052-9095200

העסק לא מצליח – מה עושים?!

עסקים רבים מוצאים את עצמם, זמן קצר אחרי שהם נפתחים, במצב של חוסר וודאות משווע: העסק לא סוחב, כמות הפניות קטנה באופן משמעותי מזו שהייתה בתחזיות המדוקדקות שנכתבו טרום הקמת העסק, כמות הרכישות מן הסתם קטנה מאוד גם היא, ונדרשת כאן החלטה זריזה ואמיצה: האם לסגור את העסק או לנסות ולתת פוש אחרון, כזה שיהפוך את הקערה על פיה ויגרום לעסק לשגשג ולהצליח.

העסק לא מצליח

במאמר הזה אספתי עבורכם 10 מאפיינים של טעויות שמבצעים עסקים חדשים, שיוכלו אולי לשפוך אור על מה לא עובד בעסק שלכם. שנתחיל?

1. העסק לא הוקם בזמן הנכון

יכול להיות שהרעיון שלכם מוצלח מאוד, והוא גם ישים, יש לכם את האנשים הנכונים לבצע אותו, וגם סביבה טכנולוגית תומכת.

אלא שהעסק שבניתם הוקם מוקדם מידי או לחלופין מאוחר מידי, ולכן לא יכול לממש את הפוטנציאל העסקי שלו.

זה קורה לא מעט. עסקים שיש להם חזון מקימים את האופרציה המורכבת עוד לפני שדעת הקהל בשוק בשלה למוצר או השירות שהם מוכרים.

הם מעדכנים את המוצר, משנים, מייפים ומעצבים מחדש, בזמן שבו קהל היעד בכלל לא קשוב למסרים השיווקיים שלהם.

התוצאה היא שלכשדעת הקהל תוכשר בסופו של דבר, לעסקים המתחרים יהיה קל הרבה יותר להקים את האופרציה הזאת מאפס, בהתאם לתנאים שדורש השוק באותו זמן, ולהתחרות בעסק שנאלץ לסחוב איתו מורשת טכנולוגית לא פשוטה.

מן הצד השני, אנחנו יכולים לראות לא מעט עסקים שעשו הכל נכון, אבל מעט מאוחר מידי.

ובתחומים מסויימים, אם אתה לא הראשון בשוק, קשה יהיה לך מאוד להצליח. בואו ניקח לדוגמה את וויז, האפליקציה הישראלית שמאפשרת לאנשים לנווט אל היעד שלהם תוך התחשבות בחישוב עומסי התנועה הנשען על דיווחי הנוסעים. גם אם היום תקום אפליקציה מתחרה לווייז שמציעה ממשק הרבה יותר נוח וגם תכונות חדשות ומתקדמות, יהיה קשה מאוד למפתחים שלה לגייס את דעת הקהל, ולעבור מאפליקציה המבוססת על דיווחים בקנה מידה גדול, לאפליקציה טריה שרק עושה את תחילת דרכה, ומספקת בשל כך, נתונים מהימנים פחות.

כך שאם הקמתם את העסק שלכם ואתם פועלים בנישה מסויימת מעט באיחור, ייתכן בהחלט שקשה עד בלתי אפשרי יהיה מבחינתכם להתמודד עם התחרות.

2. העסק הוקם במקום הלא נכון

גם במקרה הזה, ייתכן בהחלט שעשיתם הכל כמו שצריך, ובדיוק לפי הספר.

יש לכם רעיון מדליק, צוות מנצח ולא מעט מוטיבציה, אבל העסק פשוט לא מתרומם. ייתכן שהסיבה לכך היא שאתם פועלים במקום הלא נכון.

הכוונה היא לא רק לעסקים לוקאליים שמיקמו את הסניף בו פועל העסק באיזור לא מתאים מבחינת תנועת אנשים, חניה, שכירות וכו'. זה המובן מאליו.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

עסק שמוקם ופועל במקום הלא נכון יכול להיות גם עסק דיגיטלי, שפועל בפורומים וקהילות לא רלוונטיות לתחום שבו הוא יכול להעניק שירותים. 

עסק שפועל במקום הלא נכון יכול להיות גם עסק שבוחר בערוץ שיווק לא מתאים, למשל פעילות באמצעות קידום ממומן בגוגל במקום ברשתות חברתיות, ניסיון לקדם אתר בצורה אורגנית במקום להיות רשום בפורטלים שבהם נמצאים ומחפשים הלקוחות ועוד.

3. העסק מספק שירותים בצורה לא נכונה

הרבה עסקים שינו את דרך הפעולה שלהם בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, והחלו לשווק מוצרים ושירותים אונליין.

הם עשו זאת, משום שהבינו שהם חייבים להתאים את הדרך שבה הם מנגישים שירותים ללקוחות שלהם למציאות הנוכחית.

אם העסק שלכם מספק שירותים מצויינים ללקוחות, ואכן מייצר עבורם ערך מוסף, אבל כל זאת באופן שלא מאפשר ללקוחות לצרוך את השירותים האלו בצורה מהירה, קלה, בטוחה ואפקטיבית, אתם עלולים לגרום לכך שהעסק לא יצליח.

4. העסק מספק שירות מצויין, אבל לא בעטיפה הנכונה

אין ספק שאיכות המוצר שאתם מספקים היא רכיב קריטי ביכולת שלכם להצליח במכירות, אולם רכיב קריטי לא פחות הוא בכלל… האריזה של המוצר.

לאריזה נכונה של המוצר ישנן השפעות פסיכולוגיות שגורמות ללקוחות פוטנציאליים לקבל החלטות באשר לרכישתו.

וכשאני מדבר על אריזה, אני בכלל לא מתכוון שהיא תהיה יוקרתית בהכרח.

לפעמים ההפך הוא נכון. לפני כמה וכמה שנים בחרה אחת מרשתות השיווק הגדולות להשקיע בשיפוץ הסניפים שלה – כך שיראו פחות יוקרתיים.

בפועל, שילמה החברה יותר כסף, כדי לשוות לסניפים מראה יוקרתי פחות – מה שיעודד צרכנים להתקשר מולה ולבצע רכישות בהיקפים גדולים יותר.

5. העסק מספק שירותים, אבל לא לקהל היעד הנכון

טרגוט נכון הוא שם המשחק בכל ניהול של קמפיין דיגיטלי. בגוגל אנחנו מנסים לאתר את מילות המפתח המדוייקות, שמביעות כוונת רכישה אמיתית ויחד עם זאת אינן כה תחרותיות. בעת הפרסום בפייסבוק עיקר העבודה של ניהול הקמפיין מושקע דווקא בפילוח נכון של קהל היעד, ובהוצאת אוכלוסיות לא רלוונטיות מן הקמפיין.

אם העסק שלכם ממקד את מאמצי השיווק שלו באוכלוסיית היעד הלא נכונה, הוא עלול שלא להצליח.

אוכלוסיית יעד לא נכונה יכולה להיות אוכלוסיה שדווקא מביעה התעניינות במוצר או בשירות אולם קשה מאוד, בגלל אילוצים אובייקטיבים כאלו ואחרים, למכור לה בפועל את השירות או המוצר.

6. לא עם העובדים הנכונים

לא ארחיב כאן יתר על המידה מסיבות מובנות, אבל אם יש לכם עובדים שאתם סומכים עליהם, וביחד אתם צוות מנצח, השמיים הם הגבול.

לעומת זאת, לא מעט עובדים יכולים בהחלט למשוך את העסק למטה, אם זה בעקבות מוטיבציה נמוכה שמשפיעה גם על יתר העובדים, גישה שלילית, העדר הבנה בסיסית בהתנהלות מול בני אדם, רמת שירותיות נמוכה ועוד.

7. העסק פועל, אבל לא עם הטכנולוגיה הנכונה

יכול להיות שהיה לכם עסק נהדר שפעל במשך מספר שנים, אולם כעת, עם התקדמות הטכנולוגיה, נותרתם מאחור, ואתם מספקים למעשה שירות בטכנולוגיה מיושנת ולא רלוונטית.

ההחלטה לשדרג את הטכנולוגיה הראשית עליה נסמכים השירותים שמציע העסק ללקוחות היא החלטה כבדת משקל. בדרך כלל, יהיה מדובר בהשקעה משמעותית ביותר, שתשפיע על הדרך שבה תוכל החברה לקבל החלטות על רכישות והצטיידות במשך השנים הבאות.

לא מעט עסקים נמנעים מקבלת ההחלטה החשובה הזאת, בטווח הארוך, לא מעט פעמים, יכולה לעשות את ההבדל בין עסק שישרוד ואף יתפתח, לעסק שיהפוך עד מהרה ללא רלוונטי. 

8. העסק פועל, אבל לא עם הניהול הנכון

אוקי. פוליטיקה ארגונית. נושא שבהחלט שווה להזכיר כאן.

לפעמים עסקים לא מצליחים רק בגלל ניהול גרוע שלהם. זה אומר שהעסק מגייס לעצמו מנהל שלא יודע להפריד בין עיקר לטפל, שאין לו תוכנית עבודה מסודרת, שלא מצליח להניע אחריו את כלל העובדים בעסק, שלא מסוגל ליצור קשרים עסקיים עם שותפים פוטנציאליים ועוד.

ניהול נכון של עסק דורש לא מעט משמעת עצמית, אבל גם הקשבה לעובדים בעסק והבנה של התהליכים, הפוליטיקה הארגונית, יחסי העבודה בעסק, סוגי ההעסקה השונים של העובדים ועוד. 

במקרה כזה – סיכוי טוב שכדאי להתייעץ עם יועץ עסקי.

מאפיין מספר 9: העסק פועל, אבל לא עם שיתופי הפעולה הנכונים

הזכרתי את הנושא הזה בסעיף הקודם, אבל הוא בהחלט ראוי ליותר מאזכור.

שיתופי פעולה יכולים להיות עורק הנשימה המרכזי של העסק.

בעל עסק שלא משכיל ליצור את אותם שיתופי פעולה הכרחיים עם קולגות מהתחום, יכול להשאיר על הריצפה הרבה מאוד כסף.

הסיבה היא, שהרבה מן הלידים הפוטנציאליים האיכותיים ביותר של העסק, נמצאים בכלל אצל העסקים המספקים שירותים משלימים. ויתור על הלידים האלו הוא בפועל הגדלת והעצמת המתחרים על חשבון העסק שלכם.

עסק בהחלט יכול ליפול על שיתופי פעולה לא מוצלחים.

שיתוף פעולה לא מוצלח יכול להיות מאופיין בקבלת לידים לא איכותיים, בהישענות על עסקים לא אמינים, וגרימת יותר נזק מתועלת בהקשר הזה לתהליכי העבודה והתפעול השוטף של העסק. 

10. לא עם ההשקעה המתאימה

לעיתים, כל מה שמפריד בין העסק להצלחה, הוא כמות הכסף הזמין שיש ברשותו לצורך השקעה בתשתיות של העסק.

יכול להיות שכבעלי עסק יש לכם רעיון מצויין, אנשים טובים, שיתופי פעולה מעולים וגם טכנולוגיה מתקדמת, אולם בפועל, אם אין ברשותכם הכסף הדרוש כדי לבצע את ההשקעות הנחוצות, לא תוכלו בפועל להתמודד מול התחרות בשוק.

ניקח לדוגמה את אחד הענפים היותר תחרותיים במשק: צימרים. אם הייתם רוצים מחר להקים פורטל צימרים איכותי ולקדם אותו ברשת, לא הייתם יכולים לעשות זאת עם השקעה של אלפי שקלים בודדים בחודש.

לא מעט עסקים מצויידים ברוח מצויינת, בנחישות ודבקות במטרה, וכל הערכים האלו הם בהחלט חשובים, אבל לא יותר מבסיס כלכלי איתן שעליו יכול העסק בפועל להישען כשהוא נדרש לבצע השקעות אסטרטגיות.  

בהצלחה!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
המאמרים הפופולאריים ביותר
מאמרים אחרונים
עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Call Now Buttonחייגו עכשיו