דף הבית / ללקוח הפוטנציאלי / 9 דברים שצריך לשאול את המקדם שלך (ואת עצמך) לפני תהליך הקידום

9 דברים שצריך לשאול את המקדם שלך (ואת עצמך) לפני תהליך הקידום

איך לבחור חברת קידום אתרים?

חתמת עם חברת קידום או פרילנסר לקידום אתרים או שאתה בבירורים ותהליכי מו"מ עם כמה גורמים? על הכיפאק. לפני כן, יש כמה דברים שכדאי לדעת ולהכיר, במיוחד אם הינך חסר רקע בתחום.

קידום אתרים הינו תהליך מורכב ומתמשך שדורש הרבה ידע, אורח רוח, מקצועיות, סבלנות ועוד כמה תכונות שנגרמות ב"ות".

אז אילו דברים אתה צריך לדעת, כדאי להבין שאתה סוגר עם מישהו מקצועי ולא חאפר?

1. מבחן התוצאה: בתחום דינמי ומשוגע כמו קידום אתרים אורגני, להסתמך על מבחן התוצאה לאורך זמן ולקבל כמה שיותר דוגמאות לקוחות שקודמו בהצלחה (בין אם באמצעות מיקומים גבוהים, גדילה בטראפיק, גדילה במכירות וכו') – תהיה אינדיקציה די טובה והערכת סיכוי עד כמה המקדם יכול לשחזר את ההצלחה בתחום שלך. כמובן שאם סיפורי הצלחה בנישה הספציפית בה אתה עוסק – הרי זה משובח. קיראו גם: איך לבחור מקדם אתרים שבאמת יביא תוצאות.

מקדם חאפר2. הבטחות ומטרות: חשוב להבין מהי מטרת הקידום. זה אולי נשמע בנאלי אבל קידום הביטויים היא לא תמיד המטרה אלא האמצעי. נכון, יש לקוחות שלא מעניין אותם כלום והם רוצים להיות "מקום ראשון בכל הביטויים". ללקוחות כאלה אני ממליץ לקרוא את הפוסט הזה. מנגד, יש את אלו שמעניין אותם הגדלה של ככה וככה בפניות או בטראפיק, הגדלה של 20% במכירות של האתר (במידה ומדובר באתר מסחר) ויש כאלה שפשוט רוצים יותר ביזנס ולא יודעים איך למדוד את זה.
לפני תחילת העבודה, עליך לבצע תיאום ציפיות מלא עם המקדם לגבי המטרות וטווח ריאלי של זמן להגיע אליהן. מישהו הבטיח לך להגיע לדף ראשון בביטוי "צימרים" תוך חודש? להתרחק, ומהר!

3. היסטוריה: עברת תהליך קידום אתרים בעבר אצל ספק/ים אחר/ים? כדאי שתיידע את המקדם שלך. למרות שמקדם אתרים ממוצע יידע להבחין אם האתר שלך עבר קידום תוך דקה או שתיים, מומלץ לציין זאת ואף להעביר את כל הדוחות והמסמכים שקיבלת בתקופה הזו.
למה? קודם כל, על מנת להעריך את העבודה שנעשתה לפנינו. אתרים ש"מתקבלים בירושה" יכולים להיות נהדרים מצד אחד, אך יכולים להיות מתכון לאסון מצד שני. לדוגמא: במידה ועברת תהליך קידום לא מקצועי או אפילו חאפרי הכולל בניית קישורים באיכות ירודה, עדכון האתר בתכנים בשקל וחצי ועוד פרקטיקות קידום מזיקות, האתר שלך עומד בסיכון גבוה וממשי, בפעם הבאה שאחד מעדכוני גוגל (גוגל, פנדה ואחרים) הולכים להכות.

קידום אתר ביד שנייה – אסון או פאסון?

זאת אחת הבעיות הגדולות ביותר בקידום אתר ביד שנייה או שלישית – אפשר לקבל אתר עם מטען בעייתי ביותר. שלא תבינו לא נכון, בהחלט יכול להיות שבתקופה הזו האתר התקדם בצורה יפה, אבל זה לא אומר כלום עד מה עתיד לקרות בזמן הקרוב. יש עדכונים כמו פנדה (שמתרכז בעיקר באיכות התכנים שיש לאתר) שלאט לאט יותר ויותר מוטמעים באלגוריתם ולכן פחות רואים זעזועים קשים בתוצאות כאשר יש השפעה שלהם, ומנגד יש את עדכון הפינגווין (שמתייחס בעיקר לאיכות הקישורים החיצוניים שיש לאתר מסוים) שהוא עדיין רץ משהו כמו פעמיים בשנה (לפי ממוצע של השנתיים האחרונות) ובעל פוטנציאל לגרום להשלכות הרסניות במיקומי האתר – ואז אתה בתור לקוח, את מי תאשים, את המקדם הקודם או המקדם הנוכחי?
לכן: מה שמקדם אתרים טוב צריך לעשות, זה לבחון את ההיסטוריה של כל אתר אשר הוא מתחיל לעבוד עליו (אפילו טרם שלב חתימת החוזה/תחילת העבודה) – ובמידת הצורך, להזהיר את בעל האתר מראש שהאתר שלו נמצא בסיכון. במקרה כזה, מומלץ לבצע באופן אקטיבי ניקוי קישורים ו/או תוכן בעייתי מהאתר, על מנת לנסות ולצמצם כמה שיותר את הסיכון לפגיעה עתידית.

4. קישורים: יש מקדמים אשר נוהגים להסיר את כל הקישורים בתום תקופת ההתקשרות, שהרי מבחינתם הלקוח רק "השכיר" את הקישורים ולא קנה אותם. אני ממליץ להתרחק מכל מי שמציין זאת באחד הסעיפים שלו בחוזה. במידה ואין סעיף שמתייחס לזה – יש לשאול באופן מפורש מה קורה עם סיום ההתקשרות בינכם. התשובה צריכה להיות כמובן – כל הקישורים נשארים במקומם – לא משנים אותם ולא מסירים אותם (אלא אם יש ביקוש מפורש לכך מבעל האתר). כמובן שיש לקחת בחשבון שלעיתים קישורים נוצרים כתוצאה משיתופי פעולה כאלה ואחרים – כך שלמקדם לא תמיד יש אחריות מלאה על כל קישור וקישור – אבל באופן גורף, אין שום סיבה בעולם שהקישורים שקיבלתם בתהליך ששילתם עליו את מיטב כספכם, פשוט יוסרו ביום אחד כלא היו, ויפגעו לכם במיקומים בצורה דרמטית (בהנחה שכמובן – מדובר בקישורים איכותיים).

מה כולל השירות ומהי אחריות המקדם: תהליך קידום הוא לא בדיוק משהו מוגדר, ומשתנה בהתאם לסוג הלקוח, סוק המקדם ופרמטרים נוספים. כמו סוגים של לקוחות, מהנסיון שלי:

  • לקוחות שמעוניינים בשירות SEO מלא כולל אופטימזציה, קישורים, יח"צ, אנליטיקה, כתיבת תכנים ועוד
  • לקוחות שרוצים שירות יותר בסיסי – העיקר להגיע לתוצאות
  • לקוחות שרוצים רק בניית קישורים
  • לקוחות שרוצים רק כתיבת תכנים (ואז זה לא ממש נקרא "קידום אתרים")
  • לקוחות שרוצים רק אופטימיזציה של עמודים באתר
  • לקוחות שרוצים "קידום אתרים" אבל בעצם מתכוונים לPPC 🙂

בקיצור, יש כמה וכמה סוגים של התקשרויות ולכן צריך לסכם מראש מהם נכלל בתחום הגזרה של המקדם. ניתן גם לפרט תכולות כמו למשל "בחודש אכתוב לך 2-3 פוסטים, אפרסם לך 2 קישורים איכותיים בחודש וכו'". בנוסף – מומלץ לבדוק האם המקדם אחרי לתת לך דו"חות תקופתיים כמו דו"ח מיקומים, טראפיק, העבודה שבוצעה בפועל וכו'.

5. שקיפות: מקדם אתרים טוב והוגן צריך לשתף את הלקוח בתהליכים השוטפים וזה כולל: דוח"ות מיקומים, קישורים שבוצעו לאתר, תכנים חדשים שעלו וכו'. בנוסף – במידה והאתר נמצא בסיכון לפגיעה אלגוריתמית כזו או אחרת – חובה ליידע על כך את הלקוח. עדיף לשתף את הלקוח בסיכון האפשרי ובצעדים שצריך לנקוט על פני התחמקות וחרטוטים ביום שהאתר נענש ועף קיבינימאט מהתוצאות.

6. אין קסמים: זה מתקשר קצת לסעיף הראשון, אבל חשוב להבין שאין קסמים בקידום אתרים. מדובר בתהליך ארוך ומתמשך, הדורש סבלנות רבה – הן מצד המקדם והן מצד הלקוח. התייחסו בחשדנות רבה מכל מי שמציע לכם קידום מהיר תוך זמן קצר לעמוד הראשון בגוגל – כמובן שניתן לעשות זאת בביטויים מאד מסוימים, אך השאלה אם תקבלו תנועה וקהל רלוונטי מהביטויים הללו? בנוסף – יש לוודא שההצעה לא מתכוונת לקידום ממומן, שזה שונה לחלוטין מקידום אורגני.

7. התחייבות, מחיר ותנאי תשלום: האם ההתקשרות מול המקדם דורשת התחייבות לפרק זמן מסוים (בדרך כלל מדובר בחצי שנה או שנה)? מהם תנאי סיום ההתקשרות? האם אתם מוכרחים להודיע פרק זמן מוגדר מראש או שאתם רשאיים להפסיק את ההתקשרות מתי שתרצו (תוך התראה של פרק זמן סביר)? האם עליכם לתת צ'קים דחויים לכל התקופה מראש או שהתשלום נעשה כל חודש בחודשו. האם המחיר שהוצע לכם הוא סביר ביחס לשוק? (תמיד מומלץ לקבל כמה שיותר הצעות ולהשוות).

8. האם מקדם האתרים מבין את העסק שלך? קידום אתרים זה תחום שלומדים בו הרבה – קצת מכל תחום אותו מקדמים. אבל לצורך העניין – בתור לקוח עליך לבדוק ולוודא שהמקדם עימו אתה מתכוון לעבוד מבין היטב את העסק שלך, קל וחומר אם מדובר בעיסוק מקצועי הדורש הרבה בתחום התמחות ספציפי. במקרה שכזה – יש לסכם מראש שאת נושא כתיבת התכנים למשל, מעבירי למיקור חוץ לסטודנט או מישהו בעל ידע מקצועי בתחום הספציפי. הדבר הכי נורא שיכול לקרות הוא שמקדם יעדכן את האתר שלך עם אוסף חרטוטים שיבריחו גולשים ולקוחות פוטנציאליים, שיחשבו שאתה שרלטן.

9. למידה מתמדת: האם המקדם שלך מאלה ש"יודעים הכל" או שמא הוא מקצוען ויודע שמדובר בתחום דינמי המשתנה ללא הרף? מקדמים החוטאים בחטא ה"אני יודע הכי טוב" עלולים להעמיד את האתר שלך בסיכון. קידום אתרים זה תחום דינמי – כאשר הקידום של כל שנה הוא פאסה לעומת שנה שעברה, ועל המקדם להיות מקצוען ובקיא בכל הפרטים כל הזמן (תחום דינמי כבר אמרנו?).

לסיכום: אני מקווה שהפוסט הזה עזר. סביר להניח שיש כאן עוד כמה סעיפים ששכחתי לציין. רוצים להוסיף משלכם? תנו לי בהערות!


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

קידום אתרים שלילי

קידום אתרים שלילי (Negative SEO): מה זה וכיצד מתגוננים?

קידום אתרים שלילי הוא כינוי לטקטיקה שבה מקדמי אתרים מנסים לפגוע באתרים של המתחרים שלהם ...

עתיד קידום אתרים

עתיד קידום האתרים – לאן זה הולך ואיך נערך לזה כבר עכשיו

סטיב ג'ובס, שלוש שנים לאחר יציאת האייפון בשנת 2010,  אמר שלא בטוח כלל שיהיה מנוע ...

4 תגובות

  1. nbentor@gmail.com'

    דניאל שלום,
    תודה על הדברים – הם בהחלט מקיפים ומעלים נקודות למחשבה.
    השאלה שתמיד נשארת לא פתורה: מהי מחוייבות במקדם להשארת כל הקישורים. אם נשווה את הקידום האורגני לקידום ממו8מן -אז הלקוח שילם לנו על התנועה שהבאנו לו במהלך הקידום.
    כמובן שלהשאיר קישורים ללקוח הגון במשך חצי שנה זה הגיוני. אך להשאיר קישורים שעולים לך כסף, למשך יותר משנתיים זה לפעמים מוגזם.

  2. היי נדב, תודה על התגובה.
    אני לא מסכים עם הקביעה ש"הלקוח שילם לנו על התנועה שהבאנו לו במהלך הקידום". בעיניי, קידום היא השקעה על האתר שצריכה להביא תוצאות לטווח ארוך (עד כמה שאפשר). כפי שאני רואה את זה, הלקוח שילם על שיפור האתר למנועי חיפוש (search engine optimization) – פעולה שצריכה לשפר את ניראות האתר ולהביא לתוצאות ארוכות טווח. זה בדיוק ההפך מהקונספט של PPC – תשלום עבור תנועה בלבד, ברגע שסוגרים את הברז = אין תנועה.

    לגבי הקישורים – בגישה שלי כל קישור שבוצע על ידי במהלך התקופה שאתה לא צריך לשלם עליו ריטיינר חודשי – אין שום סיבה להוריד. קישור שמשלמים עליו תשלום חודשי (נושא שנוי במחלוקת בפני עצמו) צריך להיות בתיאום עם הלקוח ואולי להיכלל בתקציב נפרד עפ"י שיקולו של הלקוח.

  3. info@seoreport.co.il'

    שלום דניאל ותודה על המאמר.
    אני רוצה להתייחס לנקודה 8. לצערי, אני שומע מהרבה עסקים שמקדם האתרים בעצם לא מבין את העסק, לא יודע מי הם הלקוחות, לא יודע מהן החוזקות והחולשות של העסק ובעקסות כך הוא עושה קידום אתרים אחיד וכל עסק מקבל ממנו את אותו "טיפול" בן אם זה אתר תוכן או אתר מסחר, בין אם זה קוסמטיקאית או מפעל לעיבוד שבבי, בין אם זה עסק מקומי או עסק גלובלי.
    אבל למה שמקדם אתרים יבין? מה הוא למד? מקדם אתרים למד פיתוח/קידום אתרים: HTML, Javascript, asp, php, ajax, css, dom ועוד דברים ואני לא רוצה לחזור פה על הסילבוס של קורס פיתוח/קידום אתרים, אבל לא היה תוכן עסקי במה שלמד, אז למה שבכלל יתעניין בעסק? בלקוחות?
    פעם היה מספיק עבודה טכנית שתקדם את האתר. רישום באינדקסים לא מצריך תואר במנהל עסקים, כתיבת מאמר והפצתו בעשרים אתרי מאמרים לא דורשת ידע עסקי, להחלפת קישורים נדרש מייל או טלפון אבל שום הכשרה עסקית, יצירת קישורי פוטר דורשת יכולת טכנית כלשהי אבל לא הבנה בלקוחות – אלא מה? השיטות האלה כבר לא עובדות או אפשר לומר שהן עובדות הרבה פחות מאשר בעבר.
    מקדם האתרים של היום צריך להיות בעל יכולות והבנה עסקית הרבה יותר מאשר בעבר.

  4. היי זוהר, אתה צודק בהחלט, תודה על החידוד של העניין 🙂
    אכן, קשה לצפות ממקדם אתרים שיבין כל עסק שהוא מקדם לפני ולפנים, במיוחד אם מדובר בעסק מאד מאד מקצועי או מאד נישתי. אבל ראוי, לכל הפחות – לקיים פגישה מרוכזת עם הלקוח על העסק שלו ולנסות להבין עד כמה שאפשר את עולם התוכן של הלקוח כדי להתאים לו פתרון מותאם אישית – בין אם זה באמצעות תוכן, פנייה לקהל יעד ממוקד מאד וכו'. תודה על התגובה המושקעת!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *