דמיינו לרגע שאתם נכנסים לעיר רפאים דיגיטלית. הבניינים נראים נטושים, הצבע מתקלף, וכל מה שיש שם זה שלטים שמפנים למקומות אחרים, בלי שום תוכן איכותי אמיתי או ערך למי שמבקר. זו, בגדול ובאופן מאוד ציורי, חוות קישורים.
מה זה בכלל חוות קישורים?
אם נרצה הגדרה קצת יותר "מקצועית" (עם מרכאות, כי אין פה הרבה מקצועיות אמיתית), חוות קישורים היא אתר אינטרנט, או קבוצה של אתרים, שמטרתם היחידה היא לנפח באופן מלאכותי את כמות הקישורים הנכנסים לאתר אחר, ובכך (לכאורה) לשפר את דירוגו במנועי החיפוש. זה כמו לנסות להתקבל למועדון יוקרתי על ידי הצגת רשימת "חברים" שאף אחד מהם לא באמת מכיר אותך, ורובם בכלל דמויות קרטון.
הבהרה חשובה: לא כל אתרי התמיכה או PBN הם חוות קישורים.
אתרים כאלו הם ספקטרום די רחב. כמעט על מקדם אתרים או חברת קידום אתרים מחזיקים אתרי תשתית – לפעמים בודדים, לפעמים עשרות ולפעמים מאות (על אלפים עוד לא שמעתי, אבל לא אופתע אם גם זה קיים).
העניין הגדול הוא – איך יוצרים אותם, באיזה רמה, האם כל התוכן שם כולל קישורים יוצאים, האם התכנים סבירים מבחינת איכות? האם לאתרים יש צורה…ועוד ועוד. כל הדברים האלו, יכולים להשפיע משמעותית על איכות האתרים בעיניים של גוגל. כשמדברים על חוות קישורים אז זה יותר בקצה הספאמי של הסקאלה.
למה בכלל נוצרו חוות קישורים?
בימים עברו, כשגוגל היה צעיר ותמים (טוב, אולי לא עד כדי כך תמים, אבל בהחלט פחות מתוחכם), אחד הפרמטרים המרכזיים לדירוג אתרים היה כמות הקישורים הנכנסים.
הרעיון היה פשוט: אם הרבה אתרים מקשרים אליך, כנראה שאתה חשוב ורלוונטי. אנשי SEO ממולחים (או נואשים, תלוי איך מסתכלים על זה) זיהו את ההזדמנות ואמרו לעצמם: "למה לחכות שמישהו יקשר אלינו באופן טבעי, אם אנחנו יכולים פשוט… לבנות מקומות שיקשרו אלינו?" וכך נולדו חוות הקישורים – פתרון מהיר, זול (לכאורה), ובעיקר, מאוד מאוד בעייתי.
הן היו הדרך של אנשים מסוימים לנסות ולרמות את המערכת. במקום להשקיע בתוכן איכותי, בחוויית משתמש, ובבניית מוניטין אמיתי, הם העדיפו את הקיצור.
התוצאה? אינטרנט מלא באתרים ריקים מתוכן, שכל מטרתם היא להיות תחנות מעבר לקישורים.
כיום, גוגל יודע להתעלם יופי יופי מאתרים כאלה – כלומר או לא לאנדקס אותם בכלל בתוצאות, או לדרג אותם בדירוגים רחוקים יותר מירוחם (אם אתם במקרה מירוחם, תתעלמו מהמשפט האחרון).
האנטומיה של חוות קישורים: איך מזהים זומבי דיגיטלי?
מאפיינים בולטים של חוות קישורים
- תוכן באיכות ירודה (אם בכלל): לעיתים קרובות, התוכן בחוות קישורים נראה כאילו נכתב על ידי רובוט ששתה יותר מדי קפה, או שהוא פשוט מועתק ממקומות אחרים ועבר ספין (Spinning, למרות שהיום בעידן ה-AI אין באמת סיבה להשתמש בזה) כדי להיראות ייחודי, אך בפועל הוא גיבוב של מילים חסרות פשר. המטרה היא לא לספק ערך לקורא, אלא רק ליצור עמודים למטרת בניית קישורים.
- ים של קישורים יוצאים: העמודים מלאים בעשרות, מאות או אלפים של קישורים יוצאים לאתרים שונים, לרוב ללא שום קשר הגיוני ביניהם.
- אפס ערך מוסף אמיתי: האתר לא מציע שום מידע שימושי, שום כלי מועיל, שום בידור איכותי. הוא פשוט… שם. קיים. כמו גרב שתקועה מאחורי מכונת הכביסה.
- עיצוב מיושן או גנרי: רוב חוות הקישורים לא משקיעות בעיצוב ומשתמשות בטמפלפטים חרושים של וורדפרס. העיצוב הוא לא באמת החלק הקריטי לקידום – אבל זה לגמרי מאפיין בולט של אתרי תשתית שלא השקיעו בהם בכלל.
- חלק מרשת PBN (רשת בלוגים פרטית) מפוקפקת: לפעמים, חוות קישורים הן חלק מרשת גדולה יותר של אתרים (PBN – Private Blog Network) שנוצרו אך ורק לצורך בניית קישורים. הבעלים של הרשת שולט בכל האתרים ומקשר ביניהם ומהם לאתרי ה"לקוחות" שלו. זה קצת כמו משפחת פשע של אתרים.
- דומיינים חשודים: שמות דומיין מוזרים, לא קליטים, או כאלה שנרכשו לאחרונה בכמויות גדולות, יכולים להיות סימן מחשיד. לפעמים משתמשים בדומיינים שפג תוקפם (expired domains) והייתה להם סמכות כלשהי בעבר, ומנסים "להחיות" אותם כחוות.
- מעט מאוד או אפס תנועה אורגנית: אם לאתר אין כמעט מבקרים שמגיעים מגוגל באופן טבעי, זה דגל אדום גדול. אחרי הכל, אם גוגל לא חושב שהאתר הזה שווה משהו, למה שהוא יעביר דרכו "מיץ קישורים" איכותי?
אם נמחיש זאת בצורה בסיסית (ומכוערת, עמכם הסליחה), ככה נראית חוות קישורים:
סוגים נפוצים של חוות קישורים – כי גם בזבל יש קטגוריות
לא כל חוות הקישורים נראות אותו דבר. יש כמה "ז'אנרים" עיקריים שכדאי להכיר:
- אינדקסים של קישורים (Link Directories) מהדור הישן: אלו היו פופולריים פעם. אתרים שכל מטרתם הייתה לרכז קישורים לאתרים אחרים, מסודרים לפי קטגוריות. רובם המכריע הפכו ללא רלוונטיים או מזיקים, אלא אם כן מדובר באינדקס מאוד נישתי, מאוד איכותי ומאוד מנוהל על ידי בני אדם אמיתיים.
- רשתות בלוגים אוטומטיות: אתרים, לרוב על פלטפורמות חינמיות או זולות, שבהם התוכן נוצר אוטומטית או נלקח ממקורות אחרים (RSS feeds למשל), והמטרה העיקרית היא לשלב קישורים.
- אתרי מאמרים (Article Directories) שעבר זמנם: פעם, היה מקובל לכתוב מאמר (באיכות משתנה, לרוב נמוכה) ולהפיץ אותו לעשרות אתרי מאמרים, עם קישור חזרה לאתר שלך. רוב האתרים האלה הפכו לחוות קישורים בפני עצמם, חסרי ערך ממשי.
- חוות פוסטי אורח (Guest Posting Farms): יש אתרים שמציעים "שירותי" פרסום פוסטי אורח, אבל בפועל הם פשוט מעלים כל תוכן, לא משנה כמה הוא גרוע, כל עוד הוא כולל קישור ומישהו משלם. אלו לרוב אתרים עם מדדי סמכות מזויפים או מנופחים, והם יזיקו יותר מאשר יועילו. זה ההפך הגמור מפרסום פוסט אורח איכותי באתר סמכותי ואמיתי.
- חוות תגובות ופורומים (פחות "חווה" ויותר טקטיקה): אמנם לא "חווה" במובן הקלאסי של אתר ייעודי, אבל הפצצת תגובות אוטומטיות בבלוגים ובפורומים עם קישורים היא טקטיקה דומה שמייצרת רעש וקישורים באיכות נמוכה מאוד, ולעיתים האתרים המופצצים עצמם נראים כמו חווה בגלל זה.
המשותף לכולם? כוונה זדונית (או לפחות אופורטוניסטית וקצרת רואי) לנצל פרצות נתפסות באלגוריתם של מנועי החיפוש.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
למה לעזאזל מישהו חשב שזה רעיון טוב? פסיכולוגיה בגרוש של קיצורי דרך
קשה להאמין היום, בעידן ה-E-E-A-T (ניסיון, מומחיות, סמכותיות, אמינות) והדגש על תוכן איכותי, שחוות קישורים היו פעם אסטרטגיה לגיטימית בעיני חלק מאנשי ה-SEO. אבל כן, היו ימים כאלה. ימים אפלים. מצד שני – בעשור האחרון (ובעיקר ב-3 שנים האחרונות) הייתה קפיצת מדרגה מטורללת לגמרי בכל מה שקשור ל-AI, יצירת תוכן (עוד כל כתיבת תוכן בעזרת AI), שיפור היכולות של גוגל ועוד – כנראה משהו שרוב מקדמי האתרים לא חזו שיקרה כמה שנים אחורה.
שירת הסירנה של הקישורים
הקסם של חוות הקישורים היה טמון בהבטחה לתוצאות מהירות. במקום לעבוד קשה על יצירת תוכן מעולה, בניית קהילה, ויצירת קשרים אמיתיים שיניבו קישורים טבעיים, אפשר היה (לכאורה) פשוט "לקנות" או "לבנות" מאות קישורים בן לילה.
זה כמו דיאטת פלא שמבטיחה שתשילו 20 קילו בשבוע. כולנו יודעים איך זה נגמר, נכון?
האלגוריתמים המוקדמים של מנועי החיפוש היו, כאמור, פחות מתוחכמים. הם ספרו קישורים. כמות הייתה חשובה, לעיתים יותר מאיכות. אז, אם יכולת להציף את מנוע החיפוש בקישורים, גם אם הם הגיעו ממקומות מפוקפקים, היה סיכוי שתראה עלייה בדירוג. זה היה ניצול ציני של המערכת, אבל לטווח קצר, זה לפעמים עבד. ממש לפעמים. ולטווח מאוד מאוד קצר.
אסייג ואומר – כל עוד יש מנועי חיפוש, תמיד תהיה גם דרך לעשות עליהם מניפולציה – כן, גם בשנת 2025 וגם מעבר לזה.
תמיד יהיו פרצות וחורים שאפשר לנצל.
זה אומר שגם היום, מאד סביר שתראו אתרי ספאם / אתרים מפוקפקים למיניהם מככבים בראש התוצאות של גוגל (לרוב זה דורש מיומנות גבוהה בקידום אתרים שחור) אפילו על מונחים תחרותיים – אבל האם זאת הגישה הנכונה? אם הטווח הארוך חשוב לכם…אתם כנראה יודעים מה התשובה.
נקמת היורמים (מה קרה כשגוגל החליטו להילחם ברצינות בחוות הקישורים)
החגיגה של חוות הקישורים לא נמשכה לנצח. גוגל, כמו שריף שמגיע לעיירה פרועה במערב הפרוע, החליט לעשות סדר. וזה כאב. מאוד.
הפינגווין ושאר חיות טורפות – הטיהור הגדול של חוות הקישורים
עדכון "פינגווין" (Penguin) של גוגל, שהושק לראשונה ב-2012 ומאז הפך לחלק אינטגרלי מהאלגוריתם הראשי, היה המסמר האחרון (או לפחות אחד המרכזיים) בארון הקבורה של חוות הקישורים בקנה מידה גדול. העדכון הזה נועד ספציפית לזהות ולהעניש אתרים שמשתמשים בטקטיקות בניית קישורים מניפולטיביות, כולל, איך לא, חוות קישורים.
גוגל פרסם הנחיות ברורות לגבי "תרמיות קישורים" (Link Schemes), והבהיר שכל ניסיון לבנות קישורים באופן מלאכותי במטרה לתמרן את הדירוג הוא הפרה של ההנחיות.
חוות קישורים הן ההגדרה המילונית של "תרמית קישורים". גוגל לא אוהב שמנסים לעבוד עליו. והוא נוטה לזכור.
עונשים והשלכות
ההשלכות של הסתבכות עם חוות קישורים יכולות להיות הרסניות לאתר שלכם:
- פעולות ידניות (Manual Actions): זהו מצב (די קיצון, יש להגיד) שבו בודק אנושי מגוגל זיהה שהאתר שלכם מפר את ההנחיות, למשל, על ידי שימוש בקישורים מחוות. תקבלו הודעה מפחידה ב-Google Search Console, וסביר להניח שהדירוגים שלכם יצנחו דרמטית. זה כמו לקבל דו"ח חניה, רק שבמקום קנס כספי, העסק שלכם נפגע.
- ירידה אלגוריתמית בערך הקישורים (Algorithmic Devaluation): גם אם לא קיבלתם עונש ידני, האלגוריתם של גוגל יכול פשוט להחליט שהקישורים מהחוות האלה הם חסרי ערך, או אפילו בעלי ערך שלילי. פתאום, כל ה"עבודה הקשה" של בניית הקישורים המפוקפקים האלה יורדת לטמיון, והדירוגים איתה.
- הסרה מהאינדקס (De-indexing): במקרים קיצוניים של הפרות חמורות ומתמשכות, גוגל יכול פשוט להסיר את האתר שלכם מהאינדקס שלו לחלוטין. זה אומר שהאתר שלכם מפסיק להופיע בתוצאות החיפוש. זו מכת מוות דיגיטלית. אל תגיעו לשם.
נזק היקפי – כשאתם נתפסים באש צולבת
לפעמים, אתם יכולים להיפגע מחוות קישורים גם אם לא יצרתם אותן או קישרתם אליהן במכוון. למשל:
- קישור אל חוות קישורים: אם האתר שלכם, אפילו בתום לב, מקשר החוצה לאתרים שנחשבים לחוות קישורים או לאתרים באיכות נמוכה מאוד, זה יכול להשפיע לרעה על האמינות שלכם בעיני גוגל.
- האתר שלכם "מככב" בחווה (בלי ידיעתכם): יש חוות קישורים שפשוט "גונבות" תוכן או אוספות קישורים באופן אוטומטי. אם האתר שלכם מופיע שם, זה לא בהכרח אומר שתקבלו עונש מיידי (גוגל לרוב מבין מתי הקישור לא טבעי ולא באשמתכם), אבל זה עדיין לא מראה טוב, וזה יכול להיות חלק מפרופיל קישורים בעייתי אם יש לכם עוד הרבה קישורים רעים ממקומות אחרים.
השורה התחתונה: התעסקות עם חוות קישורים, בין אם ביוזמתכם ובין אם לא, היא כמו לשחק ברולטה רוסית עם הנראות שלכם אונליין.
הסירחון שנשאר באוויר: השלכות ארוכות טווח של פלירטוט עם הצד האפל
גם אם הצלחתם איכשהו "לנקות" את האתר מעונש או להימנע מאחד כזה, השימוש בחוות קישורים יכול להשאיר צלקות לטווח ארוך. זה לא רק עניין של דירוגים בגוגל.
פגיעה במוניטין – זה לא רק גוגל, זה גם הקהל
דמיינו לקוח פוטנציאלי שמחפש מידע ונתקל בקישור לאתר שלכם מתוך אתר שנראה כמו מזבלה דיגיטלית. איזה רושם זה יוצר עליכם? כנראה שלא משהו. המוניטין שלכם בעיני משתמשים, קולגות, ואפילו לקוחות פוטנציאליים יכול להיפגע. אף אחד לא רוצה להיות מקושר לזבל.
בנוסף, אם אתם מנסים לבצע בניית קישורים איכותית (Outreach) לאתרים אחרים, והם בודקים את פרופיל הקישורים שלכם ורואים שאתם מקושרים לחוות, זה עלול לגרום להם לסרב לשתף איתכם פעולה. ובצדק.
כלי ה-Disavow – וידוי על חטאי SEO
גוגל מציע כלי שנקרא Disavow Tool, שמאפשר לבעלי אתרים "להתכחש" לקישורים נכנסים שהם מאמינים שמזיקים לאתר שלהם. זה נשמע כמו פתרון קסם, אבל זה ממש לא.
- מתי להשתמש בו? בזהירות רבה: כלי ה-Disavow מיועד למקרים שבהם אתם בטוחים שיש לכם כמות משמעותית של קישורים ספאמיים, מלאכותיים, או באיכות נמוכה שמכוונים לאתר שלכם, ושאתם מאמינים שהם גורמים לנזק ממשי (למשל, אם קיבלתם פעולה ידנית בגללם).
- לא שרביט קסמים: השימוש בכלי הזה לא מבטיח שהעונש יוסר או שהדירוגים ישתפרו מיידית. זהו תהליך. בנוסף, אם תתכחשו לקישורים טובים בטעות, אתם עלולים להזיק לעצמכם. גוגל עצמו ממליץ להשתמש בכלי הזה רק אם אתם יודעים מה אתם עושים ושילמתם על קישורים, או שאתם מאמינים שהם בהחלט מזיקים. לרוב, גוגל מספיק חכם להתעלם מקישורי ספאם אקראיים.
ההתאוששות היא דרך ארוכה ומפותלת
אם האתר שלכם נפגע בגלל חוות קישורים, ההתאוששות יכולה להיות תהליך ארוך, מתסכל, ולעיתים יקר. זה דורש ניתוח מעמיק של פרופיל הקישורים, ניקוי של קישורים מזיקים (עד כמה שניתן), הגשת בקשות בדיקה מחדש (Reconsideration Requests) לגוגל במקרה של עונש ידני, ובעיקר – התמקדות בבניית אסטרטגיית SEO איכותית ובת קיימא מאפס. זה כמו שיקום אחרי פציעה קשה – לוקח זמן, מאמץ, והרבה סבלנות.
האם יש (אי פעם) שימוש לגיטימי? הפרדת המוץ מהתבן (רמז: כמעט הכל מוץ)
אחרי כל מה שאמרנו, אפשר לתהות אם יש איזשהו תרחיש, ולו הקטן ביותר, שבו משהו שדומה לחווה יכול להיות לגיטימי. התשובה היא… כמעט ולא. אבל בואו נדייק.
רוח הרפאים של אינדקסים "לגיטימיים"
פעם, לפני עידן הפינגווינים והפנדות, היו אינדקסים של אתרים (Web Directories) שנחשבו למקור סביר לקישורים. רובם, כאמור, הפכו ללא רלוונטיים.
עם זאת, אולי עדיין קיימים אי שם אינדקסים מאוד נישתיים, מאוד ספציפיים לתחום מסוים, שמנוהלים בקפידה על ידי בני אדם אמיתיים, ושבודקים כל אתר שנכנס אליהם. אם אינדקס כזה באמת מספק ערך למשתמשים שלו ועוזר להם למצוא משאבים רלוונטיים, אז קישור ממנו אולי לא יזיק, ואפילו יועיל במעט. אבל הם נדירים מאוד.
חשוב להבדיל: אינדקסים עסקיים מקומיים (כמו דפי זהב, Yelp, או אינדקסים מקומיים אחרים) הם סיפור אחר לגמרי.
אלו הם חלק חשוב מאסטרטגיית SEO מקומי, והם לא חוות קישורים. המטרה שלהם היא לספק מידע מדויק על עסקים מקומיים, לא סתם לנפח קישורים. הציטוטים (Citations) מהם חשובים לאמינות העסק שלכם בעיני גוגל בהקשר המקומי.
הבחנה בין חוות לבין אסטרטגיות בניית קישורים בריאות
חשוב מאוד לא לבלבל בין חוות קישורים לבין טקטיקות לגיטימיות ובריאות לבניית קישורים. ההבדל הוא תהומי:
- פרסום פוסטי אורח (Guest Blogging) איכותי: כתיבת מאמר מקורי, בעל ערך, לאתר סמכותי ורלוונטי בתחום שלכם, עם קישור טבעי בתוך התוכן או בביוגרפיה של הכותב – זה לגיטימי ואף מומלץ. זה שונה לחלוטין מלהפיץ מאמר זבל לעשרות "חוות פוסטי אורח". למדריך שלי על כתיבת מאמרי אורח.
- בניית קישורים למשאבים (Resource Link Building): אם יצרתם תוכן מדהים (מדריך, מחקר, כלי), ואתרים אחרים מקשרים אליו באופן טבעי כי הוא באמת שימושי, זה נהדר. גם פנייה יזומה לאתרים רלוונטיים כדי להציג להם את המשאב שלכם, בתקווה שימצאו אותו ראוי לקישור, היא טקטיקה לגיטימית.
- בניית מערכות יחסים, לא רק קישורים: SEO מודרני עוסק הרבה בבניית קשרים אמיתיים עם אנשים אחרים בתעשייה שלכם. קישורים הם לעיתים תוצר לוואי טבעי של הקשרים האלה.
- התמקדות ב-E-E-A-T: כשאתם יוצרים תוכן שמפגין ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות, אתם באופן טבעי מושכים קישורים איכותיים. חוות קישורים הן האנטיתזה המוחלטת ל-E-E-A-T. הן בנויות על חוסר מומחיות, חוסר סמכות, וחוסר אמינות.
בקיצור, אם זה נראה מהיר מדי, קל מדי, וטוב מדי מכדי להיות אמיתי – זה כנראה לא אמיתי (ולא טוב).
מה הולך היום?
גוגל כבר מזמן לא רק סופר מילות מפתח וקישורים.
הוא מבין הקשרים, משמעויות, כוונות משתמש (User Intent), ואת האיכות הכוללת של התוכן. מערכות הבינה המלאכותית שלו, כמו RankBrain ו-BERT (וכעת גם מודלים מתקדמים יותר כמו Gemini), משתכללות כל הזמן ביכולת שלהן לזהות דפוסים לא טבעיים, תוכן באיכות נמוכה, וניסיונות מניפולציה.
חוות קישורים, עם התוכן הגנרי שלהן והקישורים המאולצים, בולטות כמו אגודל נפוח למערכות האלה. הניסיון "לעבוד" על גוגל עם טקטיקות כאלה היום הוא כמו לנסות לנצח מחשב-על בשחמט עם מהלכים של מתחילים. זה פשוט לא יעבוד.
חשיבותה העליונה של חוויית המשתמש (UX)
גוגל שם דגש עצום על חוויית המשתמש (UX). אתרים איטיים, קשים לניווט, מלאים בפרסומות קופצות, או עם תוכן לא רלוונטי – כל אלה פוגעים בחוויית המשתמש, וגוגל לא אוהב את זה. חוות קישורים הן, מעצם טבען, אסון מבחינת UX. הן לא נועדו למשתמשים, הן נועדו למנועי חיפוש (ולא ממש מצליחות גם בזה יותר).
אם האתר שלכם מקושר ממקומות כאלה, זה משדר לגוגל שאתם לא ממש שמים את המשתמשים שלכם בראש סדר העדיפויות. וזה, חברים, מתכון לצרות.
בניית עתיד בר-קיימא – קידום אתרים "לבן" לניצחון ארוך טווח
הדרך היחידה להצליח ב-SEO לטווח ארוך היא באמצעות טקטיקות "כובע לבן" (White Hat SEO). על הדברים האלו חפרתי אינספור פעמים:
- יצירת תוכן בעל ערך אמיתי: תוכן שעונה על שאלות, פותר בעיות, מבדר, או מספק מידע ייחודי ושימושי לקהל היעד שלכם.
- הרווחת קישורים באופן טבעי: כשהתוכן שלכם מעולה, אנשים ירצו לקשר אליו באופן טבעי. זה דורש זמן ומאמץ, אבל אלו הקישורים הכי חזקים ובעלי ערך.
- בניית מותג חזק ואמין: מותג שאנשים מכירים, סומכים עליו, ומחפשים אותו באופן יזום.
- אופטימיזציה טכנית ללא פשרות: לוודא שהאתר שלכם מהיר, מאובטח, מותאם למובייל, וקל לסריקה ולהבנה על ידי מנועי החיפוש.
כל הדברים האלה דורשים עבודה קשה, התמדה, והשקעה. אין קיצורי דרך אמיתיים. חוות קישורים הן הפיתוי של הדרך הקלה, אבל זו דרך שמובילה לצוק.
את הדברים האלה (ועוד) אני גם מלמד בקורס קידום אתרים למתקדמים שלי.
אז אתם חושדים שמצאתם חווה (או שמישהו "שתל" אתכם באחת)? תוכנית פעולה זריזה
בסדר, נניח שקראתם עד כאן ואתם מתחילים להזיע קצת. אולי נתקלתם באתר שנראה חשוד, או שאתם בודקים את פרופיל הקישורים שלכם וגיליתם כמה פנינים מפוקפקות. מה עושים?
זיהוי הדגלים האדומים – מד ה"ספאמומטר" שלכם
חזרו למאפיינים שציינו קודם: תוכן דליל, עודף קישורים, עיצוב מיושן, חוסר ערך. אם אתם רואים אתר שמדליק אצלכם כמה מהנורות האלה, סביר להניח שהוא לא מקום שהייתם רוצים שהאתר שלכם יהיה מקושר אליו או ממנו.
כלים לבדיקת פרופיל קישורים (כמו Ahrefs, SEMrush, Majestic, או אפילו Google Search Console עצמו) יכולים לעזור לכם לראות מי מקשר אליכם. אבל זכרו, המטרה היא לא להשתמש בכלים האלה כדי למצוא חוות כדי להשתמש בהן (חס וחלילה!), אלא כדי לנטר את בריאות פרופיל הקישורים שלכם.
אם זה משהו שעשיתם בעצמכם (אופס!) – הגיע הזמן לניקוי אביב
אם בעבר, ברגע של חולשה או חוסר ידע, השתמשתם בשירותי חוות קישורים או בניתם קישורים כאלה בעצמכם:
- תפסיקו. מיד. אל תוסיפו עוד שמן למדורה.
- העריכו את הנזק: נסו להבין כמה קישורים כאלה יש לכם, מאיזה סוג של אתרים, והאם כבר ספגתם פגיעה בדירוגים או עונש ידני.
- השתמשו בכלי ה-Disavow (בזהירות!): אם יש כמות גדולה של קישורים מזיקים ואתם בטוחים שהם הבעיה, שקלו ליצור קובץ Disavow ולהגיש אותו לגוגל. התייעצו עם איש מקצוע אם אתם לא בטוחים.
- התמקדו בבנייה מחדש: התחילו ליישם אסטרטגיית SEO איכותית, ליצור תוכן מעולה, ולהרוויח קישורים טובים. זה ייקח זמן.
אם אתם קורבן (קישורים לא רצויים) – אל תיכנסו לפאניקה (מדי)
לפעמים, אתרים ספאמיים או חוות קישורים יקשרו אליכם בלי שביקשתם. זה קורה.
- נטרו את פרופיל הקישורים שלכם באופן קבוע.
- אל תמהרו להתכחש לכל קישור שנראה קצת מוזר. גוגל לרוב מספיק חכם להתעלם מקישורי ספאם אקראיים בכמות קטנה.
- אם יש כמות גדולה ומתמשכת של קישורים מאתרים מאוד ספאמיים שנראים כמו התקפת SEO שלילי (Negative SEO), אז כלי ה-Disavow עשוי להיות רלוונטי. שוב, בזהירות.
- הדבר החשוב ביותר הוא להמשיך ולהתמקד בבניית פרופיל קישורים איכותי משלכם. קישורים טובים וחזקים "ידללו" את ההשפעה של קישורים רעים בודדים.
לסיום – הסתייגות חשובה(!)
למי שלא מגיע מהתחום, המאמר הזה אולי נשמע קצת מפחיד – הרי מי מאיתנו לא חוטא בכמה קישורי זבל פה ושם?
המאמר נשמע קצת נחרץ כי אני רוצה לעודד בעלי אתרים ומקדמי אתרים לעבוד בצורה נקייה כבר מההתחלה.
יחד עם זאת, חשוב לומר – גוגל של היום מתבסס הרבה יותר על תוכן וחווית משתמש – אז אם יש לכם אתר באמת טוב עם תוכן מדהים, אתם תצטרכו הרבה פחות קישורים בשוטף כי זה יעשה לכם 70% מהעבודה לפחות.
זיכרו – קישורים הם כמו מגבר – אם הבסיס שלך טוב, הם יעזרו מאד. אם לא – כל הקישורים בעולם (גם החזקים ביותר) לא יעזרו לכם.
במילים אחרות – קישורים ברמה נמוכה יתקשו לפגוע באתרים טובים עם תוכן מעולה (אפילו עם זה נעשה במסגרת מניפולציה לפגוע בדירוגי האתר). מהנסיון שלי ההפך הוא הנכון – קישורים ברמה סבירה+ בהחלט יכולים לתת בוסטים רציניים לאתרים שיש להם תשתית מעולה מבחינת התוכן ושאר הפרמטרים של ה-Onsite.
ולסיכום: חוות קישורים – פשוט תגידו לא (ותברחו הכי רחוק שאפשר)
אם יש משהו אחד שאתם צריכים לקחת מהמדריך הארוך הזה זה הדבר הבא:
הצלחה ב-SEO מבוססת על יצירת ערך אמיתי למשתמשים, על בניית אמינות, ועל עבודה קשה וישרה. כל ניסיון לקצר את הדרך באמצעות טקטיקות מפוקפקות כמו חוות קישורים, בסופו של דבר יתפוצץ לכם בפנים.
בהצלחה!
לעוד מדריכים: