברשת, ואת ההצלחה שלהם ניתן לזקוף, לפחות חלקית, לטלפונים החכמים אשר מאפשרים לנו לצפות בהם בכל רגע ובכל מקום (בתנאי שלא נגמרת לנו חבילת הגלישה…).

הסרטונים כבר מזמן אינם פשוט עוד דרך לבלוגרים וגולשים לבטא את עצמם, אלא הם משמשים גם כערוץ פרסום ושיווק לכל דבר ועניין. אז לפניכם מדריך של איך לקדם סרטונים ביוטיוב ובכלל, וקצת על התחום הזה שנקרא Video Search Engine Optimization או בקצרה VSEO.

קידום סרטונים

אחת הסיבות לכך היא שהעלויות הנדרשות להפקת סרטונים ירדו בצורה משמעותית כאשר מצלמות HD ביתיות (או אפילו צילום מהסמארטפון) ותוכנות לעריכת ווידאו קלות יחסית לשימוש הפכו לדבר שבשגרה. בתכלס, היום כבר לא צריך צוות הפקה שלם כדי ליצור סרטון מקצועי ומקורי. יותר מזה, יצא לי לא מזמן להיתקל בפרסומת בפייסבוק של קורס שמלמד אנשים לייצר סרטוני וידאו שיווקיים באמצעות הסלולרי שלהם בלבד! אין ספק שיש פה מגמה רותחת.

פייסבוק או יוטיוב?

היתרון של קידום סרטוני יוטיוב או סרטונים עצמאיים (שיושבים באתרי אינטרנט) על פני סרטונים בפייסבוק הוא שהסרטונים האלו נשארים זמן רב ואפשר לחפש אותם דרך החיפוש הפנימי של יוטיוב ולעיתים הם אפילו מדורגים גבוה בגוגל אם האלגוריתם מסיק שהם רלוונטיים מספיק לשאילתה של המשתמש (לדוגמה, מי שיחפש "פעלולי אופניים", ימצא סרטונים בחמשת התוצאות הראשונות).

אה, וגם:

סרטוני חתולים מצחיקים

אין הדבר אומר שלא כדאי לפרסם את הסרטון גם בפייסבוק, אך חשוב לזכור שהפרסום יזכה למעמד זמני בהשוואה להעלות סרטון ביוטיוב (אלא אם כן מחליטים להפיץ אותה בצורה ממומנת לאורך זמן).

לפני שנדבר על איך לקדם סרטוני יוטיוב ומהם הגורמים החשובים ביותר לקידום סרטונים כאלה, הנה כמה סיבות להשתמש בוידאו בשביל קידום העסק שלכם:

  • אנשים אוהבים וידאו – בעידן של היום, לרוב האנשים אין יותר מדי סבלנות לצרוך תוכן על ידי קריאה. אבל הרבה אוהבים לצרוך וידאו – והיום זה קל מתמיד לצפות בסרטונים על הדרך – במכשירים ניידים ולא רק בנייח.
  • גם גוגל וגם פייסבוק דוחפים תכני וידאו – כבעלים של יוטיוב, גוגל עושים זאת באמצעות "דחיפת" סרטונים לתוצאות האורגניות (כמובן זה תלוי שאילתא) ופייסבוק אוטומטית מגדילים את החשיפה האורגנית של תכני וידאו שמתארחים בפלטפורמה שלה (בטח בהשוואה לשיתוף תוכן וידאו מהמתחרה מס' 1 – גוגל/יוטיוב).
    עובדה זו כמובן משחקת לטובת המשווקים שיודעים לנצל זאת ולייצר תכני וידאו שהקהל שלהם צמא אליהם.
  • יוטיוב – מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם. בואו לא נשכח שיוטיוב הוא גם מנוע חיפוש, כלומר – אתר שבו אנשים מחפשים באופן אקטיבי אחר תכנים מסוימים (ולא רק דרך גוגל). משמע, אם תדע לייצר וידאו שיש לו ביקוש בקרב קהל היעד שלך – תקבל יתרון תחרותי בהשוואה למתחרה שלך שלא עושה את זה.
  • מגדיל סמכות ובטחון – וידאו מאפשר לקהל שלך וללקוחות הפוטנציאליים להבין מול מי יש להם עסק. זה עוזר לקלף את הקליפות ולתת תחושת בטחון בקרב גולשים שיכולים להפוך לקהל משלם.
  • ניתן להכניס המון מידע – אם תמונה שווה 1000 מילים. כמה שווה סרטון? יש אנשים (שהם לא אני), שמביעים את עצמם הרבה יותר בעל פה מאשר בכתב. לאנשים כאלו כדאי לעשות סרטון ולהעביר את המסר שלהם בצורה הרבה יותר טובה, אותנטית ומשכנעת.
    בנוסף, גם אם אתם רוצים להשקיע בוידאו אבל מרגישים שאין לכם את זה – תמיד ניתן לשלם למישהו שיעשה זאת בשבילכם בצורה מקצועית.
  • רף כניסה נמוך – כאמור, נגמר העידן שבו תכני וידאו שייך רק לחברות הגדולות. היום, כל אחד עם סמארטפון (שזה בעצם 99% מהאנשים) יכול לצלם סרטון וידאו ברמה גבוהה, עם ידע טכני בסיסי וקצת מיומנות.

איך גורמים לגוגל או ליוטיוב "לאהוב" את הסרטון שלנו?

מכיוון שהן גוגל והן יוטיוב מתייחסים לדף סרטון באמצעות פרמטרים קלאסיים של קידום אתרים בתוספת מספר מאפיינים נוספים, הרי שיש דמיון רב בין קידום סרטונים לבין קידום של אתרים ועמודי אינטרנט. עם זאת, יש הרבה דברים שמאפיינים קידום סרטונים בלבד, שחשוב להכיר – ועליהם אדבר במאמר הנוכחי.

הנה כמה מן הפרמטרים החשובים ביותר:

1. כותרת, תיאור ותמונה מקדימה

הכותרת והתיאור של הסרטון מופיעים לא רק בעמוד עצמו ביוטיוב, אלא גם בתגי הכותרת והתיאור שגוגל מתייחס אליהם במקור הדף (כמובן שאם מדובר בוידאו עצמאי, עליכם ליצור אותם בעצמכם). לכן, אין פלא שיש להם השפעה הן על הדירוג ביוטיוב והן על הדירוג בגוגל. חשוב שהם יהיו מושכים ותיאוריים ככל הניתן בלי שימוש מוגזם במילות מפתח.

להלן צילומסך עם הסבר קל על מבנה של עריכת סרטון יוטיוב (ללחוץ להגדלה):

אנטומיה של סרטון יוטיוב

גם לתמונה המקדימה יש יכולת לתרום לפופולאריות של הסרטון וזהו למעשה הדבר הראשון שגוגל מציג בתוצאות החיפוש שלו ליד הקישור לסרטון. לטיפים לכתיבת טייטל כמו מאדר פאקר אמיתי ליחצו כאן.

ממליץ גם ללמוד איך מייצרים תמונה מקדימה לסרטונים שיכולי להגדיל משמעותית את החשיפה של הסרטון, בעיקר כאשר מגיעים אליו כתוצאה מחיפוש פנימי (ביוטיוב או כל מנוע חיפוש של סרטונים).

2. אורך הסרטון

אורך הסרטון עשוי להשפיע על הדירוג שלו מכיוון שסרטון קצר במיוחד (פחות מדקה או שתיים) עלול להיתפס כפחות איכותי לעומת סרטונים אחרים באותה הקטגוריה, ממש כמו שעמוד דל בתוכן לא יזכה כנראה לדירוג גבוה בגוגל (למרות שישנם גם סרטונים קצרים שעושים את העבודה כמו שצריך ועל כן חשוב להזכיר מדובר רק בפרמטר אחד מיני רבים). מספר מחקרים בתחום הראו שממוצע של סרטונים המככבים בתוצאות הראשונות הם באורך של 14 דקות לפחות.

3. מספר התגובות שיש לסרטון

סרטונים שיוצרים הרבה אינטראקציה עם הצופים (בין עם חיובית או שלילית) הם סרטונים שיוטיוב ישמח להמליץ עליהם בשל הפופולאריות שלהם ועל מנת שהמומנטום החיובי שהם יוצרים יימשך. אגב, יש גם קורלציה בין דירוגים גבוהים לבין עמודי אתר רגילים שמקבלים הרבה פידבקים (תגובות ספאם לא נחשבות).

שימו לב לכמות האינטראקציות והצפיות שיש לקליפ של Gangnam Style (נכון לכתיבת שורות אלו, הסרטון הכי נצפה ביוטיוב בכל הזמנים):

4. מילות המפתח ותגים

כאן יש להפריד בין מילות המפתח לתגים :

  • מילות מפתח – הימצאות של מילות מפתח באלמנטים שונים בסרטון (כותרת, תיאור וכו'), כמו SEO מסורתי – יכולות לעזור לו להתקדם על מונחים רלוונטיים. אם כי מנסיוני זה גורם פחות קריטי בהשוואה לאופטימיזציה מסורתית של קידום עמודים רגילים.
  • תגים – התגים משמשים בדרך כלל את יוטיוב עצמו על מנת להציג את הסרט לצד סרטונים קשורים וכך לעודד גולשים לצפות בו (באתרים עצמאיים אפשר ליצור דפי קטגוריה באופן ידני). יחד עם זאת, מכיוון שהתגים יכולים להופיע גם במפת האתר של גוגל לסרטונים, סביר להניח שיש להם השפעה גם על הדירוג שם.

5. הערוץ בו נמצא הסרטון

מבחינת יוטיוב, סביר להניח שככל שהסרטון נמצא בערוץ איכותי יותר, כך הוא יהיה איכותי יותר בעצמו. על מנת למדוד את איכות הערוץ, יוטיוב כנראה מתייחס בראש ובראשונה למספר העוקבים (מנויים) שלו, אך סביר להניח שגם לאופי הדיון שיש בו (לכל ערוץ יש מעין פורום פנימי).

כמו כן, אם סרטון מסוים מגדיל מאוד את מספר ההרשמות, זה עוד איתות ליוטיוב שמדובר בסרטון איכותי.

6. ביצועי הסרטון

מלבד מספר הצפיות בסרטון בו רוב האנשים אוהבים לנופף, מסתבר שליוטיוב יש מספר פרמטרים נוספים על מנת למדוד את ביצועי הסרטון (בחלק מהם ניתן לצפות תחת הסטטיקה הפומבית של כל סרטון). למשל :

  • מספר השיתופים של כל סרטון
  • זמן הצפייה הכולל והממוצע שלו
  • כמה צופים נטשו את הסרטון באמצע ואחרי כמה זמן?

7. מאפיינים חברתיים ודירוג

לכל סרטון ביוטיוב ישנה יכולת לעשות לייק, אך גם דיס – לייק (לא אוהב). מכיוון שיוטיוב הם טובים יחסית בספירה של צפיות מזויפות, סביר להניח שגם הנתונים האלו הם די אמינים ויוטיוב סומך עליהם. מעבר לכך, הגיוני מאוד שיוטיוב לוקח בחשבון גם את היחס בין מספר האנשים שאהבו את הסרטון לבין אלו שלא…

אגב, אם יש לכם וידאו מוטמע באתר אותו הגולשים יכולים לדרג (בין כוכב אחד לחמישה), אפשר לשלוח את המידע הזה לגוגל דרך מפת אתר לווידאו בתור מידע מובנה.

למרות שלא סביר שהוא ישתמש במספר הזה כדי לדרג את הסרטון באלגוריתם הכללי שלו (אחרי הכול, קל מאוד לשלוח מידע מוטעה בכוונה או לא בכוונה…), אבל הוא בהחלט יכול להשתמש בו על מנת לסדר את הסרטונים בתוך האתר לפי דרגת הרלוונטיות שלהם. בכל מקרה, הדירוג יופיע לצד הדף בתוצאות החיפוש, כך שהוא יכול להעלות את מספר הכניסות לסרטונים פופולאריים מגוגל.

8. איכות הווידאו (רזולוציה)

כיום רזולוציה של 1080p (Full HD) כבר נחשבת לסטנדרט, ובעתיד הקרוב סטנדרט זה יעלה ל – 4K כאשר מסכי מחשב וטלוויזיות התומכים ברזולוציה זו יהפכו לנפוצים (כמו גם חיבורי אינטרנט מספיק מהירים שיוכלו להעביר את המידע בקצב הנדרש).

קשה לומר אם לרזולוציה של הווידאו יש השפעה ישירה על דירוג הסרטון, אבל עובדתית יש יותר סרטונים ברזולוציה גבוהה בתוצאות הראשונות ובתכלס הם מספקים חווית משתמש טובה יותר ולכן הגיוני שגם יקבלו בוסט בדירוגים בעקבות כך.

9. קישורים לעמוד הסרטון

כל כך הרבה מילים ואף מילה על קישורים? אז כן, גם קישורים חיצוניים לסרטוני יוטיוב הם אחד מהפקטורים שישפיעו על דירוג הסרטון בגוגל. כמו כן, מספר ההטמעות של הסרטון באתרים חיצוניים יכול להיות גם הוא סיגנל חיובי לפופולאריות הסרטון.

10. טקסט מתחת לסרטון וכתוביות

ביוטיוב ישנה אפשרות לכתוב תיאור ארוך למדי מתחת לסרטונים וכדאי לנצל את המקום הזה כדי לכתוב טקסט אינפורמטיבי שגם כולל כמה מילות מפתח רלוונטיות.

למרות שיש כאלו שמצרפים לתיאור הזה גם את התמליל של הווידאו, יש אופציה להעלות כתוביות לסרטון בכל שפה בה תבחרו.

אם אתם רוצים להוסיף טקסט מתחת לסרטונים באתר, רצוי לשים רק סרטון אחד בכל עמוד על מנת  שגוגל יוכל לקשר את הטקסט עם הסרטון המתאים בקלות (מעבר לכך שתגי המטה יהיו גם הם ייחודים לכל סרטון).

כיצד שיווק בווידאו יעזור לכם להשיג עוד קישורים לאתר?

מעבר להעלאת הדירוגים של הסרטון עצמו, לסרטונים מוצלחים שהופכים לוויראליים בדרך כלל יש השפעה חיובית גם על האתר או החברה אליהם הם משויכים מכיוון שרוב האתרים שמטמיעים או מזכירים את הסרטון יתנו קרדיט ליוצר.

זה בדיוק מה שקרה ל – DollarShaveClube.com שפרסם את הסרטון הזה שזכה ללא פחות מ – 24 מיליון צפיות! באופן צפוי, גם כמות הקישורים הנכנסים לאתר קפצה באופן מרשים כשחלק מהקישורים האלו הגיעו מאתרים נחשבים ביותר כמו פורבס…

על מנת שיוכלו לקשר את הסרטון שלכם עם האתר שלכם, עליכם למתג את הערוץ בצורה מתאימה, להזכיר אותו בווידאו עצמו וכמובן לקשר אליו מהתיאור (למי שמתכנן לעשות קמפיין קישורים מתוך יוטיוב כדאי לדעת שאלו קישורי nofollow…).

לסיכום

וידאו זה כלי עוצמתי במיוחד, אם יודעים להשתמש בו נכון. אם עדיין לא התחלתם להשתמש בוידאו לקידום העסק שלכם – זה הזמן להתחיל. בארץ הנושא הזה עוד בחיתוליו ומי שייתן על זה גז כבר היום יוכל לקבל יתרון תחרותי על פני המתחרים. אל תפחדו לעשות פדיחות בהתחלה ואל תחששו לייצר סרטונים שנראים קצת חובבניים – אנשים אוהבים אותנטיות!

אפילו אני, שניחנתי בכריזמה של צנצנת, מייצר סרטונים פה ושם ומעלה ליוטיוב. בהזדמנות זו אני מזמין אתכם להיכנס לערוץ שלי ביוטיוב, לעשות Subscribe ולצפות בשטויות שאני מעלה מדי פעם.

טיפים נוספים לקידום סרטונים ביוטיוב?

מוזמנים לתרום מהידע שלכם, כאן בתגובות 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

אתרי שיתוף וידאו

איך להוסיף תמונות מקדימות לסרטונים

והפעם בפינתנו: טיפ קצר בנוגע לתמונות מקדימות באתרי וידאו. לא רבים יודעים, אבל ניתן לשלוט ...

5 תגובות

  1. yziser2001@yahoo.com'

    שלום דניאל,
    כתבת מעולה כרגיל 🙂
    רוצה להוסיף שבכל זאת רובנו מתקשים להפיק סרטון "סביר" מהסמארטפון שהוא יותר מצילום עצמי – הדוגמאות שבכתבה נעשו בעזרת אולפנים עתירי תקציב. תמיד יש אופציה של לקחת בעל מקצוע, אבל לבעלי חוש אמנותי יש אופציה נוספת: יש מגוון רחב של פלטפורמות חצי-אוטומטיות להכנת סרטוני אנימציה ברשת שמתאימים לסרטוני תדמית, סרטוני הסברה וכדומה. וגם סתם בשביל הכיף 🙂

    • היי רעות ותודה 🙂 אם יש לך דוגמאות ספציפיות אשמח לדעת ואולי גם להוסיף לכתבה. דניאל

  2. yziser2001@yahoo.com'

    https://www.powtoon.com הוא הנפוץ ביותר, יש גם את https://www.moovly.com. מנוי בשני האתרים עולה כמה מאות שקלים והתוצאה סבירה בהחלט.

  3. orel@angoramedia.com'

    מקיף ומקצועי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה