דף הבית / קידום אתרים בגוגל / מעל 40 דרכים להשיג קישורים חיצוניים

מעל 40 דרכים להשיג קישורים חיצוניים

קישורים, קישורים…אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם 🙂

כולם יודעים שאי אפשר לקדם אתרים בלי קישורים חיצוניים, בטח שלא בתחומים תחרותיים. אני עדיין רואה מדי פעם אנשים שטוענים ש"האתר שלי מקודם ולא בניתי קישור אחד". כן אחי, מה שתגיד…

בכל המקרים שבדקתי באמצעות כלים לבדיקת קישורים, היו שם לא מעט, ואני מזכיר שהכלים האלה אף פעם לא מציגים את התמונה המלאה.

אז כן, מבחינתי כל עוד לא הוכח אחרת – אין דבר כזה קידום אתרים ללא קישורים. That being said, קישורים מתחלקים לכמה סוגים: טובים ורעים, וגם כאלה שהם "פרווה". האינטרנט מתפתח כל הזמן, הספאמרים נהיים מתוחכמים וגוגל נאלצים להתפתח ביחד עם האינטרנט ולתפור לנו שינויים תכופים באלגוריתמים, מה שהופך את התחום הזה לאחד הלא יציבים (אך המרתקים) בעולם השיווק באינטרנט.

גם החלוקה של קישורים טובים ורעים אינו אבסולוטי ומשתנה עם הזמן. אם לפני כמה שנים קישורים עם אנקור טקסט מדויק היו טובים, היום יותר מדי מהם יכולים להזיק (ראו גם: עדכון פינגווין). מילת המפתח לגבי קישורים, היא כמה שיותר גיוון, קצב בניית קישורים נכון (כתבתי על תדירות הוספת קישורים לאתרים), ואיכות.

הקפדה על תמהיל נכון של קישורים לאורך זמן תוך שמירה על אצבע על הדופק לגבי שינויים שגוגל עורכים כל הזמן, היא המפתח להצלחה. כמו כן, בניית פרופיל קישורים חזק יעזור לכם הרבה יותר להתמודד עם מתקפת SEO שלילי של אלפי קישורי ספאם על האתר שלכם, בניגוד למקרה שיש לכם פרופיל קישורים חלש, שמתקפת ספאם תגרום לחוסר איזון משמעותי לטובת הקישורים הרעים ויכולה לגרום לכם לבעיות רציניות.

אנחנו לא חיים בסרט, גם אם יש לנו אתר עם תוכן סופר איכותי, אף אחד לא ימהר לקשר אלינו בצורה טבעית, וגם אם כן, זה יכול לקחת הרבה מאד זמן, וסבירות גבוהה יותר שזה יהיה בעזרת לייק או +1, מאשר עם קישור אמיתי.

על כן, גוגל למעשה "מאלצים" אותנו לבנות קישורים באופן יזום, במיוחד בעבודה מול לקוחות שצריך לספק להם תוצאות.

סוגי קישורים חיצוניים – חלוקה גסה

אפשר לחלק את הקישורים, בגדול, ל-2 סוגים:

  • קישורים שדורשים אישור (Editorial) – כלומר קישורים שצריכים את אישור בעל האתר על מנת להתפרסם.
  • קישורים המאושרים אוטומטית – יש הרבה דוגמאות לקישורים כאלה ברשת, כמו פורומים, אתרי שאלות ותשובות, אינדקסים (לא כולם) ועוד.

בגדול, ברור שקישורים שדורשים את האוקיי של בעל האתר הם לרוב יהיו יותר איכותיים, אבל לא בהכרח. בסעיפים הבאים ינתנו דוגמאות רבות.

לא אחפור יותר מדי ואני מציע שנעבור ישר לתכלס. במאמר הזה אני הולך לפרט על יותר מ-40 סוגי קישורים שונים שאתם יכולים לייצר, חלקם טובים, חלק פחות, ומחלקם צריך להתרחק כמו מאש.

  1. פוסטים אורחים

פוסטים אורחים, או Guest Blog Posts, זה בעצם קישור היוצא בדרך כלל מתוך חתימה של הכותב, במאמר שמתפרסם באתר חיצוני. נניח שבא לי לכתוב בבלוג של קולגה שלי, מאמר כלשהו על קידום אתרים. מה שאני אעשה זה פשוט אציע לו: "גבר, בא לך פוסט אורח בתחום בלה בלה בלה"? והוא יגיד לי "סבבה, בכיף, אבל דיר בלאק – שלא יהיה שיווקי מדי" ואז אגיד לו "אוקיי".

לאחר שהפוסט מוכן אשגר לו את הקובץ וכמובן אדאג שתהיה חתימה נחמדה בסוף הפוסט עם תמונה שלי וקישור לאתר.

יש שאומרים שזאת טכניקה ספאמית. אחד מהם הוא מאט כץ, עובד גוגל (לשעבר?). אני לא אוהב ולא מסכים עם הנחרצות הזאת. ברור שאם תיקחו את אותו טקסט ותפנו למאות אתרים ומהם תפרסמו אצל כמה בודדים את אותו המאמר עם אותו קישור שוב ושוב, זה יפגע בכם בטווח הארוך. אבל אם עושים את זה חכם, מגוון ועם סוגי קישורים אחרים לשם הגיוון – זאת שיטה שיכולה לעבוד מעולה.

בכלל, זה מאד מאד (מאד!) תלוי באיזה אתר הפוסט מתפרסם. תקראו לזה מאמר, תקראו לזה פוסט אורח, תקראו לזה משה – ההגדרה לא מעניינת. מה שכן מעניין זה:

  • מהי סמכות האתר שהמאמר מתפרסם בו
  • עד כמה האתר ותיק וחזק
  • האם באתר יש המון מאמרים עם קישור יוצא שלא מספקים ערך או שזה אתר עם עריכה נוקשה שמקבלת פוסטים שהם לא פחות ממעולים?
  • האם באתר קיימים תכנים משוכפלים?
  • מה המרחק של הפוסט ממנו יוצא הקישור, מדף הבית? כלומר – כמה קליקים מדף הבית נדרשים על מנת להגיע לפוסט? (קיראו עוד על קישורים פנימיים)
  • האם האתר בו התפרסם הפוסט רלוונטי לאתר המקושר? סעיף זה נכון כל עוד מדובר באתר בינוני ומטה. אם מציעים לכם קישור מאתר שרלוונטי לכל תחום אפשרי אבל סמכותי מאד כמו ynet, רלוונטיות זה הדבר האחרון שצריך לעניין אתכם…

יש עוד המון שאלות שיכולות לקבוע את טיב האתר אבל בגדול ככל שהאתר איכותי ובעל מיקומים טובים בגוגל, הקישור ממנו יועיל לכם יותר.

  1. פורומים

יעילותם של קישורים מתוך פורומים מוטלת בספק. פעם הם היו יעילים בהרבה, היום הם עדיין יכולים להיות אפקטיביים במידה מסוימת, אבל ממש לא כדאי לבנות על יותר מדי קישורים מהסוג הזה. למעשה, גוגל בעצמם מתייחסים במפורש בהנחיות למנהלי אתרים, לגבי קישורים היוצאים מתוך פורומים:

הונאת קישורים של גוגל - פורומים

זה צילום מסך מתוך ההנחיות של גוגל לגבי "הונאות קישורים".

בדוגמא הזאת הם מתייחסים לקישור שלא קשור לתגובה עצמה וברור שהוא ספאמי. אבל במידה ויוצא קישור מתוך פורום מבוקר ומנוהל, עם יחס הגיוני בין טקסט וקישורים יוצאים, שמשרת את הגולשים והם לוחצים על הקישור – הרי שקישור כזה דווקא יכול להועיל.

שוב, קישורי פורומים הם לא הקישורים שהייתי מתמקד בהם וניתן להשתמש בהם מדי פעם, למען הגיוון וכאשר באמת מוצאים קהילה של קהל יעד רלוונטי שניתן לספק לו מענה איכותי.

  1. אינדקסים כלליים

אינדקסים כלליים הם למעשה אתרים שמכילים רשומות של עסקים במגוון רחב של תחומים, כאשר לכל עסק או אתר יש פרופיל משלו, בדרך כלל עם פרטים יבשים על העסק כמו כתובת, מייל, טלפון וגם לינק לאתר.

אינדקסים כלליים יכולים להיות חזקים, במיוחד אם הקישור דורש אישור ידני מעורך האתר, אבל מצד שני חוסר הייחוד מבחינת הנישה הופך את הקישור מהם להרבה פחות אטרקטיבי וגם לבעל פוטנציאל סיכון. מה שבכל זאת אפשר לעשות עם אינדקסים כאלה הוא להשתמש בהם לצורך אזכור (Citation) של שם החברה / האתר, ללא קישור. לאזכורים יש חשיבות מסוימת בגוגל, במיוחד עם אם מגיעים עם הקשר או טקסט ש"עוטף" את שם האתר עם התחום הרלוונטי.

  1. אינדקסים נישתיים

אינדקסים נישתיים, כשמם כן הם – אינדקסים אשר מתמקדים בתחום ספציפי. לרוב (אך לא בהכרח) יהיה מדובר באתרים יותר איכותיים, וכמובן גם מדד הרלוונטיות של הקישור עולה כאן משמעותית לעומת אינדקסים כלליים. בארץ יש כמה דוגמאות לאינדקסים נישתיים חזקים מאד כמו "מתחתנים" בתחום החתונות, "המקצוענים" בתחום בעלי המקצוע וכו'.

בחלק מהמקרים, קבלת קישור מאינדקס כזה תהיה במסגרת חבילת תשלום חודשית, אך לא תמיד. יחד עם זאת, במקרים מסוימים קישור כזה יכול להיות שווה ערך להרבה טראפיק וגם תרומה מכובדת לפרופיל הקישורים של האתר.

  1. קניית קישורים

קניית קישורים היא משהו שגוגל אוסרים, בתנאי שזה קישור רגיל (Dofollow). אין לגוגל בעיה עם קישורים קנויים, כל עוד מצמידים להם את התגית rel="nofollow" שמונעת מהקישור להעביר juice.

למעשה, קניית קישור יכולה להיות כמעט כל סוג אפשרי של קישור, כמו פוסט אורח, אינדקס בתשלום, ידיעה יח"צנית, באנר וכו'. לכן, יהיה זה טיפשי להגיד שקישורים קנויים לא עובדים. ברור שהם עובדים, כל עוד לא מבצעים אותם בצורה תבניתית או שקופה מדי שתגרום לגוגל לחשוד ולשלוח לכם הודעת "נו נו נו" דרך ה Search Console (לשעבר Webmaster Tools).

למרות שגוגל יודעים עלינו הכל, אין להם דרך לדעת באמת אם ביצענו תשלום עבור קישור כזה או אחר (אבל אולי כדאי להיזהר מלבצע עסקה כזאת תוך שימוש בGmail…). הדרך שלהם היא אלגוריתמית (זיהוי תבנית מסוימת של קישורים שלפי האלגוריתם מסומנת כחשודה) או לחלופין בדיקה ידנית שמעלה חשד אצל אחד ההודים של גוגל.

  1. בלוגים חינמיים ואתרי web 2.0

בלוגים חינמיים הם בלוגים שכל אחד יכול לפתוח לפרסם בהם מאמרים על אוטומט. כל מה שצריך זה להירשם לאתר, לפתוח בלוג ולהתחיל להספים 🙂

מצד זה אחד זה יתרון כי זה סבבה ולא דורש את האישור של אף אחד, מצד שני אליה וקוץ בה – היזהרו מבלוגים חינמיים מוספמים מדיי.

בארץ יש כמה דוגמאות לאתרים אשר מאפשרים לפתוח בהם בלוגים כאלו:

  • Saloona
  • Onlife
  • תפוז
  • נענע (אמ;לק – קישורי Nofollow)
  • קפה דה מרקר (גם כן, Nofollow)
  • ועוד רבים…

בלוגים חינמיים יכולים להיות שימושיים בעיקר בתור "קישורי שכבה 2", כלומר לחזק קישורים שכבר מקשרים לאתר הראשי אותו מקדמים.

  1. אתרי תמיכה

אני כנראה בדעת מיעוט, אבל אתרי תמיכה יכולים להיות אחלה דרך לבנות קישורים. כתבתי מדריך שלם על הקמת אתרי תמיכה משודרגים שבאמת עובדת. העניין הוא, שרוב המקדמים לא יודעים לבנות אתרי תמיכה כמו שצריך.

מה שהרוב עושים זה:

  • מרימים אתר וורדפרס מצ'וקמק ואפילו לא מחליפים את התבנית הדיפולטיבית
  • מתחילים להעמיס את האתר במאמרים עם קישורים יוצאים
  • לא מקשרים לאתר בכלל (לכן ערך הקישורים ממנו שואף לאפס)

אם כך, ברור שאף אחד לא ירצה לקבל קישור מאתר כזה. יחד עם זאת, כאשר מתעלמים מההגדרות היבשות, ומתייחסים לכל אתר לגופו, אתרי תמיכה יכולים להיות מעולים, בעיקר אם בונים אותם נכון, מתחזקים אותם, מפזרים אותם על גבי אחסונים שונים ובעצם מתייחסים אליהם כמו אתר רגיל לכל דבר. היתרון הגדול פה כמובן – שהם אתרים בשליטה הבלעדית שלנו.

  1. רשתות חברתיות

כמעט כל הקישורים מאתרי רשתות חברתיות הם קישורי Nofollow, אבל רגע, אל תדלגו לסעיף הבא. קישורי Nofollow גם הם חשובים לצורך גיוון תמהיל הקישורים הכללי שלנו. חוץ מזה, לקישורי סושיאל יש תפקיד חשוב משל עצמם – הם מביאים טראפיק, ונותנים סיגנלים חברתיים לגוגל, שזה מדד בפני עצמו. למידע נוסף, קיראו את המאמרון שכתבתי: 4 סיבות להשתמש ברשתות חברתיות כחלק בלתי נפרד מתהליך הקידום.

רשתות חברתיות

  1. אתרי ידיעות – Bookmarking

רוב האתרים מהסוג הזה בארץ הם אתרי פח ומוספמים למוות. אבל בחו"ל, יש כמה אתרים כאלה שיכולים להביא טראפיק פסיכי. הדוגמא המוכרת ביותר הוא אתר Reddit, שמאפשר לגולשים להיחשף לתכנים חדשים ברשת לפי תחומים ספציפיים.

  1. קישורי Spinned Content

לא ממש רלוונטי בארץ, אבל בחו"ל יש כל מיני שירותי הפצת מאמרים מוספנים (מאמרים אשר עברו שכתוב בעזרת תוכנה אוטומטית) אשר מפיצים גרסאות שונות של אותו מאמר בכל מיני בלוגים מזובלים שמסכימים לקבל. שיטה שאבד עליה הכלח.

  1. קישורי פוטר

קישורי פוטר הם קישורים שמשתכפלים לאורך כל עמודי האתר. קישורים כאלה נפוצים בתור קישורי קרדיט, לדוגמא: האתר נבנה/מקודם/עוצב על ידי X וכו'. מדובר סה"כ בקישורים לגיטימיים, ובכל מקרה גוגל מתייחס אליהם כאל קישור אחד.

אבל, כאשר יש המון קישורי פוטר לאתרים חיצוניים שלא קשורים לתחום של האתר (אני עדיין רואה את זה קורה ביותר מדי אתרים), כמובן שמדובר בקישורים בעיתיים שיכולים לעשות יותר נזק מתועלת. כמו כן, קישורי פוטר אוטומטית מקבלים יחס מבזה עקב היותם ממוקמים בתחתית ההיררכיה של האתר וגולשים פחות מגיעים אליהם.

  1. קניית מדיה

קניית מדיה / רכש מדיה, איך שתקראו לזה – בדרך כלל יותר מוכר בהקשר של שטחי פרסום / עולם הAfiiliate וכו'. אבל כמובן שגם רלוונטי לSEO. מדיה יכולה להיות באנר, מודעה גרפית או אפילו סתם טקסט קבוע עם קישור חיצוני שממוקם כלשהו באתר (משהו שמזכיר מודעת Adsense). קישורים מסוג זה נמצאים בסיכון די גבוה להיות מסומנים על ידי גוגל כקישורים קנויים. חוץ מזה, קישורים הם הרבה יותר איכותיים כאשר נמצאים מסביב לטקסט עוטף רלוונטי ולא ככה סתם "מחוץ לכחול" (יעני out of the blue). לא שיטה שהייתי עף עליה, בלשון המעטה.

  1. אתרי מאמרים

אתרי מאמרים (Article Directories) עדיין נמצאים בסביבה, אבל כוחם נחלש בהרבה מאז עדכוני הפנדה למיניהם. החולשה העיקרית של אתרי מאמרים היא שהם לרוב לא ממוקדים לאף נישה, מכילים המון מאמרים שלא קשורים אחד לשני, מספקים בדרך כלל ערך אפסי, מפוצצים בתוכן משוכפל וכמובן עם הרבה קישורים יוצאים להמון אתרים שלא קשורים זה לזה.

אם כך, ברור שגוגל לא יאהבו קישורים מאתרים כאלה, יתעלמו מהם או אפילו יתנו להם ערך שלילי שעשוי לגרום לנזק. בשורה התחתונה – לא מומלץ, אלא אם לצורך אזכורים (ללא קישורים). בארץ אני יכול להמליץ רק על אתר אחד שעוד איכשהו מצליח לשמור על רמה מסוימת והוא Articles.co.il.

  1. החלפת קישורים

החלפת קישורים היא כמו קניית קישורים, מהבחינה הזו שאין סוג ספציפי של קישורים שמגדיר את הפעולה, זה יכול להיות כל דבר מכל דבר, ולכן לא ניתן לתת ציון לשיטה זו אם זה טוב או לא טוב, מפני שכל מקרה לגופו.

יחד עם זאת, ברוב המקרים תהליך של החלפת קישורים מתחיל בשיחה בין 2 מקדמים או בעלי אתרים וביצוע החלפת מאמרים הדדית או "משולשת" (קשר אליי מאתר X לאתר Y, תקבל קישור מאתר Y את אתר Z).

שיטה פחות מומלצת היא לבצע החלפת קישורים בלבד, ללא תוכן חדש. כלומר לקחת מאמר קיים ופשוט להוסיף אליו קישור – נראה די חשוד בעיניים של גוגל, כי הרי ברור שיש פה מניפולציה. אם כבר עושים כזה דבר, מומלץ להוסיף פסקה חדשה או עדכון קצת יותר משמעותי בתוכן עצמו, על מנת שהוספת הקישור תיראה כמו פעולה לגיטימית והכרחית. רק הדעה שלי, אתם לא חייבים להקשיב (אבל כדאי לכם :-)).

  1. קישורי Widget

מדובר על קישורים היוצאים מתוך תוסף כזה או אחר שמישהו פיתח, ומאפשר הטמעה של התוסף עם קישור קרדיט לאתר מסוים. לדוגמא: תוסף שמציג מזג אוויר, שבתחתית שלו יש קישור לאתר של יוצר התוסף. לרוב Widgets ממוקמים באזור משתכפל באתר, כמו תפריט צדדי, לכן הערך של קישורים כאלה דומה לערך של קישורי פוטר, ובאופן כללי כדאי להתרחק.

  1. פרופילים של פורומים

פרופילים של פורומים נוצרים כאשר נרשמים אל פורום כזה או אחר. להבדיל מקישורי פורום היוצאים מתוך חתימה או מודעה ספציפית בפורום, מדובר בקישורים שיוצאים מתוך הפרופיל של המשתמש, אשר בדרך כלל נמצא עמוק יותר בהיררכיה של האתר, ולכן פחות בעל ערך. יש לא מעט תוכנות אוטומטיות שנרשמות לאתרי פורומים, פותחות יוזרים ושותלות קישור בפרופיל, מה שכמובן גוגל לא אוהבים ולכן מדובר בסוג קישורים נחות למדי שכדאי להתרחק ממנו, או להשתמש בו אם בא לכם לעשות נסיון בקידום שחור אגרסיבי (רק לא על אתרי לקוח, חבל…)

  1. קישורים "פרוצים"

האמא של הספאם. כאן מדובר בקישורים שנשתלו באתרים שונים ללא ידיעת בעל האתר, בכל מיני אזורים מוסתרים, בין אם באמצעות CSS או Javascript. זהו, נראה לי שאין טעם להרחיב…

  1. מחקר מתחרים

תחום מאד כללי אבל מאד מעניין. אחת הדרכים הטובות להשיג קישורים היא לראות מאיפה המתחרה שלנו משיג קישורים ולנסות לעשות אותו דבר (או אפילו יותר טוב). עושים את זה באמצעות כלים לבדיקת קישורים.

רצוי אוטומטית לסנן את כל קישורי הSitewide למיניהם (פוטרים/סיידברים) כי ברוב המקרים יהיה מדובר בקישורי קרדיט שאין לנו שום יכולת לשים עליהם יד.

באמצעות מחקר כזה ניתן לגלות למשל אינדקסים חזקים ומעניינים שלא הכרנו עד היום וניתן לפתוח בהם פרופיל עם קישור, או אתר פורטפוליו כזה או אחר, או אפילו בלוג איכותי שניתן להציע לו גם תוכן איכותי תמורת קישור.

צילום מסך מתוך Ahrefs
צילום מסך מתוך Ahrefs. ה"קורבן" – אתר Moz
  1. יחסי ציבור

קישורי יח"צ הם קישורים שמבוצעים על ידי חברות יחסי ציבור, בדרך כלל חברות שלא מבינות בכלל בSEO אבל מציעות אייטמים לכל מיני אתרים גדולים, עם קישור לאתר הלקוח שלהן, מה שיכול להוביל בהרבה פעמים לקישור חזק ושווה. אם יוצא לכם לקדם לקוח שעושה בנוסף גם יחסי ציבור אונליין וזוכה לקישורים כאלה, זה ממש נחמד ויעזור לכם לקידום 🙂

  1. תגובות בבלוגים

טכניקה נוספת שעושים לה abuse בהגזמה בתוכנות כמו Scrapebox. ניתן ומומלץ להגיב תגובה עניינית לפוסטים שאהבתם עם קישור לאתר שלכם, שבכל מקרה במרבית המקרים יהיה nofollow, אבל קישור עם תגובה מוספמת כמו "אני מלך הויאגרה, היכנס לאתר שלי" כמובן שלא תשרת אתכם וגם לא תאושר בקרב בעל אתר ממוצע.

  1. Press Release

קצת מזכיר אתרי מאמרים. מדובר בידיעות חדשותיות שמפרסמים בכל מיני אתרים ייעודיים לכך. רלוונטי בעיקר כאשר חברה מסוימת יוצאת עם מוצר או שירות חדש, ורוצה להביא את זה לתפוצה כמה שיותר רחבה. לרוב יהיה מדובר באותו תוכן שמתפרסם בהמון אתרים שונים – מן הסתם לא טוב לSEO. יחד עם זאת, שיטה זו יכולה להיות יעילה בשביל להעלות מודעות ולהביא טראפיק ולא מבחינת התרומה של הקישורים.

  1. RSS Feeds

מדובר בכל מיני אתרי אגרגטורים שאוספים פידים של RSS מאתרים שונים, בדרך כלל בסיווג לפי תחומים. כמו כן, אלו יכולים להיות קישורים משירותים כמו Feedburner של גוגל. לא מדובר בקישורי להיט, אבל הם קיימים.

  1. שת"פים עסקיים

קישורים במסגרת שת"פ עסקי יכולים להיות בין חברות אשר משתפות פעולה, כאשר כל אתר מקשר לאתר השני וכן הלאה. לרוב קישורים אלו יהיו מרוכזים בעמוד אחד של "קישורים", "המלצות", "שותפים עסקיים" או משהו בסגנון. מדובר בפעולה שהיא בדרך כלל טבעית ולגיטימית אבל כמובן שאם יש יותר מדי קישורים יוצאים מדף אחד זה יכול להיראות ספאמי מדיי ולהעלות דגל אדום לאלגוריתם של גוגל.

  1. קישורים מתוך המלצות

קישורים מסוג "ספר אורחים". קישורים מסוג זה הם די פאסה והיו נפוצים בשנות ה2000. בדרך כלל גם מדובר בקישורים מאושרים אוטומטית ולכן התרומה שלהם מוטלת בספק.

  1. Link bait – פתיון קישורים

מדובר בפרקטיקה די נפוצה להשגת קישורים טבעיים. בגדול, התהליך הוא לייצר תוכן סופר איכותי לקהל יעד ספציפי, לשתף אותו כמה שיותר ובאמצעות זאת לנסות להשיג כמה שיותר קישורים טבעיים ושיתופים מאנשים שאהבו את התוכן, וישמחו להמליץ עליו גם לקוראים של האתר שלהם, מתוך חשיבה שזה ייתן להם ערך.

אני עצמי ייצרתי 2 פוסטים מאד מושקעים בבלוג הזה, שזכו לכמות לא רעה של שיתופים וגם קישורים טבעיים:

  1. אתרי שאלות ותשובות

אתרים שקצת מזכירים במבנה שלהם פורומים, אבל לא בדיוק. בגדול, כמו שזה נשמע – מדובר באתרים בהם הגולשים שואלים שאלות בתחומים ספציפיים, ומקבלים מענה מהגולשים. מדובר באתרים שכמעט כל התוכן בהם הוא תוכן גולשים. ברוב המקרים, ניתן יהיה להוסיף קישור כרפרנס נוסף בגוף התשובה או בתחתית שלה.

האתר המוכר ביותר בארץ בתחום הזה הוא אתר stips.co.il. בחו"ל יש כמה מוכרים כמו:

  • Quora
  • Yahoo Answers
  • Askville
  • ואחרים..
  1. דומיינים ותיקים והפניות 301

טכניקת SEO, אפורה עם פוטנציאל להיות שחורה מאד.

בגדול התהליך הוא כזה:

א) רוכשים דומיין ותיק שלא חידשו אותו, עם פרופיל קישורים חזק.

ב) מפנים באמצעות הפניות 301 את כל הדומיין ועמודים הפנימיים, אל דומיין אחר אשר רוצים לחזק.

ג) לאחר זמן-מה, גוגל ישקלל את כל הקישורים שהופנו לדומיין הקנוי, עבור דומיין המטרה (האתר שרוצים לקדם) ועשוי לתת לו בוסט בדירוגים.

יחד עם זאת, גוגל לא פראיירים ומודעים היטב לשיטה הזו, לכן לא מומלץ לעשות זאת יותר מדי ואם עושים אז בצורה חכמה.

  1. לינקים מבלוגרים ומובילי דעת קהל תמורת "שוחד"

מדובר בשיטה שהתחילה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות. אחד המקרים המפורסמים היא חברת GlossyBox הישראלית שפנתה להמון בלוגים שונים והציעה לכם התנסות במוצר שלהם (ערכת קוסמטיקה או משהו כזה) תמורת כתיבת ביקורת חיובית על המוצר בבלוג שלהם. שיטה זו יכולה להיות אפקטיבית ביותר, במיוחד כאשר פונים לבלוגים חזקים בתחומים עם קהל עוקבים מסור.

אנידור חקק האח מחברת "היידה" כתב פוסט מושקע בדיוק בנושא הזה.

  1. ויקיפדיה ואתרים דומים

קישורים מתוך אתר ויקיפדיה ודומיו הם קישורי Nofollow אמנם, אבל כאלה שיכולים להביא אחלה טראפיק (מנסיון). להכניס קישור לויקיפדיה זאת משימה לא קלה, שכן צריך לעבור את הסינון הקפדני של העורכים. כל עוד הקישור לא נראה מסחרי מדי ובאמת תורם לערך שבו הוא נמצא, יש סיכוי לא רע שיעבור בשקט.

כמו כן, לפעמים אפשר "לחמוק מתחת לרדאר" (מישהו אמר עריכת ערכים ביום כיפור?), לערוך ערך מסוים, לשתול בו קישור ולצאת מזה בשלום. כאשר מצטברים הרבה ערכים תחת העמוד של "שינויים אחרונים" בויקיפדיה, אפשר להגיד שהפעולה עברה בהצלחה 🙂

  1. אתרי פורטפוליו

אתרים כאלה יש בשפע באינטרנט, והם גם לרוב מסווגים לנישות ספציפיות. בגדול, מדובר באתרים אשר ניתן להוסיף אליהם תיק עבודות בתחום מסוים (למשל צילום, אדריכלות, עיצוב גרפי וכו'), כמובן עם אזור אישי שבו נמצאים פרטים הכוללים גם קישור לאתר. בחלק מהאתרים האלה הקישור הוא Dofollow ובחלק לא.

כמה דוגמאות מרחבי הרשת:

  • creatives.co.il – כל מה שקשור לתחום הדיגיטל
  • taasiya.co.il – כנ"ל
  • "גיבור תרבות" – אתר המיועד ליוצרים, כותבים וכו'

בחו"ל:

  • 500px – לצלמים וחובבי צילום
  • Carbonmade – עיצוב גרפי וכו'
  • Behance – אתר מבית Adobe, מאגד את כל מה שקשור לתחום הדיגיטל.
  1. אתרי תוכן בנישה ספציפית (מוסיקה, טיולים וכו')

מדובר באתרים בכל תחום אפשרי, אך ספציפיים לנישה מסוימת. לדוגמא אתרים לחובבי מוסיקה, אתרים לחובבי טיולים וכו'. במידה ויש לכם תחביבים נוספים מלבד קידום אתרים (ואני מקווה שכן), חפשו אתרים בתחום התחביבים שלכם ופיתחו בהם פרופיל. כמעט בכל נישה לפחות אינדקס אחד גדול או אתר המאפשר להוסיף תוכן גולשים.

  1. אתרי קורות חיים

יכול להיות ששמעתם על אתר About.me, אחד המוכרים בתחום הזה. בגדול, מדובר על אתרים המאפשרים לייצר מעין כרטיס ביקור אינטרנטי, בו ממלאים פרטים על עצמכם, הנסיון התעסוקתי שלכם, השכלה וכו'. אתרים כאלה הם קלאסיים למקרים של ניהול מוניטין ברשת.

  1. אינפוגרפיקות

בחו"ל השימוש באינפוגרפיקות הינו הרבה יותר נפוץ מאשר בארץ, ויש גם אתרים יעודיים לפרסום אינפוגרפיקות, חלקם בתשלום – עם קישור וגם אפשרות להטמעה באתרים שונים. אינפוגרפיקה, למי שלא יודע, היא שילוב של המילים Info + Graphics שזה בגדול מידע המוצג בצורה ויזאולית מאד יפה ומרשימה בדרך כלל, מה שהופך את האינפוגרפיקה לסוג של Link bait שאנשים אוהבים לשתף ולקשר אליו.

  1. אתרי מידע שקר כלשהו למינהם

בטח נתקלתם באתרים בסגנון "כמה האתר שלך שווה", "כמה מבקרים יש באתר שלך", "באיזה תבנית וורדפרס האתר שלך משתמש" וכל מיני שטויות כאלה.

מדובר באתרים שבודקים אתרים אחרים לפי כל מיני פרמטרים (נתעלם לרגע מהעובדה שבד"כ אין קשר למציאות…), ולרוב משאירים "מזכרת" כמו למשל רשימת האתרים האחרונים שנבדקו. בחלק המקרים מדובר בקישור Dofollow לכל דבר, הקטע הפחות טוב שחולקים את הקישור הזה עם עוד מאות או אלפי אתרים אחרים. אני מהמר שגוגל לא מת על סוג הקישורים הזה…

כמה האתר שלי שווה
הייתי אומר שקצת יותר 🙂
  1. קישורי iFrame

iFrame, בגדול, זה קוד שמאפשר להטמיע חלקים מאתרי אינטרנט באתרים אחרים. הדוגמא המפורסמת ביותר שאני יכול לחשוב עליה, היא הטמעה של סרטוני יוטיוב.

אתרים מסוימים, למשל אינדקסים, יכולים להטמיע אתרים שלמים בתוכם, מתוך כוונה לא ברורה, אבל זה קיים. בספק אם קישורים כאלה נספרים על ידי גוגל, אבל לא יזיק לדעת שזה קיים.

  1. ספונסרים

דוגמא לקישורים כאלה: כל מיני ספונסרים בכנסים מסוימים שמקבלים קישורי חסות באתר של הכנס. תרומתם של קישורים מסוג זה היא פונקציה של עד כמה האתר המקשר חזק ופופולארי. ברוב המקרים, מדובר בקישורים לא רעים בכלל.

  1. אתרי דרושים

חלק מהאתרי הדרושים מאפשרים להוסיף קישור עם פרסום מודעת דרושים, או בפרופיל באתר המשויך לחברה המגייסת עובדים. אתרי דרושים פופולאריים הם לרוב מאד חזקים בגוגל, לכן לקישורים מסוג זה יש פוטנציאל חביב למדי.

  1. אתרי שיתוף וידאו

הדוגמא המפורסמת ביותר היא כמובן קישור מתוך תיאור בסרטוני יוטיוב. מדובר בקישור Nofollow, אבל כזה שיכול להביא ערימות של טראפיק במידה ומדובר בסרטון פופולארי הזוכה לחשיפה גדולה. מעבר ליוטיוב, יש עוד עשרות אם לא מאות אתרים המאפשרים שיתוף סרטונים כולל הוספת קישור, וחלקם אף כוללים קישורי Dofollow. בארץ יש לדוגמא את אתר "דפי וידאו" ואת "פליקס" של תפוז. בחו"ל יש לא מעט אתרים כמו:

  • Dailymotion
  • Vimeo
  • MetaCafe
  • Veoh
  • blip.tv

אתרי שיתוף וידאו

  1. קישורי המלצות

לא יודע אם זה השם הכי טוב אבל הכוונה היא לקישורים שנוצרים במסגרת פרסום ב Outbrain  או ב Taboola למשל. למי שלא מכיר, מדובר במערכות פרסום (שתיהן ישראליות, אגב) שיודעות לנתח תוכן של מאמרים באתרי אינטרנט ולהציע לגולשים מאמרים דומים ברחבי הרשת. רוב הסיכויים שנתקלתם בקישורים מן הסוג הזה, גם ללא ידיעה שיש אלגוריתם מתוחכם מאחורי זה.

מדובר בקישורים שלא ניתן ליזום באופן ספציפי, שכן המערכות האלה עובדות בצורה אוטומטית, וכן החסרון העיקרי הוא שהם לא קבועים ומופיעים בצורה אקראית ולכן אין להם ערך SEOי של ממש.

  1. שיטת ה"סלח לי, יש לך קישור שבור…"

מדובר בטכניקה למתקדמים. התהליך עובד ככה:
א) מאתרים קישור שבור בבלוג או אתר מסוים (אפשר באמצעות Screaming Frog או כלים נוספים).

ב) פונים לבעל האתר ומיידעים אותו על הקישור השבור.

ג) מציעים לבעל האתר על הדרך להחליף את הקישור השבור לקישור רלוונטי (ואולי גם יותר איכותי) לאתר שלכם.

ד) בעל האתר, בסבירות גבוהה יחסית, אסיר תודה ומקבל את המלצתכם בכיף.

ה) כולם מאושרים.

זאת טכניקה שניתן למנף ולבצע לה Scaling באמצעות תוכנות כאלו ואחרות שלא ארחיב על כך כרגע, אולי בהזדמנות.

ניתן לקרוא עוד על שיטה זו במדריך שכתב עידן בן אור.

  1. להאכיל בעלי אתרים בכפית

תרשו לי לספר לכם סיפור קצר. הזכרתי אותו גם בפוסט הזה אבל הוא רלוונטי לענייננו. יש לי לקוח בתחום השמלות כלה. הם מעצבים שמלות כלה הוט קוטור ברמה מאד גבוהה ובינלאומית, שאין דברים כאלה. בגלל שהעיצובים והתמונות של הקולקציה כל כך מרשימים, מה שעשיתי זה לפנות לעשרות (אם לא מאות) בלוגים של חתונה ברחבי העולם, ויידעתי אותם על הקולקציה, והוספתי ש"יותר מנשמח אם תתנו על זה איזשהו אזכור בבלוג שלכם".

למרבה הפתעתי, אחוז לא מבוטל מהפניות נענו בחיוב, הקולקציה פורסמה בכמה בלוגים שחלקם מאד חזקים בגוגל, וחלקם אף קישרו לאתר (למרות שלא ביקשתי מפורשות). כמובן שזה נתן (ועדיין נותן) בוסט יפה מאד בדירוגים. למעשה הם מאד עוזרים לי בSEO 🙂

כמובן שאל תצפו להרים וגבעות וזה לא יעבוד בכל תחום. אבל למה זה עבד במקרה שלי? כמה סיבות שאני יכול לחשוב עליהן:

  • מוצר מדהים.
  • אקטואלי (שמלות כלה קולקציית 2015).
  • תמונות איכותיות ברמה גבוהה. נתתי לינק לגלרייה בDropbox וממש הכנתי להם את כל החומרים על מגש של כסף, מה שהיה מאד נוח עבורם והם לא היו צריכים לעבוד קשה.
  • יש ביקוש לנושא וקהל יעד שצמא למידע הזה.
  1. קישורים טבעיים

"קיבלתי קישור טבעי!"
"קיבלתי קישור טבעי!"

הגענו לסעיף האחרון והנחמד ביותר. על מנת לקבל קישורים טבעיים (שזה הכי כיף), אתם צריכים שיהיה לכם תוכן סופר איכותי באתר (קבלו מדריך על 14 דרכים ליצירת תוכן) ולדעת להפיץ אותו בערוצים הנכונים. גם אם לא תפיצו ולא תשקיעו במאמצי קידום בכלל, יש סיכוי שעדיין תקבלו קישורים טבעיים, במידה ומישהו הגיע לאתר שלכם במקרה וממש אהב את מה שהוא ראה.

במציאות, זה לא קורה הרבה, כן? במיוחד אם מקדמים אינסטלטור או משהו כזה, אבל בתחומים מסוימים – זה בהחלט יכול לעבוד.

זהו, מקווה שאהבתם! סביר להניח ששכחתי לציין כמה סוגים של קישורים. רוצים להזכיר לי? לכתוב הערה או כל דבר אחר? תנו לי בתגובות 🙂

 

 


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

השוואה בין מערכות CMS שונות

מערכות ניהול תוכן הטובות והגרועות ביותר לקידום אתרים

בעלי אתרים יכולים לבחור כיום בין מגוון מרשים ביותר של מערכות לניהול תוכן: החל ממערכות ...

יועץ קידום אתרים

איך יועץ קידום אתרים יוכל לעזור לכם?

בעלי אתרים רבים שרוצים להתחיל לקדם את האתר שלהם מפחדים להתחייב לחברות קידום לפני שהבינו ...

28 תגובות

  1. virial@gmail.com'

    תענוג של פוסט ואפילו למדתי כמה דברים חדשים. תמשיך להפציץ אותנו בחומר טוב 🙂

  2. drormusic@gmail.com'

    כתבה מצוינת, תודה דניאל.

  3. idan.nearme@gmail.com'

    מאמר מצויין דניאל, כל הכבוד!

    נ. ב

    אתה באמת מלך הויאגרה? 🙂

  4. info@hobbynitro.net'

    תמיד כייף לראות פוסט שמרענן את הזכרון =)
    תותח !!!

  5. izikagam1@gmail.com'

    כייף מאוד לקרוא רעיונות של אנשי מקצוע בעלי חשיבה מחוץ לקופסה.
    תודה רבה לך דניאל!

  6. info@mazalnet.co.il'

    אחלה אתר!
    אני קורא כל המאמרים כאן כמו ספר מעניין. תודה לך על השקעה – אין דברים כאלו

  7. tom@kidonpoint.com'

    אחלה פוסט – דגש קטן:

    מאט כץ (Matt Cutts) הוא לא רק עובד של גוגל… הוא היוצר של WordPress, לשעבר ראש מחלקת Web Spam בגוגל וספציפית כרגע נמצא ב״חופשת עבודה״ מגוגל בזמן שהוא עובד עם צוות על הטכניקות של גוגל להתמודד עם מקדמי אתרים כמונו.

    מישהו שברגע שהוא אומר משהו…. שווה להקשיב:)

    • היי תום ותודה,
      לגבי מאט כץ – הוא לא היוצר של וורדפרס, כנראה התבלבלת עם מאט אחר (Matt Mullenweg). ולגבי מה שהוא אומר על פוסטים אורחים – עובדתית זה פשוט לא נכון. ההצהרות של עובדי גוגל בהרבה מקרים פשוט מנותקות מהמציאות. אי אפשר לפסול על הסף טכניקה שלמה של קישורים (פוסטים אורחים) כי יש יותר מדי משתנים שקובעים את איכות הקישור. באותה מידה אני יכול להגיד ש"אף קישור לא עובד", או ש"קישורים קנויים לא עובדים" – אי אפשר לסווג קישורים רק לפי האזור שממנו הם יוצאים מהדף. יש פשוט יותר מדי פרמטרים.

  8. diplop@gmail.com'

    אחלה פוסט, הרוב מוכר לי אך עדיין היה מאד מעניין לקרוא.

  9. anonya@anonya.com'

    היי דניאל, אני חייב להגיד שהמונח אינפוגרפיקה די חדש לי (בכלל כמעט כל נסיון שלי לבוא באינטראקציה עם עולם העיצוב הגראפי נגמר בבכי של שני הצדדים). אני רק רוצה לוודא שהבנתי נכון, האם קישור נכנס שהושג ע"י אינפוגרפיקה פירושו שכתבנו מאמר XYZ עם אינפוגרפיקה מדהימה וכובשת והיא-היא גרמה למשתמש ללנקק\לקשר למאמר הזה ממקום כל שהוא באינטרנט?

    אגב, לא נעדיף שהקישור שאותו גולש\מבקר בונה לנו באופן טבעי ונפלא יהיה דווקא מדפים שאינם באתר עם פוטנציאל סריקה נמוך (כמו פייסבוק) ? כלומר לא נעדיף שזה יהיה באיזה שהוא פורום נישתי או טוויט או איזה מאמר Fashion בפינטרסט שנסרקים תענוג מאשר שזה יהיה בפייסבוק? (אני שואל כי חבר שעובד גם הוא כמקדם אתרים פרילנסר, אמר לי שידוע לו שגוגל סורקים את כלל הדפים בפייסבוק, כולל דפי קבוצות (מה שהיה נשמע לי קצת תמוה וכמובן שיש קבוצות שגוגל לא יכול לסרוק, או לפחות לא במישורין אלא ע"י תיעוד פעולות של גולשי כרום בתוך אותן קבוצות – כי הרי הן חסומות לציבור). אודה לך על נקודת מבטך!

    בן,

    • היי בן,
      ערבבת פה הרבה נושאים,
      לגבי אינפוגרפיקה – לא עושים את זה רק למטרת קבלת קישורים (למרות שזה תמיד נחמד) ובהנחה שאתה באמת מקבל קישורים טבעיים לא תמיד יש לך שליטה מאיפה.
      על הנייר גוגל אמורים לדעת לזהות קישורים טבעיים וכאלו שלא. במבחן המציאות הם ממש לא שם אבל זה כבר נושא אחר..
      לגבי קישורים מפייסבוק וסושיאל בכלל – זה נחמד לטראפיק ולסיגנלים חברתיים אבל זה לא קישורים שמעבירים Juice ולא תורמים לקידום בצורה משמעותית כמו קישורים אמיתיים מאתרים חזקים.
      לגבי פייסבוק – למיטב ידיעתי רק קבוצות ציבוריות פתוחות לאינדוקס.

      • nomail@mail.com'
        בן אהרוני (Benia)

        דניאל, כל הנושאים שהזכרתי – אינפוגרפיקה, גוגל, מדיה חברתית, ניטור-פעילות וסריקה ואינדוקס כידוע לשנינו קשורים חזק אחד לשני, חלקם באופן בל ינותק; האינפוגרפיקה יכולה להרים את איכותו של כל מאמר (בפרט אם התמונות נבנו נכון ותקני מבחינת HTML) והסריקה והאינדוקס של דפי אינטרנט, כמו שאנו מסכימים, יכולה להיות מושפעת לפחות מעט מהנוכחות הפייסבוקית, ואולי אפילו מפעילות המשתמשים אם אכן, מעבר לסריקת הקבוצות והדפים עצמם, גוגל אוסף מידע גם על הפעילות שם (שיכולה להיות ענפה כידוע). אגב, אני כמובן מסכים שאינפוגרפיקה לא נעשית רק לקבלת קישורים.

  10. Om@gmail.com'

    תודה רבה. עזרת לי מאוד

  11. ifat@quanet.co.il'

    תודה רבה וכל הכבוד על ההשקעה בכל פרסום שאתה כותב.

  12. shlomi17i@walla.com'

    מאמר מצויין כל הכבוד!

  13. bmhamdani@gmail.com'

    הי דניאל, תודה על המאמר המפורט,
    שאלה – לא ככ הבנתי מה ההבדל בין אתרי תמיכה לבלוגים חינמיים, תוכל להסביר?
    תודה רבה!!

    • היי ברק,
      ההבדל הוא כזה: אתרי תמיכה זה נכס שלך לכל דבר – יושבים על אחסון שלך והכל. בלוגים חינמיים – אתרים בהם אפשר לפתוח בלוג אישי (לרוב יושבים על סאב דומיין או בתוך אתר כלשהו) שהם לא בשליטתך הבלעדית, ואתה חשוף לעריכה/מחיקת של התכנים וכו'). דוגמאות: הבלוג של תפוז, נענע, סלונה ועוד. אם יש עוד שאלות אשמח לעזור 🙂

  14. samsambm@gmail.com'

    תודה . מאמר ממש טוב. כל הכבוד !

  15. globus.finance@gmail.com'

    בניתי אתר תמיכה – מושקע מאד, בתור התחלה עם 100 עמודי תוכן בתקוה להעלות 2-3 עמודים חדשים בחודש שאמור לתמוך באתר תוכן אחר שלי ששם אני מעלה 3 כתבות ביום כל יום
    שאלה: האם אני צריך להוציא את הקישורים מהעמודים עוד לפני שהאתר אונדקס בגוגל או שאתן לאתר לצבור כח ואז אשתולל איתו – אומר לך שהדעות חלוקות בין מי ששאלתי.

    • אני בד"כ נותן לאתר לצבור קצת לגיטימיות בעיני גוגל – כלומר לא מיד לקשר לכל העולם, לעשות את זה במתינות, להבין שיש פה תוכן אמיתי ולא רק חרטוטים, להשתדל תמיד לתת ערך 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *