פרסום וקידום אתרים: מה ההבדל ומי מנהל אותם

על מנת שאתר אינטרנט ייהנה מתנועה יציבה הוא חייב לקבל אותה ממגוון גדול של מקורות: מנועי חיפוש, רשתות חברתיות וגם תנועה ישירה מאנשים ששמעו על האתר או מחפשים אותו עצמו בגוגל (טכנית זו תנועה אורגנית, אבל היא שונה מחיפוש של מילות מפתח).

פרסום וקידום אתרים?

לכן, וזה אולי נראה קצת מוזר לשמוע את זה דווקא ממני 😏, אבל לפעמים יש צורך גם בקידום אתרים וגם בפרסום של אתרים – כלומר פרסום וקידום אתרים (או קידום ופרסום אתרים) במקביל.

קידום אתרים זו אותה טכניקה שאותה כולנו מכירים: העלאת הדירוגים של מילות מפתח בגוגל ועל ידי כך הזרמה של תנועה אורגנית רלוונטית לעמודים שונים באתר.

מקדמי אתרים יכולים לעסוק גם בפן הטכני של האתר והתאמה של עמוד הנחיתה לשאילתות שמהן מגיעים אליו מגוגל לא רק מבחינת התוכן, אלא גם מבחינה עיצובית.

לעומת זאת, מקדמי אתרים בדרך כלל לא עוסקים בפרסום חיצוני של האתר, למעט לשם החלפת קישורים, וגם אז בדרך כלל מדובר בכתבות שהן “כתבות תדמית לייט”.

עד כמה שקידום אתרים הוא נושא רחב, גם לפרסום של אתרים יש צדדים שונים שאעבור על המרכזיים שבהם.

פרסום אתרים

קידום ופרסום אתרים ויחסי ציבור

יחסי ציבור, או Press Release באנגלית מתמקדים בכל מה שקשור להפצת ידיעות ועדכונים שונים על האתר לגורמי מדיה אחרים, בין אם מדובר בעיתונות המודפסת ובין אם מדובר באתרי חדשות והגרסאות המקוונות של אותם עיתונים.

מלבד הצד הזה של יחסי ציבור, שהוא הצד הגלוי, חברות שמספקות שירותים של יחסי ציבור פועלות גם בדרכים פחות גלויות כמו למשל שימוש בטוקבקים או תגובות בפייסבוק.

הטכניקה הזו מאפיינת יותר מצבי משבר או קמפיינים פוליטיים בהם יש חשיבות לטיפול בנושאים נפיצים ובמהירות. (למעשה, ניהול משברים).

פרסום וקידום אתרים – פעילות ברשתות חברתיות

פעילות ברשתות חברתיות נעשית באופן שוטף.

בניגוד לטיפול במשברים נקודתיים, הפעילות הזו נעשית ביוזמה מלאה של האתר או מי שעומד מאחוריו.

בעבר כל אתר היה מקים לעצמו דף וצובר לייקים 👍 כדי לזכות לחשיפה רחבה.

היום פייסבוק צמצמה את היכולת הזו ולכן בעלי אתרים עושים אחד מהשניים:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

  1. מוותרים ומשלמים לפייסבוק כדי לקבל יותר חשיפה (על פרסום ממומן נדבר בקטגוריה הבאה).
  2. עושים שימוש מתוחכם בקבוצה כדי לפרסם את עצמם. מבחינת פייסבוק, הקבוצות חשובות מאוד להפצה של פוסטים שהם לא פרסומיים ולכן לא רק שהיא מאפשרת זאת, אלא אפילו מעודדת שיוך של קבוצות לדפים, בתנאי שזה נעשה באופן של גילוי נאות.

רק דוגמה אחת: אתר שמציע הזדמנויות ל”טיסות סודיות” הקים לעצמו גם דף פייסבוק וגם קהילה, כאשר הקהילה מקושרת לדף. מדובר בקהילה שמונה לא פחות מ-300,000 חברים 😮 ומתפרסמים בה לפחות 10 פוסטים חדשים בכל יום!

במקרים אחרים מדובר במשתמש פרטי שמקושר לאתר או מייצג אותו ומפרסם בקבוצות גדולות. רצוי שאלו יהיו קבוצות מקצועיות שיש עליהן פיקוח ולא ב”מסחרה” (כאלו לא חסר…)

כאשר מדובר בקהילות קטנות עם כמה פוסטים בודדים ביום, בעל האתר יכול לנהל את כל העסק בקלות או בעזרת מישהו שמתמחה במדיה חברתית, אבל אם מדובר באתר גדול וכל פוסט בקבוצה או בעמוד זוכה למאות תגובות, אז כבר צריך חברות פרסום מקצועיות שמתמקדות בסוציאל.

אם אתם רוצים לגלות על הקשר בין קידום אתרים ורשתות חברתיות, הנה סרטון בדיוק על זה 👇

פרסום ממומן

פרסום ממומן כולל היום מגוון רחב של מערכות פרסום: פייסבוק, אינסטגרם, טיק-טוק וכמובן גוגל (Google Ads). כל מערכת פרסום פונה לקהל יעד קצת אחר ו”מתלבשת” על הפרופיל המתאים (בגוגל מדובר באתרים או ערוצי יו-טיוב).

היתרון הגדול בפרסום ממומן הוא שלא צריך לבנות באופן מדוד ואיטי יחסית את החשיפה האורגנית ואפשר לקבל חשיפה רחבה במהירות על ידי תשלום ישיר לחברה שמפעילה את המערכת.

אבל זה לא כל כך פשוט וגם פרסום ממומן צריך שמישהו ינהל אותו. התפקיד של מנהלי הקמפיינים הוא לחלק את התקציב בצורה נכונה בין כל הפרסומים ולפעמיים גם לנסח את המודעה עצמה.

בלי מנהל קמפיינים, סביר להניח שבעלי האתר יתקשו מאוד לקבל חשיפה גבוהה ולמעשה ישלמו הרבה מאוד 💰 eעל כל פרסום.

ניהול מוניטין

ניהול מוניטין נכנס אומנם לתחום של קידום אתרים, אבל הוא לא זהה לו לחלוטין: בשני המקרים מקדמים אתר שמקושר לאדם או עסק כלשהו, אבל ניהול מוניטין מתמקד בטשטוש או הסתרה של תוכן בעייתי והחלפתו בתוכן בעלי גוון חיובי.

זאת בעוד מקדם אתרים בדרך כלל פחות מתעניין הפן הזה של התוכן ופשוט מנסה שהוא יהיה כמה שיותר איכותי ויענה על הדרישות של גוגל.

מהבחינה הזו, יש חברות קידום ומקדמים שעוסקים גם בניהול מוניטין. לעומת זאת, יש חברות ניהול מוניטין שמתמקדות רק בשוק זה.

איך  עובד ניהול מוניטין? בסרטון הזה אני מסביר

פרסום ישיר באתרים

פרסום ישיר באתרים יכול נחלק בעצמו לכמה סוגים:

  • רכישת באנרים ופרסום אחרי שהוא בעיקרו ויזואלי (מודעות קופצות או בין עמודים)
  • פרסום כתבות תדמית גלויות או סמויות
  • רכישת שטחי פרסום בצורה עקיפה דרך טאבולה או אאוטבריין

ככל שהאתר גדול ומפורסם יותר, כך גם הפרסום יעלה יותר כסף. 💡חשוב לזכור שבמקרים של כתבות תדמית ופרסום ממוקד זמן (כגון אייטם), הוא יאבד מהאפקטיביות שלו ככל שיעבור הזמן.

אמצעי המדיה המסורתיים

בארץ לאמצעי המדיה המסורתיים כגון הרדיו והטלוויזיה יש עדיין כוח צרכני גדול מאוד ולכן לא מפתיע לראות פרסומות לאתר אינטרנט במהלך מקבצי הפרסומות או חסות שלהם בתוכנית ידועה.

מן הסתם מדובר בשיטת פרסום מאוד יקרה, ולכן למעט הפרסומות של האתרים הגדולים (יד 2 או Alljobs) או אתרים שמשויכים לגופים גדולים (בנקים, חברות ביטוח וכו’) הפרסומות האלו נוטות להיות די קצרות.

הפרסום במדיה המסורתית הוא המורכב ביותר מבחינת הפקה, רגולציה ורכישת שטח הפרסום (דקות במקרה הזה), וזו סיבה נוספת לכך שאתרי אינטרנט לא מאוד מתלהבים מלפרסם את עצמם בדרך זו.

אז רגע, לכמה חברות פרסום אני זקוק?!

בניגוד לחו”ל, שם אפשר למצוא חברת ניהול מדיה דיגיטלית כמעט לכל סגמנט שאפשר להעלות על הדעת, חברות הדיגיטל הישראליות נוטות לספק מגוון רחב יותר של שירותים מלבד קידום אורגני או קידום ממומן בגוגל.

להסבר על ההבדלים בין קידום אורגני וממומן:

לא כל החברות באמת מסוגלות לספק את כל סל השירותים הזה. חלק מהן מפעילות בעצמן פרילנסרים שעושים זאת עבורן ומוכרות את התוצר הסופית כחבילה אחת.

זה לא בהכרח רע, אבל עשוי לפגוע בשקיפות או פשוט להעמיס על הלקוח שמגלה כי למעשה הוא צריך להתנהל גם מולם. (המשפט “אני אתן לך את המייל של הבחור שמעלה את הפוסטים, דבר אתו ישירות…” נשמע לכם מוכר?).

גישה אחרת היא לשכור מראש פרילנסרים / עובדים עצמאיים לתחומים שהכי חשובים לכם כרגע לשלוט בהם באופן מלא (in house) אחרי שקבעתם סדר עדיפויות מסוים. (בשלב הראשון עדיף לא להתפזר יותר מדי)

גישה שלישית היא לקחת עובד שכיר שיבצע חלק מעבודה ותוכלו לפקח עליו. בחברות גדולות נהוג אפילו להקים מחלקות ייעודיות שלמות.

החיסרון 👎הוא שלכם כמנהלים יכול להיות קשה לנהל בצורה ישירה עובדים שחייבים לפעול גם בצורה קריאטיבית ולא רק בצורה טכנית.

פרסום וקידום אתרים: לסיכום

ככל שרשת האינטרנט הולכת ומשתלטת על עוד עוד חלקים מהחיים שלנו, כך לאתרים ואפליקציות קשה יותר לתפוס את תשומת הלב של הגולשים (למרות שיש יותר מהם).

כדי להצליח בעולם הזה חייבים לפעול בכמה שיותר ערוצי פרסום במקביל, וקידום אתרים אורגני הוא בסופו של דבר רק ערוץ אחד מכל המגוון הזה.

לפני שאתם בונים את תמהיל השיווק שלכם ובוחרים על מה לשים דגש, עליכם לבחון מראש את כל האפשרויות העומדות לרשותכם ולהבין מהי צורת העבודה המועדפת עליכם בין נותני שירותי השונים.

מדריכים נוספים על קידום ופרסום אתרים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו