תפריט
תפריט

שיווק ויראלי – איך עושים את זה נכון?

לרוב, השיווק שאתם עושים לבית העסק שלכם בכללותו, או אך ורק למוצר או שירות ספציפיים, הינו שיווק ממוקד המבוסס על פעולה מכוונת – כלומר שיווק אקטיבי.

מנגד, ישנה שיטת שיווק נוספת שדרכה תוכלו לצאת נשכרים והיא שיטת השיווק הויראלי.

במאמר הנוכחי:

  • אסביר מה זה בכלל שיווק ויראלי
  • ארחיב קצת על העקרונות לשיווק ויראלי
  • אתן כמה טיפים לשיווק ויראלי אפקטיבי

שנתחיל? 🙂

שיווק ויראלי

מה זה בכלל שיווק ויראלי (Viral Marketing)?

על מה בדיוק מדובר? שיטה זו מבוססת על הרעיון שבו לקוחות קיימים שלכם, לקוחות פוטנציאלים שרק מתעניינים בשירות שלכם או אפילו גולשים מזדמנים שמעולם לא רכשו מכם מוצר וגם לעולם לא ירכשו – מסייעים לכם בשיווק ובפרסום שלכם, במודע או שלא במודע.

השיווק הויראלי לא במקרה נקרא כך, והוא בא לתאר התפשטות של וירוס העובר מאדם לאדם.

כך בדיוק עם שיטת השיווק שבמידה רבה מדבקת ובאמצעותה עוברים תכנים שונים בין משתמש למשתמש, או אם תרצו – בין אדם לאדם.

למרות שנהוג לייחס את השיווק הויראלי אך ורק למרחב האינטרנטי, הרי ששיווק זה מוכר וידוע עוד הרבה לפני מהפכת האינטרנט. הדוגמא הקלאסית ביותר שניתן להציג היא נהגים שרכשו מותג רכבים מסוים, כאשר הם לא מפסיקים להמליץ עליו בפני החברים שלהם. דוגמא נוספת יכולה להיות עם נשים שרוכשות מותג איפור מוביל שהן ממליצות עליו לחברותיהן – מה שמעודד גם אותן לרכוש מוצרים של אותו המותג.

היתרון של השיווק הויראלי: אפקט אדיר בעלויות נמוכות

כידוע, השקעה בקמפיינים של פרסום יכולה להיות השקעה המבוססת על עשרות ומאות אלפי שקלים.

בעוד ארגונים גדולים וחברות ענק יכולות להרשות לעצמן תקציבים שכאלו, ישנן חברות רבות אחרות המעוניינות להגיע לקהלים נוספים מבלי להשקיע תקציבי עתק.

מעבר לכך, הרי שגם החברות הגדולות היו שמחות לחסוך את התקציבים הגדולים וליהנות מפרסום איכותי בעלויות נמוכות.

מבחינה זו, השיווק הויראלי יצר מהפכה של ממש, כאשר העיקרון הוא הפצה של מסרים לא באמצעות קמפיין ממוקד ואסטרטגי, אלא יותר באמצעות הגולשים המעבירים את הבשורה השיווקית מפה לאוזן.

כיצד שיווק ויראלי עובד?

איך זה עובד? לא במקרה מהפכת האינטרנט נקראת כך – היא הביאה עמה גל חדש של בשורות חדשות שרק כיום ניתן להבין את ההיקפים והמימדים שלהן.

רוצה לקבל יותר כניסות, פניות והכנסה מהאתר?

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

לא ניתן לדבר על שיווק ויראלי מבלי לדבר על הרשת החברתית פייסבוק.

כידוע, אחד הכפתורים השמישים ביותר הוא כפתור ה-SHARE, או השיתוף אם תרצו. בעת שאתם צופים בסרטון שריגש אתכם או מודעה פרסומית משתלמת במיוחד, הרי שתמהרו לשתף את אותם המסרים עם החברים שלכם ברשת החברתית. כל שיתוף שכזה מביא לכך שהמודעה נחשפת לעוד ועוד משתמשים – כך שהמודעה הופכת מדבקת עם נגיעתה בעוד ועוד אנשים.

שימו לב כי לעתים השיתוף אינו רק של פרסומת שיווקית, אלא גם של ידיעה חדשותית, בקשה לתרומה ועדכונים שונים מעולמות תוכן שונים – מספורט, דרך קולינאריה ועד מוסיקה.

כל שיתוף שכזה תורם בצורה ישירה או עקיפה למפרסם המודעה, כאשר באופן זה מצטרפים אליו עוקבים נוספים שבדרך זו או אחרת מתורגמים לכסף וכוח. שימו לב כי לא אחת המסרים השיווקיים אינם בולטים לעין, מה שהופך את השיתוף לפשוט יותר עבור משתמשים אחדים. תכנים שיווקיים סמויים יותר הופכים את המודעות לאובייקטיביות ואמינות יותר – מה שגם תורם בסופו של דבר למוניטין של המפרסם.

אמנם קצת ישן, אבל קשה להתווכח עם כמעט 60 מליון צפיות ביוטיוב:

אז איך יוצרים מסר איכותי לטובת שיווק ויראלי?

מדובר על כלי שיכול רק לסייע לכם.

האתגר הגדול: איך באמת עושים את זה? הרי אין באמת נוסחה של שיווק ויראלי שאפשר לשכפל מקמפיין אחד לשני. אבל מה שכן – ניתן לסמן כמה כללים חשובים שדרכם יהיה ניתן להניע את הגולשים לפעולה.

1. הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לייצר עניין.

כל דבר שאתם רוצים לפרסם – משירות מהפכני ועד מוצר שכבר קיים בשוק, חייב להיות ארוז באריזה מעניינת, אטרקטיבית ומגרה.

זיכרו כי השיווק הויראלי מבוסס על הנעת הגולשים לשיתוף ודיבור עליכם, כך שחייבים לחשוב מחוץ לקופסא איך מעבירים את המסר.

2. חשוב לתקשר את המסרים שלכם בצורה כזו שתתחבב על מובילי דעת הקהל ברשת.

בעת שישנה מודעה מקורית ושובבה או סרטון חד ושנון – סביר כי גם הפרופילים החזקים ביותר ברשת ישתפו עם המסרים שלכם פעולה, מה שיגרום לחשיפה רבה יותר.

3. חשוב להעניק חשיבות לסוגיית התזמון והמקום.

המון פעמים, תזמון הוא מה שמשפיע על הגל הויראלי, כך שחשוב מאד לתזמן את המודעה שלכם בצורה הרמונית ומדויקת.

כך לדוגמא, אם אתם רוצים להפיץ סרטון או מודעה הרלוונטיים ליום העצמאות, דאגו לשזור את התכנים כשבוע לפני יום העצמאות – זאת על מנת שהמודעה תספיק לקבל את הבאז הראוי ולהיות מופצת בכל הערוצים ובפני כמה שיותר משתמשים.

שלושת האלמנטים החשובים ביותר, הכירו:

המפגש של הלקוחות שלכם עם המסרים שלכם הינו מפגש של בין כמה שניות (מודעה, לדוגמא) לכמה דקות (סרט תדמית, מאמר או וידאו כלשהו).

ממש כמו בדייט ראשון, גם כאן הרושם הראשוני הינו קריטי.

עליכם להבטיח מפגש מרגש, מעניין וחיובי שיגרום לאלו שנחשפו למודעות שלכם – מתמונה ועד סרטון, להתחבר ולהפיץ את הבשורה שלכם.

על פי מחקרים אחרונים שמנסים להשיב על השאלה הגדולה – מה הופך את התוכן לויראלי, הרי שישנם שלושה אלמנטים חשובים שצריך להיצמד אליהם:

ראשית, מסרים חיובים.

קל יותר לאנשים להתחבר למסר חיובי ונעים הקשור באופן ישיר או עקיף לנושא חיובי. כך לדוגמא, עמותה המעוניינת לאסוף תרומות המניעה משתמשים רבים לשתף את הפוסט, חברות המציעות מחירי סוף עונה לשבוע בלבד או מחירי השקה חד פעמיים למוצר שזה עתה עשה עלייה לישראל.

בנוסף, הרגש.

עולם הרטוריקה מדבר שוב ושוב על הפנייה לרגש ועד כמה היא משפיעה על קהל המאזינים.

אומנם באינטרנט ובשיווק הויראלי אין באמת שיח המבוסס על רטוריקן וקהל של מאזינים, אך בהחלט ניתן להעביר רגש באמצעות מסרים חזותיים על גבי הרשת.

הרגש יכול להיות נעים אך הוא גם יכול להיות רגש שלילי. המטרה הברורה היא שלא להשאיר את הגולשים הנחשפים אליכם לאדישים, אלא לגרום להם לחוש משהו ולהגיב אליו: משמחה, דרך התרגשות ועד כעס ועצב. לא במקרה אתם רואים לעתים פוסטים המשותפים על ידי עשרות אלפי משתמשים כאשר בסיסם הוא כעס או תסכול.

האלמנט השלישי הוא פונקציונאליות / שימושיות

ככל שהתוכן שתציפו ותנסו להפוך לויראלי יהיה משמעותי ושימושי יותר לגולשים, כך הם יפיצו אותו יותר.

זיכרו כי בימינו אנו, קשה מאד לכבוש את סף הריגוש של אנשים, בין היתר בעקבות המהירות בה המידע עובר. אנשים חשופים לכמות אדירה של פרסומו ותוכן בכל יום, כך שעליכם לרגש אותם ולענות להם על צורך על מנת שהם אכן יעניקו חשיבות עליונה דווקא לתכנים שאתם מפרסמים.

דוגמא לתוכן שימושי יכולה להיות כלי כלשהו שבא לפתור בעיה או שמציג מידע מעניין בצורה ויזואלית ויוצאת דופן. דוגמא לתוכן מעניין מהתקופה האחרונה זה מפת הבחירות של ישראל באתר Ynet (היי אתם! מבקרים מהעתיד – מבטיח לכם שהמאמר הזה עדיין יהיה רלוונטי לשנת 2030 כי הוא נצמד לעקרונות).

מפת הבחירות 2019 באתר Ynet

ועוד כמה קטנות על תוכן ויראלי:

  • תוכן בהקשר חיובי הוא בדרך כלל ויראלי יותר מתוכן שלילי
  • בהקשר של SEOתכנים ארוכים ומעמיקים בדרך כלל ישותפו יותר (כלומר, יהיו יותר ויראליים) מתכנים קצרים).
  • תנו לגולשים להגיב – לא משנה אם אתם משתפים טקסט, שאלון, וידאו או משהו אחר – תנו את האפשרות להשאיר תגובות, בעיקר תגובות פייסבוק שיכולות להפוך את התוכן לויראלי כמו אש בשדה קוצים.
  • צרו תמונה ראשית מעולה – התמונה הראשית שרואים בפוסט כאשר משתפים אותו בפייס ובעוד רשתות חברתיות – תקבע במידה רבה האם אנשים ילחצו על הלינק או לא. שווה להתעכב על זה.
  • התכנים הויראליים ביותר הם – בדרך כלל רשימות ("10 הדברים הכי…") ואינפוגרפיקות. דוגמא לאינפוגרפיקה שעשיתי ניתן לראות כאן.
  • שאלונים – שאלונים הם בד"כ ויראליים, ויכולים להיות מאד ויראליים במידה ועושים אותם כמו שצריך. אני ערכתי מספר שאלונים, רובם הומוריסטיים ומשעשעים, שזכו לחשיפה לא קטנה במונחי קידום אתרים וישראל ??. עם קצת יצירתיות, אפשר לייצר שאלון כמעט לכל תחום.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה

400+ כבר הצטרפו – טיפים מקצועיים על SEO ישר לטלגרם שלכם!

דילוג לתוכן