שיווק משרד עורכי דין באינטרנט? הגעתם למקום הנכון.
בגדול, ואני מאמין שאני לא מחדש לאף אחד – שיווק דיגיטלי לעורכי דין הוא מהתחומים הקשוחים והתחרותיים ביותר שיש – גם בגוגל אורגני וגם בגוגל ממומן.
אבל אתם יודעים איך החיים עובדים – איפה שיש תחרות, בדרך כלל גם יש הרבה כסף…
במדריך הנוכחי אני הולך להרחיב רבות על שיווק למשרד עורכי דין, אעשה לכם קצת סדר בין האפשרויות השונות ואסביר למה קידום אורגני בגוגל זה הערוץ המומלץ ביותר לטווח הארוך – בעיקר אם יש לכם אתם רווי בתוכן.
לפני הכל – קצת על כללי האתיקה של המקצוע
לפני שארחיב על איך לשווק משרד עורכי דין – חשוב להכיר את כללי האתיקה של עורכי הדין.
כאשר מדברים על שיווק משרד עורכי דין, חייבים קודם כול להבין כי בניגוד לכמעט כל מקצוע אחר בו אין כללי אתיקה ספציפית לגבי פרסומים, עורכי הדין הרוצים לפרסם את עצמם חייבים לעמוד בכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין.
שיווק משרד עורכי דין – עשה ואל תעשה
בעבר כללי האתיקה היו נוקשים ביותר והצרו את צעדיהם של עורכי דין רבים שרצו לפרסם את עצמם, אך החל משנת 2001 נוסחו החוקים מחדש ונתנו לעורכי הדין הרבה יותר מרחב נשימה מאשר פעם.
ובכלל זאת, אפשרויות רבות לשווק את עצמם בערוצי פרסום ושיווק מודרניים.
שיווק עורכי דין באינטרנט – קצת רקע על קידום אתרים לעורכי דין
שיווק אתרי עורכי דין – כללי האתיקה של העורכי דין
אז לפני שאני אדבר על השיטות הכי טובות של שיווק דיגיטלי לעורכי דין או פרסום עורכי דין באינטרנט, הנה תקציר של מה מותר ומה אסור לעשות בפרסום מקוון:
1. אסור שהפרסום למשרדי עורכי דין "יפגע בכבוד המקצוע", יטעה את הציבור או ייפגע בו
2. מותר לפרסם באתרי אינטרנט, רשתות חברתיות ואפליקציות, אך אסור לפרסם באתרים המציגים אלימות, פורנוגרפיה או כל תוכן פוגעני אחר.
אסור גם לפרסם באפליקציות שמיועדות לקטינים. אבל אולי הכי חשוב לעניינו – אסור לפרסם דרך Popups (חלונות קופצים).
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
3. אפשר להשתמש במלל שיווקי. עם זאת, אסור לכלול אזכורים שמתייחסים לשכר הטרחה או מציגים "מבצעים"…
4. אפשר להציג מידע על ספרים שעורך הדין פרסם מאמרים או עבודות מחקר.
אפשר גם לפרסם תפקידים ציבוריים שמילא וחברות בארגונים משפטיים שונים (לא רק בלשכת עורכי הדין). היוצא מן הכלל הוא ציון של תפקיד שיפוטי או ועדת בחירות לתפקידים שיפוטיים, כל עוד עורך הדין משמש בתפקיד פעיל.
5. פרסום בווידאו וסרטוני תדמית מותר וכל הכללים האחרים חלים עליהם.
זוהי אולי המהפכה הגדולה ביותר שהחלה באיחור ניכר, רק ב-2013. עם זאת, אי אפשר לפרסם ישירות נגד המתחרים, ומובן שהסרטון חייב להיות ענייני ולגעת רק בשירות שאותו עורך הדין מציע.
6. אפשר לציין שמות של לקוחות אם הם נתנו לכך הסכמה בכתב בנוגע לתוכן הפרסום, אופן הפרסום ומשכו.
אסור להציע טובות הנאה תמורת זאת. באופן דומה, ניתן לכלול דירוגים והמלצות של לקוחות.
7. אפשר להשתמש בניוזלטר לרשימת הלקוחות של המשרד או רשימת תפוצה אחרת הכוללת את מי שהסכים לקבל דיוורים.
בקיצור – מה כל זה אומר?
כמו שאפשר לראות, כללי האתיקה החדשים פותחים המון אפשרויות חדשות.
בעבר רוב עורכי הדין היו מקדמים את עצמם בצורה אורגנית יבשה למדי, מפרסמים מאמרים או פסקי דין שלמים שבהם היו מעורבים. כל זה היה טוב ויפה, אבל קשה להאמין שהשיגו אפקט שיווקי אמיתי.
זו אולי אחת הסיבות העיקריות לכך שהקידום בזירה האורגנית של עורכי דין נהיה סופר תחרותי, במיוחד בקטגוריות שפנו למי שנזקק לטיפול מידע כגון קידום עורך דין תעבורה, עורך דין פלילי ועורך דין רשלנות רפואית (שם יש לפרק הזמן שעבר מהאירוע משמעות קריטית).
שיווק למשרדי עורכי דין – שיטות השיווק האפקטיביות ביותר כיום
1. שיווק עורכי דין בעזרת קידום אורגני
אוקי, אז לפני כמה שורות כתבתי שקידום אורגני (נקרא גם SEO וגם קידום בגוגל אורגני) היה מוגבל יחסית.
לעומת זאת, עכשיו, כאשר ניתן להפוך את אתרי האינטרנט לשיווקיים יותר, גם הרבה יותר כדאי להשקיע בקידום אורגני מכיוון שזה ללא ספק הערוץ האפקטיבי ביותר לטווח ארוך.
אם אתם באמת רוצים להבין למה, שווה להתעכב על זה ואני מסביר את זה בסרטון הבא:
אבל כפי שכבר כתבתי בעבר, זה דורש עבודה יסודית. הנה כמה נקודות עיקריות ומעודכנות עבור שיווק לעורכי דין, בדגש על קידום אורגני:
א. פרסום עורכי דין בעזרת כתיבת תכנים
כשמדברים על קידום אתר אינטרנט – אחד הכלים החשובים ביותר זה תוכן.
תכנים למטרות שיווק עורכי דין צריכים להיות סופר מקצועיים – קשה עד בלתי אפשר לקדם עו"ד ללא תוכן דגש על תוכן איכותי.
מצד אחד להתבסס על תיקים אמיתיים או ידע מקצועי, אבל מצד שני להיות קריאים ומושכים.
הם גם צריכים להיות יותר שיווקיים מפעם ולשלב בתוכם סיפורי הצלחה והמלצות כפי שחוקי האתיקה המעודכנים מאפשרים. לכן, כדאי לשכור את שירותיו של כותב תוכן עם התמחות בתחום המשפטי שיכול להיות אפילו סטודנט או סטז'ר אשר יעבוד לפי תקצירים או נקודות עיקריות.
ב. פרסום עורכי דין בעזרת קישורים חיצוניים
הקישורים הכי טובים הם כמובן מאתרים רלוונטיים, אבל מה עושים כשהאתרים האלו שייכים למתחרים שלנו? התשובה היא שגם התאמה חלקית יכולה להיות טובה ויש אתרים שלא מייצגים עורך דין ספציפי.
לדוגמה:
- אתרים שיש להם עצות או כתבות עומק לכלל תחומי החיים או מדורים משפטיים (למעשה כמעט כל אתר חדשות היום)
- אתרי שאלות ותשובות
- ניהול פורום מקצועי של עורכי דין בפורטלים שונים (ויש המון)
עוד אפשרות היא לחפש עורך דין שלא לוקח את התיקים שאתם מעדיפים לקחת או מגביל את עצמו בצורה אחרת כמו למשל רק לאזור גיאוגרפי מסוים.
אפשרות אחרונה היא להתבסס על השיטה המוכרת והידועה של אתרי תמיכה. לדוגמה, אתרי בתחום הרפואה יכול לכלול כמה מאמרים על רשלנות רפואית.
למידע נוסף קיראו על שירות של בניית קישורים.
ג. קידום אתרים לעורכי דין – ביצועים ומראה
כמו תמיד, האתר חייב להיות מהיר ומותאם לקריאה גם במובייל.
למרבה הצער, מה שאני רואה (עדיין) בהרבה אתרים של עורכי דין זה עומס ויזואלי נוראי עם טקסטים בפונט קטן ותפריטים ארוכים כאורך הגלות.
לפעמיים נראה כאילו מישהו החליט פשוט לקחת פסקה אחת מכל מאמר ולשים אותה בעמוד הבית… לחילופין, יש המון אתרים שפשוט לא עומדים בסטנדרטים של העשור הנוכחי ויש בהם תפריטים נגללים, פינות מלבניות, קישורי פוטר מוגזמים וכו'. למידע נוסף קראו על עיצוב אתרים, וגם על עיצוב חווית משתמש.
אז מובן שכדאי לדלל ולסדר את התוכן בצורה שתהיה נוחה לקריאה.
זה לא חייב לבוא על חשבון הרלוונטיות של התוכן או האופטימיזציה של מילות המפתח. מה שכן חשוב הוא לשים את כל פרטי יצירת הקשר במקום בולט, זה טוב לא רק לשיווק, אלא גם לביצועים בחיפוש המקומי.
ד. מיקוד נכון של מילות מפתח
רוב מילות המפתח הן בעלות זנב ארוך – מה שאומר הרבה ביטויים עם נפח חיפוש קטן, אבל מסה משמעותית מהם.
עדכוני הליבה השונים של גוגל (Core Updates) יצרו זיקה חזקה בין מה שהגולש מחפש לבין מה שנמצא בדף, זאת בזכות היכולת של גוגל להבין טוב יותר את כוונת המשתמש ומשפטים שלמים במקום מילים בודדות (אם כי באנגלית זה מן הסתם בולט יותר – ראו Rankbrain למידע נוסף).
בכל אופן, כדאי לחשוב מה הגולש רוצה למצוא. לדוגמה, מצבים רפואיים ספציפיים, עבירות תנועה מסוימות וכך הלאה. זו גם דרך טובה ליצור עמודים ממוקדים ולהגדיל את מספר העמודים באתר במקום להטיל את כל המשקל על עמוד הבית.
ה. מומחיות ואמינות
לא מספיק שהתוכן יהיה מצוין, אלא חייבים לספק גם "קבלות" למקצועיות שלכם. הנה כמה רעיונות:
- קישור לאתרים שכתבתם בהם
- קישורים לפרופילים מקצועיים מלאים בלינקדין, פייסבוק וכו'
- קישורים לעמוד אודות עם הפרטים הביוגרפים שלכם מתוך כל מאמר שאתם כותבים (אפשר גם ליצור שני עמודים דומים, אחד על המשרד שישמש כעמוד אודות קלאסי ואחד על הניסיון שלכם)
- קישורים ללשכת עורכי הדין או ארגונים מקצועיים אחרים כגון מקומות שאתם מרצים בהם
עוד על כך במאמרים ובסרטון הבא:
לפני שנמשיך לסעיף הבא: אפנה אתכם גם למדריך שלי על מחיר קידום אתרים: כמה עולה לקדם אתר?
2. פרסום לעורכי דין: שיווק עורכי דין בעזרת קידום ממומן
פונים אליי המון עורכי דין למטרות שיווק. למעשה, זה by far המקצוע שיצא לי לקדם הכי הרבה, ולא מבחירה…פשוט בישראל זה פופולארי להיות עורך דין, משום מה…
בכל מקרה, בתור מומחה קידום אתרים, רבים גם מתייעצים איתי על השיווק שלכם – והאם ללכת על קידום אורגני או קידום ממומן.
בשלב זה אני מבקש לראות את האתר, במידה ויש – כי התשובה שאתן לאותו עורך דין תלויה מאד בגודל האתר.
קידום אורגני הוא תהליך שאפקטיבי במיוחד לאתרים גדולים המכילים הרבה תוכן (גם עשרות עמודים זה יכול להיחשב "הרבה" אם זה תוכן מעמיק ובעל ערך).
במידה ואין אתר – אני מתחיל בהרצאה שלי על היתרונות של קידום אורגני לטווח הארוך ומפציר בלקוח הפוטנציאלי להקים אתר ולשקול ברצינות קידום אורגני, אבל בינתיים ללכת על פרסום ממומן – כי זהו הערוץ המהיר והיעיל ביותר לטווח הקצר.
בטווח הארוך – פרסום לעורכי דין באמצעות מערכת Google Ads או כל אמצעי פרסומי אחר זאת מסחטת כספים רצחנית, שלא תיתן לכם שום ערך ושום אפקט של צמיחה לטווח האורך – בעיניי, מודל שיווק בעייתי מאד.
ובכל זאת – כמה קווים מנחים עבור פרסום לעורכי דין באמצעות קמפיינים ממומנים.
העקרונות של קידום ממומן בגוגל לעורכי דין לא שונים מהעקרונות הבסיסיים של קידום ממומן.
ההבדל הוא שבניגוד לשיטות עבר של קידום אתרים לעורכי דין, אפשר להשתמש בטקסטים שיווקיים וקריאה לפעולה באופן הרבה יותר חופשי כל עוד אתם לא מבטיחים כל מיני הבטחות שאולי נמצאות בתחום האפור של כללי האתיקה (לדוגמה, הבטחה של אחוזי הצלחה מוגזמים).
אני כן רוצה להדגיש שכדאי לכם להתחרות גם על השם שלכם.
הסיבה היא שאתם לא רוצים שהמתחרה שלכם יופיעו בתוצאות הממומנות כשמחפשים אתכם (ואני לא מתייחס כרגע לשאלה האתית).
פרסום ממומן בפייסבוק – שימו לב שאתם יכולים לגשת לכל עמוד עסקי בפייסבוק של עורך דין ולבדוק בדיוק אלו קמפיינים הוא מריץ.
לחילופין, אפשר לדעת מי בדיוק אחראי לכל מודעה ואילו עוד מודעות נמצאות בקמפיינים שלו. לא צריך להסביר למה זהו כלי מפחיד באפקטיביות שלו…
3. שיווק משרדי עורכי דין בעזרת סרטוני תדמית
כאמור, סרטוני תדמית הן אפשרות פרסום חדשה יחסית עבור אתרי עורכי דין.
החדשות הרעות הן שאם תחפשו למשל "עורך דין" ביוטיוב (אף על פי שאני בספק שתחפשו עורך דין דווקא שם) תגלו המון כתבות לא מחמיאות של גופי התקשורת. לכן, אם מישהו כבר מוצא אתכם ביוטיוב או דרך תוצאות הווידאו של גוגל, כדאי שתשדרו אמינות כמה שיותר גבוהה.
כדי להפוך את הסרטונים ליותר מעניינים ורלוונטיים לצרכי קידום עורכי דין, עדיף להתרכז בעצות פרקטיות או לצלם סרט מושקע יותר בסגנון "יום בחייו של עורך דין פלילי".
לדוגמה:
- איך להתכונן לקראת פגישה עם עורך דין בתחומים שונים (פרקטי יותר מעצות משפטיות כלליות)
- איך להתמודד עם עריקות
- כיצד להתכונן לפגישה עם עורך דין בתחום ספציפי
- מדוע חשוב לבוא עם עורך דין לוועדות בביטוח הלאומי
עם זאת, רוב הסרטונים שאני רואה שנועדו לשרת את אסטרטגיית קידום עורכי דין הם סרטונים של עורכי דין שמתראיינים לתוכניות טלוויזיה או מרצים בכנסים (אפשר לתמלל את ההרצאה ולשים באתר). לכן, זוהי עדיין פרקטיקה טובה עבור קידום אתרים לעורכי דין שגם משדרת אמינות וגם מאפשרת לתפוס שתי ציפורים במכה אחת.
בנוגע לדחיפה של הסרטונים במעלה תוצאות החיפוש של גוגל (ולא רק של יו-טיוב), כמו תמיד חשוב להקפיד על מילוי כל השדות כשאתם מעלים את הסרטון ואם אפשר גם לקשר אליו מאתרים שונים.
4. שיווק עורכי דין בעזרת חיפוש מקומי
החיפוש המקומי בגוגל התקדם מאוד בשנים האחרונות והוא קריטי לכל מי שמספק שירותים על בסיס גיאוגרפי, ובכלל זאת עורכי דין.
בשנה האחרונה השירות נעשה יותר מתוחכם. בין היתר אפשר להוסיף שירותים ומאפיינים, תיאור ארוך יותר ואפילו להעלות פוסטים עם קישורים. כמו תמיד, עדיף להוסיף גם כמה תמונות של המשרד מבחוץ והצוות בפנים.
ועדיין, אחד הדברים הכי חשובים הוא הביקורות שמפרסמים עליכם.
לפי הכללים של גוגל מותר לכם לבקש מלקוחות לכתוב עליכם ביקורות ואפילו לקשר לטופס ההוספה שלה כל עוד אתם לא מעניקים משהו בתמורה לכתיבת הביקורת.
בהקשר של קידום אתרים לעורכי דין מקומי אתם חייבים להכיר ולעשות שימוש תדיר בשירות Google My Business (גוגל מפות או גוגל לעסק שלי).
עוד פרטים על כך בסרטון הבא:
מוזמנים גם לעבור על המדריך שלי לקידום מקומי בגוגל.
5. שיווק עורכי דין בעזרת רשתות חברתיות
אז נראה שפרסום באינסטגרם לא בדיוק תתרום לכם, אבל פייסבוק ולינקדין בהחלט כן.
בלינקדין חשוב לבנות פרופיל כמה שיותר מפורט ולהרחיב את רשימת הקשרים שלכם. אתם אף פעם לא יכולים לדעת מתי מישהו יצטרך עורך דין או מי ישמח להעביר לכם תיק…
בנוגע לפייסבוק, תתפלאו, אבל יש שם עשרות עמודים עסקיים של עורכי דין עם אלפי אוהדים.
חלק מהעמודים האלו מושקעים מאוד והם משתמשים ברוב מה שפייסבוק יכול לתת כמו לדוגמה רשימת שירותים, חלון צ'ט אוטומטי, סרטונים נבחרים, בחירת כפתור קריאה לפעולה ועוד.
את המבנה של העמוד אתם יכולים לסדר דרך "תבניות ולשוניות" בהגדרות הדף.
מלבד פוסטים של פרסומים מקצועיים שלכם, פוסטים פופולאריים אחרים הם של פרסומים מהעיתונות שנוגעים לתחום, פוסטים של דעה אישית על פוסטים אחרים (ויש לא מעט פוסטים "לוהטים", במיוחד בתחום הפלילי) ואפילו פוסטים שמעבירים את חווית היום יום לטובה ולרעה. אתם יכולים אפילו לפרסם תמונה של לקוח מרוצה שהגיע להגיד לכם תודה או מכתב מרגש שקיבלתם.
מלבד עמודים עסקיים, לא חסרים בפייסבוק גם קבוצות כגון "שאל עורך דין ל…" אם אתם לא חברים באחת מהקבוצות האלו, כדאי לכם מאוד להיות חברים ופעילים.
אגב, כשאתם מפרסמים פוסט על השירותים שלכם שהתגובות בו פתוחות, כדאי לכם לעקוב אחרי הפרסומים ולראות אם מישהו לא משאיר את מספר הטלפון שלו.
במקרה כזה, השאירו לו הודעה בהקדם האפשרי ב-Whatsapp / Messenger , אחרת מישהו עלול לגנוב את הליד… (זה נכון מן הסתם לא רק לעורכי דין).
רוצים לפתוח עמוד עסקי בפייסבוק ולא יודעים מאיפה להתחיל? צפו בסרטון:
6. פרסום עורכי דין בתשלום באינדקסים ופורטלים
זוהי אופציה רלוונטית מאוד בחלק מהתחומים וגם בתחום עריכת הדין מכיוון שישי יחסית לא מעט פורטלים ואתרים משפטיים גדולים.
הרישום בחינם לא תמיד משפיע על הקידום האורגני, אלא יותר על הקידום המקומי, ולכן הוא בטח לא יכול להזיק (אלא אם כן מדובר באינדקס שיש בו ספאם). אם אתם רוצים לרכוש מנוי בתשלום לצורך הבלטה וקבלת יותר לידים, בקשו לראות קבלות על מספר הכניסות לאתר כולו ומספר הצפיות הממוצע לפרסומים מודגשים.
בהצלחה!
לעוד מדריכים:
- בחירה נכונה של יועץ קידום אתרים
- התפקיד של סוכנויות קידום אתרים
- איך תבחרו נכון מקדם אתרים