מרבית חברות הקידום ומקדמי האתרים פחות מדברים על החלק הטכני של הקידום (או SEO טכני) ואוהבים לדבר ללא סוף על מחקר מילות מפתח, תוכן וקישורים, והאמת שקשה להאשים אותם: אלו הפקטורים שרוב הלקוחות מכירים ויש להם השפעה גדולה מאוד על הביצועים של האתר בגוגל.
עם זאת, קידום אתרים מקצועי הוא בחלקו הלא קטן – גם כולל עבודה טכנית על האתר.
לפעמים מה שיכול לעשות את ההבדל בין אתר שמתקדם בגוגל לבין אתר שנותר מאחור הם דווקא אותם צדדים טכניים של קידום אתרים.
מה זה קידום אתרים טכני (Technical SEO)?
במידה ואתם כבר יודעים מה זה קידום אורגני SEO, בואו נדבר קצת על מה זה קידום אורגני במובן הטכני.
מדובר למעשה על אותם אלמנטים שלא תמיד נראים לעין, אבל לפעמיים מהווים את רוב העבודה השחורה שצריך לבצע.
זה נכון במיוחד למקרים בהם המקדם מקבל אתר עם תשתית לא טובה מכל מיני סיבות:
- חברת בניית אתרים שלא יודעת להתאים את האתר ל-SEO
- אתר שבנוי על מערכת מוכרת אבל לא ידידותית לגוגל
- אתרים ישנים מאוד שלא עודכנו כבר שנים
- ועוד…
למען האמת כתבתי כאן בבלוג לא מעט על קידום אתרים בגוגל בהקשר של קידום טכני, החל במפות אתר ועד לפירורי לחם, אבל הגיע הזמן לרכז את כל האספקטים הכי חשובים של קידום טכני במקום אחד.
אז בואו נתחיל. כמו שרמזתי, יש לנו הרבה עבודה 😉.
רגע לפני – בהתאם לנושא, הפוסט הזה הוא חופר.
אם אתם מעדיפים את החפירות שלכם בוידאו אני מצרף 2 סרטונים רלוונטיים:
1. אני (דניאל זריהן) מסביר על SEO טכני:
2. וידאו שלי ושל נתי אלימלך (לשעבר מנכ"ל SEO Israel) מדברים במשך שעה וקצת על קידום טכני (אך לא רק):
1. גרסאות שונות של אותו הדומיין
לגולש הממוצע לא ממש משנה איזו כתובת הוא מקליד (אם הוא בכלל טורח להקליד אותה), אבל לכל דומיין יכולות להיות כמה גרסאות מרכזיות:
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
- גרסה עם או בלי www
- גרסה עם http או https, כאשר https היא הגרסה המוצפנת של האתר
אם משלבים בין השניים, מקבלים כבר ארבע גרסאות שונות, ויש להחליט באיזו גרסה להשתמש.
אני אישית מעדיף גרסה מקוצרת בלי www אבל זה ממש לא משנה – כל עוד אתם דואגים שיש הפניה קבועה לגרסה אחת ויחידה שהיא גורפת לכל עמודי האתר.
כדי שלא ליצור מצבים בהם מוצגות שתי גרסאות של הדומיין, יש כמה דברים שמומלץ לבצע:
- לבחור כתובת אתר מועדפת ב-Search Console.
- לבצע אימות ברמת הדומיין ב-Search Console. זה יאפשר לכם לראות נתונים מאוחדים מכל הגרסאות.
- להשתמש בהפניות 301 כדי לוודא שקישורים לגרסה הלא נכונה לא יגרמו לפגיעה בהשפעה שלהם ולמנוע מצב שכמה גרסאות של אותו העמוד נכנסות לאינדקס של גוגל.
- כצעד נוסף, אפשר להשתמש בתגי קנוניקל, וכך גוגל תמיד יידע מהי הגרסה המועדפת.
2. עמודים שגוגל לא מאנדקס ושגיאות מסוג 404
באופן אופטימאלי גוגל אמור לאנדקס (להוסיף לאינדקס) את כל הדפים באתר באמצעות הזחלן שלו.
בפועל זה לא תמיד קורה מכל מיני סיבות.
אם מדובר בעמודים חשובים, אתם עשויים להפסיד תנועה רלוונטית כי בעמוד היו מילות מפתח חשובות או שהוא הפנה לעמודים אחרים בעלי חשיבות שגוגל לא יכול היה לגלות בדרך אחרת.
את מספר הדפים שהתאנדקסו אפשר לראות דרך תפריט כיסוי -> אינדקס בקונסולת החיפוש ולבדוק את כמות העמודים שנוספו לאינדקס לעומת כמות העמודים שנסרקו אך לא התווספו אליו.
הנה כמה דוגמאות נפוצות לעמודים שלא נוספו לאינדקס:
- עמוד שהוסר, אך עדיין יש קישורים חיצונים או פנימיים שמפנים אליו (כלומר, מחזיר שגיאת 404)
- עמוד שחסום לגוגל דרך robots.txt או תג noindex
- עמוד שמבצע הפניה לאתר אחר
- עמוד ריק שאומנם לא מחזיר שגיאה 404, אך בפועל המטרה שלו זהה (soft 404).
מלבד זאת, גם לעמודים חדשים לוקח זמן להיכנס לאינדקס אפילו אם אין בהם בעיה.
כדי לבדוק אם עמוד שכזה מופיע בגוגל, כתבו בתיבת החיפוש הרגילה את הביטוי url: (עם הנקודתיים) ולאחר מכן את הכתובת המלאה (בהתאם לסעיף הקודם).
אם אתם רוצים לשלוח עמוד שתיקנתם או עמוד חדש לגוגל במהירות, אתם יכולים לעשות זאת דרך תיבת החיפוש העליונה בתוך ה-Search Console לאחר שגוגל יחזיר לכם את הסטטוס שלו.
3. מפת אתר
מפת אתר מציינת את כל הדפים וקבצי המדיה שנמצאים באתר.
להעלות מפת אתר זאת פעולה נטו של קידום טכני, והיא לוקחת לא יותר מדקה.
בוידאו הבא אני מסביר אך "לשגר" מפת אתר דרך הקונסול של גוגל:
אם יש לכם אתר חדש, רוב הסיכויים שמפת אתר תקינה תוכל לקצר את הזמן שייקח לגוגל לאנדקס את האתר.
זאת מכיוון שהזחלן של גוגל בדרך כלל צריך לעבור בין כל הקישורים הפנימיים באתר כדי למצוא את כל העמודים שבו, ובאתרים גדולים הוא לא עושה זאת בפעם אחת. (נגיע לכך ב"תקציב זחילה").
מפת אתר כוללת גם מידע נוסף כגון תדירות העדכונים של כל דף, העדיפות שלו מהצד שלכם בנוגע לזחילה של גוגל והתאריך האחרון שבו הוא עודכן.
מלבד מפת אתר סטנדרטית, יש גם מפות אתר ספציפיות לווידאו, לתמונות ולאתרים שמשתמשים בתוכנית של Google News.
למדריך המלא על מפות אתר.
4. קובץ robots.txt
בהמשך לסעיף הקודם, קובץ ה-robots.txt הוא קובץ שמורה לזחלן של גוגל אילו עמודים או ספריות באתר הוא מורשה לסרוק ואילו לא.
הבנייה של הקובץ הוא די פשוטה לאחר שמבינים את הפורמט שלו.
למעשה ברוב המקרים אין צורך לגעת בו, אלא אם כן יש חלקים מוגנים באתר או שאתם נמצאים במצב פיתוח ולא רוצים שגוגל יכניס את האתר לאינדקס בגרסה לא מושלמת (שעשויה לפגוע בדירוגים שלו בהמשך). יש גם כאלו שמכניסים את הכתובת של מפת האתר לקובץ ה-robots עצמו.
כדי שגוגל יימצא אותה מהר יותר (אף על פי שגם אותה אין בעיה לשלוח דרך ה-Search Console).
5. תקציב זחילה
תקציב הזחילה משפיע על כמות הדפים שהזחלן של גוגל סורק באתר כל פעם שהוא מגיע אליו.
בדרך כלל לא צריך לדאוג בנוגע אליו יותר מדי, אלא אם כן יש לכם אתר עם אלפי דפים שמתעדכנים כל יום או ביצעתם מעבר בין דומיינים תוך כדי שימוש בהפניות.
בעבר היה אפשר לקבוע את תקציב הזחילה המועדף עליכם, אך אפשרות זו הוסרה מכיוון שגוגל השתפר מאוד ביכולות הזיהוי האוטומטיות שלו וגם מהירות הוספת הדפים לאינדקס נעשתה הרבה יותר מהירה.
עם זאת, זה לא אומר שאתם לא יכולים להפוך את תקציב הזחילה שלכם שלכם ליותר אפקטיבי, כל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט לצמצם למינימום את מספר הדפים שנסרקים בלי סיבה:
- כאמור, חסמו אזורים מוגנים או סקריפטים שגוגל לא אמור להגיע אליהם בקובץ robots.txt
- מחקו הפניות 301 שאינן נחוצות
- קבעו עדיפות מתאימה במפות האתר
- מצאו קישורים שבורים ותקנו אותם
- אפשר להסיר קבוצה גדולה של עמודים מגוגל באופן ישיר דרך ה-Search Console לתקופה של חצי שנה ולפנות תקציב לעמודים אחרים
6. ארכיטקטורת האתר וקישורים פנימיים
ארכיטקטורת האתר קובעת כיצד הוא יהיה בנוי מבחינה היררכית.
לדוגמה, אם ניקח אתר פשוט שיש בו עמוד בית וכמה קטגוריות של עמודי תוכן, מדובר באתר בעומק של 3 "קומות". דרך אחרת לבחון את הארכיטקטורה היא על ידי מספר הלחיצות המקסימלי שדרושות כדי להגיע מעמוד הבית לעמוד העמוק ביותר.
אף על פי שמרבית האתרים בנויים על סכמה פשוטה של קישורים פנימיים על פי ההיררכיה של האתר, זה לא תמיד מספיק כדי שגוגל יבין אילו עמודים הם החשובים ביותר. כדי לחזק את היררכיה יש להשתמש גם בקישורים פנימיים.
נניח שהוספנו מאמר חדש לבלוג עם מילות מפתח שאנחנו רוצים מאוד לקדם.
אם נשאיר אותו בעומק האתר, לא בטוח שגוגל יגיע אליו, וגם אם הוא יגיע אליו, הוא עשוי לתת לו עדיפות נמוכה.
במקרה הזה, מה שנרצה לעשות זה לקשר אליו ישירות מעמוד הבית תחת "מאמרים אחרונים" או "מאמרים ששווה לקרוא". אם נעשה את זה, גוגל כבר יבין שמדובר בעמוד חשוב יחסית מכיוון שעמוד הבית מצביע עליו באופן ישיר.
מובן שאפשר לחזק עמודים פנימיים גם באמצעות קישורים חיצונים, אבל אם אנחנו יכולים לקבל את הבונוס הזה, אין סיבה שלא להשתמש בו.
למידע נוסף על היררכיית אתר.
איך עושים קישורים פנימיים? צפו בסרטון הזה:
7. מבנה ה-URL
בעיקרון, מבנה ה-URL הוא פקטור אסתטי יותר, אך בכל זאת חשוב להסביר אותו מכיוון שיש לו השפעה מסוימת גם על הדירוגים, לפחות באנגלית.
הרעיון הוא שבמקום שמערכת ניהול התוכן תיצור עבורנו כתובת עם מספר סתמי או מחרוזת ארוכה מאוד, אנחנו נשלב בה כמה מילות מפתח ונפריד ביניהן עם מקפים.
רצוי שלוש מילים לכל היותר ואפשר לדלג על מילות חיבור או יחס (and, or וכו').
אבל… אם אנחנו מדברים על URL בעברית, התמונה מעט שונה: כאשר הדפדפן מסתכל על כתובת בעברית, הוא צריך להמיר אותה למחרוזת ארוכה שהוא מבין (זאת גם אם גוגל מציג את המחרוזת כפי שצריך), מה שיכול לשבור קישורים, לעשות בלגן בקבצי אקסל ועוד צרות מיותרות.
לכן, אני ממליץ מאוד להישאר באנגלית גם אם הסיכוי שמישהו יחפש את המילים שציינתם בגוגל ישראל הם לא גדולים.
זוהי אגב גם הסיבה שאני מזמן כבר לא ממליץ על שימוש בדומיינים בעברית.
עוד על השנאה שלי לכתובות URL בעברית תוכלו לראות כאן:
8. מהירות האתר – זה הכי טכני שיש!
כותבים כל כך הרבה על מהירות האתר והחשיבות שלו ל-SEO, ולכן אני לא ממש רואה טעם לחרוש על זה עוד פעם כאן.
מהבחינה הטכנית מה שחשוב לי להדגיש הוא שגם אתר שעולה מהר במחשב עשוי לעלות לאט במובייל, במיוחד ברשתות הסלולריות האיטיות להחריד שעדיין יש לנו בארץ או רשתות Wi-Fi ציבוריות עמוסות.
יש הרבה דרכים לפתור את זה דרך אופטימיזציה של הקוד או מעבר לפורמטים כמו AMP וכמובן הקטנת קבצי תמונה (עוד על אופטימיזציה לתמונות).
רק חפשו כאן בבלוג "מהירות אתר" בתיבה למעלה ותוכלו לקבל רשימה של כמה פוסטים שמכסים את הנושא הזה ביסודיות.
אגב, אם יש לכם את הפריבילגיה לפתח אפליקציה ששואבת נתונים מאותו המקור של האתר, זהו הפתרון הכי מהיר והוא לרוב גם נוח יותר (בהנחה שתצליחו להגיע לבסיס משתמשים גדול).
באופן כללי – נושא המהירות הוא אוברייטד בטירוף. הכוונה היא לציון המהירות של גוגל (על פי Google Pagespeed) ולא למהירות האמיתית בפועל.
הרבה פעמים אין קשר בין הדברים. במילים אחרות – תדאגו לשפר את המהירות האמיתית של האתר ולא לשאוף לציון גבוה כמה שיותר – כי אין שום קשר בין הציון ובין המהירות בפועל.
כתבתי על זה עוד בהרבה במאמר הזה.
למידע נוסף על בדיקת מהירות האתר.
9. תוכן משוכפל ותג קנוניקל
תוכן משוכפל זה לא בדיוק הנושא הראשון שעולה לראש בהקשר הטכני.
תוכן משוכפל הוא לא אספקט טכני נטו כי חלק גדול ממנו קשור לניהול התוכן באתר, אבל יש לו גם צדדים טכניים מכיוון שלא כל תוכן משוכפל או תוכן שדומה לתוכן אחר באתר הוא בהכרח רע.
הנה כמה סיטואציות שבהן נרצה להשתמש בתוכן משוכפל:
- כאשר יש לנו כמה עמודים דומים שרק מסודרים אחרים או מציגים חלקים שונים של אותו התוכן.
- כאשר אנחנו מפרסמים מאמר בכמה אתרים במקביל.
- כאשר יש לנו עמודים עם שינויים קטנים ביניהם. לדוגמה, שני מכנסים באותה הדוגמה אך בצבעים שונים
במקרים האלו מה שבדרך כלל נרצה לעשות זה להשתמש בתג קנוניקל.
תג קנוניקל למעשה אומר לגוגל שהעמוד שאותו הוא סורק כרגע דומה מאוד לעמוד אחר, אך יש לנו עדיפות לעמוד הראשי או לתוכן המקורי באתר אחר (Cross Domain).
מלבד זאת, מומלץ להציב תג קנוניקל עצמי (שמפנה לעמוד עצמו) גם בגרסה המועדפת עלינו.
שיטה אחרת להתגבר על תוכן משוכפל אומרת לגוגל להתעלם מפרמטרים שונים בכתובת של האתר.
אם ניקח, את הדוגמה הקודמת, יכול להיות שפרמטר שקשור לצבע ייראה כך &color=red בעמוד אחד ו-&color=green בעמוד אחר.
בפועל, אנחנו רוצים להציג רק את העמודים שבהם כל הצבעים קיימים, ולכן נוכל להגיד לגוגל להתעלם כליל מהפרמטר הזה. הוראות כיצד לעשות זאת דרך ה-Search Console אפשר למצוא בעמוד של גוגל על תוכן כפול עם פרמטרים.
שיטה אחרונה לצמצם כפילות תוכן באתר היא פשוט לא לאנדקס עמודים מסוימים, אך היא מומלצת אף ורק כאשר מדובר בתוכן זהה לחלוטין.
לדוגמה, ייתכן שיש לנו ארכיון של פוסטים על פי חודשים שמציג את הפסקה המלאה הראשונה של כל פוסט. לעמוד הזה אין ייחודי בפני עצמו והוא חשוב רק לניווט של הגולש, וכך אין טעם לאנדקס אותו.
עוד על תוכן משוכפל:
וגם במדריך שלי על תוכן משוכפל.
10. מידע מובנה
גם על כל עדכוני ה-AI של גוגל, מנוע החיפוש עדיין לא מבין מהי המשמעות של כל מילה בדף, אלא אם כן אנחנו מסמנים לו אותו בסימון מיוחד של מידע מובנה (סכמה או Structured Data).
המידע המובנה מסתמך על סטנדרט שנמצא באתר schema.org ובו אפשר להתעדכן על השינויים האחרונים (אף על פי שגוגל לא בהכרח תומך בכולם).
כמה דוגמאות למידע מובנה:
- מתכונים
- מוצרים וביקורות של מוצרים
- ספרים
- סרטים
- אירועים
- אישים
- שאלות ותשובות (Q&A או FAQ)
יש להדגיש שהמידע המובנה לא משפיע על הדירוגים בתוך התוצאות האורגניות, הוא כן משפיע על הצורה שבה האתר מוצג. למשל, עמודים שיש בהם ספרים עשויים להציג את מספר הכוכבים שהגולשים נתנו להם.
אם באתר יש מידע מובנה מסודר, יש גם יותר סיכוי שהוא יופיע בתיבת המידע הנפרדת (לדוגמה, חפשו "דניאל זריהן" בגוגל), וזהו בוסט עצום לנראות שלכם בגוגל. למעשה, יש כלי שבודק קשרים משולשים שעשויים להוות טריגר לגרף הידע.
11. מובייל פירסט אינדקס והתאמה למובייל
כמו עם אתרים מהירים, כך גם התאמה למובייל היא עניין כמעט סטנדרטי לחלוטין כיום.
עם זאת, גם היא לא תמיד מספיקה: אם הגרסה הדלה יותר של האתר היא הגרסה עליה גוגל מסתכל, אתם עשויים להפסיד דירוגים.
ככלל, אתרים שעל פי הבדיקה של גוגל מוצגים היטב במובייל (רובם רספונסיביים) עוברים ל – Mobile First Index. כלומר, גוגל מסתכל רק על גרסת המובייל שלהם מתוך הנחה שאין צורך לבדוק שוב את גרסת ה-Desktop. מנגד, אתרים שגוגל מזהה כי יש להם בעיות תצוגה במובייל עדיין נסרקים במצב הרגיל שלהם. בכל אופן, כדי למנוע את הבלבול (המתבקש) חשוב להדגיש שלגוגל יש רק אינדקס אחד.
חשוב לזכור שבסופו של דבר גוגל תבחן את כל האתרים על פי גרסת המובייל והיום כבר עושה זאת עבור כל האתרים החדשים בלי קשר לשאלה מהו המצב שלהם בשטח.
מרבית האתרים שעדיין לא עברו ל-Mobile First Index הם אתרים שבנויים משתי גרסאות שונות, גישה שהייתה מקובלת בתקופה שבו רוב הטלפונים שלנו היה טיפשים, אבל היום כבר איבדה מהרלוונטיות שלה.
למידע נוסף על מובייל פירסט:
למדריך שלי על קידום אתרים בסלולר.
12. הפניות
הפניות מסוג 301 רלוונטיות לשלוש סיטואציות עיקריות:
א. אם האתר שלכם השתדרג, החלפתם דומיין או סאב דומיין ואתם מעוניינים להפנות את העמודים הישנים לעמודים החדשים.
ב. אם החלפתם עמוד בעמוד דומה ואתם עדיין רוצים לשמור את הכוח של העמוד המקורי מכיוון שנכנסים אליו קישורים חיצוניים.
ג. אם ביצעתם שינוי באתר שמסיבות כאלו ואחרות לא איפשר לכם לשמור על הכתובות של העמודים הקודמים
בכל אופן, חשוב שהעמוד החדש והישן יהיו כמה שיותר דומים זה לזה מבחינת תוכן ומילות מפתח. אם מדובר על מעבר של דומיין, עדיף שגם שם העמוד (כל מה שאחרי הסיומת) יהיה זהה.
13. קידום אתרים דו לשוניים
הגדרות שפה ואזור הן סופר קריטיות אם יש לכם אתר שכתוב בכמה שפות או משרת כמה אזורים. לדוגמה, אם מדובר באתר של רשת עולמית, יכול להיות שנרצה אתר נפרד לארה"ב ואוסטרליה, למרות ששניהם משתמשים באנגלית סטנדרטית.
את סימון השפות מבצעים באמצעות תג שנקרא hreflang ועוזר לגוגל להבחין בין השפות ולהבין שלא מדובר בתוכן כפול.
רצוי שכל גרסה של האתר תהיה על ספריה נפרדת למען הסדר הטוב וגם כדי שהקישורים יוכלו לזלוג כמו שצריך בין כל השפות (זאת לעומת סאב דומיין שגוגל עשוי להתייחס אליו כאתר נפרד, מה שידרוש בניית קישורים נפרדת).
בניית שני אתרים על דומיינים שונים לחלוטין היא גישה בעייתית, אלא אם כן מדובר בשני אתרים שונים לחלוטין. לדוגמה, אתר אחד יכול להיות של החברה הבינלאומית ואתר אחר יכול להיות של היבואן שמתאים את העיצוב ואת השפה לקהל המקומי.
מדריך על קידום אתרים מרובי שפות
14. אבטחה (HTTPS)
אתרים מאובטחים הם אתרים שכל המידע שעובר ביניהם לבין הדפדפן של הגולש מוצפן בשני הכיוונים. גוגל מעודדת כל אתר כיום להפוך למאובטח אפילו אם לא מדובר באתר אי-קומרס כדי שאף אחד לא יוכל "להאזין" לתקשורת מבחוץ.
לא ברור עד כמה האלגוריתם של גוגל נותן בונוס בדירוגים לאתרים מאובטחים, אבל זהו מאותם פקטורים שממש אין סיבה לא להשתמש בהם.
כדי להפוך אתר למאובטח, יש צורך להתקין על הדומיין תעודת אבטחה (HTTPS). התעודות האלו זולות מאוד, במיוחד אלו עם הצפנה בסיסית ויש גם אפשרות לתעודת אבטחה חינמית.
ההתקנה היא די פשוטה, אתם יכול לעשות זאת אפילו בעצמכם.
15. קוד 410 (ובמה הוא שונה מ-404)
אין מי שלא מכיר את הודעת השגיאה המעצבנת של "עמוד 404" לא נמצא. כפי שציינתי כבר, עמודים שלא נמצאים יכולים למנוע מגוגל למצוא מידע חשוב.
קוד שגיאה 410 נועד להתמודד עם עמודים שהסרנו ואנחנו חוששים שאולי בכל זאת יגיעו אליהם דרך קישורים פנימיים ששכחנו להסיר או קישורים מאתרים אחרים. ברגע שדף מסוים מחזיר קוד שגיאה 410, גוגל יודע שרוב הסיכויים שהעמוד הוסר לצמיתות וההסרה שלו מהאינדקס תהיה מהירה יותר.
כמו עם עמוד 404, אפשר ליצור עמוד 410 מותאם אישית שיפנה את הגולש לעמוד אחר ויימנע מצב של נטישה פתאומית של האתר.
למרות שלא מדובר בנושא מורכב, כתבתי עליו פוסט נפרד.
16. עמודים שנמצאים בתחרות פנימית או מופיעים על מילת מפתח לא נכונה בגוגל
מכירים את כל האתרים האלו שיש בהם עשרים מאמרים על אותו הנושא ואותן מילות המפתח? במקרה הזה אנחנו בעצם אומרים לגוגל "אין לנו מושג איזה עמוד הכי מתאים, אז תחליט אתה!"
וזה ממש לא טוב מכמה וכמה סיבות:
1 .אם בעמוד מסוים יש קריאה לפעולה, טופס או פרטי יצירת קשר שלא נמצאים בעמודים אחרים, הגולש עשוי לפספס אותו.
2. קשה לנו יותר לעקוב אחרי שינויים במיקומים כשיש לנו כל כך הרבה עמודים דומים.
3. אם מי שכתב את התוכן עבור העמודים לא עשה זאת בצורה מספיק מגוונת, אנחנו מסתכנים בכך שגוגל יחשוד שיש כאן תוכן כפול.
חשוב להדגיש, הרבה פעמיים העמוד שמופיע לא אופטימלי, אבל לא מכיוון שאנחנו עושים שטויות בפיזור דעת, אלא פשוט בגלל שלא ביצענו אופטימיזציה מספיק טובה.
לדוגמה:
- לא השתמשנו במילים עם הכוונה הנכונה (אין סיבה שבעמוד שמוסר מידע יהיו בעיקר מילות מפתח שקוראות לפעולה)
- האנקור טקסט בקישורים הפנימיים או החיצוניים שמפנים אל העמוד לא משתמשים במילות המפתח הנכונות
- העמוד הפחות רלוונטי נמצא קרוב יותר לעמוד הבית
אם אתם חושדים שזה המצב, פשוט מאוד לעלות על זה דרך תוכנה לבדיקת מיקומים.
אפשר גם דרך ה-Search Console, אבל זה מעט פחות טריוויאלי:
א. נכנסים לדוח הביצועים
ב. לוחצים על מילת המפתח "החשודה" או משתמשים במסנן
ג. עוברים לטור "דפים"
ד. כאן אפשר לראות את רשימת כל הדפים שמקושרים למילת המפתח והופיעו בחיפוש.
הרחבתי קצת על הנושא בפוסט "איך לשכנע את גוגל לזרום עם האסטרטגיה שלכם".
17. כפילות בתגי ה-Meta (ולמה זו תופעה הרבה יותר נפוצה מכפי שחושבים)
כשמדברים על תגי המטא, בדרך כלל מתכוונים לתג ה-Title ותג ה-Description.
כזכור, תג ה-Title משפיע על הדירוגים, תג ה-Meta Description מופיע בגוגל ולכן יש לו חשיבות מבחינת אחוז הכניסות לאתר, אבל לא מבחינת הדירוגים.
בכל אופן, כמעט כל אתר שעבר תחת ידיה של חברת בניית אתרים שלא ביצעה אופטימיזציה בסיסית כולל תגיות כפולות או אפילו ריקות (בעיקר ה-Meta Description) מכיוון שאף אחד לא טרח לשנות זאת ובמערכת מוגדרת ברירת מחדל אחת. פשוט אבל כואב, במיוחד אם מדובר בעשרות עמודים שעכשיו צריך לעבור עליהם ולתקן.
לכן, אין פה הרבה משחקים, זה הדבר הראשון שצריך לבדוק. יש גם אתרים שבהם המצב חמור יותר. לדוגמה, כל הכותרות הראשיות בעמודים (H1) הן השם של האתר והשם של העמוד עצמו מופיע רק בכותרת מסוג H2. זה מאפיין מערכות שמנסות לפשט מאוד את תהליך בניית האתר, ולמרבה הצער לא תמיד יש מה לעשות. (אחת הסיבות שאני לא ממליץ עליהן באופן כללי).
18. פירורי לחם
פירורי לחם הם אותם "מצביעים" שרואים בחלק העליון של הדף או בעמוד התוצאות של גוגל. לדוגמה "שם האתר -> שם הקטגוריה -> שם הדף".
כמו לא מעט אספקטים טכניים אחרים, גם לפירורי הלחם אין השפעה על הדירוגים, אבל הם תורמים לשימושיות וגם מתווספים לתצוגה של הדף בתוצאות החיפוש. יש גם סברה שהם מחזקים את ההיררכיה מבחינת גוגל.
ההטמעה של פירורי הלחם לא מסובכת ואם תחפשו "SEO Breadcrumbs" תמצאו אינספור מדריכים כיצד להטמיע אותם בצורה נכונה.
למידע נוסף על פירורי לחם:
19. לשים את התמונות בהקשר הנכון
לפני כמה ימים חיפשתי "עיצוב מטבחים" בגוגל במחשב ומה שעלה על המסך היה מבנה Mosaic של המון תמונות מאתרים שונים ורק לאחר מכן כל התוצאות הרגילות. זהו מבנה שהוא כנראה די חדש.
במילים אחרות, היום התמונות הן סופר חשובות וכבר אי אפשר לזלזל בהן.
מה זה אומר? רצוי לשלב לפחות 3-2 תמונות בכל עמוד שאתם מעלים (אבל לא בצורה שתאפיל על התוכן) ולתת לכל אחת מהן תג ALT משלה. מעבר לזאת, נסו ליצור עמודים שיתרכזו בתמונה אחת ספציפית, אבל עם כמות גדולה של טקסט, זה עובד גם עם סרטונים.
הסיבה היא שגוגל בדרך כלל יעדיף להציג תמונות שהוא יודע עליהן כמה שיותר והיכולת שלו "לראות" את התמונה באופן אנושי היא עדיין מוגבלת (גם אם היא קיימת כפי שאפשר לראות על פי המסננים בחיפוש תמונות).
מנגד, נסו להימנע כמה שיותר מעמודים שיש בהם רק תמונה אחת גדולה (לפעמיים מערכות ניהול תוכן עושות את זה) או גלריות בסגנון הישן שבהם יש עמוד שלם שמורכב רק מתמונות. את המקרה הראשון אפשר לבדוק בקלות דרך הכתובת בדפדפן: אם בסוף יש סיומת של תמונה (.jpg וכו'), הדפדפן פשוט מציג את התמונה וזה בסדר כי גוגל לא מתייחס אליה כעמוד אלא כקובץ. אם אין בסוף סיומת של תמונה, סימן שהתמונה נמצאת בתוך עמוד, וזה כבר לא טוב…
כל זה נכון גם לסרטונים, אפילו אם אתם מטמיעים אותם מאתרים אחרים. אומנם אין להם תגי ALT, אבל עדיין אפשר לכתוב עליהם כמה פסקאות מקוריות שלא מופיעות בתיאור המקורי של הסרטון. סרטונים כמו הרצאות או מדריכים אפשר גם לתמלל לתוך העמוד עצמו וגוגל לא ייראה זאת כשכפול תוכן (אפילו כשיש בסרטון כתוביות פנימיות).
20. הסרה ו"ביטול" קישורים
בניית קישורים יכולה להרים את האתר בתוצאות, אבל גם להוריד אותו, כפי שכמעט כל אחד ראה אחרי עדכון פינגווין. גוגל הבינה שהיא הכניסה לא מעט אנשים לפניקה והוסיפה כלי שמאפשר לבטל את ההשפעה של קישורים מסוימים.
עם זאת, היא הבהירה שעדיף להסיר קישורים באופן פיזי אם אתם יכולים ולהשתמש בכלי רק אם אתם לא מסוגלים להסיר אותו (נניח, אם הוא תקוע באתר שאף אחד כבר לא מעדכן). משתמשים בכלי הזה גם עבור הסרה של ענישה ידנית.
אבל גם אחרי השקת הכלי הזה, פינגווין ולא מעט עדכונים אחרים העלו שתי שאלות מרכזיות:
1. האם הכלי הזה בכלל עובד?
2. האם מישהו יכול לבנות לאתר שלי קישורים "רעים" ולהוריד אותו בתוצאות?
התשובה של גוגל היא מן הסתם כן ל-1 ולא ל-2, אך עדיין יש על הנושא הזה וויכוח גדול למדי.
לדוגמה, בקשר לכלי עצמו אפשר לשאול שאלה ששואלת האם הקישורים השליליים באמת נותנים לאתר ציון שלילי, או שגוגל פשוט לא סופר אותם? אם גוגל לא סופר אותם, הרי שלא משנה כמה מהם נסיר, לא נחזור לדירוגים המקורים… (למעט מקרים קיצוניים שבהם ברור שעשינו שימוש בטקטיקות קידום שחור קיצוני).
ובכל זאת, אבל אני ממליץ תמיד לבדוק שאף אחד לא עשה עליכם סיבוב. קישורים זדוניים בדרך כלל ייצאו מאתרים שלא קשורים כלל לאתר שלכם, כולל כאלו בשפות זרות. קישורים אחרים שנראה כאילו הם נבנו מתוך עצלנות או חוסר ידע הם לרוב קישורים שחברת קידום לא מקצועית במיוחד יצרה אותם…
בשתי הסיטואציות אני ממליץ להקשיב לגוגל, להזיק זה (כנראה) לא יכול: קודם כול נסו להסיר את הקישורים באיכות נמוכה בעצמכם. אם אתם לא יכולים, נסו להשתמש ב-Disavow Tool. בניגוד לעבר, עדכון פינגווין לא עובד "בפעימות" ולכן לא תצטרכו לחכות חודשיים כדי לראות האם הכלי עובד או לא.