גם היום, אחרי שנים רבות שבהן תעשיית ה – SEO פעילה וחווה שינויים משמעותיים, בניית קישורים נחשבת לפעולה בעלת השפעה ממשית על היכולת לקדם אתר במנועי החיפוש בצורה אורגנית.
כאשר מקדם אתרים מציע לכם שירות של בניית קישורים, הוא מתכוון לכך שבאמצעות טכניקות שונות, שאותן נפרט בהמשך המאמר, הוא יגדיל את כמות ואיכות האתרים ברשת שבוחרים לקשר אל האתר שלכם. אולם, כדי להבין טוב יותר מה זה אומר בפועל אתר שמקשר לאתר שלכם, בואו נתעכב לרגע על הגדרות שונות.
מהו קישור?
קישור (Hyperlink או Backlink) הוא הפניה שמבצע עמוד אינטרנט אחד לעמוד אינטרנט אחר.
איך מתבצעת ההפניה הזאת? בכל מיני אמצעים.
קישור יכול לצאת מטקסט שנמצא בגוף מאמר המוטמע באתר המקור.
חישבו במקרה הזה על דף ויקיפדיה. מכירים את המקומות שבהם הטקסט הזה צבוע בצבע כחול, ושלחיצה עם העכבר עליהם תוביל אתכם לדף אחר? – זהו קישור.
קישור יכול גם לצאת מתמונה, מתפריט באתר, מן הפוטר – אותו חלק קבוע בתחתית האתר שחוזר על עצמו בכל דפי האתר, מתפריטי צד ועוד ועוד.
אני מסביר על קישורים וחשיבותם לקידום אתרים גם בסרטון הבא:
קישור, אגב, לא חייב להוציא את הגולש מן האתר. למעשה, ברוב רובם של העמודים באתר מוטמעים קישורים שמסייעים לגולש לנווט בתוך האתר עצמו – כלומר קישורים פנימיים.
בגדול, ניתן לחלק את הקישורים לשני סוגים עיקריים: קישורי Follow או Dofollow – אלו קישורי ברירת המחדל, והם למעשה מאותתים למנוע החיפוש שהוא יכול לעשות שימוש בקישורים האלו כדי לחשב את ערך דירוג הדף המקושר, ולמעשה להיעזר בהם כדי לדרג את עמוד המקושר בדפי תוצאות החיפוש.
הסוג השני, שנחלק למספר תתי סוגים, הוא קישור מסוג nofollow – זהו קישור שבעל האתר שבו הוא מוטמע מבקש ממנועי החיפוש שלא לעשות בו שימוש לצורך חישוב ערך הדף המקושר. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות: ייתכן שהקישור הוא קישור באיזור שמתאפשרת בו עריכה למבקרים באתר, או שמקור הקישור בבאנר פרסומי. לשם כך, נוצרו שני סוגים חדשים של סיווגים, מסוג UGC ו – Sponsored בהתאמה…
מושג נוסף שצריך להכיר בהקשר הזה של בניית קישורים חיצוניים הוא טקסט עוגן. טקסט עוגן (אנקור טקסט או Anchor Text).
זהו הטקסט שבלחיצה עליו עובר הגולש מדף המקור לדף היעד. להרכב מילות המפתח בטקסט העוגן ישנה חשיבות רבה בקידום של אתרים, ובחירה נכונה של התפלגות טקסט העוגן בפרופיל הקישורים של אתר היא תורה שלמה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אני מדבר על הנושא הזה בין היתר בסרטון הבא:
מה צריך כדי לבנות קישור?
בגדול, בניית קישורים יכולה להתבצע בצורה עצמאית או בעזרת שיתוף פעולה (בחינם או בתשלום) עם בעלי אתרים אחרים.
למעשה, עומדות בפניכם שתי אפשרויות לייצר קישור לאתר שלכם על מנת להתקדם בגוגל.
הראשונה היא לפנות לבעלי אתרים שונים ברשת ולשכנע אותם להטמיע מאמר עם קישור יוצא לאתר שלכם באתר שלהם. האפשרות השניה היא להקים בעצמכם אתרים כאלו, ולחזק את האתר שלכם באמצעותם.
אתרים כאלו נקראים לרוב אתרי תמיכה או PBN. יחד עם זאת – לא מן הנמנע שאתם מחזיקים כמה אתרים חזקים ולגיטימיים לכל דבר ויכולים להשתמש גם בהם על מנת לבנות קישורים לנכסים (אתרים) אחרים שלכם.
אם אינכם חברה לקידום אתרים, ולא מתעסקים בתחום בצורה מקצועית – כל ההתעסקות בהקמת אתרי תשתית לא תמיד תשתלם, ואז האלטרנטיבה היא לעשות החלפת קישורים עם בעלי אתרים אחרים, לקנות קישורים או פשוט לייצר תוכן כל כך מדהים (נקרא גם Link Bait) ולקוות ישתפו ויקשרו אליו באופן טבעי (צר לי לבאס אבל – אל תבנו על האופציה האחרונה יותר מדי).
אם כך, האתגר נותר בעינו: איך משיגים קישורים לאתר ואיך מבצעים תהליך נכון של בניית קישורים?
איך משכנעים בעל אתר אחר לקשר אלי?
אם מצאתם ברחבי הרשת אתר אינטרנט שממנו הייתם רוצים לקבל קישור (בהמשך אדבר על על פרמטרים שכדאי לבדוק לפני שמקבלים קישור מאתר מסוים), ישנן כמה דרכים שבהן תוכלו לפעול לצורך בניית פרופיל הקישורים של האתר שלכם:
1. לייצר ערך גדול מאוד
הדרך הכי פחות נפוצה בהקשר הזה של בניית קישורים, אותה כבר הזכרתי מקודם, היא לייצר ערך כל כך גדול באמצעות תוכן שהוא בבחינת מאסטרפיס, עד שלבעלי אתרים אחרים כמעט ולא תיוותר ברירה אלא לקשר אליכם.
אם אתם בלוגרים מחוננים שבקיאים מאוד בתחומם ונחשבים לפורצי דרך בגישה וגם בעשיה – שאפו.
נראה שאם תוכלו לייצר קישורים טבעיים באמצעות ערך כל כך גדול – התמזל מזלכם.
היתרון הוא ברור: מדובר בקישורים טבעיים, ברוב המקרים רלוונטיים, לעיתים גם איכותיים ואפילו איכותיים מאד, כאלו שנוצרים בהלימה לאיכות התוכן.
החיסרון האמיתי של גישה זאת היא שלא ניתן בכל תחום ליישם אותה. עם כל הכבוד למאמרים על אינסטלטורים באזור בית שאן, לא סביר שתוכלו לייצר ערך אמיתי וגדול, שישכנע בעלי אתרים לכתוב בעצמם ועל חשבונם מאמר שיפנה לאתר שלכם.
כמו כן – זאת שיטה שלא מתאימה עבור קידום לקוחות – שצריכים דין וחשבון ותהליכים מהירים ו"תכלסיים" יותר.
2. החלפה של קישורים
החלפה של קישורים היא דרך מצויינת להשיג קישורים רלוונטים מאתרים הקשורים בנישה שבה פועל האתר שלכם.
בדרך כלל, החלפת קישורים מתבצעת באמצעות מתווך, שעוסק בקידום האתרים. הסיבה לכך היא שפעולה של החלפת קישורים הדדית (אני אוציא אליך קישור ואתה תוציא אלי) בהיקף נרחב, היא אסורה על פי ההנחיות של גוגל, ולכן מקובל לבצע החלפה דרך צד שלישי (אתר א' מוציא קישור לאתר ב'. אתר ג' מחזיר קישור לאתר א'. את ההתחשבנות הזאת צריך, כמובן לסגור מתישהו).
יתרון נוסף של החלפת קישורים, בנוסף לרלוונטיות הקישור המתקבל, הוא שפעולת החלפת קישורים היא בדרך כלל חינמית (אם לא מחשבים את הזמן המושקע בכך).
עם זאת, החלפת קישורים היא שיטה שיש בה גם לא מעט חסרונות: ראשית, היא צורכת זמן יקר, שבו אתם פועלים כדי לנסות ולאתר בעלי אתרים שיהיו מוכנים לבצע את עסקת החלפת הקישורים.
שנית, תצטרכו לנהל משא ומתן מתיש ועיקש, על פרמטרים שונים המתייחסים לקישור: מהיכן יצא הקישור? באיזה אורך ייכתב המאמר? מה יהיה טקסט העוגן שלו? האם המאמר יחולק לכותרות וכותרת משנה? האם יש צורך בצירוף תמונה? ועוד ועוד.
מעבר לכך, פעולת החלפת הקישורים היא לא באמת חינמית מהבחינה הזאת שתצרכו להקצות שטח באחד מן הנכסים הדיגיטליים שברשותכם לפרסום מאמר אורח של אחד הצדדים בעסקת ההחלפה. מאמר כזה, לא תמיד יתאים לסגנון ולרוח הכתיבה שלכם, ועלול ליצור רושם לא טוב אם יוטמע באתר.
אני מרחיב עוד על החלפת קישורים בסרטון הבא:
3. רכישה של קישורים
רכישה של קישורים היא אחת הדרכים היעילות והאפקטיביות לבניית של פרופיל קישורים.
בדרך כלל, ברכישה של קישורים תפעלו מול גוף שיש לו ניסיון בעסקאות מן הסוג הזה, ולא תצטרכו לבזבז זמן מיותר בויכוח על כל פרטר אפשרי. בנוסף, מעבר לכסף, לא תצטרכו לתת דבר בתמורה. לא תאלצו להקצות שטח באתר שלכם למאמרי אורח, ולא לפעול להטמעת מאמרים שישלחו אליכם.
יתרון נוסף של רכישת קישורים הוא העובדה שזו תאפשר לכם להשיג קישורים מאתרים סמכותיים, שבדרך אחרת לא הייתם יכולים להעשיר את האתר שלכם בקישור מאתרים ברמה שלהם. כמו כן, אם אין ברשותכם נכסים דיגיטליים שתוכלו להציע מהם קישורים לצורך החלפה, רכישה של קישורים תהווה מבחינתכם את הפיתרון האולטימטיבי.
החיסרון ברכישה של קישורים, מלבד ההיבט הכספי הכרוך בכך (עוד על מחירי קישורים), הוא שבהרבה מן המקרים, רכישה של קישור תאפשר לכם אמנם להשיג קישור מאתר בר סמכות, אולם שמדד הרלוונטיות שלו אינו טוב כפי שהייתם יכולים להשיג באמצעות החלפה.
מידע נוסף על קניית קישורים:
4. ניצול הזדמנויות
דרך נוספת שבאמצעותה תוכלו לשכנע בעל אתר לקשר אליכם ממאמר שיוטמע באתר שלו, היא באמצעות איתור קישורים שבורים המצויים באתר שלו.
באמצעות טכניקות שונות ניתן כיום לאתר עמודי אינטרנט המכילים קישורים לעמודים שהוסרו בינתיים מן הרשת.
זה קורה מעת לעת משום שאתרי אינטרנט מתחדשים כל העת, מוחקים עמודים ומשנים כתובות לעמודים. במקרה כזה, ניתן לפנות אל בעל האתר, להסב את תשומת ליבו לכך שקיים קישור שבור באתר שלו, ולהציע לו להפנות את הקישור למאמר שהוטמע באתר שלכם, מבעוד מועד, ועוסק בנושא דומה.
מעבר לגישות העיקריות שציינתי כאן – יש לי מדריך שבו אני מדבר על מעל 40 דרכים להשיג קישורים חיצוניים – מומלץ לעבור עליו 🙂
דגשים שצריך לשים אליהם לב בבניה של קישורים
אם החלטתם לצאת לדרך ולהרחיב את פרופיל הקישורים באתר שלכם, הנה כמה דברים שכדאי יהיה לשים אליהם לב:
רלוונטיות – הקפידו שהאתר המקשר יהיה רלוונטי לאתר המקושר, ושהקשר הזה יוכל להיות מוסבר בפשטות, לא רק לבני אדם, אלא גם למנועי החיפוש השונים.
סמכות – נסו לקבל קישורים מאתרים ברי סמכות בתחומם, שישפרו את מדד הסמכות של האתר שלכם. ותרו על קישורים מאתרי ספאם או אתרים שברור שאינם איכותיים מספיק בתחום.
תדירות – הקפידו על תדירות סבירה של תהליך בניית הקישורים. זה בסדר אם מספר הקישורים שתקבלו בכל חודש יהיה שונה, אולם נסו לא לייצר עליות חדות ודרסטיות במספר הקישורים המתקבלים בחודש אחד, במקביל לירידות תלולות בחודש שלאחר מכן.
גיוון – נסו לגוון בכל. בטקסט העוגן של הקישורים, במקורות הקישורים, ברמת הסמכות של האתרים המקשרים, במיקום בתוך הטקסט ממנו יוצאים הקישורים, בסוג התוכן ממנו יוצאים הקישורים, ועוד. גיוון הוא שם המשחק כאשר רוצים לשוות לפרופיל קישורים מראה טבעי.
טבעיות – בהמשך לסעיף הקודם, הקפידו שפרופיל הקישורים שלכם יראה טבעי. שלבו טקסט עוגן כללי, עם טקסט עוגן המכיל את שם המותג, ביטויים מדוייקים וגם כתובות url נקיות.
הלימה לתוכן ולערך – צרו קשר הדוק בין כמות ואיכות התוכן הנמצא באתר ובין מספר הקישורים הנכנסים לאתר.
צרו קשר גם בין המועד שבו תוכן מועלה לאתר ועד לתחילת קבלת הקישורים מאתרים חיצוניים אל התוכן הזה. לא יהיה סביר וטבעי, שתוכן, איכותי ככל שיהיה, יקבל את כלל הקישורים שלו ממקורות רבים וסמכותיים, באותו יום.
מה תפקידו של מקדם אתרים בבניית קישורים?
אם אתם פונים אל שירות קידום אתרים במטרה לבנות קישורים ולהרחיב את פרופיל הקישורים של האתר, אתם ודאי מעוניינים לדעת מה אמור לעשות מקדם האתרים כדי לשפר את פרופיל הקישורים שלכם. ובכן, נעבור בקצרה על כמה מן הפעולות שעושה מקדם אתרים טוב בעניין.
חלק ממקדמי האתרים מקימים ומתחזקים בשוטף אתרי תמיכה בנישות שונות, מהם הם יוכלו להוציא קישורים אל האתר שאתם מקדמים. מקדמי אתרים פועלים למציאת מבצעים והזדמנויות לרכישה של חבילות קישורים, ויכולים לספק לכם מחיר מוזל לקבלה של קישורים מאתרים סמכותיים במיוחד. מקדמי אתרים יכולים לפעול בפורומים ובקבוצות פייסבוק שונות לצורך ביצוע החלפות של קישורים.
מקדמי אתרים גם יסייעו לכם ברישום לאינדקסים נישתיים רלוונטיים. ובסופו של דבר, תפקידם של מקדמי אתרים הוא לחשוב מחוץ לקופסה ולסייע לכם להשיג קישורים חזקים ואיכותיים תוך השקעה מינימלית של תקציב.
לא תמיד זה אפשרי. לעיתים גם נדרש שיתוף פעולה של בעל האתר בעניין. אבל זה לגמרי צריך להיות חלק מאסטרטגיית הקידום של האתר.
נעים להכיר – שירות בניית קישורים
הרשו לי לעשות לעצמי קצת פרסומת.
אז יש לי שירות של בניית קישורים שעובד כבר מספר לא קטן של שנים ועד היום נעזרו בו מעל 300 לקוחות שחלקם בעלי אתרים וחלקם מקדמי אתרים בעצמם או סוכנויות קידום אתרים.
השירות יכול להיות יעיל ומשתלם במיוחד במקרים רבים, תלוי בנקודת הפתיחה של האתר, רמת התחרות של התחום ועוד.
מדריכים נוספים על קישורים: