זהו תחום מבוקש מאד – מסיבה הפשוטה שיש המווון עורכי דין בארץ, ולחלק ניכר מהם יש נוכחות דיגיטלית כלשהי שהם, בצדק, רוצים למקסם אותה.
אני כמעט לא מכיר עורך דין שלא רוצה יותר לקוחות ויותר תיקים. על כן, קידום אתרים אורגני למשרדי עורכי דין זהו ענף שלרוב תחרותי מאד, ודורש גם השקעה לא מעטה על מנת להביא תוצאות.
עורך דין? למה שווה לך להקדיש 6-7 דקות מהחיים לקריאת המדריך הבא?
✅ אסביר מהם האתגרים עם קידום עורכי דין באינטרנט – בדגש על קידום אורגני
✅ אסקור את הדרכים הנפוצות ביותר לקידום במקצוע הזה – כולל יתרונות וחסרונות
✅ אדבר בהרחבה על קידום אורגני – כנראה הערוץ החזק והמשתלם ביותר לטווח ארוך
✅ אתן כמה טיפים עבור קידום נכון של אתרים העוסקים בתחום
✅ יש כאן הפניות למדריכים אחרים שהם מעולים לא פחות + סרטונים פרקטיים מועילים 😊
מהם האתגרים עם קידום של עורכי דין בגוגל?
ראשית – הקדמה קטנה. אני מתעסק בקידום אורגני מאז 2009. התחום שקידמתי הכי הרבה עד היום זה עורכי דין. לא כי כיוונתי לזה או משהו, אלא ככה יצא. עד היום, קידמתי מאות (!) עורכי דין שונים בעזרת SEO (בלבד). קידום אורגני SEO זה התחום היחיד בו אני מתעסק – כך שאני יודע על מה אני מדבר ואתם יכולים להיות בטוחים שהמדריך שלפניכם נכתב בדם, יזע, דמעות וארגזים של ניסיון והצלחות בתחום.
בניגוד למקצועות אחרים, קידום אורגני של התחום המשפטי – הוא מאתגר מכמה מבחינות, וכמעט לא משנה באיזה נישה העורך דין עוסק.
עורכי דין הם מוגבלים יחסית בצורות שבהן הם יכולים לפרסם את עצמם.
לעומת זאת, באינטרנט יש יחסית פחות מגבלות על הפרסום, ולכן השאלה אם משרד מסוים של עורכי דין יכול להגיע למקום גבוה בגוגל או לזכות לחשיפה בדרכים אחרות יכולה להיות קריטית בעבורו. קידום האתר בגוגל באופן אורגני יכול להביא תוצאות מדהימות ולהגדיל פעילות עסקית של משרדי עורכי דין במאות ואלפי אחוזים (מנסיון כמובן).
לפני שנתחיל – הינכם מוזמנים לצפות בסרטון שעשיתי בנושא:
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
במאמר הבא אני מדבר שיווק עורכי דין באינטרנט, בדגש על קידום אורגני לעורכי דין.
גילוי נאות: אני (דניאל זריהן, נעים מאד) מקדם אתרים ויש שאף יגידו מומחה קידום אתרים (SEO) כבר מעל עשור. עד היום קידמתי מעל 200 עורכי דין במצטבר ובין היתר בתחומים הבאים:
- פלילי
- עורך דין תעבורה
- מיסים
- גבייה
- רשלנות רפואית
- נזיקין
- ייפוי כח מתמשך
- גירושין
- הוצאת דרכונים זרים
- מקרקעין
- תובענות ייצוגיות
- לשון הרע
- ועוד הרבה שאני פחות זוכר
במקרה ואתם עורכי דין תעבורה, עשיתי גם סרטון ספציפי על קידום בתחום הזה:
קידום אורגני של עורכי דין: מהן הדרכים הנפוצות לקדם עורכי דין באינטרנט, כיום?
לפני שארחיב קצת יותר על קידום אתרים למשרדי עורכי דין – בואו נבין איך בעצם עובד הקידום בגוגל.
החיפוש של גוגל, כפי שאתם בטח יודעים, מתחלק ל-2 סוגי תוצאות: אורגניות וממומנות (מודעות בתשלום).
כך זה נראה:
1. פרסום בגוגל לעורכי דין (קידום ממומן בגוגל)
זאת ברוב המקרים אופציה לא זולה בכלל, בלשון המעטה.
היום בשביל לפרסם בגוגל בתחומים תחרותיים צריך לשדוד בנק או למכור כליה, וזה לא תמיד משתלם.
מחירי הקליקים בשמיים ואם לא יודעים לנהל את זה, לסנן ביטויים רחבים מדי ולחסום קליקים של מתחרים – אתם בבעיה.
לא רוצה להישמע גורף מדי כן?
ברור שזה עובד במקרים מסוימים, אבל צריך להיות ממש עם אצבע על הדופק ולא לתת לגוגל לשתות לכם את התקציב על אוטומט.
במידה וזה מעניין אותך, כתבתי בהרחבה השוואה מקיפה בין קידום אורגני וקידום ממומן. וכמו כן – מידע נוסף על מחירי פרסום בגוגל.
אם אתם בקטע של וידאו, אפילו הכנתי סרטון על קידום אורגני לעומת קידום ממומן בגוגל:
2. פרסום באינדקסים משפטיים – יכולים לעזור גם בתהליך קידום אורגני בגוגל
שיווק או קידום בעזרת אינדקסים זה קצת שנות ה-90, אבל כן..עדיין עושים את זה. יש כמה פורטלים ואינדקסים של עורכי דין, שחלקם סמכותיים מאד בעיניי גוגל.
הבעיה עם פרסום באינדקסים של עורכי דין? ברובם העוגה מתחלקת עם המון עורכי דין אחרים כך שכל אחד מקבל פירורים.
מדברים ששמעתי מלקוחות, זוהי שיטה שיכולה לעבוד בסדר או לא לעבוד בכלל.
יחד עם זאת – מחלקם אפשר לקבל קישורים טובים מאד, שעוזרים ל-SEO.
3. פרסום בפייסבוק לעורכי דין
שיווק או פרסום בפייסבוק פחות יעזור לקידום אתר של עורך דין, אבל זהו ערוץ חזק ואפקטיבי על מנת להביא לידים ולהגדיל מודעות על בסיס קבוע.
פלטפורמת הפרסום של פייסבוק מציעה היום מלא שיטות לפרסום:
- קמפיין לידים
- קמפיין הפניית תנועה לאתר או לדף נחיתה
- רימרקטינג
- קרוסלות
- צ'אטבוטים
- ועוד כמה עניינים…
לא בטוח שהכל רלוונטי לעורכי דין אבל מדובר בהחלט באופציה נחמדה שיכולה להיות גם יעילה מאד בתחומים מסוימים. מידע נוסף על מחירי פרסום בפייסבוק.
למדריך על פרסום בפייסבוק.
4. שיווק באווטבריין / טאבולה ושות'
בד"כ זה לא ערוץ שעומד בפני עצמו – אלא בהשלמה עם דברים אחרים.
למשל קמפיין אאוטבריין בשילוב רימרקטינג עם פייסבוק או גוגל.
מצוין לחשיפה רחבה ולאחר מכן צמצום קהל היעד בעזרת רימרקטינג וטפסי השארת פרטים.
5. קידום אורגני
האורגני, מנסיוני, לרוב מביא את הטראפיק הכי איכותי שיש היום באינטרנט (לפעמים מתחרה ראש בראש מול איכויות של רשימת תפוצה).
זאת, מהסיבה הפשוטה שאנשים יותר סומכים על התוצאות האורגניות (הטבעיות) במנוע החיפוש, ולא הפרסומות שמופיעות מעליהן ו/או מתחתיהן. לא סתם קידום אורגני באינטרנט נחשב לאחת השיטות הטובות לפרסם את עצמכם, וזה בתנאי שאתם עושים את זה נכון. (מוזמנים לקרוא על יתרונות קידום אורגני כאן)
לא משנה באיזה פרופיל אני מסתכל, תמיד בתנועה האורגנית יש המדדים הטובים ביותר מבחינת המרות, זמני שהייה, וכו'.
קידום אתרי עורכי דין בגוגל נחשב לאחד התחומים המאתגרים ביותר – בגלל שמדובר בתחומים עם רמת קושי גבוהה במיוחד.
על כן, תהליך של קידום לתחום העריכת דין באינטרנט דורש סבלנות רבה – בעיקר למי שמתחיל עם אתר חדש עם נקודת פתיחה חלשה.
נוסיף לכך כאמור, את העובדה שמרבית התחום של עורכי הדין הם בעלי תחרות גבוהה מאד בגוגל – החיסרון העיקרי של קידום אורגני, במיוחד בנישה של העורכי דין, הוא משך הזמן שזה לוקח, אבל באתרים שבכל מקרה צריכים להשקיע בתכנים – זה הערוץ הטבעי לבחור בו (אפשר כמובן לשלב עם ערוצים אחרים).
קידום אתרי עריכת דין – איך עושים זאת כמו שצריך?
כפי שציינתי בהתחלה, קידום משרד עורכי דין באמצעות קידום אתרים אורגני זה שירות מאד מבוקש.
זה לא סוד שבישראל יש מספר גבוה במיוחד של עורכי דין ביחס לאוכלוסייה, מהגבוהים בעולם.
לאן שלא תזרקו אבן תגיעו לאיזה עורך דין.
לכן יצא שכמעט בכל התחומים המשפטיים התחרות בגוגל גבוהה מאד.
יש לכך כמה בולטים במיוחד עם תחרות פסיכית כמו רשלנות רפואית, תחום הפלילים, גירושין ועוד.
לי באופן אישי, כאמור, יצא לעסוק לא מעט בקידום עורכי דין באינטרנט ולקדם לפחות 200 עורכי דין מאז שאני בתחום.
קידום כזה זה מחייב עבודה איכותית ועקבית של יצירת תוכן, אופטימיזציה למנוע החיפוש, וקישורים ברמה גבוהה לאתר, וגם רצוי מאד שיתבצע על ידי חברה מומחית לקידום או מומחה לקידום אתרים אשר יודע את הדקויות בקידום אתרים של עורכי דין.
קידום ואתיקה ומקצועית
כשמדברים על קידום אתרי עורכי דין, נושא האתיקה המקצועית של עורכי הדין לא ממש משפיע לרעה בנושא הקידום האורגני, אבל כל מי שרוצה להתקדם משמעותית בתחום ולקבל לידים מהאינטרנט צריך להכיר בתחרות הגבוהה ולהצטייד בלא מעט סבלנות כדי להחזיר את ההשקעה.
עם זאת, בתחומים רבים של עריכת דין הסכומים יכולים להיות מאד מתגמלים, כך שההוצאה הכספית על הקידום יכולה להיראות שולית לעומת פוטנציאל ההכנסה, לאחר פרק זמן מסוים.
כמה דגשים עבור SEO לעורכי דין בגוגל
לפני הכל חשוב להכיר את הנושא של YMYL או Your Money, Your Life – כי זה מאד רלוונטי לעורכי דין במיוחד בהקשר של ה-SEO.
מה זה בדיוק אומר? צפו בסרטון הבא:
גם E-A-T זה נושא סופר חשוב בהקשר של קידום אתרי עורכי דין.
גם על זה אני מרחיב בסרטון הבא:
כתיבת תכנים עבור עורך דין – הכיצד?
בכל הנוגע לקידום של עורכי דין – התוכן הוא קריטי.
בלא מעט אתרים היום עדיין יש שליטה של "מאמרי קידום", מאמרים שנכתבו על ידי כותבי תוכן שאין להם בהכרח ידע מקצועי בנושא שהם כותבים עליו ולפעמיים מי שהאתר שייך לו כלל לא יודע שהם כותבים עבורו.
עבור חנויות שמוכרות מוצרים מסוימים או בעלי מקצוע זה פחות משמעותי ואפשר הרבה פעמיים להסתדר גם עם מאמרי קידום, אבל בכל מה שנוגע לעורכי דין, המאמרים חייבים להיות מדויקים ולמסור מידע קונקרטי.
המטרה היא פחות שהגולשים ישתמשו במידע הזה בשביל לקבל עזרה מכיוון שהוא בכל מקרה לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני, אלא להציג את עורך הדין כמקצועי ולשפר את המוניטין שלו.
ככל שהתוכן איכותי יותר, הגולש ירגיש יותר בטוח ושאם הוא יפנה לעו"ד הספציפי הזה הוא יהיה בידיים טובות – בדיוק כפי שאנשים פונים אליי לאחר שקראו כמה מאמרים בבלוג שלי.
בשביל להגיע לרמה כזו של מאמרים יש כמה אפשרויות:
- המצב האידיאלי הוא שהעורך דין בעצמו או אחד השותפים במשרד יכתבו את התכנים לאתר.
בהרבה מקרים זה לא קורה כי עורכי דין הם אנשים עסוקים, לרובם אין זמן לכתוב או שהם פחות אוהבים את זה. לגיטימי.
אגב, מהנסיון שלי, זאת לא תמיד האופציה הכי טובה כי…תתפלאו, יש עורכי דין שממש לא יודעים לכתוב. - האלטרנטיבה הבאה הכי טובה היא שהעורך דין או מישהו מטעמו שיש לו מספיק ידע מקצועי בתחום יספק את ראשי הפרקים ומי שיכתוב את המאמר יהיה סטודנט למשפטים או סטז'ר שיודע לקרוא את החוקים ולא רק לחפש מידע באינטרנט (שיכול להיות לא מדויק או פשוט לא מעודכן).
- האלטרנטיבה השלישית היא לעבוד עם כותבי תוכן מאד מוכשרים, שיודעים לחקור ולכתוב על כל תחום – להעביר את התוכן לעורך דין או מישהו מטעמו על מנת שיתנו בו כמה ליטושים ויאללה לפרסם.
בכל הנוגע לתחום של קידום אתרי עורכי דין לתוכן מקורי ומושקע, שגם מי שלא מגיע מהעולם המשפטי קל להבין אותו, יש גם פוטנציאל טוב להביא הרבה תנועה מביטויי זנב ארוך, במיוחד כשגוגל בעצמה אומרת שיש חלק עצום של שאילתות שהגולשים לא חיפשו קודם לכן (כלומר, הן לא יופיעו בכלים למציאת מילות מפתח).
על מנת להגביר את החשיפה לתוכן, אפשר כמובן להשתמש ברשתות חברתיות, אבל אסור לשכוח שיש גם פלטפורמות שמיועדות במיוחד להגברת החשיפה כגון אאוטבריין. גם פה צריך להקפיד על כותרת ותיאור כמה שיותר מקצועיים על מנת לבלוט מעל לתכנים שלצדכם.
פרסום פסקי דין: לצטט או לא לצטט?
אפשר ואפילו מומלץ להשתמש בציטוטים מהחוק או פסקי דין, אבל חשוב לעשות זאת בקונטקסט המתאים ולא פשוט למלא עמודים.
אם לא יהיה קונטקסט מתאים, הגולש לא תמיד יבין את השפה המשפטית המפולפלת וגם גוגל לא ידרג את העמוד גבוה (סביר להניח שיהיו הרבה אתרים אחרים או קבצי PDF שאפשר אינדוקס ושבהם יהיה כמעט את אותו הטקסט). עוד על הבעיות עם תוכן משוכפל.
אם היה לי שקל על כל פעם שעורך דין אמר לי "אה, אין בעיה..יש לי ים מאמרים באתר תקדין, בוא נעלה אותם באתר"…
למידע נוסף על הסוגיה: איך לקדם לקוח שלא כותב תכנים.
קישורים לאתרים של עורכי דין – נושא חשוב מאין כמותו
כפי שהזכרתי, קידום עורכי דין באינטרנט זה מאד מאתגר – אלו מהתחומים התחרותיים ביותר שיש, וקידום אורגני ללא קישורים הוא לא בר ביצוע.
לא ניתן לקדם אתרים של עורכי דין על בסיס תוכן בלבד!
עבור עורכי דין – תוכן כאמור זה קריטי.
אבל! כדאי לזכור – תוכן איכותי יכול לקדם אתר של עורך דין (ובכלל) עד רמה מסוימת.
די מהר תגיעו לתקרת זכוכית שלא ניתן לעבור אותה ללא "עזרה מבחוץ" – קישורים. וזה נכון לכל תחום עם תחרות גבוהה בגוגל.
גוגל מוכיחים את זה שוב ושוב (ושוב, אמרתי?).
יודעים מה, תוכן ממש איכותי ומעניין יכול אפילו להביא קישורים באופן טבעי, אבל בזירות תחרותיות זה כמעט אף פעם לא מספיק וצריך לעבוד "קצת" בשביל ליצור אותם.
פרסום תכנים עם קישורים יכולה להיות מטלה מאתגרת מכיוון שמצד אחד אנחנו רוצים שהאתר שנקבל ממנו קישור יהיה רלוונטי, אבל לרוב המתחרים הישירים שלנו לא תהיה סיבה לקשר אלינו.
לכן, עדיף לחפש אתר של קולגה שמתמחה בתחום קרוב או פשוט פועל באזור גיאוגרפי מצומצם (רלוונטי בעיקר למשרדים קטנים).
בפורטלים משפטיים יש אפשרות נוספת והיא להפוך למשתתף פעיל בפורומים או אפילו לנהל פורום משפטי בנושא ספציפי.
אמנם הקישורים מגיעים לרוב מהחתימה ולכן אין להם ערך מאוד גבוה מבחינת SEO נטו, אבל התרומה לחשיפה, מוניטין והתנועה לאתר יכולה להיות לא מבוטלת.
כמובן שגם שיטות מסורתיות "של פעם" כמו שימוש באתרי תמיכה עדיין עובדות מצוין אם יודעים לעשות את זה נכון.
עורך דין שמנסה לקדם את עצמו יגלה מאד מהר שכל ההתעסקות עם הקישורים היא מתישה ומאד קשה לעשות אותה ללא עזרה מקצועית.
התאמה טכנית של האתר
קידום אתרי עו"ד נחשבים לפעמים לאתרים שהסטנדרטיים העיצוביים שלהם יותר שמרניים מאלו של אתרים אחרים, ובמידה רבה יש לכך הצדקה.
גולש שמחפש עורך דין בדרך כלל יסתכל פחות על העיצוב של האתר (כל עוד קל לקרוא אותו), אלא על התוכן שלו. יש גם אתרים שנראים כמו תחת אבל זה סיפור אחר, אני מדבר על הרוב.
מצד שני, זה לא אומר שאפשר לוותר על אופטימיזציה טכנית של האתר מבחינת מהירות או התאמה למובייל.
דווקא בגלל שמדובר באתרים פשוטים יחסית, גם התאמה של אתרים קיימים לא אמורה להיות מורכבת מדי, ואם רוצים להשתמש בסרטונים, תמיד אפשר לנצל את הפלטפורמה של יו-טיוב בלי להעמיס על השרת.
כשמדברים על שיווק עורכי דין וספציפית קידום אורגני של עורכי דין, באופן כללי אני מאד מעודד אותם לצלם את עצמם ולהעלות סרטונים, זה יכול להביא אחלה חשיפה והרבה אנשים אוהבים לצורך תוכן בצורה הזאת. למידע נוסף על קידום סרטונים.
ועוד דבר – אם אין באתר מספר טלפון במקום בולט (כמו שיש כמעט בכל אתר מובייל), יכול מאוד להיות שהוא יפסיד הרבה מאוד לידים. טפסים גם כן חשובים, למרות שרוב האנשים לא ירצו לחכות כדי לקבל פנייה בחזרה אם הם צריכים סיוע משפטי מהיום להיום. למידע נוסף על שיפור יחסי המרה.
להרחבה על קידום אתרים טכני:
אפשר גם לקרוא את המדריך שלי על קידום אתרים טכני.
קידום משרד עורכי דין – הכל מתחים עם מחקר מילות מפתח
לסיום, שווה לדבר קצת גם על מילות המפתח: עורכי דין רבים (או לפחות המקדמים שלהם), רוצים להיות מקודמים על מה שהגולשים מחפשים בגוגל.
לכאורה זה נשמע טריוויאלי, אבל מה שהגולש מחפש הוא לא בהכרח משהו שיכול להיכנס לתבנית של האתר שלכם.
לדוגמה, הביטוי "עורך דין חיפה" לא יכול להיכנס בתוך משפט תקין ובוודאי לא בתור כותרת.
נכון ש-"כולם עושים את זה", אבל כשמדובר על מקצוע שבו שתיים מהאיכויות הכי חשובות הן כושר התבטאות בעל פה ובכתב, לפעמיים העילגות הזו יכולה יותר לפגוע מאשר לתרום.
מה שכן, היום קידום אתרים בגוגל הרבה פחות תלוי בביטויי מדויקים ולגוגל (אפילו לגוגל ישראל!) יש יכולת די טובה להבין שביטוי כמו "עורך דין בחיפה" זהה ל-"עורך דין חיפה", וגם שהמילה עורך דין זהה לראשי התיבות עו"ד.
צפו כיצד אני מבצע מחקר מילות מפתח:
אפשר גם להיכנס למדריך שלי על מחקר מילות מפתח.
בניית קישורים
קידום אתרים למשרדי עורכי דין בדגש על אורגני – מחייב גם בניית קישורים!
אם הינכם עורכי דין בתחילת הדרך או ללא תקציב גדול – אתם יכולים להיעזר בשירות של בניית קישורים שיכול לקדם מאד את האתר כל עוד מתקיימים התנאים הבאים:
- האתר מלכתחילה בנוי טוב
- יש תוכן איכותי
- הלקוח או מי מטעמו יכול לעדכן את האתר עם תכנים נוספים ומקצועיים על פי דרישת המקדם
בהצלחה! 🙂
אם יש לכם שאלות, תובנות ודברים נוספים אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בכל עת.
עשרות לקוחים מרוצים
עו"ד יקרים, צריכים קידום אורגני? צרו קשר, ואשמח לעזור. קידמתי מעל 100 עורכי דין עד היום 🙂
להלן חלק מהם:)