בניית קישורים: מעל 40 דרכים להשיג קישורים חיצוניים ב-2025

בניית קישורים חיצוניים (Inbound Links) הם אחד מ-3 הגורמים החשובים ביותר בתהליך קידום אתרים בגוגל אורגני.

על מנת לקדם אתרים כמו שצריך, ברוב המקרים אין מנוס מלהשיג קישורים מאתרים אחרים המפנים לאתר אותו אנו מעוניינים לקדם. אז מהם קישורים וגם איך קישורים תורמים לקידום אורגני – על כך ועוד ארחיב במדריך.

מדריך קישורים חיצוניים

קידום אתרים באמצעות בניית קישורים. ראשית, מהם?

כאמור – קישורים חיצוניים נכנסים (או לינקים חיצוניים) נקראים גם Backlinks או בקיצור Links, אלו קישורים (הפניות) היוצאים מאתרים חיצוניים לאתר שלנו.

קישורים הם אחד משלושת הגורמים החשובים ביותר לקידום אתרים – זאת לפי גוגל עצמם, וכך גם יגיד לכם כמעט כל מומחה של קידום אתרים בגוגל.

הגורמים הנוספים קשורים לעבודה של כתיבת תוכן וגם תהליכי אופטימיזציה למנועי חיפוש.

במקרים רבים אנשים פונים אליי ומתייעצים לגבי קידום עם קישורים בלבד או קידום בריטיינר מלא. בעיניי, בניית לינקים זהו תהליך בלתי נפרד משירותי SEO לאתרי אינטרנט.

רוצים לדעת איך לקדם בלי קישורים? פחחחח…בדיחה טובה. השאלה הנכונה יותר היא איך לקדם עם קישורים, אבל הקישורים הם חלק מהקידום, וממש לא כולו. מיד ארחיב על כך.

בניית קישורים חיצוניים עבור קידום אתרים בגוגל – על מה ולמה?

זהו אחד מהשלבים היותר חשובים שיש לבצע בתהליך הקידום (אם כי, יש לומר כי כוחם הולך ופוחת בשנים האחרונות וכנראה מגמה זו תמשיך).

קישורים לאתרים הם הדרך של גוגל למדוד "ולהבין" כמה אתר מסוים ברשת הוא פופולארי.

ככל שיש לאתר מסוים יותר הצבעות (=קישורים) כך גוגל מקבל יותר סיגנלים שזה אתר ש"יש סביבו דיבור" והוא מייצר עניין – ובשורה תחתונה זה עוזר לאתר להתקדם בתוצאות של גוגל.

במדריך הבא אזכיר מגוון דרכים להשיג קישורים עבור קידום האתר בגוגל.

מה הבעיה עם בניית פרופיל קישורים?

עם הזמן, ספאמרים ובעלי אתרים שמנסים לתחמן את גוגל עלו על הפטנט, ופיתחו אינספור דרכים פחות כשרות לקשר לאתרים, במטרה להתקדם בגוגל כמה שיותר מהר.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

על כן, גוגל מאד השתכללו עם השנים בכל מה שקשור לניתוח קישורים, ולכן לא כל קישור חיצוני הוא קישור טוב שתורם למאמצי ה-SEO (קידום אורגני) של האתר.

בהמשך לכך, אפשר לחלק את התחום הזה ל-3:

  • קישורים טובים שאשכרה מועלים לקידום האתר בגוגל
  • קישורים מזיקים שלא תורמים לקידום האתר (ואף יכולים להזיק)
  • קישורים "פרווה" – כאלו שלא ממש מועילים ומצד שני גם לא מזיקים (לרוב, כאלו שגוגל מתעלם מהם)

האינטרנט מתפתח כל הזמן, הספאמרים נהיים מתוחכמים וגוגל נאלצים להתפתח ביחד עם האינטרנט ולתפור לנו שינויים תכופים באלגוריתמים, מה שהופך את התחום הזה לאחד הלא יציבים (אך המרתקים) בעולם השיווק באינטרנט.

רגע לפני שנמשיך: צריכים קישורים לאתרים כדי להתקדם בגוגל?

הכירו את השירות שלי לבניית קישורים. מאות מקדמי אתרים ובעלי אתרים כבר השתמשו בו

קידום אתרים ללא קישורים – האם אפשר לקדם אתרים ללא קישורים?

נכון לכתיבת שורות אלו – קישורים לקידום אתרים הם עדיין מרכיב משמעותי בתהליך קידום אתרים אורגני, וגוגל עדיין מסתמך במידה רבה על קישורים כפרמטר מרכזי לדירוג אתרים.

אז התשובה קידום בלי עניין הקישורים? בתחומים רציניים עם תחרות בינונית ומעלה – לא ממש.

כמובן שזה אפשרי לקדם מונחים רבים עם תחרות אפסית או מינימלית ללא עזרתם קל לינקים, אבל בתחומים רציניים שבהם יש הרבה כסף ותחרות? קשוח (עם זאת – אפשרי…)

סוגים של קישורים (בחלוקה גסה)

לינקים חיצוניים אפשר לחלק, בגדול, ל-2 סוגים:

  • כאלה שדורשים אישור (Editorial) – כלומר קישורים שצריכים את אישור בעל האתר על מנת להתפרסם.
  • כאלה המאושרים אוטומטית – יש הרבה דוגמאות לכאלה כאלה ברשת, כמו פורומים, אתרי שאלות ותשובות, אינדקסים (לא כולם) ועוד.

בגדול, ברור שאלו שדורשים את האוקיי של בעל האתר הם לרוב יהיו יותר איכותיים, אבל לא בהכרח. בסעיפים הבאים ינתנו דוגמאות רבות. מה זה קישורים איכותיים אתם שואלים? המדריך המלא כאן.

לא אחפור יותר מדי ואני מציע שנעבור ישר לתכלס.

מעל 40 דרכים להשיג קישורים לקידום האתר שלכם

במאמר הזה אני הולך לפרט על יותר מ-40 סוגים של לינקים שונים שאתם יכולים לייצר. חלקם טובים, חלק פחות, ומחלקם צריך להתרחק כמו מאש.

לפני שניגש לדרכים עצמן, ממליץ להקדיש כמה דקות לסרטון החשוב הבא, בו אני מסביר איך מודדים איכות של קישור.

או…במילים אחרות – איך נדע מאיזה אתר שווה לקבל קישור?

  1. פוסטים אורחים

פוסטים אורחים הם עדיין אחת השיטות היעילות ביותר – במידה ועושים את זה נכון.

פוסטים אורחים, או Guest Blog Posts, זה בעצם קישור היוצא בדרך כלל מתוך חתימה של הכותב, במאמר שמתפרסם באתר חיצוני.

נניח שבא לי לכתוב בבלוג של קולגה שלי, מאמר כלשהו על קידום אתרים.

מה שאני אעשה זה פשוט אציע לו: "גבר, בא לך פוסט אורח בתחום בלה בלה בלה"? והוא יגיד לי "סבבה, בכיף, אבל דיר בלאק – שלא יהיה שיווקי מדי" ואז אגיד לו "אוקיי".

לאחר שהפוסט מוכן אשגר לו את הקובץ וכמובן אדאג שתהיה חתימה נחמדה בסוף הפוסט עם תמונה שלי וקישור לאתר.

יש שאומרים שזאת טכניקה ספאמית. אני לא אוהב ולא מסכים עם הנחרצות הזאת.

ברור שאם תיקחו את אותו טקסט ותפנו למאות אתרים ומהם תפרסמו אצל כמה בודדים את אותו המאמר עם אותו קישור שוב ושוב, זה יפגע בכם בטווח הארוך.

אבל אם עושים את זה חכם, מגוון ועם סוגים אחרים של הפניות לשם הגיוון – זאת שיטה שיכולה לעבוד מעולה.

בכלל, זה מאד מאד (מאד!) תלוי באיזה אתר הפוסט מתפרסם.

תקראו לזה מאמר, תקראו לזה פוסט אורח, תקראו לזה משה – ההגדרה לא מעניינת.

מה שכן מעניין בהקשר הזה:

  • מהי סמכות האתר שהמאמר מתפרסם בו
  • עד כמה האתר ותיק וחזק
  • האם באתר יש המון מאמרים עם קישורים שלא מספקים ערך או שזה אתר עם עריכה נוקשה שמקבלת פוסטים שהם לא פחות ממעולים?
  • האם באתר קיימים תכנים משוכפלים?
  • מה המרחק של הפוסט ממנו יוצא הקישור, מדף הבית? כלומר – כמה קליקים מדף הבית נדרשים על מנת להגיע לפוסט? (קיראו עוד על קישורים פנימיים)
  • האם האתר בו התפרסם הפוסט רלוונטי לאתר המקושר? סעיף זה נכון כל עוד מדובר באתר בינוני ומטה. אם מציעים לכם קישור מאתר שרלוונטי לכל תחום אפשרי אבל סמכותי מאד כמו ynet, רלוונטיות זה הדבר האחרון שצריך לעניין אתכם…

יש עוד המון שאלות שיכולות לקבוע את טיב האתר אבל בגדול ככל שהאתר איכותי ובעל מיקומים טובים בגוגל, הקישור ממנו יועיל לכם יותר.

  1. פורומים

קישורי פורומים זאת חיה שהולכת ונעלמת, ובכלל פורומים זה פורמט גוסס ורוב הדיונים היום עברו לפייסבוק ורשתות חברתיות.

פעם הם היו יעילים בהרבה, היום הם עדיין יכולים להיות אפקטיביים במידה מסוימת, אבל ממש לא כדאי לבנות על יותר מדי קישורים מהסוג הזה.

למעשה, גוגל בעצמם מתייחסים במפורש בהנחיות למנהלי אתרים, לגבי העניין:

הונאת קישורים של גוגל - פורומים

זה צילום מסך מתוך ההנחיות של גוגל לגבי "הונאות קישורים".

בדוגמא הזאת הם מתייחסים לקישור שלא קשור לתגובה עצמה וברור שהוא ספאמי.

אבל במידה ויוצא קישור מתוך פורום מבוקר ומנוהל, עם יחס הגיוני בין טקסט ובין הקישורים שיוצאים משם, שמשרת את הגולשים והם לוחצים על הקישור – הרי שקישור כזה דווקא יכול להועיל.

שוב, קישורי פורומים הם לא מסוג הקישורים שהייתי מתמקד בהם וניתן להשתמש בהם מדי פעם, למען הגיוון וכאשר באמת מוצאים קהילה של קהל יעד רלוונטי שניתן לספק לו מענה איכותי.

עוד על קישורי פורומים:

  1. אינדקסים כלליים

להשיג קישורים כאלה זה נחמד, אבל ממש לא לבנות על זה יותר מדי.

אינדקסים כלליים הם למעשה אתרים שמכילים רשומות של עסקים במגוון רחב של תחומים, כאשר לכל עסק או אתר יש פרופיל משלו, בדרך כלל עם פרטים יבשים על העסק כמו כתובת, מייל, טלפון וגם לינק לאתר.

אינדקסים כלליים יכולים להיות חזקים, במיוחד אם הקישור דורש אישור ידני מעורך האתר, אבל מצד שני חוסר הייחוד מבחינת הנישה הופך את הקישור מהם להרבה פחות אטרקטיבי וגם לבעל פוטנציאל סיכון.

מה שבכל זאת אפשר לעשות עם אינדקסים כאלה הוא להשתמש בהם לצורך אזכור (Citation) של שם החברה / האתר, ללא קישור. לאזכורים יש חשיבות מסוימת בגוגל, במיוחד עם אם מגיעים עם הקשר או טקסט ש"עוטף" את שם האתר עם התחום הרלוונטי.

  1. אינדקסים נישתיים

אינדקסים נישתיים, כשמם כן הם – אינדקסים אשר מתמקדים בתחום ספציפי.

לרוב (אך לא בהכרח) יהיה מדובר באתרים יותר איכותיים, וכמובן גם מדד הרלוונטיות של הקישור עולה כאן משמעותית לעומת אינדקסים כלליים. בארץ יש כמה דוגמאות לאינדקסים נישתיים חזקים מאד כמו "מתחתנים" בתחום החתונות, "המקצוענים" בתחום בעלי המקצוע וכו'.

בחלק מהמקרים, קבלת קישור מאינדקס כזה תהיה במסגרת חבילת תשלום חודשית, אך לא תמיד.

יחד עם זאת, במקרים מסוימים קישור כזה יכול להיות שווה ערך להרבה טראפיק וגם תרומה מכובדת לפרופיל הקישורים של האתר.

  1. קניית קישורים

זאת פרקטיקה מאד מקובלת – בחו"ל במיוחד, ובשנים האחרונות גם בארץ.

יותר ויותר שירותים כאלה צצו להם ומציעים לפרסם בעשרות ומאות אתרים שונים – לפי רמות מחירים שונות ועוד. (מידע נוסף על מחירי קישורים).

מה גוגל חושבים על זה?

בעקרון זה נגד ההנחיות של גוגל, כל עוד מדובר על קישורים רגילים שמעביר כח (קישורי Dofollow), שזאת ברירת המחדל של הקישורים באינטרנט.

עם זאת, אין לגוגל בעיה עם קישורים קנויים, כל עוד מצמידים להם את התגית No Follow שמונעת מהקישור להעביר juice ("מיץ קישורים") – מה משפיע על הדירוגים בגוגל.

האם זה עובד?

קניית קישור יכולה להיות כמעט כל סוג אפשרי של קישור, כמו פוסט אורח, פרסום כתבות תוכן בתשלום, אינדקס בתשלום, ידיעה יח"צנית, באנר וכו'.

לכן, יהיה זה טיפשי להגיד שקישורים קנויים לא עובדים.

ברור שהם עובדים, כל עוד לא מבצעים אותם בצורה תבניתית או שקופה מדי שתגרום לגוגל לחשוד ולשלוח לכם הודעת "נו נו נו" דרך ה Search Console.

למרות שגוגל יודעים עלינו הכל, אין להם דרך לדעת באמת אם ביצענו תשלום עבור קישור כזה או אחר (אבל אולי כדאי להיזהר מלבצע עסקה כזאת תוך שימוש ב-Gmail…).

הדרך שלהם היא אלגוריתמית (זיהוי תבנית מסוימת של קישוריות שלפי האלגוריתם מסומנת כחשודה) או לחלופין בדיקה ידנית שמעלה חשד אצל אחד ההודים של גוגל.

  1. בלוגים חינמיים ואתרי web 2.0

מחפשים קישורים בחינם? בלוגים חינמיים יכולים להיות אפשרות נחמדה.

קישורים חינם דרך בלוגים זאת דרך טובה להתחיל להשיג כח חיצוני לאתר למי שבתחילת דרכו ו/או מוגבלת תקציבית.

איך עובדים קישורים בחינם דרך בלוגים?

כל מה שצריך זה להירשם לאתר, לפתוח בלוג ולהתחיל להספים 🙂

מצד זה אחד זה יתרון כי זה סבבה ולא דורש את האישור של אף אחד, מצד שני אליה וקוץ בה – היזהרו מבלוגים חינמיים מוספמים מדיי.

כמה אתרים המאפשרים לפתוח בלוגים ולהוציא מהם קישורים חינם:

  • Saloona
  • Onlife
  • תפוז
  • נענע (אמ;לק – קישורי Nofollow)
  • קפה דה מרקר (גם כן, Nofollow)
  • ועוד רבים…

בלוגים חינמיים יכולים להיות שימושיים בעיקר בתור "קישורי שכבה 2", כלומר לחזק קישורים שכבר מקשרים לאתר הראשי אותו מקדמים.

למדריך שלם שלי על השגת קישורים בחינם.

  1. אתרי תמיכה

אני כנראה בדעת מיעוט, אבל אתרי תמיכה (מכונים גם PBN) יכולים להיות אחלה דרך להשיג קישורים.

כתבתי מדריך שלם על הקמת אתרי תמיכה משודרגים שבאמת עובדת. העניין הוא, שרוב המקדמים לא יודעים לבנות אתרי תמיכה כמו שצריך.

מה שהרוב עושים זה:

  • מרימים אתר וורדפרס מצ'וקמק ואפילו לא מחליפים את התבנית הדיפולטיבית
  • מתחילים להעמיס את האתר במאמרים עם המון קישורים מתוכם
  • לא מקשרים לאתר בכלל (לכן ערך הקישורים ממנו שואף לאפס)

אם כך, ברור שאף אחד לא ירצה לקבל קישור מאתר כזה.

יחד עם זאת, כאשר מתעלמים מההגדרות היבשות, ומתייחסים לכל אתר לגופו, אתרי תמיכה יכולים להיות מעולים, בעיקר אם בונים אותם נכון, מתחזקים אותם, מפזרים אותם על גבי אחסונים שונים ובעצם מתייחסים אליהם כמו אתר רגיל לכל דבר. היתרון הגדול פה כמובן – שהם אתרים בשליטה הבלעדית שלנו.

עוד על קישורים מאתרי תמיכה:

  1. בניית לינקים מרשתות חברתיות

כמעט כל הקישורים מאתרי רשתות חברתיות הם קישורי Nofollow…אבל רגע, אל תדלגו לסעיף הבא.

קישורי Nofollow גם הם חשובים לצורך גיוון תמהיל הקישורים הכללי שלנו.

חוץ מזה, לקישורי סושיאל יש תפקיד חשוב משל עצמם – הם מביאים טראפיק, ונותנים סיגנלים חברתיים לגוגל, שזה מדד בפני עצמו.

למידע נוסף, קיראו את המאמרון שכתבתי: 4 סיבות להשתמש ברשתות חברתיות כחלק בלתי נפרד מתהליך הקידום.

בניית קישורים בעזרת רשתות חברתיות (סושיאל)

  1. אתרי ידיעות – Bookmarking

אלה פחות האתרים שהייתי מתמקד בהם. רוב האתרים מהסוג הזה בארץ הם אתרי פח ומוספמים למוות.

אבל בחו"ל, יש כמה אתרים כאלה שיכולים להביא טראפיק פסיכי. הדוגמא המוכרת ביותר הוא אתר Reddit, שמאפשר לגולשים להיחשף לתכנים חדשים ברשת לפי תחומים ספציפיים.

  1. קישורי Spinned Content

פחות נפוץ בשפת הקודש, אבל בחו"ל יש כל מיני שירותי הפצת מאמרים מוספנים (מאמרים אשר עברו שכתוב בעזרת תוכנה אוטומטית) אשר מפיצים גרסאות שונות של אותו מאמר בכל מיני בלוגים מזובלים שמסכימים לקבל. שיטה שאבד עליה הכלח.

  1. קישורי פוטר

קישורי פוטר הם כאלו שמשתכפלים לאורך כל עמודי האתר.

אלו נפוצים יותר בתור קישורי קרדיט, לדוגמא: האתר נבנה/מקודם/עוצב על ידי X וכו'.

מדובר סה"כ בקישורים שהם לגיטימיים, ובכל מקרה גוגל מתייחס אליהם כאל קישור אחד.

אבל, כאשר יש המון קישורי פוטר לאתרים חיצוניים שלא קשורים לתחום של האתר (אני עדיין רואה את זה קורה ביותר מדי אתרים), כמובן שמדובר בקישורים בעיתיים שיכולים לעשות יותר נזק מתועלת.

כמו כן, קישורי פוטר אוטומטית מקבלים יחס מבזה עקב היותם ממוקמים בתחתית ההיררכיה של האתר וגולשים פחות מגיעים אליהם.

  1. קניית מדיה

קניית מדיה / רכש מדיה, איך שתקראו לזה – בדרך כלל יותר מוכר בהקשר של שטחי פרסום / עולם ה-Afiiliate וכו'.

אבל כמובן שגם רלוונטי ל-SEO. מדיה יכולה להיות באנר, מודעה גרפית או אפילו סתם טקסט קבוע עם קישור חיצוני שממוקם כלשהו באתר (משהו שמזכיר מודעת Adsense).

קישורים מסוג זה נמצאים בסיכון די גבוה להיות מסומנים על ידי גוגל כקישורים קנויים. חוץ מזה, קישורים הם הרבה יותר איכותיים כאשר נמצאים מסביב לטקסט עוטף רלוונטי ולא ככה סתם "מחוץ לכחול" (יעני out of the blue). לא שיטה שהייתי עף עליה, בלשון המעטה.

  1. אתרי מאמרים

אתרי מאמרים (Article Directories) עדיין נמצאים בסביבה, אבל כוחם נחלש בהרבה מאז עדכוני הפנדה למיניהם.

החולשה העיקרית של אתרי מאמרים היא שהם לרוב לא ממוקדים לאף נישה, מכילים המון מאמרים שלא קשורים אחד לשני, מספקים בדרך כלל ערך אפסי, מפוצצים בתכנים מועתקים וכמובן עם הרבה קישורים יוצאים להמון אתרים שלא קשורים זה לזה.

אם כך, ברור שגוגל לא יאהבו הפניות מאתרים כאלה, יתעלמו מהם או אפילו יתנו להם ערך שלילי שעשוי לגרום לנזק. בשורה התחתונה – לא מומלץ, אלא אם לצורך אזכורים בלבד. בארץ אני יכול להמליץ רק על אתר אחד שעוד איכשהו מצליח לשמור על רמה מסוימת והוא Articles.co.il.

  1. החלפת קישורים

החלפת קישורים היא כמו קניית קישורים, מהבחינה הזו שאין סוג ספציפי של קישורים שמגדיר את הפעולה, זה יכול להיות כל דבר מכל דבר, ולכן לא ניתן לתת ציון לשיטה זו אם זה טוב או לא טוב, מפני שכל מקרה לגופו.

יחד עם זאת, ברוב המקרים תהליך של החלפת קישורים מתחיל בשיחה בין 2 מקדמים או בעלי אתרים וביצוע החלפת מאמרים הדדית או "משולשת" (קשר אליי מאתר X לאתר Y, תקבל קישור מאתר Y את אתר Z).

שיטה פחות מומלצת היא לבצע החלפת קישורים בלבד, ללא תוכן חדש. כלומר לקחת מאמר קיים ופשוט להוסיף אליו קישור – נראה די חשוד בעיניים של גוגל, כי הרי ברור שיש פה מניפולציה. אם כבר עושים כזה דבר, מומלץ להוסיף פסקה חדשה או עדכון קצת יותר משמעותי בתוכן עצמו, על מנת שהוספת הקישור תיראה כמו פעולה לגיטימית והכרחית. רק הדעה שלי, אתם לא חייבים להקשיב (אבל כדאי לכם :-)).

עוד על החלפת קישורים:

  1. קישורי Widget

מדובר על כאלו היוצאים מתוך תוסף כזה או אחר שמישהו פיתח, ומאפשר הטמעה של התוסף עם קישור קרדיט לאתר מסוים.

לדוגמא: תוסף שמציג מזג אוויר, שבתחתית שלו יש קישור לאתר של יוצר התוסף. לרוב Widgets ממוקמים באזור משתכפל באתר, כמו תפריט צדדי, לכן הערך של קישורים כאלה דומה לערך של קישורי פוטר, ובאופן כללי כדאי להתרחק.

  1. קישורים לאתרים באמצעות פרופילים של פורומים

פרופילים של פורומים נוצרים כאשר נרשמים אל פורום כזה או אחר.

להבדיל מקישורי פורום היוצאים מתוך חתימה או מודעה ספציפית בפורום, מדובר בקישורים שיוצאים מתוך הפרופיל של המשתמש, אשר בדרך כלל נמצא עמוק יותר בהיררכיה של האתר, ולכן פחות בעל ערך. יש לא מעט תוכנות אוטומטיות שנרשמות לאתרי פורומים, פותחות יוזרים ושותלות קישור בפרופיל, מה שכמובן גוגל לא אוהבים ולכן מדובר בסוג נחות למדי שכדאי להתרחק ממנו, או להשתמש בו אם בא לכם לעשות נסיון בקידום שחור אגרסיבי (רק לא על אתרי לקוח, חבל…)

  1. קישורים "פרוצים"

האמא של הספאם. כאן מדובר בקישורים שנשתלו באתרים שונים ללא ידיעת בעל האתר, בכל מיני אזורים מוסתרים, בין אם באמצעות CSS או Javascript. זהו, נראה לי שאין טעם להרחיב…

  1. מחקר מתחרים

תחום מאד כללי אבל מאד מעניין.

אחת הדרכים הטובות להשיג קישורים היא לראות מאיפה המתחרה שלנו משיג קישורים ולנסות לעשות אותו דבר (או אפילו יותר טוב). עושים את זה באמצעות כלים לבדיקת קישורים.

רצוי אוטומטית לסנן את כל קישורי הSitewide למיניהם (פוטרים/סיידברים) כי ברוב המקרים יהיה מדובר בקישורי קרדיט שאין לנו שום יכולת לשים עליהם יד.

באמצעות מחקר כזה ניתן לגלות למשל אינדקסים חזקים ומעניינים שלא הכרנו עד היום וניתן לפתוח בהם פרופיל עם קישור, או אתר פורטפוליו כזה או אחר, או אפילו בלוג איכותי שניתן להציע לו גם תוכן איכותי תמורת קישור.

ככה למשל נראים הקישורים החזקים המובילים לאתר ynet לפי הכלי Ahrefs:

פרופיל קישורים חיצוניים של אתר Ynet - על פי Ahrefs

  1. יחסי ציבור

קישורי יח"צ הם קישורים שמבוצעים על ידי חברות יחסי ציבור, בדרך כלל חברות שלא מבינות בכלל ב-SEO אבל מציעות אייטמים לכל מיני אתרים גדולים, עם קישור לאתר הלקוח שלהן, מה שיכול להוביל בהרבה פעמים לקישור חזק ושווה.

אם יוצא לכם לקדם לקוח שעושה בנוסף גם יחסי ציבור אונליין וזוכה לקישורים כאלה, זה ממש נחמד ויעזור לכם לקידום 🙂

  1. תגובות בבלוגים

טכניקה נוספת שעושים לה abuse בהגזמה בתוכנות כמו Scrapebox.

ניתן ומומלץ להגיב תגובה עניינית לפוסטים שאהבתם עם קישור לאתר שלכם, שבכל מקרה במרבית המקרים יהיה nofollow, אבל קישור עם תגובה מוספמת כמו "אני מלך הויאגרה, היכנס לאתר שלי" כמובן שלא תשרת אתכם וגם לא תאושר בקרב בעל אתר ממוצע.

  1. Press Release

קצת מזכיר אתרי מאמרים. מדובר בידיעות חדשותיות שמפרסמים בכל מיני אתרים ייעודיים לכך.

רלוונטי בעיקר כאשר חברה מסוימת יוצאת עם מוצר או שירות חדש, ורוצה להביא את זה לתפוצה כמה שיותר רחבה. לרוב יהיה מדובר באותו תוכן שמתפרסם בהמון אתרים שונים – מן הסתם לא טוב לSEO. יחד עם זאת, שיטה זו יכולה להיות יעילה בשביל להעלות מודעות ולהביא טראפיק ולא מבחינת התרומה של הקישורים.

  1. RSS Feeds

מדובר בכל מיני אתרי אגרגטורים שאוספים פידים של RSS מאתרים שונים, בדרך כלל בסיווג לפי תחומים. כמו כן, אלו יכולים להיות קישורים משירותים כמו Feedburner של גוגל. לא מדובר בקישורי להיט, אבל הם קיימים.

  1. שת"פים עסקיים

קישורים במסגרת שת"פ עסקי יכולים להיות בין חברות אשר משתפות פעולה, כאשר כל אתר מקשר לאתר השני וכן הלאה. לרוב קישורים אלו יהיו מרוכזים בעמוד אחד של "קישורים", "המלצות", "שותפים עסקיים" או משהו בסגנון. מדובר בפעולה שהיא בדרך כלל טבעית ולגיטימית אבל כמובן שאם יש יותר מדי קישורים יוצאים מדף אחד זה יכול להיראות ספאמי מדיי ולהעלות דגל אדום לאלגוריתם של גוגל.

  1. קישורים מתוך המלצות

קישורים מסוג "ספר אורחים". קישורים מסוג זה הם די פאסה והיו נפוצים בשנות ה2000. בדרך כלל גם מדובר בקישורים מאושרים אוטומטית ולכן התרומה שלהם מוטלת בספק.

  1. Link bait – פתיון קישורים

מדובר בפרקטיקה די נפוצה להשגת קישורים טבעיים. בגדול, התהליך הוא לייצר תוכן סופר איכותי לקהל יעד ספציפי, לשתף אותו כמה שיותר ובאמצעות זאת לנסות להשיג כמה שיותר קישורים טבעיים ושיתופים מאנשים שאהבו את התוכן, וישמחו להמליץ עליו גם לקוראים של האתר שלהם, מתוך חשיבה שזה ייתן להם ערך.

אני עצמי ייצרתי 2 פוסטים מאד מושקעים בבלוג הזה, שזכו לכמות לא רעה של שיתופים וגם קישורים טבעיים:

  1. אתרי שאלות ותשובות

אתרים שקצת מזכירים במבנה שלהם פורומים, אבל לא בדיוק. בגדול, כמו שזה נשמע – מדובר באתרים בהם הגולשים שואלים שאלות בתחומים ספציפיים, ומקבלים מענה מהגולשים. מדובר באתרים שכמעט כל התוכן בהם הוא תוכן גולשים. ברוב המקרים, ניתן יהיה להוסיף קישור כרפרנס נוסף בגוף התשובה או בתחתית שלה.

האתר המוכר ביותר בארץ בתחום הזה הוא אתר stips.co.il. בחו"ל יש כמה מוכרים כמו:

  • Quora
  • Yahoo Answers
  • Askville
  • ואחרים..

על Quora עשיתי סרטון בו אני מדגים איך אפשר להיעזר בו לטובת קישורים וחשיפה:

  1. דומיינים ותיקים והפניות 301

טכניקת SEO (קידום אתרים אורגני), אפורה עם פוטנציאל להיות שחורה מאד.

בגדול התהליך הוא כזה:

א) רוכשים דומיין ותיק שלא חידשו אותו, עם פרופיל קישורים חזק.

ב) מפנים באמצעות הפניות 301 את כל הדומיין ועמודים הפנימיים, אל דומיין אחר אשר רוצים לחזק.

ג) לאחר זמן-מה, גוגל ישקלל את כל הקישורים שהופנו לדומיין הקנוי, עבור דומיין המטרה (האתר שרוצים לקדם) ועשוי לתת לו בוסט בדירוגים.

יחד עם זאת, גוגל לא פראיירים ומודעים היטב לשיטה הזו, לכן לא מומלץ לעשות זאת יותר מדי ואם עושים אז בצורה חכמה.

  1. לינקים מבלוגרים ומובילי דעת קהל תמורת "שוחד"

מדובר בשיטה שהתחילה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות. אחד המקרים המפורסמים היא חברת GlossyBox הישראלית שפנתה להמון בלוגים שונים והציעה לכם התנסות במוצר שלהם (ערכת קוסמטיקה או משהו כזה) תמורת כתיבת ביקורת חיובית על המוצר בבלוג שלהם. שיטה זו יכולה להיות אפקטיבית ביותר, במיוחד כאשר פונים לבלוגים חזקים בתחומים עם קהל עוקבים מסור.

אנידור חקק האח מחברת "היידה" כתב פוסט מושקע בדיוק בנושא הזה.

  1. ויקיפדיה ואתרים דומים

קישורים מתוך אתר ויקיפדיה ודומיו הם קישורי Nofollow אמנם, אבל כאלה שיכולים להביא אחלה טראפיק (מנסיון).

להכניס קישור לויקיפדיה זאת משימה לא קלה, שכן צריך לעבור את הסינון הקפדני של העורכים.

כל עוד הקישור לא נראה מסחרי מדי ובאמת תורם לערך שבו הוא נמצא, יש סיכוי לא רע שיעבור בשקט.

כמו כן, לפעמים אפשר "לחמוק מתחת לרדאר" (מישהו אמר עריכת ערכים ביום כיפור?), לערוך ערך מסוים, לשתול בו קישור ולצאת מזה בשלום. כאשר מצטברים הרבה ערכים תחת העמוד של "שינויים אחרונים" בויקיפדיה, אפשר להגיד שהפעולה עברה בהצלחה 🙂

  1. אתרי פורטפוליו

אתרים כאלה יש בשפע באינטרנט, והם גם לרוב מסווגים לנישות ספציפיות. בגדול, מדובר באתרים אשר ניתן להוסיף אליהם תיק עבודות בתחום מסוים (למשל צילום, אדריכלות, עיצוב גרפי וכו'), כמובן עם אזור אישי שבו נמצאים פרטים הכוללים גם קישור לאתר. בחלק מהאתרים האלה הקישור הוא Dofollow ובחלק לא.

כמה דוגמאות מרחבי הרשת:

  • creatives.co.il – כל מה שקשור לתחום הדיגיטל
  • taasiya.co.il – כנ"ל
  • "גיבור תרבות" – אתר המיועד ליוצרים, כותבים וכו'

בחו"ל:

  • 500px – לצלמים וחובבי צילום
  • Carbonmade – עיצוב גרפי וכו'
  • Behance – אתר מבית Adobe, מאגד את כל מה שקשור לתחום הדיגיטל.
  1. אתרי תוכן בנישה ספציפית (מוסיקה, טיולים וכו')

מדובר באתרים בכל תחום אפשרי, אך ספציפיים לנישה מסוימת.

לדוגמא אתרים לחובבי מוסיקה, אתרים לחובבי טיולים וכו'.

במידה ויש לכם תחביבים נוספים מלבד קידום אתרים (ואני מקווה שכן), חפשו אתרים בתחום התחביבים שלכם ופיתחו בהם פרופיל.

כמעט בכל נישה לפחות אינדקס אחד גדול או אתר המאפשר להוסיף תוכן גולשים.

  1. אתרי קורות חיים

יכול להיות ששמעתם על אתר About.me, אחד המוכרים בתחום הזה.

בגדול, מדובר על אתרים המאפשרים לייצר מעין כרטיס ביקור אינטרנטי, בו ממלאים פרטים על עצמכם, הנסיון התעסוקתי שלכם, השכלה וכו'. אתרים כאלה הם קלאסיים למקרים של ניהול מוניטין ברשת.

  1. אינפוגרפיקות

בחו"ל השימוש באינפוגרפיקות הינו הרבה יותר נפוץ מאשר בארץ, ויש גם אתרים יעודיים לפרסום אינפוגרפיקות, חלקם בתשלום – עם קישור וגם אפשרות להטמעה באתרים שונים. אינפוגרפיקה, למי שלא יודע, היא שילוב של המילים Info + Graphics שזה בגדול מידע המוצג בצורה ויזאולית מאד יפה ומרשימה בדרך כלל, מה שהופך את האינפוגרפיקה לסוג של Link bait שאנשים אוהבים לשתף ולקשר אליו.

  1. אתרי מידע שקר כלשהו למינהם

בטח נתקלתם באתרים בסגנון "כמה האתר שלך שווה", "כמה מבקרים יש באתר שלך", "באיזה תבנית וורדפרס האתר שלך משתמש" וכל מיני שטויות כאלה.

מדובר באתרים שבודקים אתרים אחרים לפי כל מיני פרמטרים (נתעלם לרגע מהעובדה שבד"כ אין קשר למציאות…), ולרוב משאירים "מזכרת" כמו למשל רשימת האתרים האחרונים שנבדקו.

בחלק המקרים מדובר בקישור Dofollow לכל דבר, הקטע הפחות טוב שחולקים את הקישור הזה עם עוד מאות או אלפי אתרים אחרים. אני מהמר שגוגל לא מת על סוג הקישורים הזה…

כמה האתר שלי שווה
הייתי אומר שקצת יותר 🙂
  1. קישורי iFrame

iFrame, בגדול, זה קוד שמאפשר להטמיע חלקים מאתרי אינטרנט באתרים אחרים.

הדוגמא המפורסמת ביותר שאני יכול לחשוב עליה, היא הטמעה של סרטוני יוטיוב.

אתרים מסוימים, למשל אינדקסים, יכולים להטמיע אתרים שלמים בתוכם, מתוך כוונה לא ברורה, אבל זה קיים. בספק אם קישורים כאלה נספרים על ידי גוגל, אבל לא יזיק לדעת שזה קיים.

  1. ספונסרים

דוגמא לקישורים כאלה: כל מיני ספונסרים בכנסים מסוימים שמקבלים קישורי חסות באתר של הכנס. תרומתם של קישורים מסוג זה היא פונקציה של עד כמה האתר המקשר חזק ופופולארי. ברוב המקרים, מדובר בקישורים לא רעים בכלל.

  1. אתרי דרושים

חלק מהאתרי הדרושים מאפשרים להוסיף קישור עם פרסום מודעת דרושים, או בפרופיל באתר המשויך לחברה המגייסת עובדים. אתרי דרושים פופולאריים הם לרוב מאד חזקים בגוגל, לכן לקישורים מסוג זה יש פוטנציאל חביב למדי.

  1. קישורים לאתרים מתוך אתרי שיתוף וידאו

הדוגמא המפורסמת ביותר היא כמובן קישור מתוך תיאור בסרטוני יוטיוב.

מדובר בקישור Nofollow – על פניו קישורים שלא תורמים לתהליך קידום אתרים בגוגל, אבל כזה שיכול להביא ערימות של טראפיק במידה ומדובר בסרטון פופולארי הזוכה לחשיפה גדולה.

מעבר ליוטיוב, יש עוד עשרות אם לא מאות אתרים המאפשרים שיתוף סרטונים כולל הוספת קישור חיצוני, וחלקם אף כוללים קישורי Dofollow.

בארץ יש לדוגמא את אתר "דפי וידאו" ואת "פליקס" של תפוז.

בחו"ל יש לא מעט אתרים כמו:

  • Dailymotion
  • Vimeo
  • MetaCafe
  • Veoh
  • blip.tv

בניית קישורים חיצוניים באמצעות אתרי שיתוף וידאו

  1. קישורי המלצות

לא יודע אם זה השם הכי טוב אבל הכוונה היא לקישורים שנוצרים במסגרת פרסום ב Outbrain או ב Taboola למשל.

למי שלא מכיר, מדובר במערכות פרסום (שתיהן ישראליות, אגב) שיודעות לנתח תוכן של מאמרים באתרי אינטרנט ולהציע לגולשים מאמרים דומים ברחבי הרשת. רוב הסיכויים שנתקלתם בקישורים מן הסוג הזה, גם ללא ידיעה שיש אלגוריתם מתוחכם מאחורי זה.

מדובר בקישורים שלא ניתן ליזום באופן ספציפי, שכן המערכות האלה עובדות בצורה אוטומטית, וכן החסרון העיקרי הוא שהם לא קבועים ומופיעים בצורה אקראית ולכן אין להם ערך SEOי של ממש.

  1. שיטת ה"סלח לי, יש לך קישור שבור…"

מדובר בטכניקה למתקדמים. התהליך עובד ככה:
א) מאתרים קישור שבור בבלוג או אתר מסוים (אפשר באמצעות Screaming Frog או כלים נוספים).

ב) פונים לבעל האתר ומיידעים אותו על הקישור השבור.

ג) מציעים לבעל האתר על הדרך להחליף את הקישור השבור לקישור רלוונטי (ואולי גם יותר איכותי) לאתר שלכם.

ד) בעל האתר, בסבירות גבוהה יחסית, אסיר תודה ומקבל את המלצתכם בכיף.

ה) כולם מאושרים.

זאת טכניקה שניתן למנף ולבצע לה Scaling באמצעות תוכנות כאלו ואחרות שלא ארחיב על כך כרגע, אולי בהזדמנות.

ניתן לקרוא עוד על שיטה זו במדריך שכתב עידן בן אור וגם במדריך שלי קישורים שבורים.

  1. להאכיל בעלי אתרים בכפית

תרשו לי לספר לכם סיפור קצר. הזכרתי אותו גם בפוסט הזה אבל הוא רלוונטי לענייננו.

יש לי לקוח בתחום השמלות כלה. הם מעצבים שמלות כלה הוט קוטור ברמה מאד גבוהה ובינלאומית, שאין דברים כאלה.

בגלל שהעיצובים והתמונות של הקולקציה כל כך מרשימים, מה שעשיתי זה לפנות לעשרות (אם לא מאות) בלוגים של חתונה ברחבי העולם, ויידעתי אותם על הקולקציה, והוספתי ש"יותר מנשמח אם תתנו על זה איזשהו אזכור בבלוג שלכם".

למרבה הפתעתי, אחוז לא מבוטל מהפניות נענו בחיוב, הקולקציה פורסמה בכמה בלוגים שחלקם מאד חזקים בגוגל, וחלקם אף קישרו לאתר (למרות שלא ביקשתי מפורשות). כמובן שזה נתן (ועדיין נותן) בוסט יפה מאד בדירוגים. למעשה הם מאד עוזרים לי בעבודת ה-SEO 🙂

כמובן שאל תצפו להרים וגבעות וזה לא יעבוד בכל תחום.

אבל למה זה עבד במקרה שלי? כמה סיבות שאני יכול לחשוב עליהן:

  • מוצר מדהים.
  • אקטואלי
  • תמונות איכותיות ברמה גבוהה. נתתי לינק לגלרייה ב-Dropbox וממש הכנתי להם את כל החומרים על מגש של כסף, מה שהיה מאד נוח עבורם והם לא היו צריכים לעבוד קשה.
  • יש ביקוש לנושא וקהל יעד שצמא למידע הזה.
  1. קבלת קישורים באופן טבעי

"קיבלתי קישור טבעי!"
"קיבלתי קישור טבעי!"

הגענו לסעיף האחרון והנחמד ביותר. מה הכי נחמד בלקבל קישורים? להשיג אותם באופן טבעי בגלל העבודה הקשה שעשיתם!

על מנת לקבל קישורים טבעיים (שזה הכי כיף), שזה סוג של לקדם בלי קישורים, אתם צריכים שיהיה לכם תוכן סופר איכותי באתר (קבלו מדריך על 14 דרכים ליצירת תוכן) ולדעת להפיץ אותו בערוצים הנכונים.

גם אם לא תפיצו ולא תשקיעו במאמצי קידום בכלל, יש סיכוי שעדיין תקבלו כאלו באופן טבעי, במידה ומישהו הגיע לאתר שלכם במקרה וממש אהב את מה שהוא ראה (משהו שקרה לי עשרות פעמים).

במציאות, זה לא קורה הרבה, כן? במיוחד אם מקדמים אינסטלטור או משהו כזה, אבל בתחומים מסוימים – זה בהחלט יכול לעבוד.

זהו, מקווה שאהבתם!

סביר להניח ששכחתי לציין כמה סוגים של קישורים.

רוצים להזכיר לי? לכתוב הערה או כל דבר אחר?

תנו לי בתגובות 🙂

עוד מדריכים שכדאי לשלוט בהם כדי להיות אנשי SEO טובים יותר:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו